Fantasia Fanatic XXII, 6-7 oktober

135

Kommentarer

  • Japp japp, det gick super. Endast några små små saker som skall förbättras och åtgärdas. Vi hade det stora nöjet av att få ha några från Umeå denna gången. Det var super kul. Jag hoppas att få se flera norrifrån närvara nästa gång! Datum är redan satt! Hoppas på att vi kan snacka oss samman lite så jag kan få göra lite reklam uppe på fanatic.

  • Jag har en fråga angående Necron Deathmarks, de har en regel som heter Ethereal Interception som gör att när en motståndare får sin reserver så får Deathmarksen välja att komma in också.

    Får Deathmarksen skjuta/gå i motståndarens tur? (Det står ingenting i Necron FAQ:en om det)

  • Hur kan du tro att de får det? Står inte nämnt att de ens ska/ får skjuta i boken, du får deep strika, står inte ens att du får röra dig, bara stå i en fin cirkel :)

  • Angående Njals Lord of Tempest säger vi att #6 och #7 kan träffa flyers. Väljer tolkningen från SW FAQ

    Våra regler för Aegis är det som gäller

    Får Deathmarksen skjuta/gå i motståndarens tur?

    Dom får inte skjuta eller gå när de använder Ethereal Interception

  • ang: Njals ruling Fail! =)

    hmmm, kanske- Återkommer med svar imorgon (måste kolla SW codex en gång till)

  • Tänkte höra om det är några från Stockholm som ska åka uppåt till Umeå på fredag innan Fanatic. Hur färdas ni och finns det plats för en till?

  • Jag håller inte riktigt med Doomarn om att ADL är bruten om den ligger i en lång linje (som avsett). Det har då inte visat sig i speltest utan grundar sig på teori som troligen inte håller. Jag tycker definitivt att man ska kunna lägga den i en lång sammanhållen linje och inte bara i en liten cirkel. Känns lite som att man silar mygg och sväljer kameler (allies).

    Jag gillar deas vanliga linje att man brukar tillåta grejer tills det visar sig att det går att abusa något och folk faktiskt gör det, då plockar man bort det på nästa FF.

  • edited 14 september 2012 10:04

    angående "Lord of Tempests", i regelboks FAQ står följande

    Q: How do maelstroms, novas and beams – or indeed any weapon that doesn’t need to roll To Hit or hits automatically – interact with Zooming Flyers and Gliding Flying Monstrous Creatures? (p13) A: Only Snap Shots can hit Zooming Flyers and Gliding Flying Monstrous Creatures. Therefore, any attacks that use blast markers, templates, create a line of/area of effect or otherwise don’t roll to hit cannot target them. This includes weapons such as the Necron Doom Scythe’s death ray or the Deathstrike missile of the Imperial Guard, and psychic powers that follow the rule for maelstroms, beams, and novas.

    I space wolves FAQ

    "Page 53 – Njal Stormcaller, Lord of Tempests – (6) Vengeful Tornado. Replace this entry with: “At the end of Njal’s Shooting phase, a single enemy model of your choice within 18” is ravaged by a tornado, taking D3 S9 hits. Vehicles are hit on their side armour”.

    I Space Wolves codex så är även hela Lord of Tempest listat som "Game Effects".

    Med andra ord blire väl upp till dea att avgöra huruvida en game effect är detsamma som en form av attack eller vapen.

  • Men lol N.I.B vadå grundar sig i teori som troligen inte håller, läser jag fel eller skriver du på ett forum att dina vänner inte speltestat utan bara suttit o brainstormat fram resultaten?? DRIVER DU MED MIG EL MÅSTE JAG BLI FÖRBANNAD. Bara för att den var ineffektiv mot din droppande tyranid lista 1-2 gånger betyder ju inte att den är dålig. Tyranider på FF = 3st av 60++ Alla andra armeér som får den mot sig lär inte ha samma åsikt, och ja VI har speltestat den ordentligt med olika listor/armeér, i alla mission och för 50p är det bara att konstatera dess "awesomeness" (min personliga favorit är ADL ca 20" ut på bordet med 10 scaraber bakom den som inte ens syns från ett razorback torn)

  • njal : jag tycker att det är ganska klart

    Only Snap Shots can hit Zooming Flyers and Gliding Flying Monstrous Creatures. Therefore, any attacks that use blast markers, templates, create a line of/area of effect or otherwise don’t roll to hit cannot target them. This includes . . osv

  • Du glömde: Q: How do maelstroms, novas and beams – or indeed any weapon that doesn’t need to roll To Hit or hits automatically – interact with Zooming Flyers and Gliding Flying Monstrous Creatures? (p13) A: Only Snap Shots can hit Zooming.

