Utvärdering Fanatic XXII 40K

edited 7 oktober 2012 16:26 in Turneringar / konvent

Ok ni vet vad som gäller, alla åsikter är välkomna.

  • Schemat
  • Kiosken
  • Scenariona
  • Terrängen
  • Priserna (alltså de till vinnarna, inte på mellanmjölk)

Och framförallt det nya med:
* Smartphoneanvändandet * Achievement i lagtävlingen (ni som lagtävlade) * Fairplay utan siffror

/Daniel Fantasia Fanatic Crew

Kommentarer

  • edited 8 oktober 2012 02:00

    Schemat i stort är bra, hann inte klart alla matcher (delvis pga många modeller i min arme och delvis pratglada motståndare :-) ), men det kan jag leva med. skulle gärna se att ni tog tillbaka Båttutan, skrikande hörs inte alltid, vilket gör att man slaviskt får följa tidsscemat och i mitt fall så missade vi en förlängning av speltiden på 15-20 minuter på grund av det.

    Kiosken bra, kylskåp kanon!

    VP tillhör historien och bör lämnas där. Jag ser gärna mer senarion med objectives och färre med tablequarters.

    Terrängen fungerar bra.

    Bra priser, även om jag borde få fler :-).

    Smartphone-klockrent!

    Achievments-lite grötigt men väldigt kul, fortsätt med det.

    Fairplay utan siffror-bra

    Linus

    • Schemat va finemang. Spelade 6,6,7,5 och 4 rundor. (sista matchen bara fyra rundor då jag blev hårt judo sparkad i skrevet, 0-20)

    • kiosken lika så. Kylskåp va två tummar upp.

    • Scenarios gillades då det va blandat slakt med objektiv och quarters hållande. Slippa mysterious objectives. Bara en tids tjuv som jag upplevde det.

    • terrängen va tyvärr den sämsta jag spelat på en Fanatic. Förståeligt då färdig terräng kostar och bygga terräng tar tid. Konstruktivt så det jag inte gillade va bristen på line of sight blockers.

    • Bra och många priser

    • smartphone kanon även om jag bara använd datorn och dea :-P

    • missade helt achievement delen men den verkade som en kul grej.

    • kanon bra med sifferlöst fair play bedömning

    Sen en snabb ursäkt till mina motspelare då jag omedvetet fuskat. Va helt 100% på att min bloodthirster hade breath of chaos. Min enda ursäkt är att jag kört med den gående bloodthirster special charactern tidigare. Stor ursäkt

    Grattis Fanatic crew till lyckad turnering och strålande jobb.

    / Ola, Chaos Daemons

  • edited 8 oktober 2012 10:46

    Först och främst vill jag tacka arrangörerna för ännu en bra turnering och en riktigt rolig helg.

    • Schemat: Tiderna och matcherna flöt på mycket bra. Hann med alla turer i alla utom en av matcherna. Från början kändes det lite långt med 3 timmar, men med tanke på den nya editionen 40k behövdes det nog för många.
    • Scenariona: Mycket glad över att se Secondary Objectives, det gav ett bra tactiskt djup där man kunde ta poäng även då det sket sig med primary:s. Utöver det är jag fortfarande emot gamla Quarter-deployment (5th ed SpearHead), som återfanns i denna turnering. Men det är endast ett mindre "klagomål". Självfallet är möjligen det att föredra framför flera scenarion med samma deployment.
    • Terrängen: Här kommer mitt första riktiga klagomål. Tvärs emot vad jag (vi?) blivir van från tidigare Fanatics fann jag att det den här gången var för lite terräng. Speciellt LoS-blocking och Area-Terrain var det alldeles för lite utav. Förstår att det är svårt att finna tillräckligt med terräng när Fanatic är så stor som den blivit, men borden jag spelade på kändes ändå som att det var en liten terrängbit i mitten på ett annars tomt bord.
    • Priserna: Priserna var väl samma som de brukar vara. Skoj att det äntligen slapp stå en Dreadfleet på pris-bordet, i övrigt inte så mycket att tillägga.
    • Smartphoneanvändandet: AWESOME! Tog en match eller två innan jag fick kontakt med nätverket och kunde komma åt det hela (möjligen för att alla skulle komma åt sidan samtidigt?), men underbart. Fungerade dock inte på min IPAD, fast det kanske inte är "ert fel".
    • Achievements: Detta gillade jag om möjligt ännu mer än Smartphoneanvändandet. Det var skoj att se redan från början att det fanns en chans att tävla om något utan att måsta prestera riktigt bra i turneringen. Dvs. att man hade ett mål även då det gick dåligt eller så. Att mitt lag vann 40k-lagtävlingen vill jag påstå inte färgar min åsikt i detta. Achievements gav dessutom det hela en rolig twist.
    • Fairplay utan siffror: Första gången jag såg detta var jag emot det, men under tiden turneringen pågick gillade jag det här konceptet mer och mer. Det blev mer ett sätt att beskriva matchen/motspelaren än att sätta ett betyg på det.
    • Övrigt: Det finns en sak till jag skulle vilja nämna här, och det är poängsumman: 1.999pts. Jag har hört/läst diskussioner kring 2.000, 1.999+1 och 1.999, och i min åsikt skulle jag nog ärligt talat egentligen vilja se att vi helt enkelt skippar hela diskussionen och går ner till t.ex. 1850 eller 1.750pts. Många jag spelade mot/med (inkl. mig själv) hade arméer på 1990-1995pts, och inte alla har möjligheten att få ihop en "exakt" armé. Självfallet är 0-5pts sällan något som spelar roll, still it had to be said.

