Utvärdering Fanatic XXII Fantasy

edited 13 oktober 2012 16:11 in Turneringar / konvent

Ok ni vet vad som gäller, alla åsikter är välkomna.

  • Schemat
  • Kiosken
  • Scenariona
  • Terrängen
  • Priserna (alltså de till vinnarna, inte på mellanmjölk)

Och framförallt det nya med:
* Smartphoneanvändandet
* Achievement i lagtävlingen (ni som lagtävlade)
* Fairplay utan siffror

/Daniel Fantasia Fanatic Crew

«1

Kommentarer

  • Scenariona: Dom var roliga men det skulle behövas en poängbegränsning på scoring. Jag spelade med mycket skräp och vam fyra av fem scenarion utan att svettas. Känns även konstigt att warbeast var topp scoring på allong the eadge då det gynnar "gratis skräp" som ändå finns med i standard listor. Jag gillade doc konceptet att dom mer sneaky enheterna var bättre på att scora. Jag skulle gärna spela ungefär samma scenarion nästa fanatic.

    Fairplay utan siffror var bra. Det fick en att tänka efter lite.

    Achivements: Jag jagade inte dom men jag fick möta en väldigt anorlunda darkelves lista som var gjord efter achivements så om det leder till lite roligare lister så är det en bra grej :-)

  • edited 8 oktober 2012 03:48

    Bara att börja då. Jag börjar med Dantes punkter.

    • Schemat: Hur lugnt som helst, var väl nära och nosade på kvart kvar en gång men annars var jag aldrig direkt nära att måsta skynda på eller avsluta i förtid.

    • Kiosken: Såg bra ut, köpte en dricka och ett äpple som båda var av ypperlig kvalitet! :)

    • Scenariorna: Nu börjar det brännas lite. Jag kände att första 3 passade in bra, quarters helt okej då det ändå var okej prioritering på enheter som i första hand kunde hålla och att det sedan var fritt fram att hålla för annat om quartern var tom, så den har jag inte så mycket att klaga på.

    • Men sen har vi Along the Edge, den gillade jag inte. Okej att jag förlorade matchen. Men jag förstår inte tanken bakom enhets prioriteringen. Warbeasts först, kärror, mounstrous beasts, fast cav och så vidare. Det är svårt för väldigt många armeer att ens ställa upp med några av dessa. Medan andra ex Skaven, beastmen har en gazzilion billiga warbeast eller liknande. Jag tycker bara det kändes konstigt helt enkelt.

    Nu är som tur är scenario poängen bara 4 poäng så det spelade kanske ingen stor roll i det store hela med kriget i syrien och regnkatastrofen i Umeå trakten i åtanke :)

    • Terrängen: Terrängen i 8e gör numera knappt nånting alls, jag tyckte det var mycket synd att kullarna och husen tappade sin los blockering som det var senast, det medförde en till aspekt som man kunde spela med, nu är det bara att springa framåt genom allt som inte är impassable och man ser allt, överallt.
      Vidare var det för mycket hus, visa bord hade 3-4 hus i storleken från små hyddor till stora torn, hus i 8e är bara brutet, fråga Peter Wällima. Om en magiker med sin bunker enhet får sätta sig i ett hus så har man plötsligt fått längre range på sina spellt eftersom huset oftast är lite större än magikern själv. Han får ett slags misscast skydd, #2-4 #5-6 och #7 på misscast tabellen blir då relativt ofarliga för enheten magikerna befinner sig i. vidare så blir det väldigt svårt att röka ut åbäket. Steadfast och är det ett par gubbar med honom i huset är det bara att lugnt vänta och skicka fram sin grunts 10 i taget tills det är dags att lämna vilket oftast sker då det är lugnt och fint.

    Så jag ser gärna antingen att ni försöker begränsa antalet hus på borden, eller ser till att ställa dem på mindre lätt tillgängliga platser, på flanker eller inte inom en rundas avstånd från deployment zone.
    Eller som Barrskog föreslog på lördag kväll. Housrula hur många som får plats per våning i ett hus. Ex 10 per våning och ingen jäkla källare! men fortfarande får 5 skjuta ut per våning. Då slipper man 30-40 billiga grunts som ställer sig och steadfastar i ett hus resten av matchen.

