Utvärdering Fanatic XXIII

edited 14 maj 2013 11:16 in Turneringar / konvent

Tack till alla som kom och spelade. Ni får gärna lämna era åsikter här om vad ni tyckte om och inte så att vi vet hur vi ska göra för att hålla en så bra turnering som möjligt.

Specifika saker ni gärna kan ge feedback på denna gång:
Scenario 2 i 40K (dodgeball)
Scenariona i allmänhet i Fantasy
Muggarna
Lagtävlingens nuvarande utformning
Prisbordet (alltså plakat och presentkort istället för ett mer produktbetonat prisbord)

Skriv gärna om ni spelade 40 eller fantasy i er post.

/Daniel Fantasia Fanatic Crew

«1

Kommentarer

  • Spelade 40k.

    Oerhört trevlig turnering! En av de roligaste någonsin. Mötte fem fantastiskt trevliga motståndare och lyckades dessutom placera mig i den bättre hälften.

    Scenariona var bra, med undantag av dodgeball scenariot som jag inte riktigt kom överens med. Muggarna var en väldigt rolig idé, men jag köpte dock ingen. Lagtävlingen var som vanligt jätterolig! Kanske lite väl svårt quiz, eller så kanske det bara var jag och mitt lag som var väldigt dåliga, vem vet. Priserna var väl ok antar jag. Eftersom att jag inte vann något så kan jag inte riktigt ge någon särskilt konstruktiv kritik tyvärr!

    Allt som allt: En kanonturnering! Det är starkt jobbat att hålla i en sådan här turnering två gånger bra år. Duktigt! Ser såklart redan fram emot nästa upplaga.

  • edited 8 maj 2013 09:16

    Kanonturnering! Lirade Fantasy, Gillade All-inclusive muggarna, tyckte att prisbordet var hett och lagtävlingen rockade! Perfekt att sista matchen blir viktig - hur det än gått tidigare i turneringen.

    Minus för lunchen - även om jag uppskattar initiativet.

    Åååååhhh Stjärtkrossarna!!!!
    Morgan Flank

  • Spelade 40k M;ycket bra turnering. Jag tyckte att det var bra att det var riktiga priser, fortsätt med det. Jag tycker om Dodgeball men har hört att många andra har klagat på det. Allies och flyers tycker jag att man bör se över. Lagtävlingen tycker jag har rört sig i rätt riktning. Jag tycker att lagtävlingen ska vara så att man ska kunna vinna den utan att alla i laget ska vara duktiga på att spela. Mer fokus på lagsammanhållning, armélistor och Achievments.

  • Jag gillade priserna och lagtävlingen känns på en lagom nivå. Lunchen dag ett var ju inget vidare, åt inte lunchen andra dagen. Ååååhhh Stjärtkrossarna!!!!

  • Ååååhhh Stjärtkrossarna!!!

    Finns inget mer att säga.

  • edited 29 april 2013 06:56

    För mig som spelade Fantasy så tyckte jag upplägget med scenarios var oväntat bra. Priserna som delades ut var också något jag gillade. Bara trevliga motståndare turneringen igenom dessutom.

    Som nämnt i en annan tråd, hade gärna fått uppleva en turnering som i stort vänder rumpan till ETC eller motsvarande restriktioner. Ett alternativ kan ju vara svenska kompmallen, där samtliga val i en armébok är tillgängliga och där de försökt balansera varje enskild enhet för att slippa det ultimata griset. Kan förhoppningsvis skapa lite "alternativa listor" som ändå kan vara med och kämpa på bra villkor (om deltagaren bryr sig om det).

    Brent Corrigan Fanclub, den mer subtila stjärtkrossaren i detta fall.

  • Spelade också Fanatasy.

    Scenariona var över förväntan. Att dom gick att hålla med monster var nog trevligt för alla WoC-spelare och mindre trevligt för oss andra :) Poängen för dom kändes också ok. Klart bra att hålla match 1 & 5 befriade från scenarion.

