Fantasia Fanatic Diskussionstråd

24

Kommentarer

  • Varför var Chaos Dwarfs ens med förra Fanatic? De är väl inte officiella?

  • Dåligt att Chaos Dwarfs inte får kriga

  • Nergdert: Dom är officiella. Chaosdwarfs fick vara med förra fanatic då det var SM och följde ETC´s format.

  • Men varför får inte Chaos Dwarfs vara emd. Spelar inte med dom själv men dom är inte så jäkla OP som de flesta tycker

    Ta med dom i turneringen så kanske de blir lite mer populära. Dessutom så är det under turneringar man kommer på flest tips och trix för att ta hand om en ny armé... inte genom att ignorera den och låtsas att den inte finns

  • Kan bara hålla med om att Chaos Dwarfs borde få vara med, känns ändå som att flera av de vanliga armeérna är mer brutna än dem..

  • Finns ingen anledning att inte ta med dom, dom är inte så bra att dom krossar igenom turneringar. Det enda man gör nör man inte tillåter dem är att folk som vill spela dom inte kommer få ha lika roligt. Och det är roligare när dom är med, inte så många som kan/har mött chaos dwarfs så det är ju kul när dom dyker upp.

    Om enda anledning är att det inte är SM är ju ingen anledning att banna laget, är det nån som tycker Chaos dwarfs förstör "spirit of the game" eller?

    specielt när vi har typ kanske 2 chaos dwarfs spelare i sverige, att banna dom är att säja just till dom 2. "nä ni får helt enkelt spela nått ni inte har lust att spela om ni ska vara med här". Det kan man ju tyckte är lite onödigt.

  • jag kan inget annat än att hålla med föregående talare.

    jag själv är chaos dwarf spelare. och jag vill så klart kunna komma och spela på fanatic med mitt lag, speciellt då jag sålt alla andra armeer jag ägt.

    självklart är det alltid arrangörens val om hur deras turnering ska se ut. men jag bönar och ber dea och dante att ni ska tänka om och låta mitt lag få vara med och spela även denna gång.

  • edited 3 augusti 2012 15:30

    Men är det ETC som säger att dom är officiella eller är det GW som säger det? Jag har aldrig sett en chaos dwarfs armé nämnas på gw's hemsida eller ens sett en Armé i verkligheten. Jag har inget emot dom utan bara nyfiken på deras grad av "officiellhet" eftersom jag inte ens hört talas om armén innan förra fanatic :)

  • Om enda anledning är att det inte är SM är ju ingen anledning att banna laget, är det nån som tycker Chaos dwarfs förstör "spirit of the game" eller?

    Ja, pretty much. Finns saker i den boken som aldrig borde visa sig på ett spelbord.

    Men är det ETC som säger att dom är officiella eller är det GW som säger det? Jag har aldrig ens sett en chaos dwarfs armé nämnas på gw's hemsida

    Det är Forgeworld som säger att de är officiella, men personligen anser jag att officiella arméer borde ha någon sorts länk eller omnämnande på GW's hemsida, och det saknas helt för Chaos Dwarves. Jag tycker också det är ganska talande att Chaos Dwarves INTE får användas på GW's egna turneringar i Nottingham.

  • De flesta lag har saker som kan upplevas för bra för att få användas fritt varför man ofta i turneringssammanhang använder restriktioner. Personligen upplever jag inte att Chaos Dwarfs på något sätt har värre saker än vad som kan frambringas av andra lag, speciellt när turneringar använder restriktioner. Brutna saker är något som jag upplever som allmänt förekommande och medan jag inte argumenterar för att man därför ska tillåta dessa saker obehindrat så anser jag att man kan hantera dessa via restriktioner.