    • Lag eventet: Jag gillade inte hur ni slugt mer eller mindre kompade bort Don Pedros från att ens ha en chans att vinna, men chi fick ni då vi ändå kom 3a!
      Stort grattis till Finurlige Flanks Fabulösa Farbröder. Det var finurligt av Herr Flank att få Dea att ändra lagtävlingen till sin fördel :P

    Sen är det mycket tankar kring balansen runt arme specifika restriktioner, men det kommer nog inte finnas plats och tid för det här och nu.

  • edited 8 oktober 2012 03:51

    Smartphoneanvändandet var bra, lite långsamt nätverk. Achivements var ganska kul och gav en till dimension till spelandet. Tycker att 500p grejen ska slopas dock. Jag tyckte att det var svårt att bedöma fairplay utan siffror så det slutade med att de flesta blev en trevlig prick... 4poäng scenario och resten pitched är en perfekt balans och scenariona var ganska klockrena. Larses inlägg dök upp, det där med hus måste jag hålla med om, husreglerna är det absolut sämsta med 8:e. Tycker personligen att man kan spela med dem som impassable som regel på hela Fanatic.

  • Som vanligt en fantastiskt rolig turnering även om det gick uselt för mej personligen.

    Lagtävlingen mycket trevlig, kanske för att vi vann ; ) kul att kunna vinna något även om man suger som general i största allmänhet.

    Så till det som var mindre bra.

    Terrängen, hus hus och åter hus lite tröttsamt måste man ju säga, mycket kullar och sånt som det var svårt att spela som något annat än "förbjudet område ". Nästan inga skogar, tråkigt.

    Los, här upplevde jag det som att det brodde på vem man spelade mot snarare än vilka regler som egentligen gällde med alla faqar och etc och .........bla bla bla blev det snarare vad man kom överens om vi bordet som gällde. Håller med eldborn om att det var bättre förra gången.

    Arme specifika restriktioner, här finns det nog lite att jobba med fortfarande även om det är både ett känsligt och svårt område.

    Lagtävlingen, kanske några achivements till och den som gällde att ha en enhet på 500 poäng känns ju som den bara uppmuntrar till än fler dödsstjärnor, varför ändrade ni från inga lordlevel magiker till att tillåta lvl treor?

    Mvh Erik Sundqvist

  • Tack för denna turnering, alltid kul att åka till umeå och vara med.

    Schemat: Jag upplevde det som väldigt luftigt och hade alltid 2h lunch. Jag upplevde det som mycket men samtidigt spelade jag en snabbspelad lista.

    Kiosk: Helt okej

    Scenarios: Scenarion till fantasy var okej men att lägga alla objektiv/quarters i runda 4 ser jag som lite tidigt. Listan med prioriteringar om att hålla objektiv beroende på trupptyp kan behövas ses över.

    Terräng: Jag upplevde terrängen som fin men väldigt opraktisk. Att inte kunna gömma figurer som är över inf storlek måste ses som en stor brist. Jag förordar inte att det ska vara oändligt höga kullar eller liknande men det måste finnas möjligheter att gömma sig. Kullarna som är en skog med flera stenblock göras spelbara på något sätt, och då räcker det inte med att kunna ta bort träden från plattan. Som arrangör ha gärna en tanke bakom när man bygger ett bord, mest tydliga här är om hus är hus eller är det en ruin eller kanske in impass bit.

    Priser: Alltid bra priser på fanatic, dock så var det inte samma färg på priset nu som tidigare (mycket stor skillnad i färg på brons) =P.

    Rapportsystem: Mycket bekvämt via datorn. Via telefon upplevde jag systemet långsamt, kanske blev wifi belastad när många skulle använda systemet.

    Achivments: Detta tyckte jag var mycket dåligt att blanda in som en kompetetiv spelare. Det frammanade listor och spelande som inte gynnade att man gjorde sitt bästa i alla situationer. Säkert roligt för dem som går igång på det men jag ser det som problematiskt när man får spela mot dem som har som mål att "endast ha 1 enhet kvar på bordet".

    Fair play: Bra med ord på bedömmningen, dock hade jag svårt att se skillnaden på vad som var bättre eller sämmre. Flertalet matcher kunde jag välja 2-3 av alternativen och såg alla som "lika bra".

