Bubble Season 7 - Blood Bowl Liga - Planering, anmälan, diskussion & allt annat tråden!

edited 5 maj 2013 22:14 in Blood bowl

Denna tråd kommer innehålla allt du behöver för att deltaga i sjunde (beroende på hur man räknar ;)) upplagan av the Best Umeå Blood Bowl League Ever - BUBBLE 7.

Organisation

  • Sista anmälningsdag är 31 Januari. Anmälning sker genom att skriva ditt lagnamn samt namnet och rasen på det lag du ska spela i den här tråden.
  • Lottning sker efter det i början av februari.
  • När lottningen är gjord kommer kontaktinformation att skickas ut via en massviskning på Stridshammaren. Passa på att viska ditt mobiltelefonnummer till Setomidor när du anmäler dig om du inte tror att han har det.
  • Kostnaden för deltagande i ligan är 50kr/ coach, vilket inkluderar slutspel. Betalning sker genom att föra över pengar till Bloodbowl-fonden på: 8420-2 993 994 942-7 (Swedbank.)
  • Först spelas 6 förlottade matcher för alla lag, där matcherna ska spelas i rätt ordning så långt det bara är möjligt. Återkommer med lösning om vad som händer om vi är ojämt antal spelare.
  • Efter de inledande 6 matcherna är det fritt fram att möta vem man vill, så länge man inte mött det andra laget/coachen tidigare samma omgång. Det innebär alltså att man efter de lottade matcherna bara får spela mot de lag som man inte blev lottad mot. Om man under säsongen lyckas med bedriften att möta alla lag en gång så belönas man med en MVP till samtliga i laget. Se detta som en morot till alla att försöka ta sig ut ur hemmet ;).
  • Ligan avslutas med en slutspel, preliminärt slutar open season 28:e april. Då kommer vi nog lyckas att klara av ett slutspel och få en vinnare lagomt till semestern/ sommarlovet.
  • Grupperna i slutspelet kommer lottas men seedas utifrån ligaresultat.
  • Det är tillåtet att starta ett nytt lag under ligans gång om man tröttnar eller det går för dåligt. Det nya laget övertar det gamla lagets placering (poäng) i ligan men alla inspelade pengar och SPP är förlorade. Det nystartade laget får vara av en annan ras.
  • Matcher registreras via BUBBLE-Systemet. Kontakta Setomidor om du behöver ett konto eller för andra frågor gällande systemet.

Regler

Blood Bowl Competition Rules inlusive nya lag, inför säsong 7 så kommer vi också att testa Narrowing-Tier Om inget annat nämns gäller standardregeln i regelboken.

  • Illegal procedure används enligt regelboken om inte båda coacherna tycker annorlunda.
  • 1000k i startpengar.
  • Coacher nominerar tre spelare i sitt lag, och slumpar sedan MVP mellan dessa tre spelare.
  • Spiraling expenses enligt den vanliga tabellen i post match-procedure
  • Star players är tillåtna. Notera att dessa ska vara någorlunda WYSIWYG och inte en vanlig lineman med nummer 3.
  • Lag som innehåller omålade spelare kan aldrig få positiv FAME (för vem hejar på ett färglöst lag?).
  • Garanterade winnings: Om ett lag får winnings under 30k (inklusive FAME, Fan Favourite etc.) så ökas dessa winnings automatiskt till 30k.
  • Om en spelare missar en överenskommen match utan förvarning så räknas det som concede.
  • Ingen övertid i grundserien, bara i slutspel.
  • Om man lyckas med bedriften att möta alla lag i serien under grundspelet belönas alla spelare i laget med en MVP
  • Fyra minuter per runda rekommenderas i grundspelet och kommer användas i slutspelet.
  • Bounties. Varje coach kan erbjuda pengar för att uppmuntra direkt livshotande skador på specifika spelare i andra lag. Kostnaden (minst 10k) dras från det betalande laget direkt kontraktet på spelaren erbjuds och betalas senare ut till det lag som är med i matchen där motståndarspelaren dör. Ersättning betalas ut oavsett dödsorsak (foul, crowd-push, failed dodge etc.). Erbjudna kontrakt är permanenta och kan aldrig dras tillbaka. Om spelaren självmant slutar försvinner pengarna. Flera coacher kan erbjuda kontrakt på samma motståndarspelare.