    Generellt tycker jag restriktioner gärna får stävja alltför mycket hero-hammer, dessvärre verkar GW's listmakare tycka annorlunda.

    Bästa på Fanatic är (som vanligt) att det är jävligt trevliga människor och allt bara fungerar, big ups!

    BCF ftw.

  • Speladed fantasy och gillar att restriktionerna var lite lättare än tidigare, tycker både restriktioner och scenarier fungerade bra. Jag hade även privilegiet att möta fem otroligt trevliga motståndare.

    Det är möjligt att ni inte har tid med detta, men det vore roligt om ni la upp match fyra på stridshammaren redan på lördagskvällen så man kan stanna uppe halva natten och smida onda planer!

    Förut har det saknats kalla drycker för den lilla minoritet av oss som inte gillar kolsyra. Jag kände inget behov av att köpa någon dryck den här gången så jag vet inte om ni har ökat utbudet, men det vore trevligt om det fanns exempelvis någon juice att köpa.

  • edited 29 april 2013 11:35

    Spelade 40K: Återigen en bra och rolig turnering, överlag så finns det inte så mycket att klaga på, MEN
    Mindre positivt
    1. Är en av de som inte gillade dodgeball, den gynnar armér som är rörlig, offensiv, och har många units (stor armé).
    2. Håller med Seijsing i att man man kanske borde se över alies.

    Possitivt:
    1. Achivements, nu missade jag att rapportera in men tycker överlag att den är rolig. Till nästa år kanske man kan lägga ut achivements tidigare så att man måste prata ihop sig. Ett achivement kanske kunde vara att ingen i laget använder alies, flyers osv. Hörde att man anväder på andra turneringar små bonusar i spelet för klarade achivements, kanske vore något...
    2. Dea och Daniel

  • Bengtsson ligan i 40k

    Positivt:

    • Mycket trevlig och grymt smidig turnering. Lite trängsel generellt (hämta ut namnbrickan, kiosken och inrapporteringen)

    • Tydliga scenarios. Lätt lästa.

    • The mugg of plenty. Gillar prylar runt i kring och den här va lysande.

    • Arrangörernas kanonjobb på alla plan. Stort tack

    Negativt:

    • Dodgeball scenariot. Egentligen allt med scenariot jag inte gillade.

    • Att wipe inte ger autovinst.

    Over al en lysande turnering där jag hade sjukt kul 4 av 5 matcher.

    Tackar alla motståndare från norr till söder.

  • Jag spelade fantasy. Sjukt rolig turnering. Jag hadde fem roliga matcher även fast jag blev söndermagiad båda matcherna dag två.

    Scenariomässigt så fungerade det fint tycker jag. Bebbe skal ha cred för scenariona.

  • även jag hade en trevlig turnering, även fast resultatet inte var det man hade hoppats på... Menmen, förtjänade förmodligen lite stryk efter ett fint 2012 :) Bra jobbat osv!

  • Khaain skrev:

    hade gärna fått uppleva en turnering som i stort vänder rumpan till ETC eller motsvarande restriktioner.

    Då kanske Gentlemen's Achievements kan vara av intresse? Här spelar vi med gentlemannakompen - skönare än så blir det inte :)

  • Spelade 40k (för första gången):

    En väl genomförd turnering som vanligt. Bra jobbat!

    Faktiska pokaler till prisplatserna uppskattas. Nära till lunch är också nice, även om det var ganska oinspirerande rätter som serverades. Muggarna är nice, behåll dom.

    Gällande dodgeball-scenariot så tyckte jag att det var det roligaste scenariot! Jag lärde mig dock den hårda vägen i år att det finns dom som spelar för att det är kul och dom som spelar för att vinna. Detta scenario kanske passar bättre för den förstnämnda delen då det säkert kan bli svårt för vissa arméer att klara av.

  • edited 29 april 2013 14:43

    Khaain: "Som nämnt i en annan tråd, hade gärna fått uppleva en turnering som i stort vänder rumpan till ETC eller motsvarande restriktioner."