    Jag anser heller inte att man kan argumentera för att de är så sällsynt förekommande att det skulle vara orättvist för motståndaren. De har förekommit en längre tid nu, och jag anser att man lika gärna skulle använda samma argument gällande lag som inte är speciellt populära nu under 8th edition, eller för den delen lag som nyligen fått en ny bok månaderna innan då alla då inte hunnit sätta sig in i de förändringar som gjorts och saker som tillkommet. Det kommer alltid förekomma att spelare möter lag på turneringar som de har mycket liten erfarenhet att spela mot och jag ser inget som gör att Chaos Dwarfs behöver straffas mer än andra för detta.

    Slutligen förstår jag inte diskussionen gällande hur Forgeworld skulle vara något fristående från GW. Forgeworld är en helägd avdelning inom Games-Workshop. Det handlar inte ens om utomstående produktion på licens då det är GW som är ägaren. Och börjar man prata om GW´s koppling till Forgeworld så kan man se i bland annat White Dwarf hur de blir allt mer vanligt förekommande då GW nu har börjat att synliggöra Forgeworld fantastiska produkter allt mer. Att Forgeworld inte har varit tillåtet på turneringar som annordnats av GW har mer att göra med deras tidigare policy att allt som förekommer på deras turneringar måste finnas tillängligt att köpa på alla GW´s butiker än att vara någon form av balansfråga, GW är inte speciellt kända för att ha krav på armekomposition varför man ofta ser ett fåtal lag på alla topplatser, placeringar man inte kan säga att chaos dwarfs dominerat på de turneringar de varit med på.

    Chaos Dwarfs upplever jag inte på något sätt negativt att möta i en turnering ( har spelat mot dem ett fåtal gånger och kan inte allt de har utantill, såsom det är med ett flertal andra lag jag sällan spelar emot) utan är istället något nytt som kan bli en ny trevlig upplevelse som skiljer sig från de lag jag vanligen möter. Jag tycker definitivt att de borde vara tillåtna på fantasy fanatic och kan inte se något vettigt skäl till varför de inte är det. Det kommer alltid komma nya saker och man måste acceptera detta istället för att försöka stänga ute dem.

  • Brutna saker som förekommer är beklagligt och trist. I just chaos dwarfs så råkar de har några fler än andra lag. Men även dessa ska nog kunna fixas till av Fantasias kompetenta herrar. Om dea har ett starkt minne så talade han och jag om just chaos dwarfs deltagande för ungefär ett år sedan, eller ja under hösten fanatic förra året, och han visste inte hur det skulle bli med chaos dwarfs i våras just då det var SM och ETC som styrde där väldigt. Men nu så har du dea all makt över hur restriktionerna ser ut. Så jag vädjar över att jag ska få komma till umeå med mina Chaos Dwarfs. Som jag sa då, så säger jag igen! Sätt vilka restriktioner du vill, hur hårda och kanske t.om orättvisa, jag bryr mig inte ett dugg bara jag får komma med mitt lag och delta.

  • Nä, om man skulle signa upp sig för det här ändå. Det låter ju kul!

  • Exakt vilke core units är det som blir brutna om dom spammas ? Beastmen chariots ? Fast cav ? Tidigare turneringar så har vi inte haft någon cap på core och då har spam av core aldrig kommit upp. Det tråkiga har snarare varit 40 klumpar med valfritt bra och billigt core. Tycker man att ens lista inte kan hantera 5 enheter darkriders eller 6 beastmen chariots så kanske man skal se över sin lista eller leva med en dålig matchup.

    För att undvika missförstånd: Jag har inget med arangörsdelen att göra, bara en regelbunden deltagare.

  • Tror inte det var spammande av enheter han hade invändningar mot utan snarare gigantiska enheter med 70+ billiga modeller med decent LD och permanent Steadfast. 40 halberdiers är jobbiga, 70 är en mardröm.

  • @Lost

    Skulle det betyda att en flier kommer in och lämnar bordet samma runda? Bara för att finnas kvar och "contesta" objektiv sista turen?

    Lite nyfiken bara.