Priser

Ännu inte spikat i detalj, men en "Bubble-BloodBowl-Mugg" till vinnaren (med sina egna detaljer som, coach, lagnamn och "bomärke" har utlovats. Trycket på kopp

Deltagare

Lag Typ Coach Betalt
W.I.M.P (Wood In My Pants) Wood Elves Frantic X
Cortésian Carnivores Lag kommer Setomidor X
Galadrieth Gladiators High Elfs Hemlighållaren
Mahrak Martyrs Khemri Stareater X
UME GreenDevils Goblin Zenith X
Mancunian Undivided Chaos NilssonHarHund X
Khorne Flakes Khorn Khanmank X
Drop Dead Dodos Dark Elfs Emil Emilsson X
G.U.L.P Undead KristofferMcSorley X
Small Town Legends Humans BloodBowl2 X
Croockback mountain womp rats Skaven Oft

Free For All

Eftersom vi är 11 spelare så blir ett lag "olottat"/Free For All i varje runda. De laget får möta något av de andra lagen efter de har spelat sin match för den nuvarande rundan. Undvik att möta någon som redan spelat en extramatch mot någon annan. :)

De lag som är FFA i de olika omgångarna är (redan utnyttjade FFA länkar till matchrapporten i fråga):

  1. Mancunian Undivided (vs W.I.M.P.)
  2. Oft (vs GULP)
  3. Cortésían Carnivores
  4. UME GreenDevils
  5. Galadrieth Gladiators
  6. Mahrak Martyrs vs MU

UPPDATERAS ALLT EFTERSOM....

«13456736

Kommentarer

  • edited 19 januari 2013 13:50

    Så fram tills man bestämt lag etc så kan vi alltid komma överens om:

    Priser?

    Förra säsongen tog jag på mig att ropa hem lite smått och got från ebay, vad tyckte vi om det? Ska vi försöka göra samma i år eller ska vi sikta in på på färre och "saftigare" priser?

    Avgift: 50 srpänn lagomt? Eller ska vi öka/minska. Allting går till priser så det är upp till oss ;)

    Bounty?!

    Förra säsongen kunde man lägga "skottpengar" på spelare. Själv gillade jag det, vad tycker ni andra, är det något vi ska fortsätta med?

    Mer houserules?

    Själv ser jag gärna att Mange ska få testa sina KHORNS trots att de inte har blivit godkända av NAF.

    Khorn

    En annan sak jag gärna ser att vi återinför (har för mig det fanns i någon av de första bubblesäsongerna. Att alla spelare i laget får en MVP om man som coach lyckas med beriften att möta alla lag i ligan innan slutspelet börjar. Det gör att vi coacher kommer att jobba "hårdare" för att komma ut ur huset lite ;)

    Som sagt bara att lätta hjärtat vad tycker vi om allt och lite till?

  • Härligt! Anmäl mig (men lag kommer senare när jag bestämt mig) :)

    • Jag är absolut för att Khorne får vara med och leka
    • Angående kostnad och priser så kanske vi ska höja till 75? Råkar vi få pengar över är det ju bara bra :)
    • Bounties är kul men ganska verkningslöst under förra säsongen, jag tror vi bara delade ut ett enda pris för att man slagit ihjäl någon
    • Jag skulle vara helt öppen för att testa hela eller delar av det Trukson nämnde i Narrowing the Tiers
  • Klart att jag ska vara med också! Förmodligen blir det High Elves för min del.

  • Sweet, lägger in er i första posten, med mig själv och Basse som svarat med sms.

    Angående "Narrowing the teams" så gillar jag vissa saker, medans jag inte alls håller med om andra, men så kan det vara.

    200k för wizard? Är riktigt dåligt eftersom den ändå failar 1/6 gångerna. Med ett sådan odds så brukar jag själv aldrig äns köpa in wizard.

    Gillar skarpt att göra Humans bättre, inte genom att sänka kostanden på Ogre´s för prisett är satt och stämmer bra överens med vad man får. Däremot ett catchers får av 8 känns som det klockrenaste jag läst.

