Narrowing the Tiers

edited 19 januari 2013 08:50 in Blood bowl

Hittade en lite spännande artikel när jag sluskade runt på nätet.

Kommentarer

  • Gillar den! Men det är ganska stora förändringar, så jag tror inte de används särskilt flitigt, tyvärr.

  • Det är mest Plasmoids dröm om att hitta den ultimata rättvisa balansen mellan lag som drivit det framåt. Mest tänkt som experimentella regler för house rules. Inte något som kommer slå stort.

  • Personligen gillar jag alla ändringar skarpt! Speciellt då DOUBT hade så otroligt dålig variation bland lagen :) jag ser mycket hellre att så många lag som möjligt är balanserade, och vill man spela ett svagare lag medvetet så kan man ju t.ex. välja att spela Undead utan Mumier eller Wood Elves utan Wardancers.

  • Roligt att se andra skills än block, dodge och sure hands dyka upp som startskills (de väljer folk tillräckligt ofta själva ändå). Tänker framför allt på mumiernas grab och wardancers fend. Att sådana nyckelspelare i lagen behöver en eller två skills extra för att fungera fullt ut känns bra för coacher som kämpar för sin första bull centaur-skill.

  • edited 21 januari 2013 09:12

    Jo, och att de dämpar Claw, Mighty Blow, Piling On-kombon lite är ju inte så tokigt när Kaosdvärgarna väl har skillat upp sina spelare.

  • Absolut. När den mest uppenbara superkombon dämpas för basharlagen finns det förhoppningsvis andra taktiker att ta till, typ frenzy/juggernaut eller grab för att röja upp framför cagen.

  • Gillar allt utom Halflings och Amazoner. Amazoner behöver inte bli sämre (som de blir i mina ögon) och Halflings blir inte så mkt bättre....

  • Amazonerna blir lite sämre kortsiktigt, men bättre på lång sikt. Catchers med gratis Diving Catch och Agility-skill access på alla spelare i laget tycker jag är en OK kompensation för att byta Block mot Wrestle på Blitzers. Speciellt i turneringar tror jag att det är stor skillnad, då Amazons annars kan börja med 8-9 Blodgers... (kul?) :)

  • edited 21 januari 2013 11:29

    Ja, varför göra Amazoner sämre i början (kortsiktigt) och i Turneringar?

    De har av 7, mov 6. Men det är mina personliga åsikter. Hade jag valt att ändra något i Amazonlaget så hade jag valt. 7 i mov på catchers och sedan lämnat det så. Men då är laget kanske för bra, nu har de spelare som tex kan springa ifrån Dvärgar så i mina ögon skulle de nog lämnas orörda.

    Ta dem i Turneringar tex. Helt plötsligt är de ett av de svagaste lagen. De 4 spelare som kan ta Guard har nu wrestle. Så de blir enklare för en motståndare att få bort dem. I mina ögon var deras Blizters de spelare i laget som gjorde att de kunde hålla jämna steg med övriga lag eftersom de saknar en BG.

    Minns inte nu och har inte kollat (lat, ja jag vet) men tappar de catch och får diving cach?

    Spelar ifs mindre roll för mig eftersom när jag väl spelare Amazoner så skippar jag som oftast throwers eftersom de är för dåliga i mina ögon.

    Nu tror jag inte någon kommer spela dem i vår season 7, men vi får se...

    EDIT: Har kollat lite på NAF över hur rankingen ser ut.

    Ranking

    Tittar vi på den så vi att Amazoner ligger högt upp (i turneringar) men att Undead och wood elves är de lag som ligger högst upp. Så för att jämna ut lagen är man kanske inne på rätt spår. Sedan vill jag ha skillnader mellan lagen men det ska vara jämnare i toppen och men klyftan ner till de sämsta kanske inte ska vara så brutal som den är nu.

    EDIT2: Shit vad dåligt Humans ligger... Ge Catchers AV8 nu så vi får rätsida på det hela helt klart ;)

  • Beror nog på lite vem som spelar oxå, men håller med dig, ge dem AV 8. i och för sig, förra matchen fick mina vikingar tok-spö av humans (0-3 TD, plus 2 kills, varav publiken släppte ett stort stenblock som dödade min thrower.) Ingen vidare bra början på turneringen.

    Hoppas det är ok att en Göteborgare hoppar in då o då på erat forum, då ni har schyssta uppslag o en schysst sida. ;)

  • @Nohistor: vi ses väl på GothBowl i påsk?

  • @Nohistor

    Självklart, bara att posta på för fullt, varför skulle man neka någon på ett forum bara för att han ör Götebörjare? :P

  • U bet @khanmank, tack @Frantic, vi ses på Gothbowl. Beslutsångest som man har så får jag väl slå en tärning vilket lag jag ska köra med. 1. Humans 2.Orcs 3.Darkelves 4.Norses 5.Goblins 6. Ogres

    ;)

  • Goblins är vinstmöjliga. Men då de kör med ligaregler så kommer kanske halva laget vara borta match 3 och då... Orks finns det väl ändå. Jag ska mörkalva - derby kanske...

  • Aha, där har du en point. Ja orcher har det väl aldrig varit brist på, kanske blir ogres bara för att ge lite påsk smäll men att vinna med dem är nog lite för mycket begärt. Håller på att göra klart deras fan-läktare så blir den klar innan så blir det nog så...ogres. BBfans

  • edited 23 januari 2013 13:26

    Får se om jag tar mig till Gothbowl i år. Tanken var att göra ett försök, men det är möjligt att jobbet sätter stopp för det. Low Cash Cup i Stockholm är ju annars en möjlighet att ta sig till i sommar.

    Gillar följande med Low Cash Cup:

    It is free to enter the tournament! However, if you want a chair that is 10 sek extra, and if you want to play on a table that is 10 sek extra as well. Payment on site. Note that we will not allow you to bring your own chair or table.

  • Hade varit kul om du kom, hmm.. Low Cash Cup lät intressant dock har vi en massa djur här hemma som måste ses om så får väl börja smörja frugan redan nu ;) Kanske har hunnit flytta upp en bit i landet också så lite närmare förhoppningsvis.

Sign In or Register to comment.