    Målning: Ni har förbättrat er på denna punkt och "försökt" gjort ett system som skall vara rättvist. Tyvärr räcker det inte hela vägen och ni bör se över detta då det finns klart bättre system. Nu vet jag att ni inte kommer göra det då ni själva är så starkt för detta (och stolta över systemet) men jag vill ändå tala in i väggen.

    Återbesök 2013: Jodå

  • edited 8 oktober 2012 04:48

    Kiosken har blivit riktigt bra! Särskilt bra att man aldrig behöver känna att man stör när man ska handlar.

    Färre spelare gav bättre luft, men borden hade kunnat spridas bättre i lokalen för att undvika trängsel.

    Kul med lagtävlingen! Fler achievements åt folket! Bästa lagtävlingen hittills!

    Bra fairplay-system. Vore kul att få se sina fairplay-siffror på resultatlistan.

    Bra magirestriktioner. Enda som skulle vara bätre är att rulla en extra spell, men motståndaren väljer bort en.

    Men mina ogres auto-förlorade i alla fall ingen match mot en sol.

  • Didar, vet inte vem du spelade mot men jag tror inte att någon har som mål att med uppsåt förlora sina matcher, ingen jag känner iallafall

    Mvh erik

  • Till att börja med måste jag säga att detta var den bäst arrangerade Fanaticen jag varit med på så här långt. Detta på grund av en bra balans mellan restriktioner i armé-byggandet, roliga achievements i lagtävlingen som ändå uppmuntrade byggandet av snälla listor, väl fungerande tidsschema och förstås det faktum att jag hade förmånen att möta väldigt trevliga motståndare ;) Jag har inga större punkter som jag upplevde som negativa så tack arrangörer, motspelare och lagmedlemmar för en ypperlig turnering!

    Angående punkterna i första posten så har jag följande att säga, mer specifikt:

    Schemat: Funkade väldigt bra för mig, skönt med gott om tid mellan matcher och gott om tid för lunch etcetera, då jag ogillar att stressa... ;) Det är skönt att hinna spela klart alla matcher i lugn och ro och ändå ha tid för kaffe mellan matcherna.

    Kiosken: Den blir ju bara bättre och bättre! Bra utbud, bra priser och trevligt med kioskpersonal som gör att man slipper känslan av att man kommer och stör när man handlar något. Nu handlade jag inte jättemycket i kiosken, men ändå väldigt bra att det finns mackor, läsk, frukt och så vidare när blodsockret börjar bli för lågt.

    Scenariona: Jag gillade dem alla och jag gillar att de ger 4 poäng och matchen i övrigt 16 poäng, bra balans. Dock tycker jag att de tre första scenariona känns mer stabila än de sista två - håller med Eldborn om att flank-hållar-scenariot var lite bisarrt och premierade vissa arméer/enhetstyper för mycket. Assassination och Capture känns ju mest basic men också roligast.

    Terrängen: För mycket hus, för mycket impassable, för mycket låga kullar, hade varit kul med fler skogar och lite större variation på terrängen. Ändå fullt acceptabelt men här finns ändå utrymme för förbättringar...

    Priserna: Toppen! Kul med så många pris-kategorier och priser som faktiskt känns åtråvärda, som presentkort, figurboxar och liknande.

    Smartphones: Också toppen även om jag inte använde systemet själv, men det gör ju att belastningen på datorerna minskade markant, mycket bra!

    Achievements i lagtävling: Mycket kul, ger ju lite extra krydda till spelandet utan att för den sakens skull ta över för mycket. Kul att lyckas pricka in "allt som allt en draw" exempelvis, även om det mest var tur! Och kul med lagtävling rent allmänt, särskilt eftersom vårt lag lyckades vinna... ;)

    Fairplay: Bara bra, man tvingas ju tänka efter lite extra när man sätter poängen än om det bara är en siffra. Och bra att fair play existerar och att det finns priser även i den kategorin! Hade också tyckt det varit kul att se fair play poängen på resultatlistan dock.