    Då kanske dubbelturneringen i Fantasy på Nordsken är av intresse?

    http://stridshammaren.se/forum/index.php?p=/discussion/3609/nordsken-warhammer-fantasy-duals#Item_1

  • edited 29 april 2013 15:47

    Fantasy

    • Bra turnering med trevligt folk!
    • Jättebra kiosk! Gillade speciellt: Mackor, mineralvatten, tuggummi och godis. Nu när jag vet att supermuggen även gäller läsk blir den ett givet köp nästa gång. Behåll den!
    • Bra med terräng och inga husregler.
    • Bra magirestriktioner

    Jag var rädd att skyttearméer skulle dominera totalt utan restriktioner, men jag mötte inget som var grisigt.

    På minussidan har jag bara två saker:

    • Det blir för många häften att hålla reda på för mig personligen med: regelbok, regelfaq, armébok, arméfaq, turneringshäfte, lagtävlingshäfte och scenariohäfte. Slå ihop de tre senare till ett.
    • Vissa arméer har saker som behöver begränsas. Dark elves pendant och Warriors 3++ med re-roll på ettor skulle kunna vara model on foot only eller arcane item. På så sätt kan man kanske undvika att de springer in runda två och håller vilken enhet som helst. Står de i en enhet skulle man också kunna slå på andra modeller i enheten.
  • edited 29 april 2013 16:50

    Spelade Fantasy

    Plus:
    - Bra kiosk med bra priser
    - Bra terräng på borden. Många stora turneringar har fixed tables med två skogar, men minst en skog på varje bräde skapar intressantare matcher.
    - Bra scenarion och bra fördelning victory points/objektiv. Bra att match 1 & 5 var pitched.
    - Roliga matcher och trevliga motståndare!
    - Bra prisbord

    Minus:
    - Jag tycker restriktionerna borde vara hårdare på vissa arméer och lättare på andra, för att jämna ut det aningens. I nuläget är det bara löjligt hur hårda och tråkiga listor det går att bygga. Matcher som avgörs innan man ens ställt ut armén brukar sällan vara kul för någon av spelarna. Här tycker jag ETC-restriktionerna skulle vara bra.
    - Lunchen på lördagen var ingen höjdare. Jag var utlovad någon form av husmans, och förväntade mig därmed någon form av husmans, men det var det fan inte! :)
    - Någon hade ritat en flygande manslem på min namnbricka när jag hämtade ut den på lördagen. Säkerheten bör ses över till nästa gång.

    Överlag en kanonturningen och kommer igen till hösten!! Tack D&D.

  • edited 30 april 2013 02:58

    Spelade Fantazy... Mycket bra arrangemang! trevliga spelare, mycket trevlig staf!:)
    Minus:(
    lite mycket med lag tävling och vad som skulle uppfyllas hit och dit! Nog intensivt i alla fall!.
    Lite mycket terräng på vissa bord ,7 bitar på ett? För mycket inpass terräng på borden i allmänhet för min smak! Lite mer restrektioner hade varit bra!
    Bra :)
    kanon kiosk, häftiga priser! aktiv domare! kanon lokal! att få möjlighet att handla på fantasia till rabatt:).

    Ja som vanligt den bästa tuneringen i Norrland:) så tusen tack!

  • edited 29 april 2013 21:42

    40k här...

    Jävla skitspel!!! Eller, nä.. Roliga matcher, trevliga motståndare! Härliga 40k människor ;) Med tanke på en allt mer krampaktig hjärna så vill jag se mer raka uppdrag. Dodgeball måste bort! Skoj hemma eller på Fanny Fanatic, inte så roligt här. Vissa arméer får ta mycket stryk av bollen på ett eller annat sätt. Hordarmeer har svårt att misslyckas att fånga upp eller skicka vidare bollen. Sitter man på en liten eller halvdyr armé, då straffas man hårt av str 6/rend. Ungefär lika som att hordarmeer hade fått en large blast str 6 ap 5, av varje boll. Nä, det är nog den första saken jag vill se borta, under mina 23 fanatics.

