DOUBT V- Planeringstråd

edited 2 januari 2014 19:36 in Blood bowl

Tänkte dra igång med planeringen av DOUBT V redan nu. Har fått lite feedback av en del coacher och det är alltid bra om sponsring etc ordnas i god tid. Den här första posten kommer förmodligen förändras en hel del med tiden. Baserat på feedback från förra turneringen så kommer vi nog i grunden att köra samma regler, men med följande förändringar och uppgifter kvar att lösa.


Datum: 4-5 Januari


Sista anmälningsdag: 8 december


Tagline: Remember the DOUBT


Tärning: Bild vald


Regelförändringar:

  • Första rundan riggas så att spelare från samma ort inte möter varandra. Stunties möter också stunties.
  • Slopa skill package: Varje coach väljer en ras (Competition Rules plus Chaos Pact, Slann och Underworld) och köper sitt lag till ett värde av Team Value 1.300.000. Värdet får användas till att köpa spelare, cheerleaders, assistant coaches, fan factor, rerolls och apothecary. 150.000 av detta Team Value får användas till skills (inga stat increases) enligt kostnad i regelboken. En skill får köpas högst två gånger till laget och en spelare får max ha en skill.
  • Efter match 3 av 6 får laget två extra skills. Inte efter match 4.
  • Kompensation till tier 3 och tier 2-lag. Förmodligen en eller två extra skills.
  • Inducements: En star player tillåten. Inga andra inducements. Undantag för Ogre, Halflings och Goblins som får ha två star players. Halflings får också ha sin halfling chef och Goblins får köpa bribes.

Kostnad:

kostnad för turneringen kommer att gå upp till 150 SEK med 50 SEK rabatt för NAF-medlemmar.


Anmälda:

Väntar på en bekräftelse att pengar kommit in från:

Återbud:

Ryktas kanske dyka upp men behöver bearbetas:

«13456711

Kommentarer

  • Första känslan är att 1200 i startkapital men bara 100k extra i skills drabbar lagen utan positionals eller startskills rätt hårt. Tänker framför allt på Chaos, Vampire och Lizardmen. De flesta ndra lag kan fylla upp med positionals för att få skills.

    Hur vore det med att istället köra 1300k, där max 200k får användas på skills?

  • edited 24 januari 2013 12:47

    200 till skills är väldigt mycket. Det är 10 standard skills och vissa lag får råd med väldigt många rerolls. Med så mycket skills och rerolls blir det aldrig turnover och turneringsmatcher tar aldrig slut.

  • Tycker reglerna låter utmärkta :)

  • Efter detta får lagen 100K att köpa mer inducements eller skills för (inga stat increases).

    Detta ger ju typ ingen skillnad från skill packs, så jag ser inte poängen. Detta gör ju i princip bara nya skillpacks enligt följande:

    A: 5 normal skills
    B: 3 normal 1 dubbel
    C: 2 Normal 2 Dubbel
    D: 3 Dubbel

  • edited 24 januari 2013 13:05

    Sant. Tanken var att det skulle bli mer valfrihet och att det skulle gå att använda det till star players istället för skills om det är vettigare för det specifika laget.

    Får kanske justera sifforna lite för att få mer valfrihet.

  • Eller var det tänkt att man kunde lägga lite av de där 100K på en starplayer som inte rymdes i de 1200K man har till laget?

  • haha exakt samtidigt. Men då finns det ju en liten poäng i det om man får in en bra star player på TV 1210 eller 1220, annars kan jag inte tänka mig att pengarna går till något annat än 5 normals eller 2 normals 2 dubbels

  • edited 24 januari 2013 13:09

    1300 TV totalt. Max 150 av dem får användas till skills? Låter det som ett vettigt alternativ?

  • 1300 TV totalt. Max 150 av dem får användas till skills? Låter det som ett vettigt alternativ?

    Då finns det plats för både star players, frontloadade uppställningar och skillpacks. Mycket bra.

  • Håller med Dante, enda skillnaden med pengar motför skill-packs är om man vill horda pengar för en exeptionellt dyr starplayer (MORG!)