    Gillar också förändringarna för Khemri som nu gör dem spelbara med thickskull, breaktackle av 8 förslagen som ligger ute.

    Gillar också Bank: (Första 100k räknas aldrig in i TR.)

    Var en hel del förslag om förändringar i lagen, om någon gillar ett förslag och vill spela med laget med de nya "skillsen" varför inte skriva en rad här om förändringen så tar vi ett snabbt beslut om vi ska godkänna det?

  • Jag röstar för samma regler som förra säsongen. Tycker allt fungerade klockrent, förutom att en del coacher var svåra att schemalägga en match med.

    Tröttnade på det här med tre i agility och kommer mest troligt att spela Mahrak Martyrs (Khemri). Laget ligger inne i Bubble redan, men @Setomidor får gärna peta i databasen så det hamnar i rätt liga.

    Martyrs

  • edited 20 januari 2013 00:13

    Jag ställer givetvis upp som slagpåse med mina Khorne-gubbar. Vi är ju nöjda hur det än går, bara planen vattnas röd och fin under matchens gång!

    Fattar inte riktigt varför alla positioner i Khorne-laget ska döpas om i Narrowing då alla gubbar har samma/motsvarande egenskaper?

  • edited 19 januari 2013 17:15

    Ser redan matchen framför mig. Fyra Tomb Guardians med Mighty Blow och Stand Firm mot en linje av Frenzy Khorne Linemen med passing skills.

    Hade hoppats på att @Khanmank skulle ta Slann med Migthy Jump och Blow Up som skills, men grod-derby får vänta... Om inte... @Khanmank vi gör en pakt. Om vi båda tar oss till final skall vi båda byta lag till Slann i finalen =)

  • edited 19 januari 2013 17:21

    @Frantic: Du borde nu ha pengar på ditt konto.

    Gillar MVP om man mött alla regeln. Mötte alla utom @Mack förra året...

  • Jag tänkte oxå försöka vara med denna gång och spela Dark elfs Troligt lagnamn Drop Dead Dodos, eller Tomtebo after dark...

  • Kung att du är tillbaka Emil!

    Båda namnen är världsklass :D

    Upptaderar första inlägget lite senare, fullt upp att se Shark Tank för tillfället :P

  • Är/kommer det vara några speciella regler för Stunty lag när det gäller inducements? :)

  • Jag skulle välkomna Goblinlagets laguppställning enligt Narrowing om någon annan nu vill spela dem. Det känns rätt att trollen tappar loner då snottarnas ogres saknar detsamma. Sen att de kan snacka sig tillbaka känns också bra för annars blir det faktum att de autotorskar tre man efter en/två drives skittritst. De suger rätt bra ändå och faran att motorsågen kommer tillbaka igen och igen är ju helt goblinskt underbart!

  • edited 20 januari 2013 08:37

    Så om jag förstår dig rätt Mange (när jag läser mellan raderna) så vill du jag ska spela Goblins?

  • edited 20 januari 2013 10:21

    Jag hade GÄRNA spelat Goblins men då jag inte bor i Umeå (för tillfället) så får ni nöja er med att möta mig i Vasterbotten Conference!

  • Jag vill spela goblins :)

  • Jag har inte lyckats bestämma vad Mr Frantic ska spela än men jag lutar åt människor. Lagom vanilj och just sådär lagom liksom :) Fast det blir ju som förra säsongen. Trist. Kanske något Undead-lag vore bättre. Välj ett!

    Khorne Flakes heter vi på Berghem!

  • Rent krasst kan jag stämma in i Setomidors kommentar på Narrowing-tråden att vi kan ju testa alla förändringarna det här varvet bara för att testa och se. Det vill ju dock till att många väljer lag som fått förändringar för att vi sak få något utslag. Bara mina 5 evrocent

  • Nja, vet inte om jag tycker om Narrowing grejerna.

    @Frantic : vad menar du då du säger att star players är tillåtna? Du menar som inducement som vanligt enligt reglerna?