    Lord of Tempest är varken psychic attack eller shooting. Men det är lätt att likställa tempest med dessa. :)

  • edited 14 september 2012 11:44

    // any attacks that use ... area of effect or otherwise don’t roll to hit cannot target them. //

    jag tolkar det som att frågan tar ex exempel på när en attack inte slår för att träffa, (i detta fall ett vapen eller psykic-power) men svaret är för alla situationer och alla attacker. Njals attack targetar fortfarande flygaren.

    varför skulle det inte vara en shooting attack? du targetar en enemy i shotingface som tar skada.

    det bästa borde vara att dea eller dante mailade GW för att få ett riktigt svar. dock har vi då problemet med att det kan ta 2 veckor tills dom svarar.

  • edited 14 september 2012 11:37

    Det är tydligt att RAI är att inget utom snap shots kan träffa flyers. Sen att de inte kan skriva heltäckande regler är också tydligt ;)

  • edited 14 september 2012 12:19

    Som sagt det är inte definierat som en attack eller vapen utan en game effect. Jag misstänker dock att GW inte tycker att den ska påverka flyers, de tycks ju immuna mot det mesta :P

  • Kommer ett gun emplacement ( t.ex. en quad gun) ge bort/räknas till någon killpoint?

  • edited 16 september 2012 02:42

    En fundering jag har: Enligt Dark Angels FAQ så står det:

    Q: There is no Dark Angels vehicles reference section at the back of the rulebook. Does this mean I should use the Codex: Space Marines vehicle reference section instead (meaning my Venerable Dreadnoughts are now Weapon Skill and Ballistic Skill 5 for example)? (appendix) A: Yes.

    På samma sätt skulle detta även kunna innebära att samma gäller t.ex. Chaplains, Librarians, m.m. Detta skulle alltså innebära att Dark Angels Librarians inte längre har BS och I 5, men däremot får sitt efterönskade LD10, eller hur?

  • Svårt se hur librarian och chaplinen ska få några nya stats då det står klart och tydligt i boken att de har ws, bs 5 och ld9. Medans venerable dread uppgraderas från en vanlig dread och ven dread inte står utskriven i DA codex, annat än att den får be motståndaren rulla om fordons skade slaget.

  • Doomarn, nej jag håller inte med om att den är bruten i en sammahållen linje, det gjorde jag inte när vi diskuterade under speltestet heller. Och nej, har inte bara spelat drop mot den. Den är bra för sina poäng men jag tycker det är för tidigt att döma ut den som OP före det grundliga test som en stor turnering innebär. De arméer som har mest att vinna på den är snarast fotarmeér utan power armour, som man knappt såg till i 5th ed. ADL kan förhoppningsvis öppna upp metat lite.

  • I första scenariot 40k. Fast attack (inklusive fordon) räknas som scoring. Räknas fast attack fordon också som denial units då?

  • Jag var in här: http://www.fantasiaweb.se/system/visa.asp?HID=17&FID=61&HSID=58&ActMenu=548

    och jag saknade resultatet från i våras. Har det kommit upp på annat ställe?

  • Vill bara ha en liten förklaring på aegis defence line så att jag förstår det hela rätt :

    Sektionerna kan som reglerna är skrivna nu ställas i en sluten "cirkel" som innebär två långa sidor (2st långa och en kort sektion) som är sammanlänkade av två kortsidor bestående av en ensam kort sektion? Kan denna "cirkel" även byggas som en triangel? (eller om man nu kan komma på något annat sätt att sluta den givet de bitar som finns?). Finns det några givna sätt bitarna i ADL kan sättas samman? Det vill säga kan jag sätta dem i vilka vinklar jag vill i jämförlse med varandra eller måste en bit vara 45, eller 90 grader vänd från en annan t.e.x?

    (funderar på att bygga en egen för att passa eldar och vill inte bygga en som skulle bli olaglig på fanatic, självklart av samma totala längd)

  • Om jag kommer ihåg FAQen rätt så får man ställa ut den hur man vill så länge de formar en obruten kedja. Kan också varit att början och slut måste vara sammankopplade, men det innebär ju att formen kan ändå varieras om du vill.

  • Angående Aegis defence line:
    Ja du får bygga den i vilken form du vill så länge den "slutar på samma ställe som den börjar" och inte överskrider maxlängden. Sedan får du spela utan alla bitar efter du har satt ut den. Du kan exempelvis alltså göra den som en triangel med tre 9" sidor om du vill. Du kan också plocka bort ena sidan av den och spela den som ett 18" långt V. Detta skiljer sig från GW:s senaste tolkning av ADL reglerna men vi väljer att prova de reglerna som vi hade satt upp för den på höstens turnering.

