Håller med Dante till 100%.
Hoppas dessutom att GW rular att passagerarna tar smällen.
Som Lost så tror jag ingen, necron spelare eller ej, kommer bli allt för ledsen över om det blir så.
Sen kring frågan hur många flygare eventuella begränsningar ska tillåta så verkar snacket på webben
Va delat i två läger. Poängbegränsning eller scenarios som naturligt begränsar.
Som Dea tror jag det va skrev så får början av nya året ge en bättre pointer iom nya codex osv
Jag tycker inte att Nattlien blir dålig. Jag tycker att den är en av de bästa pjäserna i spelet även med stryk på gubbarna i händelse av sprängning*. Tyvärr finns det ingen FAQ på det (antagligen eftersom det står så "tydligt" i Codexen) än SweFAQ...
Den är inte för dålig utan smäll, men det ska väl kanske inte heller väga in i regeldiskussioner? Men blandar man in rättvisa i regeldiskussioner så brukar argumenten kunna bli lite knasiga.
Nja, jag håller delvis med. Generellt är jag för en restriktiv regeltolkning. Om något är oklart så kör man på det sämre alternativet tills det blivit klargjort av ansvariga.
Ur rent gentlemannamässig anda ska man inte behöva hålla en regelargumentation på 1000 ord för att förklara att det är något visst som gäller.
Dock spelmässigt så tror jag att enheterna däri mest kommer att försöka behålla sitt killpoint och/eller lägga sig på ett defensivt objektiv då de kommer in relativt sent från bordskanten. Så spelmekaniskt kommer det vara liten skillnad på hur regeln nu beslutas fungera.
Möjligen att man gör att fliers ger upp ett extra victory point styck (2-3 är sjukt mycket). Eller om man vill straffa dom ordentligt får man bara victory points för första fliern man har ihjäl men dess värde är lika med antalet flyers man har totalt sett i sin armé.
Som jag ser det går Codex före regelboken, men om man inte kan förstå hur det menas i Codexet tolkar man det så likt regelboken som möjligt. Är inte det en rimlig lösning, eller har jag missat något väsentligt?
Nåt åt det hållet, exakta poängsiffror får någon som är bättre än mej på det här räkna ut, men visst borde ett sånt här tankesätt straffa de listor som gödslar med flygare, men fortfarande göra det värt att spela med en flygare(eller två)...
Jag läste posten kring att flyers har en egen poäng lista. Första flyern 1 poäng, 2a 2 poäng osv. Hur blir det i diverse scenarion? Låter som en spännande tanke helt klart.
Kommentarer
Håller med Dante till 100%. Hoppas dessutom att GW rular att passagerarna tar smällen. Som Lost så tror jag ingen, necron spelare eller ej, kommer bli allt för ledsen över om det blir så.
Sen kring frågan hur många flygare eventuella begränsningar ska tillåta så verkar snacket på webben Va delat i två läger. Poängbegränsning eller scenarios som naturligt begränsar.
Som Dea tror jag det va skrev så får början av nya året ge en bättre pointer iom nya codex osv
Jag tycker inte att Nattlien blir dålig. Jag tycker att den är en av de bästa pjäserna i spelet även med stryk på gubbarna i händelse av sprängning*. Tyvärr finns det ingen FAQ på det (antagligen eftersom det står så "tydligt" i Codexen) än SweFAQ...
*Inte som att det någonsin lär hända, men ändå...
Jag läste igenom reglerna av ren nyfikenhet.
a: Destroyed finns inte i 6th edition så när skärna "explodes" så fungerar den som en vanlig flyer, Skärans specialregel fungerar då inte.
b: Man antar att "destroyed" betyder "explodes" och då tar necronerna hits som alla andra och hamnar sen i reserv.
Jag har inte kollat i fluffet. Det skal man inte behöva göra för att förstå regler.
Iofs, jag vet inte riktigt min post var baserad på fluff. "Så enligt fluff är det ganska uppenbart o.s.v"
Den är inte för dålig utan smäll, men det ska väl kanske inte heller väga in i regeldiskussioner? Men blandar man in rättvisa i regeldiskussioner så brukar argumenten kunna bli lite knasiga.
Nja, jag håller delvis med. Generellt är jag för en restriktiv regeltolkning. Om något är oklart så kör man på det sämre alternativet tills det blivit klargjort av ansvariga.
Ur rent gentlemannamässig anda ska man inte behöva hålla en regelargumentation på 1000 ord för att förklara att det är något visst som gäller.
Vanligtvis håller jag med men jag har ju en nightschyte ståendes på målarbordet så host host :)
@Empa: Det sorgliga är att jag tror att allt för många tänker så på riktigt
Dock spelmässigt så tror jag att enheterna däri mest kommer att försöka behålla sitt killpoint och/eller lägga sig på ett defensivt objektiv då de kommer in relativt sent från bordskanten. Så spelmekaniskt kommer det vara liten skillnad på hur regeln nu beslutas fungera.
Hur skulle det påverka om man tex gör flyers värda mer Killpoints? Dvs alla scenarion får ett extra secondary objective, nått i stil med:
Get them out of my skie!:
All fliers are worth an (two/three) additional victorypoint
Möjligen att man gör att fliers ger upp ett extra victory point styck (2-3 är sjukt mycket). Eller om man vill straffa dom ordentligt får man bara victory points för första fliern man har ihjäl men dess värde är lika med antalet flyers man har totalt sett i sin armé.
Första flyern 1kp
Andra flyern 2 kp
Tredje flyern 3 kp
osv osv
Som jag ser det går Codex före regelboken, men om man inte kan förstå hur det menas i Codexet tolkar man det så likt regelboken som möjligt. Är inte det en rimlig lösning, eller har jag missat något väsentligt?
@Eldoriath, Hive mind
Nåt åt det hållet, exakta poängsiffror får någon som är bättre än mej på det här räkna ut, men visst borde ett sånt här tankesätt straffa de listor som gödslar med flygare, men fortfarande göra det värt att spela med en flygare(eller två)...
Jag läste posten kring att flyers har en egen poäng lista. Första flyern 1 poäng, 2a 2 poäng osv. Hur blir det i diverse scenarion? Låter som en spännande tanke helt klart.
Kan någon utveckla? :-D