    Nästa sak: kul med LoS blockers på bordet, men snälla! Dom behöver inte stå i mitten var enda gång! Kanske var et bara jag, men av mina 5 matcher var det en stor blob mitt på bordet varje gång. Visst kan dessa finnas på andra platser?

    Lokal, kiosk, utbud, priser såg toppen ut! Så även D+D :)

    Jag vill tacka för goda medspelare och goda motspelare, samt Slaanesh....

  • Komp och restriktioner ja, jag har väl en del grejer som jag kanske skulle lägga till om jag ska vara ärlig. Tre armeér behöver lite mer restriktioner och det är Darkelves, woc och demonerna. Till att börja med så tycker jag att flygande karaktärer som är unbreakable/stubborn och supersvåra att döda gör spelet tråkigare. Att se shadesdödsstjärnan komma tillbaka gjorde mig lite ledsen. Att flygande monster kan hålla objektiv känns inte heller rätt, tycker att etc är ngt på spåret när de har restriktioner på breaths/reg istället för på kimeror. I teorin kan man ha 20 Beast of Nurgle... Behöver jag säga mer? Om ryktena om Banner of the world dragon stämmer så blir det jobbigt som demon/woodelves spelare i framtiden...

  • @ Sandpeople:

    "•Det blir för många häften att hålla reda på för mig personligen med: regelbok, regelfaq, armébok, arméfaq, turneringshäfte, lagtävlingshäfte och scenariohäfte. Slå ihop de tre senare till ett."

    Kan du inte bara skriva ut och häfta ihop dem till ett häfte själv? :-)

    @ Witch hunter

    Achievments var väl utlagda 3-4 veckor i förväg (minst) och åtminstonde ett achievement var just inga Allies :-)

  • Anders Brager 40k

    Mycket trevlig turnering med mycket trevliga spelare som alltid. Jag hör till dem som gillar Dogdeball, just för knasigheten, men jag kan förstå att många har svårt med det. Gillade även konceptet mat inom behagligt avstånd och till billigt pris. Jag instämmer med föregående talare att kvaliteten på maten var lite sådär, åtminstone på lördagen, men det är något att jobba vidare på. Mugg of Plenty var en toppen idé! Jag har faktiskt inget att klaga på då jag fick min bästa placering på flera år, och dessutom hamnade i topp på fairplay. Tack till mina mycket sympatiska och minst lika trevliga motståndare för det. Vi ses till hösten!

  • edited 30 april 2013 14:14

    spelade 40k. Håller med om att nästan alla bord hade stora terrängbitar i mitten, inte super kul faktiskt. Dogdeball var speciellt men kanske inte jätte roligt eller balanserat.

    Detta kan mycket väl bero på mig själv och den arme jag valde att spela, men tror samtliga min matcher var avgjorda i rund 2 eller 3 för mig. Det vill säga att det syntes vem som skulle komma segrande ur matchen, frågan var bara med hur mycket. De låg aldrig i balans eller och vände aldrig senare i matchen. Någon annan som upplevde detta i flera av sina matcher?

    Bra priser och caféteria.

  • Spelade Fantasy...

    Börjar med det positiva.
    - Bra scenarion som gjorde att man fick lov att tänka, gillade framförallt att det var relativt mycket poäng det innebar att hålla dem.
    - God marginal på matcherna, var endast i en match jag var inne i sista kvarten tutet. var det någon som inte han spela klart alla sin rundor?
    - Grymma priser, verkligen kul att det så fina priser.
    - Alla motspelare/deltagare, hoppas på några fler till nästa FF dock :)
    - Peter som visade att Wood elves visst kan vara med och bråka (så länge man inte möter 1+ då är det kört på förhand!)
    -Kiosken och kiosk personalen var top notch.
    -Dante och Dea gjorde som vanligt ett riktigt bra jobb med att få allting fungera så smidigt som det bara gör på FF.