  • edited 9 augusti 2012 07:19

    @viggo3000

    Du nämner ju enheter som inte är en del av problemet och ser därför inget problem. Det är snarare diverse Skaven-enheter som kostar spott, likväl Beastmen Ungors för 30 poäng/enheten som ställer sig ivägen för allt som är ett problem. Vad detta innebär är att en lista med sådana enheter kan blockera vilken enhet som helst från att få slåss på hela slaget. Sådana listor lär snudd på automagiskt ta hem scenario 4 & 5 mot de flesta andra - speciellt arméer som inte har möjlighet till billiga slödder.

    Om du upplever 40-klumpar med valfritt core varit jobbigt, vad blir då inte en turnering utan cap på 40 och en höjd enhetspoäng? :)

    Som en sidnot: Roligt att Beastmen Chariots och brutna används i samma mening! Det måste ju vara höjden av lögn eller sarkasm utöver det vanliga. Jag gillar det!

  • Håller med Khaain här. Vissa arméer som har tillgång till billiga rörliga enheter kommer att bli en riktig plåga. Speciellt för arméer som inte själva kan spama många enheter. Som Khaain var inne på, en armé med tillexempel 6 enheter Ungor raiders och 3 enheter Harpys kan inte bara bromsa upp vilken armé som hälst den kan få den att helt stanna. Det i sig är ett problem men det blir ett ännu större problem när dessa enheter kost 0 och ingenting. Sen är det ju det här med scenarierna som också blir lite skevt. Jag tror att det här är någonting som behöver ses över...

  • edited 9 augusti 2012 10:19

    @ byrne

    Är inte hundra (är på jobbet och BRBnär hemma), men jag tror inte fliers can contesta eftersom deras bas endast räknas för embarking/disembarking och för ett ytterligare tillfälle som tror är assault (med det ytterligare undantaget att zooming fliers inte kan assaultas).

  • @ Lost, Tackar, jag hade för mig att det finns en "flier dedicated transport". ( DE eller Necrons. ) Det kan ju vara svårt att hindra en sådan uppsättning :/ (om dom nu kan zooma in och ut i samma runda)

  • Khaain: Jag tog chariots och fast cav som exempel då det är dom som jag har hört folk fasa över att man kan spamma. Beastmen med massor av raiders eller darkelves med massor av harpies har inte varit något problem tidigare fanatic turneringar (Vad jag vet så var SM den enda då det var core cap).

    Visst är skräp bra men har man för mycket skräp så har listan en tendens att blöda poäng så att man ligger ännu längre efter när det gäller boxas i närstrid. Visar det sig att standardmallen 2012 blir att spela skräparméer så kanske det är läge att oroa sig men jag tycker inte att man ska kissa på sig över ett teoretiskt problem.

    Dom som blir mest lurade av skräplistorna är blockmongo listorna och det ser jag inte som ett problem. Folk får kanske vara beredda på att möta 6 raider enheter. Alla armeer förutom möjligtvis dvärgar har ju saker som hanterar skräp bra (om man inte vill skjuta organ guns på skräp då...)

    På med stora pojken byxorna nu ;-)

  • edited 9 augusti 2012 19:19

    Angående Chaos Dwarves så väljer vi att inte tillåta dem för att de inte har en bok eller figurer tillgängliga i figurspelsbutiker i landet (samt att man kan ifrågasätta listans turneringslegalhet även om Forge World slår fast att den är ok). För flera av er luttrade turneringsspelare är detta säkert ingenting som upplevs som ett problem eller godtagbar ursäkt och jag kan förstå att vissa eftersträvar så stor variation av arméer som möjligt men vi väljer att hålla det till de armybooks som finns i GWs sortiment. Som en nära jämförelse kan vi titta på den parallella 40K turneringen där vi inte tillåter något material ur Imperial Armour böckerna även fast vi har en del förfrågningar att släppa på det för att en del vill spela med lite alternativa listor istället för "vanliga" codexlistor. Och då är Imperial Armour supplement släppta av Forge World, ungefär lika officiella som Tamurkan.