    Tack än en gång för en mycket rolig turnering. Ser redan fram emot vårens Fanatic!

    Mvh Erik, Tyranid

    • Schemat: Man hade gott om tid att spela samtliga spelrundor, tror det var första matchen som bara blev tight med tiden där min motståndare hade många modeller att flytta.
    • kiosken: Riktigt najs med kylskåpet.
    • Scenariona: Intressant med återkomsten med VP, men som Lost påpekade, det tillhör historien. Jag tror även att allt "mysterious" inte tillhör fanatic. Utöver det så fungerade scenariona bra
    • Terrängen: Hade inga större problem med terrängen, det var tydligt att känna igen vilken terräng som var vad.
    • Priserna: Många och trevliga priser.
    • Smartphone: Riktigt smidigt att kunna nyttja detta, hade dock lite strul emellanåt att ansluta till WiFi'n...
    • Lagtävlingen / Achievements: Sjukt rolig idé att göra lagtävlingen annorlunda, samt att den inte är baserad på att enbart vinna matcher. Fortsätt gärna med detta. (Man kände sig dock lite som en "Achievement-whore" av att jaga en GK Grand Master med en Land Raider för Troféjägaren, men det var sjukt roligt ändå) :P
    • Fairplay: Det känns bättre med uttryck jämfört med att sätta en siffra. Det finns många sätt att få sin match beskriven med det nya systemet, dock så kändes det som att vissa av alternativen var väldigt lika varandra.

    Lika rolig Fanatic som det tidigare har varit och ser mycket fram emot nästa.

    //Björn, SM/IG

  • edited 9 oktober 2012 05:57

    Otroligt rolig turnering! En av de bästa jag någonsin spelat, både vad gäller poäng och motståndare.
    Schemat: Bra, inget att klaga på här.
    Kiosken: Kanon, mer kylskåpskyld trocadero åt folket =)
    Scenariorna: Alla scenariorna var bra, gillade dock inte deploymentet i scenario 3 (spelar orks).
    Terängen: Inget att klaga på, bra och varierad.
    Priserna: Bra, även om jag inte fick något.
    Smartphone: Äger ingen Fancyphone själv men det verkar vara ett vinnande koncept.
    Achievments: Hur kul som helst! Det här borde ni köra med varje fanatic.
    Fairplay: Väldigt bra, hade dessutom trevliga motståndare så det kändas bra med beskrivningar på dem istället för poäng.

    Allt som allt, en kanon turnering!

  • Jag har haft en toppenturnering och vill tacka alla mina motståndare.

    Tänker inte repetera det som redan sagt, men jag håller med om att det saknades LOS-blockers på vissa av mina bord, men det var väldigt olika. Vissa bord jag spelade på var riktigt schyssta.

    Scenarios: I ett spelsystem där majoriteten knappt är vana vid de vanliga scenarioreglerna kändes det endast som en tidstjuv att hålla på med egna regler för deployment, scoring, linebreaker, vp och kp. Jag tycker att reglerna i regelboken är grymt bra beskrivna och enkla, samt ger variation. Enkelt är vackert. Jag tycker att objektiv endast ska räknas i slutet på matchen och att bonusarna från myst obj får vara en morot att hålla objektiv innan, då de ofta är ganska schyssta.

    Allianser tycker jag verkat funka bra. Fortifications verkade sisådär tråkiga, men å andra sidan är inte flyers roliga heller...

    Achievements. Var en del otydlighet och vissa var väldigt svåra att ha koll på. Tolkade det som att man inte kunde få achievments sista matchen då det inte fanns ett matchspecifikt. Förståeligt att det finns barnsjukdomar. Dock den roligaste lageventet någonsin. Tack för att ni äntligen droppade målardelen som bara tog tid och var typ rolig en gång.

    Turneringens höjdpunkt fär lov att vara då jag hade ihjäl en oskadad swoopande Kairos med en rhinos stormbolter. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt. Hur det gick till det kan ni ju suga på.

    / Niclas Ledin - Blood Angels

  • Det som jag anser kan förbättras först:

    Scenarion: Lite för många scenarios känns som att de var omständiga bara därför att.... Jag förstår att man vill ha nya scenarios efter ett antal år av de gamla, men 6th Ed släpptes nyss. Om man absolut måste ha ett riktigt konstigt scenario, så skall det nog ligga i match 2 eller 4. Och Victory Points känns oerhört gammalt, på ett dåligt sätt. Kan vi inte släppa 3rd Ed snart?

    Tutan: Saknad, sörjd.