  • Jag fick inte själv möta någon sådan spelare som ville förlora och är tveksam till att de spelare som uttryckte sig så verkligen ville uppnå detta. Dock så fanns det flera spelare som var av typen "allt för laget", helt okej men det har konsekvenser för dem de möter, jag upplever det helt klart problematiskt. Nu vet jag att det inte alltid krävs achivments för att folk skall komma med "fluff listor" eller ta knepiga beslut "för att det är kul", dock så kan man faktiskt börja vinna priser på detta och samtidigt ge motståndaren en skjuts upp i tabellen.

  • Då är det väl bara att tacka och ta emot för de som hade turen att möta fluffiga listor som inte copy pastat internet visdomen och kör på för att det är "kul"

    Jag skulle inte köra på fluffet, men vi är inte lika allihopa.

  • Turneringen flöt på bra. Props för arrangemang.

    Smartphone-alternativet var brilliant, men det är bra om det fungerar lite bättre!

    Spelade fantasy.

    Terräng: Jag upplevde inte att det var för många hus. Däremot skulle jag rösta på att hus räknas som impassable och inte köra med husreglerna (de är helt enkelt för obalanserade många gånger, se Eldborns inlägg t ex). Varför husen inte var för många beror också på att de faktiskt gör något, vilket väldigt lite terräng gör i 8th (läs bara impassable). För övrigt bör det tänkas igenom mer vart man ställer hus på brädet om man ska köra med dem (ie inte nära deploymentzonen som tidigare nämnts).

    Det enklaste sättet att få terräng att göra något är att kullar och impassable är evigt höga (då behöver man inte lika mycket ny terräng).

    Alternativa sätt är att bygga/ordna terräng som är 8th-anpassad. T ex. tillräckligt höga saker för att täcka line of sight.

    Ett annat alternativ är att anpassa regler för sight och terrängbitar. T ex att man bara ser 2tum genom skog.

    På många bord fanns terrängbitar som var oklart vad det var för något (t ex med hälften stenar sen nåt träd). Bra terräng är tydlig, enhetlig.

    Personligen saknar jag vattendrag i 8th. Reglerna för dem är intressanta, t ex förlora steadfast.

    KOntenta: Eftersom terrängreglerna i 8th gör att de flesta terrängbitar i stort sett inte gör någonting så är det väldigt viktigt att den terräng som står på bordet faktiskt gör något. Terrängplaceringen måste dessutom vara betydligt mer igenomtänkt snarare än "random placerad".

    Scenarion: För många av scenariona är fortfarande, i mitt tycke, alltför mycket "döda motståndaren". Med andra ord handlar de inte om något annat än vad victorypoint delen gör. Jag röstar på att återgå till en variation med 16poäng primära scenarion för quarters och objektivhållande. De funkade riktigt bra.

    Märkligaste scenariot var det sista. Jag upptäckte att min lista på ordning av gubbar som jag skrivit ut dagen innan turneringen från hemsidan inte stämde utan var ändrad!! T ex var det konstigt att chariots var så högt på listan (är det meningen att steamtank ska vara typ bästa objektivhållaren!?).

    Sist vill jag bara säga, bra turnering!

  • edited 8 oktober 2012 10:26

    Fantastiskt turnering som alltid.

    Jag kommer säkert komma med fler synpunker senare men just nu vill jag bara framföra min åsikt att ni borde låta kullar, skogar och hus vara oändligt höga samt att byggnader är impassable. Terrängen påverkar för lite i Fantasy (eller för mycket i fallet med byggnader). Sen gillar jag nuvarande system med 16 TP för att döda och 4 TP för sekundärt objektiv. Detta behöver inte ändras, tycker jag.

  • edited 8 oktober 2012 15:59

    för mig är det nästan copy-paste på lars första post, speciellt om husen de förstör matcher

    bara några små saker

    look out sir på alla spells som kan instant döda karaktärer jag förlora en match runda 2 av en dwellers....

    saknade huligan tutan då jag knappt märkte att vi fick skynda på i slutet av en match

    och jag är väldigt posetiv till valet av scenario utom quarters då billigaste enheten avgör i så att harpys,ungor raiders, furys, är de som avgör scenariot

  • Robizh: Det var bara om man hadde lika många scoring enheter som billigaste enheten höll quarter.

