Fantasia Fanatic Diskussionstråd

13

Kommentarer

  • Absolut ingenting! sedan så att jag rullade ihjäl honom pga en sån manöver gjorde ju inte saken ett dugg bättre! :) hehe du kan gärna få låna min artillery dice när som helst ;)

  • blev det 3 eller 4 gånger i rad samma skytte fas som du slog misfire? :D

  • Jo det var nog mot dig som mitt artilleri inte fungerade som det skulle. Fast om man å andra sidan förlitar sig på pippifåglar och små nomadtroll att utföra jobbet får man kanske skylla sig själv...? :P

  • min destroyer åt ju upp din wyvern och stampade ihjäl din orc lord turen därpå. men sen så gjorde den ingenting typ resten av matchen.

  • Som en del övriga är inne på, att inte ha en cap på core kan abuse:as ganska hårt. Tycker synd om exempelvis WoC-listor, möter de en armé som kan bjuda på en drös med 30 pts-enheter så får de helt enkelt sikta på draw.

    Jag tänker främst på exempelvis Skaven-spelare som ställer upp x antal enheter Giant rat-spjut, Beastmen Ungors, Harpies, etc etc. Diskussionen blir ju tyvärr såklart teoretisk, men frågan jag måste ställa är vad det är som blir bättre av att tillåta core spam? Är det någon lista som behöver detta för att fungera öht? I dont vet..

  • För warriors har ju inget som jagar chaff. Chariots, karaktärer på disc, magi, Billigt fast cav som slår hårt. Bara att tänka om hur man bygger armén

    Dom flesta arméerna klarar sig bra med en sådan restriktion Woodelves blir tvärlurade då nästan alla deras bra val är på core. Största frågan är varför man ska ha restriktionen. Man skulle ju kunna sätta alla möjliga restriktionen som inte skapar obalans men varför begräns vad folk kan ta om det inte behövs.

    Om vi skal sätta restriktioner på core bara för att standard 1a warriors listor inte klarar att möta ett gäng ianvlade beastmen så borde vi väll sätta 0 - 1 på demi gripar och mournfangs då mina woodelves inte har några realistiska medel att hantera dom oavsätt hur jag bygger armén.

  • Om man gör för mycket restriktioner så står alla där med veka magier och varsin armé bestående av 5 block med lagomhårda soldater och en kanon. Tråkigt tycker jag

  • Känns som jag missat något när det gäller demonernas restriktioner i fantasy, men kan inte komma på vad:

    "Max 40 models per unit."

    Men det finns redan en generell restriktion på att en enhet få kosta max 500 pts.

    Så vilken demon-enhet är det som kan vara betydligt större än 40 modeller men ändå inte kosta mer än 500pts?

  • Man får ju faktist 41 modeller om man skippar command. Sjuk brutet :-P

  • "Max 40 models per unit."

    Onekligen lite onödig:-) men går kanske att leva med? och som Viggo skriver, vad kan vara mer brutet än 41 demoner i samma unit

  • Meningen med livet, universum och allt!

  • viggo3000: Att du inte ser problemet öht får mig att tro att du inte riktigt inser eller vet hur det kan exploateras på sådant sätt att det blir tråkigare att spela.

    Nu var det gode länge sedan jag gjorde en WE-lista under 8th, men det är alltså möjligheten att ta 4+x10 bågar eller 4+x8 dryader som nu ÄNTLIGEN! blir tillgängligt? Ahwell.

    Nåväl, jag förstår om Fanatic inte vill ha exakt samma restriktioner som ETC för att skilja sig från mängden, men bra spelare kan utnyttja chaff-spammet på ett (vad jag tror) icke-önskvärt sätt. Jag tror dock inte att detta blir en stor fråga under själva turneringen då det är ett fåtal listor som kommer/kan utnyttja det. (Att få möta två fulla block med Bloodletters med varsin Herald tror jag kommer bli ännu roligare! ;))

  • Eller en ännu lite större Ogre-stjärna!

  • bgs: Jobbigaste core spammet är imho glade guards, prova möta lv4a + bsb med hail + 2örnar och resten glade guards (blir rätt många!). I övrigt är det rätt jobbigt med 3x 50-60 dudes av random stuff. Bygg en lista som har en plan både mot sånt och death stars. Kan vara en utmaning!

  • bgs: Dom listorna har man altid fått köra på fanatic förutom sm right ?

    Markus: Resten glade guards är lite att ta i. Svårt att få 160 glade guards att göra något vettigt, doc så är glade en bra enhet. Enligt den topprankade we spelaren i UK så är 90 pilar sweetspotten.

    Jag tror att fanatic crew lättar på restriktionerna för att det är aldeles för mycket restriktioner / komp osv i fantasy just nu. Att finbalansera spelet genom massa smårestriktioner brukar aldrig sluta bra.