    Fair play: Jag föredrar nog siffror. De olika bedömningarna hade uppenbarligen en inbördes rangordning, men hur den ser ut i mitten av skalan var inte helt lätt att inse. Jag misstänker att jag kan ha gett ett lägre betyg till en trevligare match, och det känns sådär...

  • Jättekul och bra. Det enda jag tycker är lite skumt är fair-play systemet. Vissa av "betygen" man ger till sin motståndare hade jag knappt kunnat ge om jag spelade warhammer mot mitt livs kärlek. Men ändå fanns det folk som fick full pott... Med andra ord så kan ingen vinna fair play om dom spelar mot mig och det känns lite tråkigt..

  • Instämmer med tidigare med följande tillägg:

    Achievements rockar! Det var rent ut sagt skitkul med den delen av lagtävlingen. Sen att vi inte kom på omnämnbar plats ser jag bara som grogrund för kommande turneringars grinighet.

    Fairplay tycker jag var bra just att det var kommentarer iställetför siffror, men jag instämmer även med Per att det var lite otydligt i mitten. Vad är bäst av "En god motståndare" och "En trevlig prick helt klart"? Jag tror den senare är bättre, men det är ju min värdering. Lite klurande på hur man formulerar kommentarerna för att undvika osäkerhet, så blir det bra.

    I övrigt är det bara att tacka och bocka för ännu en exemplarisk trunering fylld av glädje och smärta. Och nästa gång ska alla baser vara målade så målarpoängen blir som den ska!!

  • Turneringen var, som vanligt, sjukt kul och jag instämmer i grova drag med det som sagts tidigare.

    Schemat: Inga problem här. Schemat hölls bra och inga pauser eller matchtider kändes för långa eller korta.

    Kiosken: Utnyttjade den för lite för att kunna säga något.

    Scenarion: Varför finns den modifierade kill-point tabellen? Borde det inte finnas någon sorts nackdel med att komma med 20+ små enheter som kostar skräp och ingenting för att hålla objektiv? Använd kill-points rakt av istället. Bort med Victory-points scenariot, den tillhör 4th edition och inte 6th.

    Terrängen: Kändes okey, skönt med en del area-terrain som man kunde gömma sig i. Kan hålla med om att många bord var lite för öppna.

    Priserna: Vann ingenting men dom verkade vettiga. Inte för mycket och inte för lite.

    Allies & Fortifications: Allies har jag inga problem alls med, det finns så många häftiga saker man kan bygga av detta som utan problem väger upp nackdelarna. Fortifications är dock bara tråkigt. Spelade med det själv och kände att det inte gav något positivt till spelet med ett undantag, Quad-Cannon (se punkten nedan). Fortsätt att tillåta allies men skippa fortifications.

    Flyers: Jag mötte under turnering 9 flyers på 4 matcher och utan Quad-Cannon hade det gått fruktansvärt mycket sämre än vad det gick. Förutom den, och dom nya Havocs med Flakk missles, så är det enda som är bra mot flyers är (suprise!) andra flyers. Att möta någon/några AV 11 flyers är inte så farligt men att försöka döda 3+ AV 12 flyers är inte lätt. Skulle gärna se en max gräns för antalet flyers i en armé till nästa Fanatic.

  • edited 14 oktober 2012 16:49

    Tack för alla kommentarer. Följande kommer att hända:

    • Huligantutan kommer tillbaka till våren
      *Scenariona blir nog lite enklare. VP försvinner (igen).
    • Vi ska skaffa en bättre router.
    • Vi provar förmodligen med halva TP första matchen till våren.
    • Lagtävlingen modifieras som alltid, och vi har era åsikter i åtanke
    • Jag hoppas vi kan ha kylen i kiosken till våren också
    • Terrängen uppdateras fortlöpande, vi ska försöka styra den mer åt det håll ni önskar.
    • Vi får se vad som sker restriktionsmässigt, det lär väl hinna hända en del regelmässigt innan nästa turnering.

    Gällande fairplay var tanken med att ta bort siffrorna primärt att minska avvikelserna mellan hur folk dömer. Med både siffror och en kort beskrivning blir det ofta rätt olika hur spelare gör. Vissa går helt på beskrivningen, andra bara på siffrorna och tolkar skalan lite som de vill. Det gav oss möjligheten att på ett enkelt sätt ge flera alternativ som ger full pott. För som ni skriver i era kommentarer och som några av er märkte redan under prisutdelningen, så fanns det flera alternativ som gav lika mycket poäng. Så om ni tycker att en del alternativ lät lika bra, så var de förmodligen värda lika många poäng. Detta ger då också en fördel då många har svårt att välja det "bästa" alternativet på skalan, medans andra inte har det. Allt som allt tror jag det ger en mer "rättvis" fördelning av poängen, då alla bedömer efter beskrivningar. Sedan kommer ju naturligtvis folk att ha olika uppfattningar i olika beskrivningars betydelse, men det är ju desamma även med en sifferskala. Vi kommer att se över formuleringarna till våren om de går göra de bättre.

Sign In or Register to comment.