Letar lämpligt regelsystem

edited 19 februari 2013 20:33 in Figurspel

Rotade runt lite grann i min figur samling och insåg att man hade alldeles för många fingurer från för många tillverkare för för många olika regel system. Då slog mig tanken att man borde kunna göra galna scenarion med galna mashups av genrer osv av det man har i lådorna, största problemet för mig är bara att hitta ett lämpligt regelsystem att använda, av dom jag har i hyllan verkar wh40k 1ed vara det som passar bäst, man tar tacksamt emot andra förslag

Vad jag har för krav:
-lämpligt för ett inte allt för stort antal figurer per sida säg 10 -50 infanterister och kanske nått fordon -Ska kunna hantera allt från lasergevär till magi -Enkelt att sätta "stats" på saker -inte allt för komplext, så inget rollspel med figurer tack;) - omkring 2h timmars speltid

Kommentarer

  • Gorkamorka kanske?

    Enklare system lätt att lägga till och ta bort saker

    till dina sci-fi

    Sen kanske Mordheim till dina fantasy moddeller?

    Två scirmish basserade spel som man enkelt kan göra houserules till

    tjipp!

  • Ser egentligen ingen större skillnad eller fördel att välja Gorkamorka/Necromunda/Mordheim istället för wh40k 1st ed. Sen så är ju scenario ideerna i wh40k 1st ed helt lysande galna. Hmm kanske borde kolla upp nån riktigt tidig edition av wfb. Och hela grejen är att blanda figurer från olika genrer hejvilt under samma spel så ett regelsystem som hanterar allt.

  • Aha då hänger jag med! :-)

  • BESM 2nd edition är ju visserligen ett rollspel men det skulle väldigt enkelt gå att använda till figurer.

  • Vill helst undvika så mycket bookkeeping som möjligt (t.ex hur skadade enskilda modeller är), vilket gör att så gott som alla rollspels system som jag känner till faller bort även om många av dom skulle fungera ypperligt om det bara rörde sig om säg 3 - 10 figurer per sida.

  • Warmahordes är det enda spel som jag har spelat som har våde fantasy och scifi. Ungefär rätt modellantal också.

  • Vart hittar du nå sci-fi i warmahordes? För övrigt så failar Warmahordes på typ alla andra punkter. (komplext, bookkeeping, svårt att "statta upp" saker).

  • Alverna/cyriss är ju ganska scifi. Gott om både riddare och laser.

  • Scifi?

    Sream punk skirmish spel får jag det till! :-)

  • Jag har skrivit nåt regel-system ett par gånger. Ingen balans än och det är inte färdigt, men grund idén är precis vad du ville ha.

    Can you imagine it? You can probably use it in my system.

    Systemet är väldigt skirmish aktikt, kan tendera att bli komplicerat om man köper vissa uppgraderingar. Alla basregler är i stort sett klara. Det är mest alla special-krafter och modifikationer som fattas. Har inte gjort magi än.

    Jag svamlar mycket, du kan försöka få tag på mig om du är intresserad.

  • Det nya Mutant-Chronicles kanske funkar. Annars så tror jag att man väldigt lätt kan göra lite ändringar i BESM II så att det funkar alldeles utmärkt :)

Sign In or Register to comment.