    Och nu det Negativa, inte så mycket att klaga på rörande organisationen utan mestadels restriktionerna...
    -Dark elves, jag tänkte det direkt då restriktionerna kom ut att detta blir året då DE kommer dominera. Nu vart det så utan att en DE arme gick och vann, men att de spelade in i snitt 63BP på fyra spelare säger en del. Alla dessa spelare är så klart duktiga vilket är det absolut viktigaste, men det slår lite fel då man släpper på restriktioner för säg DE, WoC, Empire osv men inte ger nånting till de "sämre" WE, Beastmen, TK, HE...

    -På tal om Warriors ja, det är alltid svårt hinna se det hemska i en så pass ny arme som nu Warriors är, men jag hoppas verkligen att vi alla kan hjälpas åt att rättvist sätta restriktioner som funkar på Warriors. Det är inte kul med en mans (demonprins) arméer som dödar bort allt den kommer i närheten av. Heroe hammer var nått för ett annat årtionde, jag vill inte se ett warhammer där 3-4 flygare virvlar runt och dödar bort allt och sen får man kanske ett avgörande i mitten med en dice off. Känns väldigt aktuellt med nya HE som också verkar kunna göra flygande cirkusar. Finns många arméer som inte kan göra nått mot sådana listor och det är lite tråkigt. Som redan nämnts, det är inte kul för någon om man direkt man ser vilken arme man ställs emot, veta om att jag kommer förlora med 20-0 är inte kul för nån.

    Det är allt jag har att säga för stunden! Hoppas alla haft det lika kul som jag haft på FF (jag hade det stora nöjet att slippa både Dark Elves och Warriors of Chaos så bara det är nått att fira!) och att vi ses även nästa gång! :)

  • edited 1 maj 2013 10:40

    Mer tankar kring 40k:

    • Köra killpoints som i regelboken. Enkelt, bra och lägger ännu mer vikt vid armé bygge.

    • Ta sig en rejäl funderare kring fortifications. Kan personligen tycka antingen e allt tillåtet eller inget. Jo bla plattformenen är som den blev men ställer man hela armén där kan man inte hålla objektiv på andra sidan planen heller.

    • Kunna byta psychicpowers i varje match. Psychic "skolor" då menat.

    Mer tankar kommer säkert sen

  • 40k Jag kände att det var lättare än vanligt att få höga poäng. Vet inte om det bara var att jag spelade ojämna matcher men det känns som att det brukar krävas mycket mer för att gå över 16 poäng i en match. Gillar inte Vanguard deployment.

  • @ Trollapan ang Psychic powers:

    Hur menar du Ola, ändrade de något på plats som jag missade? Du kunde ju byta mellan matcherna (så länge du inte valde fasta spells från codexen)

  • edited 1 maj 2013 13:04

    Jag som fått annan information då bara :-)

    Den jag fått/förstått va att man hade samma "skola", biomancy divination osv, hela turneringen. Spelade mindre roll för mig då jag körde en primaris psyker :-P

  • Tack för en mycket fin 40k-turnering! Som vanligt väl organsierad och mycket rolig. Trevliga motståndare också. Det enda jag är missnöjd med är min egen insats men det är väl så det blir när man inte prövat varken listan eller boken innan.

    Gillade scenariona, kändes som en bra blandning och fin avvägning med antal sekundära objektiv. Dodgeballscenariot får gärna stanna för min del, kanske inte att de ska göra skada på de som träffas men i övrigt gillar jag det verkligen. Det blir ett lite annorlunda sätt att spela än vanliga objektivscenarion.

    Jag är inte så förtjust över vanguard strike deployment, mest för att den är besvärlig att mäta ut. En hammer and anvil deployment hade jag inte haft något emot istället för en vanguard.

    Vad gäller allies så verkar det vettigt att sänka nivåerna ett snäpp. Snabbt, enkelt.

  • @Trollapan

    Eller så är det jag som har missförstått :-P

Sign In or Register to comment.