    Bounty: Ja vi borde få till det på ett blodigare sätt. Men jag vet inte hur ännu. Om man lägger en bounty så dubblas rewarden av BUBBLE ligan kanske? Jag ger 20 k för att sätt aen Bounty på Frantics Wardancer och då blir det totala rewarden 40k. Eller att båda motståndarna efter varje match får dela ut en bounty (gratis) på 10 k. Bara några förslag.

    Läste jag rätt angående matchsystemet: Jag möter alal en gång, innan jag får börja möta alla en andra gång? Det är ju lite tufft att få in 100% av motståndarna. Tycker vi haft bra system förut där man haft ett gäng förlottade matcher, sedan fritt fram att möta vem man vill bara man har 5 olika motståndare mellan sig. Och sedan, om man lyckas med bedriften att spela en gång mot exakt alla motståndare så får man efter den matchens slut en bonus MVP (alltså två totalt)

  • Jag tycker en Bounty borde ge en extra MVP till spelaren som fixade dådet.

  • Ok håller med om vad alla skriver...

    Jag kör humans, Swedish Steelers is comming 4 u all!!!!

    Danne du får låna mina Goblins om du vill.

  • Jag hade tänkt spela Chaos, vilket nog blir intressant när CPOMBen är nerfad (nog för att jag normalt sett försöker spela alvboll med bestmännen, men i alla fall).

  • edited 20 januari 2013 11:51

    @KristofferMcSorley jag kopierade bara reglerna från förra säsongen, så ja. Starplayers genom inducements.

    EDIT:

    Efter de inledande 6 matcherna är det fritt fram att möta vem man vill, så länge man inte mött det andra laget/coachen tidigare samma omgång. Det innebär alltså att man efter de lottade matcherna bara får spela mot de lag som man inte blev lottad mot, tills man har mött samtliga lag i ligan exakt en gång.

    Du har rätt Basse att det är så det står men ingenting vi har gjort tidigare. Jag ändrar till:

    Efter de inledande 6 matcherna är det fritt fram att möta vem man vill, så länge man inte mött det andra laget/coachen tidigare samma omgång. Det innebär alltså att man efter de lottade matcherna bara får spela mot de lag som man inte blev lottad mot. Om man under säsongen lyckas med bedriften att möta alla lag en gång så belönas man med en MVP till samtliga i laget. Se detta som en morot till alla att försöka ta sig ut ur hemmet ;)

  • Om man under säsongen lyckas med bedriften att möta alla lag en gång så belönas man med en MVP till samtliga i laget. Se detta som en morot till alla att försöka ta sig ut ur hemmet ;)

    Betyder inte det att den som har tur att tidigt möta en coach som senare hoppar av får ett enormt övertag? Kanske bättre att ge alla som inleder slutspel och har spelat mot alla andra som också spelar slutspel mvp-bonusen. Ger fortfarande incitament, men ett enstaka avhopp/inaktivitet påverkar mindre.

  • edited 20 januari 2013 19:52

    Mancunian Undivided (Chaos) vill kicka boll (och knän). Tog mig adminfriheten att redigera förstaposten för en fungerande tabell.

  • Pyntat in 50 pix. Heter fortfarande det jag skrev tidigare.

  • betalt och klart, nu ska vi se om jag kommer ihåg mitt inlog på bubble, om min användare finns kvar...

  • @nilssonharhund om en spelare hoppar av midseason så blir det väl lätt att räkna bort honom som en "måste möta" motståndare för alla och dom som mött alla övriga får extra mvp efter nästkommande match?

  • @NilssonHarHund Tack för det, tänkte fixa det senare när jag hade tid att läsa igenom "Markdown - En introduktion tråden". Sedan angående hoppa av grejen, så tänkte jag precis som Zenith i frågan.

    Men vad säger vi? Ska vi köra på vad khanmank skrev tidigare? Att vi testar de förslag som tagits upp i "Narrowing-tråden"?

  • Jag är emot narrowing-reglerna eftersom det gör saker lite mer krångligt, men har egentligen inte en stark åsikt. Vilket som funkar och jag spelar hur som helst.

  • Jag är för narrowing. Hade jag haft ett färdigt alvlag hade jag lätt testat wood elfs med fend-dancers.

Sign In or Register to comment.