    Core capen är ju främst i etc kompet för att motverka draw listor. Draw listor har en poäng på etc men är inte så bra i singel turneringar. Sen om cora spam blir det nya svarta 2012 och dominerar top 20 får jag väll äta min hatt men jag tror att det fortfarande kommer att vara big block hammer med magisuport.

  • Markus: Det låter faktiskt riktigt riktigt tråkigt att möta en sådan lista, men det förvånar mig inte ett dugg att det är sådant som nu kommer igenom kompen, eller brist på den.

    Självklart kommer inte core spam att dominera top 20, det är få listor som kan utnyttja det öht, sedan är det ännu färre spelare som kan och vill utnyttja det. Problemet är bara att i de fall det utnyttjas kommer det att bli en tråkigare turnering, istället för en roligare turnering som iaf jag tycker är bättre.

  • viggo+bgs: Skulle jag spela WE skulle jag nog mixa in tre trädmän (då blir det ca 90 glade guards). På många bord kommer det nämligen att vara svårt att få skjuta med maxat antal pilbågar...

  • Kul att det lättas lite på restiktionerna, tycker som Viggo att man ska komma ihåg att ETC-restriktionerna är gjorda för ETCs format, som har ett helt annat upplägg än singelturningar. ETC-formatet uppmuntrar ju inte direkt till unika och roliga listor. Ingen generell cap på BS-skytte, inga max core och ingen generell cap för max antal modeller/unit gör nog att vi får se lite annorlunda listor.

    Kommer säkert dyka upp någon grislista med bara skinks, men vill man spela med det är det väl upp till var och en. Finns alltid tjära och fjädrar.

  • bgsbgs
    edited 17 augusti 2012 12:31

    Jag har aldrig något emot annorlunda listor, tvärtom!

    Jag gillar idén med tjära och fjädrar, och är helt enligt devisen att det egentligen borde vara upp till motståndaren vad han vill ha i sin armé. Tycker jag det är tråkigt att spela mot den spelaren så slutar jag med det, enkelt och bra.

    Tyvärr uppstår problem om en turnerings regler inte hindrar grisiga listor som är väldigt tråkiga att möta från att delta. Uppfattar spelare i turneringen det som att de listor som man får möta på Fanatic är tråkiga/grisiga kommer de spelarna inte att komma tillbaka nästa gång. Kvar kommer Umeå-borna vara som redan troligtvis är med i någon förening och kan ha "turnering" precis när de behagar.

    Nu blir det lite höna av en fjäder (pun!) av att diskutera innebörden att det inte finns någon cap på antalet core, det är inte så att det kommer att påverka merparten av listorna. Nu är iaf reglerna satta, åsikter har lyfts fram angående dessa, vi får se hur turneringen artar sig och ta det därefter.

  • edited 17 augusti 2012 12:04

    kan vi inte ha en kapp mot dryga spelare som kommer med dessa tråkiga listor?

    och glade guard spam känns inte som något stort problem, inte ens bland toppen av sådana "brutna" listor.

  • Man kan ju ha olika åsikter om detta, men jag förväntar mig från varje motståndare som vill vinna att ställer upp den lista de utifrån förutsättningarna tror är den mest effektivaste. Därför respekterar och lovordar jag någon som hittat de mest brutna kombinationerna och spelar dem till ett gott resultat. Innebär det att jag får spö av 160 glade guards eller 200 skinks så kan jag säga "snyggt jobbat!" och "bra armeval!".

    Om en spelare är dryg har i min mening inget att göra med dennes lista.

    Dryga spelare är i min bok de som spelar sakta, fuskar och gnäller orealistiskt mycket (IF på 2d6 och misscast som dödar lvl4an första turen-gnäll måste man dock kunna acceptera!).

  • Hej, En fråga runt 40k och multiple assaults. Som jag läser det kan det endast vara EN challange per strid. vilket innebär att om andra enheter assaultar, så kan dom inte starta en till challange.

    Men, vad händer om enhet 2 dödar alla sina motståndare, och enhet 1 fortfarande står i strid med (en) challange.

    Kan då den andra, enhet 2, gå där ifrån?

    eller vad händer om enhet 1 har en till IC, kan denne lämna enheten om striden fortsätter?

  • Sitter och funderar varför warplightning cannon är 0-1. Den är väl inte så farlig? De andra kanonerna är väl betydligt farligare mot monster och warmachines än skavens kanon?

  • Warplightning canonens är inte bätre mot monster än en vanlig kanon men mot infantare och monsterus inf/cav sedan har dom jättebra synergi med slavaran som binder upp saker.

  • Främst misstänker jag att det är för att nerfa skaven och inte bara för att blixt kanonen är för bra.

  • @byrne: Som jag tolkar det så går då enhet 2 in i matchen tillsammans med enhet 1 och slåss eller supportar challengen i följande rundor med glada hejarop. Alla är kvar i slagsmålet tills ena sidan dött ut, helt enkelt.

  • Komp och restriktionsfritt ftw!

Sign In or Register to comment.