  • Haha sluta posta! Här skriver man ett svar och så har det kommit 5 nya posts innan man är klar!

  • You Snooze you loose!

  • 1300 TV totalt. Max 150 av dem får användas till skills? Låter det som ett vettigt alternativ?

    +1

  • Uppdaterade första posten.

  • Så 1320 för Tier 2 och 1340 för Tier 3? Inga inducements?

    Namnförslag, kanske kopplat till andra "kända" episod V???
    - Norrland strikes back? (Star wars)
    - Order of the DOUBT? (Harry P)
    - Battle for the planet of the DOUBT? (Planet of the apes)
    - A good day to DOUBT hard? (Die hard)
    - DOUBTt: The source? (Highlander)
    - DOUBT and the spririt of Thunder mountain? (Lassie)
    - DOUBT: Retribution? (Resident Evil)

  • Jo, det ska gå att köpa inducements för pengarna. Måste ha missat något i formeleringen...

  • I stil med alien -> aliens, varför inte DOUBT5

  • JA! Möjlighet att ta pengar istället för skills! Äntligen 7 Ogres på samma lag!

  • edited 24 januari 2013 19:44

    Jag vet datum i September först hoppas vi kan hålla ut tills dess.

    Angående regler håller jag mig utanför, ni som spelat turneringen tidigare vet vad som behövde ändras för att det skulle bli bättre.

    Angående namnförslag så är mina förslag:

    (dont) Doubt Vengeance

    Doubt V-engeance

  • Har talat lite med sponsorer och ar försökt vidga min vyer lite i var man kan ragga priser.

    De som svarat hittills är Impact! och FF-Fields. Båda verkar ha en policy att ge rabatter vid köp och ge mer sponsring ju mer vi köper.

    Tänkte bara göra en snabb undersökning ifall det kommer att finnas intresse bland coacher att beställa prylar till rabatterat pris av någon av dem i framtiden, i.e. ifall det är värt att ha dem som sponsor.

  • Jag gillar starkt idéen med att tier 2 och tier 3 lag ska få lite mer bonus. Då eggar ni upp mig att köra snotlings/halflings eller något. Men 1300 lät som en ohyggligt massa cash dock. Vet inte vad jag tycker om det ännu

  • @Hemlighållaren : Man borde ju kunna pressa in 8 ogres om man skippar Morg och tar dodge-nuckan samt Brick Farth and Grotty...drömmer mig bort....

  • Det är tyvärr högst två star players. Brick Farth and Grotty räknas som två...

  • Kan inte Bertha Bigfist och Morg joina Ogres då? Åtta oggrar/-innor och man har ett smärtfritt passningsspel att se fram emot ehost

  • 6 * 140 + 5 * 20 + 430 + 290 = 1660

    Måste nog öka TV lite för att få in alla 8

  • Vadå Brick och grotty räknas som två? Det står ju klart och tydligt och diffust i regelboken att de räknas som en inducement tillsammans. Med dessa regler kan man med nöd och näppe få in 6 Ogres, 1 Bertha eller Brick och nog många snotlings för att göra ett lag. Man var bara några 10k ifrån att klämma in det med gamla regelpacket.

  • Man MÅSTE faktiskt inte ha 5 snots men jag vet att det kostar alldeles för mycket med Morg. Men man kan ju lira Ogres med 6 Oggrar, Morg, Brick N' Grotty, Bertha, Scrapa och Nobbla. Noll Snotlings :) Kanske lite dyrt dock...

  • "You must have 2 slots open on your roster to induce this duo which counts only as one Star Player inducement"

    Du har rätt hemlighållaren. Trodde de räknades som två inducements, men det gör de inte. Visar hur mycket jag använt dem som inducement =)

    Star Players (0-2) - Various prices

    Ledsen att förstöra din dröm Khanmank, men två är det maximala antalet star players i ett lag, om man inte kör med suspekta house rules.

  • Måste genast räkna på oheliga Goblin och Ogre-rosters till kommande DOUBT.

Sign In or Register to comment.