  • edited 9 oktober 2012 03:22

    Jag håller faktiskt inte med om att det ska vara look out sire på dweller, final transmutation. Det håller dödsstjärne trenden nere. Då är det kanske inte så jäkla klokt att trycka in 2 lords, 3 banshees och 2 hjältar i ett block med skelett.

    Det är tråkiga spells, det håller jag med om, men på nått konstigt sätt har fet spellsen en plats i 8th.

  • Jätterolig turnering, arrangemanget, motståndarna samt övriga deltagare ser till att det är en så bra stämning under hela helgen. Hade äran att möta fem motståndare som alla såg till att jag hade en kul turnering, tack för det alla!

    Schemat: Det suveräna arrangemanget gör att schemat hålls i stort sett perfekt, inget att anmärka på här. Jag skulle dock gärna se att huligantutan kom tillbaka så att jag får koll på när jag och motståndaren måste snabba på i matcherna.

    Kiosken: Woho! Det fanns light-läsk! \o/ Hade nästan gett upp hoppet om det när den coola tjejen i kiosken drog fram en välkyld apelsin light.

    Scenariona: Det är omöjligt att ta fram scenarier som alla tycker är bra. Det finns alltid faktorer som gör att det blir "orättvist" för vissa arméer. Det jag gillade var att dödsstjärnor på ett sätt motarbetades iom de scenarier där billiga/andra enhetstyper premierades. Har inga problem att ändra i scenarierna, men försök att bibehålla att inte uppmuntra dödsstjärnor. (PS. Jag tycker alltid att den tråkigaste matchen är assassination, känns idéfattigt varje gång. DS.)

    Terrängen: Som en del har sagt, lite väl många hus på en del bord. Tycker dock inte att hus borde räknas som impassable, även om reglerna ibland är "sådär" tillhör de spelet imo. Minska bara ner på antalet hus och tänk på hur de placeras så tror jag att det blir bättre.

    Priserna: Som vanligt bra priser, keep it up.

    Smartphoneanvändandet: Blev smidigt när man kunde se vem man skulle möta utan att trängas vid listan. Rapporteringen gick också smidigare, keep it up!

    Achievement i lagtävlingen: Rolig idé, spelade dock bara i lag för att undvika att möta spelare som jag spelar mot annars. Låter andra som satsade mer på achievements avgöra vad som var bra/dåligt.

    Fairplay utan siffror: Både bra och dåligt. Det som är bra är att det blir lite mindre kantigt än att sätta en siffra på en person. Det dåliga med texter är att olika personer uppfattar olika texter olika. Jag hade jättebra matcher rakt igenom, ~4-5 på alla jag mötte. Jag tyckte att det som passade bäst var "En trevlig prick..", drog mig från att använda "turneringens bästa match" då jag tyckte alla uppträdde jättebra rakt igenom, rätt/fel? Ja ni förstår..

    Minnesvärda händelser; Match 1 mot Niklas O's VC: Foot of Gork stampade 12 ggr(!) på en casting. Ungefär 1 på 2050 att det skall hända om jag räknat rätt :) Match 3 mot Filip Z: "Ah det var Gor-hordens attacker' (efter att han slängt 35945 tärningar) -Nej det var karaktärerna. -'Aha..' (<3 Savage Beasts)

    /Marcus Östling

  • Schemat - Som vanligt på turneringar kändes det väldigt luftigt, dock var det en match när vi bara var 10-15min ifrån och det är ändå vissa spelare som har problem med att hinna med. Så det är väl så bra som det kan bli med det antar jag.

    Kiosken - Saknade Cola light då jag inte riktigt klarar smaken av kolsyrad apelsin.

    Scenariona - Vet inte riktigt vad jag ska säga här då jag inte vill ha rena "döda" scenarion och tycker verkligen inte om scenarion när man ska hålla objektiv. Efter det finns det inte så många fler varianter att spela på. Men det kanske skulle gå att lägga in någon mer typ så det inte blir 3 hålla punkten scenarion, kanske något där man ska plocka upp objektivet och hålla det vid matchslut?

    Terrängen - Som de flesta sagt så var det lite väl många hus och svårdefinerad terräng. Ser helst att man inte ändrar regler för terräng (Hus som impassable) utan att man i värsta fall får ha mindre terräng på borden om det är så att detta är all terräng som finns att tillgå.