  • edited 20 september 2012 04:03

    Vi har nu uppdaterat 40K scenariona och lagtävlingshäftet med största sannolikhet för sista gången. Ändringarna är inte markerade i häftet så för er som vill ha en snabb sammanfattning av ändringarna så är det följande:

    40K scenario delen:
    Scenario 1 och 5 har en korrigerad deployment beskrivning som nu stämmer överens med vad som var tänkt.
    I scenario 1 är beskrivningen av hur fast attack fordon håller rättad.
    I scenario 2 är den utdaterade regelbeskrivningen för SM combat squads borttagen.

    Lagtävlingshäftet:
    Fantasy achievementet "Vi kastar inte lila solar!" är något justerad och förtydligad.
    Achievementet "allt som allt, en draw" har fått en restriktion.

  • Jag var in här: http://www.fantasiaweb.se/system/visa.asp?HID=17&FID=61&HSID=58&ActMenu=548

    och jag saknade resultatet från i våras. Har det kommit upp på annat ställe?

    Du har vårens resultatlistor här så länge, vi hade lite problem med datorn som användes förra turneringen vilket gjorde att de sedvanliga resultatlistorna inte kom upp på det vanliga stället men vi ska se om vi inte kan få dit dem i framtiden.

  • En liten fråga till WYSIWYG.

    De raser som kan göra stora hybrid enheter som blir kapabla skyttar och närstridskämpar men som tidigare inte använts pga att max 45 skyttar gjort det svårt att nyttja den spelstilen, t.ex. 2st stora grupper HE Lothern Seaguard.

    Skulle en större enhet med SpearElves som drar med 2st vagnar fyllda med bågar och pilar på 40x40 plattor godkännas som en Seaguard enhet eller har dom fortfarande "fel utrustning", ur domarnas perspektiv?

    Tänkte att detta kunde vara bra att veta för oss som inte hinner måla nog många men vill testa nya saker nu när möjligheten ges.

  • Jag som vet att du Emil är en inbiten Dwarfs spelare välkomnar alla dina försök till att spela med något annat lag. Så på BaD hade det varit OK. Så till januari kan du köra detta!! Hoppas att Dante och Dea tycker detsamma.

  • Sista dagen för eventuella ändringar i häftet idag. Jag behöver väl inte ens fråga, det är väl bara självklart att Chaos Dwarfs ska få vara med och leka.

  • Hur är det, finns det platser kvar på Fantasy sidan? Kommer iofs inte att veta säkert förän några dagar innan Fanatic om jag kan vara med...

  • På samma sätt skulle detta även kunna innebära att samma gäller t.ex. Chaplains, Librarians, m.m. Detta skulle alltså innebära att Dark Angels Librarians inte längre har BS och I 5, men däremot får sitt efterönskade LD10, eller hur?

    Gäller bara för fordonen

    En liten fråga till WYSIWYG. De raser som kan göra stora hybrid enheter som blir kapabla skyttar och närstridskämpar men som tidigare inte använts pga att max 45 skyttar gjort det svårt att nyttja den spelstilen, t.ex. 2st stora grupper HE Lothern Seaguard. Skulle en större enhet med SpearElves som drar med 2st vagnar fyllda med bågar och pilar på 40x40 plattor godkännas som en Seaguard enhet eller har dom fortfarande "fel utrustning", ur domarnas perspektiv? Tänkte att detta kunde vara bra att veta för oss som inte hinner måla nog många men vill testa nya saker nu när möjligheten ges.

    Självklart går det jättebra. Som vanligt med "count as" är det väldigt svårt att skriva några tydliga regler men har man lagt lite tid på sitt modellbyggande och har en vettig tanke bakom (inte bara slippa måla modeller) så brukar det funka bra.

    Tycker förresten din idé med vagnar lät grymt cool, så skulle personligen gärna se en sådan konvertering.

    Jag som vet att du Emil är en inbiten Dwarfs spelare välkomnar alla dina försök till att spela med något annat lag. Så på BaD hade det varit OK. Så till januari kan du köra detta!! Hoppas att Dante och Dea tycker detsamma.

    Bara för att vi sagt nej till CD innebär ju inte att vi säger nej till allt:-)

    Sista dagen för eventuella ändringar i häftet idag. Jag behöver väl inte ens fråga, det är väl bara självklart att Chaos Dwarfs ska få vara med och leka.

    tyvärr inte så självklart. Men vi får ta in feedback och se över CD i utvärderingen efter FF.

    Hur är det, finns det platser kvar på Fantasy sidan? Kommer iofs inte att veta säkert förän några dagar innan Fanatic om jag kan vara med...

    Som det ser ut nu kommer det inte att bli fullt så det ska inte vara några problem (får du bara se till att Lars anmäler sig också och släpper bitterheten över ETC FAQ:-)

Sign In or Register to comment.