    Tillgängligheten i butikerna, är inte det ut till varje butiks ägare vad dom har för sortiment?

    När man kommer in på GW.s sidan, när man ska välja språk, finns det en rad för Forge World där! Nästan längst ner.

    Att sedan jämnföra fantasy och 40k restriktioner mellan varandra håller inte riktigt i längden. Det är en lång rad av argument emot det.

    Sedan är det och kommer alltid självklart arrangörens egna val om vad som tillåts eller inte på sin egna turnering. Det kommer vi aldrig ifrån.

    Men jag ber er en gång till, att SNÄLLA tänk om. Jag kan lova att köra utan någon Destroyer eller lore of hashut om nu det är de som är problemet!? Om det är någon annan figur eller regel som gör att det klämmer i sko så kan jag skippa den också.

  • Jag vet inte om erfarenhet och tillräckligt många spelade matcher kan anses vara teoretiska spekulationer. Men ska vi vara sådana, vilka problem är inte teoretiska vid det här laget då menar du?

    Jag vet inte om jag kallar exempelvis sex enheter Ungor Raiders för att blöda poäng direkt. Det är ju dock snarare så att mycket slödder skapar fördelar i närstrid och inte tvärt om. Dock får jag känslan av att du kanske inte är speciellt erfaren i att varken spela med eller möta denna typ av lista. Kan dock ha fel och det är inte menat som en förolämpning!

    Vad gäller min egen armé så är regelsättningarna en klar fördel mot för SM och jag spelar alltså en armé som är kapabel till att utnyttja både de obegränsade core-enheterna såväl som att öka mängden modeller i mina enheter.

  • @ Byrne

    Necrons är nog de enda som kan komma undan med en sån taktik, de får (tror jag) disembarka trots att fliern har zoomat... skulle dock påstå att det är ganska mycket poäng (flier+enhet) som inte gjort något annat under matchen än kört in och ut. Vill någon necronspelare spela så, så varsågod, det är mycke skjuta jag slipper under match :-)

  • Khaain: Jag har spelat mycket mot skräplistor men listorna jag tycker om brukar inte ha något problem med sådana ting. Vill du spela med 30 raiders så go for it.

  • edited 10 augusti 2012 03:42

    Jag har inte upplevt något problem med chaff-spam tidigare. Det som gör att jag reagerar på det nu är iaf att det är dessa chaff enheter som premieras för quarter/objektivhållning då den flest/billigaste enheten samt skirmishers/fast cav är bäst på att hålla.

    Detta gör ju att turneringsarrangören upplevs att aktivt vilja premiera fram fler sådana enheter i erméerna genom scenarioreglerna. De har aldrig varit ett problem förut, sant, men scenariona har aldrig uttryckligen premierat dem förut. Om det kommer att bli ett problem nu, det är omöjligt att svara på, men man bör vara medveten om vad man "reglerar" fram för listor.

  • Tror man att det scenariomässigt är ett problem så kan man ju altid sätta en minimumkostnad på enheterna. Sen får man inte glömma att majoriteten av poängen fortfarande är victory points.

  • @Lost: Nja inte är det mycket poäng som krävs. ca 180 poäng

  • edited 10 augusti 2012 05:14

    @viggo3000 : Man och man, det är ju turneringsarrangören som bestämmer det. Men ja, om Dea/Dante skulle vilja se till detta problem så skulle man kunna sätta en minimikostnad på enheterna. typ 50/75/100 p eller vad man nu tycker räcker. (för att hålla objektiv alltså)

  • @witchhunter:

    må så vara, vill ngn necronspelare spela så så tror jag knappast att det är en Gamebreaker :-)

  • Hive mind: Det är ju arangörerna som bestämmer allt men dom är nog öppna för önskemål ;-)

Sign In or Register to comment.