    Priserna (alltså de till vinnarna, inte på mellanmjölk) - Spelar inte på den nivån, men de såg ju fina och bra ut..

    Smartphoneanvändandet - Då min telefon knappt kvalar in som smart så klarade den inte riktigt av att komma in på sidan då det var mycket trafik till den, dock var det lättsamt att man kunde kolla på någon annans telefon vart man skulle spela och inte behöva trängas lika mycket vid lapparna.

    Achievement i lagtävlingen - Roligt koncept, dock missade jag att BPs inte skulle räknas in alls i turneringspoängen, beror nog mest på att man skumläser dockumenten men det hade gärna kunnat förtydligats mer innan turneringen.

    Fairplay utan siffror - Kändes både bra och dåligt, bättre än att man bara sätter en 3:a och är nöjd men svårare att se hur "bra" bedömningen man ger är.

  • edited 9 oktober 2012 16:36

    Generellt: Först och främst tack till Andreas från Umeå, Tore från Boden, Emil från Sollefteå, Niklas från Sundsvall och Jens från Älvsbyn för 5 otroligt trevliga matcher! Min slutresultat var ingenting att sjunga visor (om inte traditionella kareliska gråtvisor) om men jag måste säga att det här var ändå kanske den trevligaste turneringshelgen jag har någonsin haft. Jag tyckte också om restriktionerna (2500 för alla med lite ETC-aktig men mer avslappnad komp funkade bra).

    Scenariona: Själv fokuserade jag faktiskt mest på dom och fick 9 av mina 32 battle points från dom (kanske skulle ha spelat övrigt bättre med lite mindre fokus på dom : D ). Tyckte alla var ganska balanserade men för assassination kunde man tänka sig räkna en poäng för generalen och en för BSBn (plus en för dina egna om du har kvar dom i slutet av matchen), nu var livet lite för hårt för tex dragon slayers . 4/20 poänger för scenario-grejer tycker jag är bra balans, nu var det fortfarande teoretiskt möjligt att strunta i scenariona och ha högsta battle points med 5x 16-4, så ingen kan direkt säga att scenariona skulle ha tagit vinstmöjligheterna.

    Terrängen: Här tyckte jag tyvärr att det inte gick så bra. Om man nu ska köra TrueLoS så måste man ha terräng som spelar någon roll. Många kullar var för låga och gjorde ingenting och hus (som uppenbarligen ingen i Sverige vill spela som hus) var ofta lite för stora som impassable. Till exempel spelade jag mot gunline-dvärgar på ett praktiskt sett helt öppet bord och till min otur var det ingen objektiv-scenario heller. Ville inte spela analt och sitta i motsatta hörnet så förlorade 14-6 utan några riktiga möjligheter att vinna. Så för nästa fanaticen vore det bra om ni skulle definiera alla terräng lite bättre i regelhäftet (till exempel: alla kullar är oändligt höga) eller/och bygga alla bord så att terrängen spelar någon roll och är mindre "random placement". Jag förstår att ni har 70 bord att fixa terräng för, men vettig terräng är ändå en ganska stor del av spelet och balansen i det.

    Fairplay-scoring: Text i stället av raka poänger kändes bra men kanske kunde definieras lite bättre. Menar bara att om "Förmodligen turneringens bästa match" var fulla poänger, så kan det vara att några känner att dom vill bara välja det en gång i turneringen och därför väljer nåt annat på första rundorna. Dock är det ganska uppenbart att om någon blir röstad till turneringens bästa match fem gånger, har han säkert tjänat fairplay-prisen. :)

    Övrigt: En grej som vi brukar köra i Finland är att halvera dom poängerna man får från första matchen (så 10-10 blir 5-5 och 15-5 blir 8-2). Då blir max battle points 90 för fem spel och effektet av första rundans "random" pairings minskas. En snabb koll på resultater visar att på första rundan slutade 13 matcher 17-3 eller "värre" men på femte rundan (som borde vara minst "random" om man tänker på pairings) slutade bara 3 matcher lika radikalt. Det är kanske nånting att tänka på.

    Stora tackar till alla arrangörer för en helt fantastisk och fanatistisk helg och jag kan knappt vänta på nästa gången!

    -Toni Kortelainen

  • edited 9 oktober 2012 13:11

    Jag har inte så mycket kommentarer. Större delen av turneringen kändes bra. Det lilla jag skulle kunna klaga på är terrängen. Som vissa andra sa var det en hel del hus och kullarna var i princip värdelösa. Det var helt enkelt för öppna slagfält. Det mest negativa biten med terrängen var dock att en stor del kändes klumpig att spela med.

    Jag vet att en grön matta med 3 löstagbara träd inte ser snyggt ut, men det är mycket lättare att spela med än mycket av skogarna vi hade här.

    Att kunna använda smartphone var smidigt och fairplay var okej.

    Notera, följande har inget alls med att göra att mitt lag hamnade på andra plats i lagtävlingen. :P

    Det lilla jag skulle vilja klaga på när det kom till lagtävlingen var att BP inte räknades alls. Jag kan förstå att vi fick lagachivements, både under spel och innan och några personliga sådana gjorde det ännu intressantare. Jag är också absolut för quizen eftersom det var inom laget, även om det var inom ett område som jag är helt värdelös på.

    Målning faller inte riktigt inom samma område. Det är enligt mig på samma nivå som matchresultaten eftersom det är i huvudsak personligt, om en ska räknas in borde ärligt talat den andra räknas också .

    Jag säger då inte att lagets totala snitt-BP ska räknas, men kanske ett matchsnitt eller ännu mindre.

    Men allt som allt var det enligt mig en bra turnering, och jag kommer förhoppningsvis nästa år.

    -Oscar Edenström

  • edited 10 oktober 2012 04:36

    .

  • D Tack för ännu en välorganiserad turnering dea och dante och kioskpersonal!

    Terrängen: Jag delar mångas åsikt om att det var för många små hus och för lite skog och större kullar/berg. Jag tror att arrangörerna behöver hjälp av oss spelare på detta område. Det är många bord och att skaffa bra terrängttill ddem ligger i allas intresse. Varför inte ta med sig terräng när man ändå kommer till FF? Många av oss har egna bord med tillhörande terräng. För att inte blanda ihop dem kan man ansvara för olika bord.

    Kiosken: bra som vanligt. Bra med kyl och nyttiga alternativ.

    Tutan får gärna komma tillbaka.

    Jag tycker att scenarierna fungerade bra.

  • edited 10 oktober 2012 06:22

    Tack för kanonturnering! Hade fem trevliga matcher, även om en var lule-bo OCH DE-spelare.. ;-]

    Schemat: Schemat var bra. Kan dock tycka att ni kan vara hårdare med folk som inte hinner klart i tid. På tre timmar SKA man hinna spela en warhammer match. Handlar om repsekt mot medspelaren och andra som måste vänta pga försenad inrapportering. Ös på! Straff i form av TP-avdrag ifall man inrapporterar mer än en match sent! Straff straff straff..

    Kiosken: Bra att man kunde köpa frukt/mackor och inte behövde slänga in sig enbart slisk när man blev hungrig. Lyx med kylda drycker!

    Scenariona: Jag tycker scenariona i sig funkar bra. Däremot måste man se över hur bra de olika enhetstyperna är på att ta poäng i scenario fyra och fem.. och det är inte bara för att jag mötte sju enheter skräp i match fyra och skaven med fem enheter warbeasts i match fem ;-) Är lite anti till att ha 3/5 scenarion capture/domination. Vissa arméer har väldigt svårt för det medan för andra är det fyra gratis TP. Assassination/Point of despair känns mer fair. 16-4 i fördelning VP/scenarion är perfekt.

    Terrängen: Huvva.. hus hus HUS! I en match jag spelade fanns tre hus inom räckhåll från deployment! Vet inte vem som sätter ut terrängen, men den personen bör vara någon som har bra koll på warhammer. Ibland kändes terrängplaceringen alldeles för random.. Hus reglerna är inte balanserade på något sätt - minska antingen antalet hus eller kör dem som impassible som grund och låt spelarna köra dem som hus ifall båda vill. En annan sak.. Ibland är det svårt att bestämma hur terrängen ska spelas. Jag tycker det vore bra ifall ni kunde sätta en liten färgad tejpbit eller dyl under/på terrängbitarna så man vet hur de ska spelas. Skriv i regelhäftet vilken färg som är kopplade till vilken typ av terräng. Det gör det både lättare för spelarna och för den som sätter ut terrängen att skapa ett bra bord.

    Priserna: Såg väl bra ut!

    Smartphoneanvändandet: Bra, framförallt att man kan se vem man ska möta innan papperet kommer upp. Mindre folk som trängs kring pappersversionen.

    Achievement i lagtävlingen: Bra! Men lägg även till BPs som en del av lagtävlingen. En mix av mer fluffiga achievments-poäng och vanliga BP gör att "alla" har chans att vinna.

    Fairplay utan siffror: Jag tycker det var svårt att veta ifall den ena var bättre än den andra. Föredrar siffror eller att man gör tydligare svarsalternativ.

    Allmänt: Jag tycker överlag att restriktionerna var bra! Finns lite man kan tweaka på, (exempelvis gör IF dispel-bart!) men på det stora hela är det bra. Jag ser dock gärna att man inte kör TLoS - i alla fall inte med nuvarande terräng. Ska man köra TLoS behöver man kullar som faktiskt kan skymma och skogar man faktiskt inte kan se igenom. Den terrängen har inte FF idag.

    Övrigt: En grej som vi brukar köra i Finland är att halvera dom poängerna man får från första matchen (så 10-10 blir 5-5 och 15-5 blir 8-2). Då blir max battle points 90 för fem spel och effektet av första rundans "random" pairings minskas.

    Like! Ifall detta går att lösa i systemet så tycker jag det vore något att testa.

  • edited 11 oktober 2012 10:42

    Här är en bild från matchen mot dvärgar, så att ni vet vad jag pratade om. Kullen var inte ens tillräckligt hög att blocka LoS till charioterna och den enda riktig LoS blockare var ett hu... jag menar, impassable vid högra bordkanten.

    Klickety

  • Vad finns det egentligen för motivering till att man inte får ha en display tray till sin armé? Har jättemånga idéer jag inte kan få utlopp för pga för små baser. :(

  • Finns den regeln kvar? jag trodde den togs bort för flera år sedan...

  • edited 11 oktober 2012 15:13

    Vad jag hört finns den kvar...

    I vilket fall som helst ser man väldigt få display trays nu för tiden (noll vad jag såg under helgens fanatic) så folk verkar tro att man inte får ha display trays.

    Så hur är det riktigt dea/dante, får man ha display trays eller inte?

  • Hadde en Sjukt rolig fanatic tråtts att det gick sisådär bra motstånd och trevliga motståndare

    Angående terengen så uplevde jag aldrig husen som ett problem dom aggerade Inposible tereng och jag mötte aldrig någon som prpsade på motsattsen.

    Sedan vad det hjäller höjden på tereng så hadde jag inget problem då man oftas bara kan bhoppas på soft/hard cover från att va halft teckt och det tycker jag är helt ok och sådan fans ju men helt blockande.. då får ni väll gömma er bakom husen ni klaggade på dom är ju höga nog bara min 2cent

    Rolig turnering bra tider bra tjosk vill bara ha tilbaka huligantutan så mina motståndare streässar på lite mer gillade att fairpley inte var sifror

  • Vad finns det egentligen för motivering till att man inte får ha en display tray till sin armé? Har jättemånga idéer jag inte kan få utlopp för pga för små baser. :(

    Klart du får ha display tray. Det var 3-4 år sedan vi slopade den (inte helt genomtänkta:-) idén att inte tillåta sådana. Känns dock lite dumt att skriva "kom ihåg att ni får ha displaytray" i häftet (som alla ändå inte verkar läsa igenom ordentligt:-)

    Vi kommer att återkomma med fler svar kring utvärderingen under helgen, så fortsätt gärna tycka till

    //Andreas Fantasia Fanatic

  • Kan man få högre målningspoäng för en display tray?

  • Om jag inte minns fel så slopades väl display trays då de gav fördel för lokalbefolkning? Visade sig ju inte vara så kul att frakta en 80x80 skiva 100 mil med flyg.

Sign In or Register to comment.