Mindre restriktioner till folket.

edited 21 juni 2012 20:37 in Warhammer fantasy

Är det bara jag som skulle vilja skrota alla restriktioner och köra efter regelboken ? Visst fantasy har en hel del modeller som är för billiga eller för dyra och visst är det knäckebrutet att generera massor av tärningar som Darkelves och Lizard men kan men jag har aldrig varit med om ett system som fixar alla problem. En del komp / restriktioner balanser om så mycket så att dom skapar nya brutna saker. Förr så har vi här uppe haft kanska slappa restriktioner som bara har klämt åt det absolut hårdaste men nu tycker jag att folk börjar prata om att straffa bara för att dom är rädd för udda saker. Jag vet att det är folk som ha restriktioner på antalet likadana core units för att motverka fast cav spam. När såg någon senat en fast cav spam ? Nä mindre restriktioner, det skal vara samma spel man spelar oavsätt vilken stad man spelar i och man skal inte behöva göra om en armé en vecka innan en turnering bara för att restriktionerna eller kompmallen ändras.

/End of rant.

Kommentarer

  • Känner att även om jag inte spelar fantasy så kan jag hålla med där. Eventuellt om det nu är stora skillnader mellan vissa arméer att man behåller lite olika poäng, men att det är enda kompet som finns?

  • edited 23 juni 2012 06:36

    Jag säger ju det. Max +2 PD/DD och kasta med 5 tärningar. Klart. Ev max 1 av samma rare.

    Sen att det inte är samma spel i olika städer, beror ju inte bara på Umeå. I söder kör de ju alla på kompmallen, vilket är bra ur det hänseendet.

    Edit: Tycker 450p/enhet funkat bra också. Verkar vara standard på väldigt många ställen också.

  • edited 25 juni 2012 13:12

    Håller med Nicke, magin bör bromsas litegrann annars blir det lite extremt och gör man det så bör enheternas storlek begränsas ngt också. Dubbla rare är ingen bra begränsning utan då bör man sikta lite nogrannare annars blir det bara klumpigt. Sen behövs det inte så mkt mer begränsningar enligt mig.

  • Som jag sagt tidigare så gillar jag Hive Minds Förlag dett kanske slår lite olika men det kommer åt det värsta och det är bätre än att någon stackare ska behöva sitta och säga "för bra, för bra, för dålig,t för bra, ok ....."

  • Eller så har man ingen rare restriktion eller unit restriktioner. Att straffa det tråkiga på rare hindrar inte det tråkiga från special, heros och core så varför bry sig specielt om rare. Jag saknar lite tiden i början på 8th edition då man kunde stöta på 2x hydra eller shooty dark elves. Visst knäckebrutet men om man gör lister för det och inte oroar sig så mycket så är det inte så farligt.

    Jag håller doc med om att max 2 pd och 2 dd är en lätt och enkel restriktion. Den tonar ned utan att straffa något som faktist är kul. Om man inte tycker att det är kul att spamma magi men det har jag aldrigt hört någon säga med ett straight face.

  • Hydran tycker jag väl är okej egentligen. Finns mycket annat värre nuförtiden. Den är bara billig. Däremot att möte två abominations... 'nuff said. Men det är väl egentligen det jag menade med rare. Men på temat generella restriktioner så blir det samma för alla, om det är det som är målet.

  • Ingen värdering i det men jag tycker att det är lite lustigt att det är Dark elves som kommer upp i båda dina (Viggos) exempel på brutna grejer:)

  • Darkelves är ju den armén som får mest hat från spelarna just nu så det är inte så konstigt att dom tas som exempel.

    Själv tycker jag att flamers och hellcannon är dom drygaste rare enheterna. Hydran och abomben går i bitar om dom kommer i kontakt med enheter som är dedikerade för att döda dom (knights med flaming mm) medans flamers kan springa 12" och skjuta. Hellcannon står längst bak och går inte att döda med traditionella warmachine hunters. Det jag doc tycker är dummast är warshrine 3+ ward och stubborn på stora hårda woc units. Att det tog sig igenom speltestningen är ett mysterium.

  • Lite off topic, men jag kan garantera dig att dark elves är långt ifrån de mest hatade. Kanske helt okompat, men ingen spelar helt okompat. Även då så är det mest deras magi. Låter som att du talar från en DE-spelares synpunkt ( som har svårt med hellcannon t.ex )

    De mest hatade nu är väl nästan Ogres (och eventuellt skaven) IMO.

    Men ja, flamers kan vara lite dryga.

    Var det inte du som förespråkade okompat nyss? ;)

  • Jo det är stor skillnad på darkelves okompat och kompat. Gärn okompat men det tror jag inte kommer att hända. Jag är doc glad om det blir mindre restriktioner. Bara för att jag vill ha mindre restriktioner så betyder det inte att jag håller med om hur vissa saker är bygda och poängsatta.

    Ograrna är väll främst bra för att dom slipper igenom nuvarande restriktionerna Råttorna är väldigt bra och deras turnerings build är väldigt tråkig. Visst guttstars är ospännande men allt är roligare än att fastna i slavblock.

    I slutändan så känns det inte så farligt om nästa turnering hadde varit utan restriktioner eller väldigt lätt på restriktioner. För mig så är det inte spelbalansen som gör Warhammer kul.

Sign In or Register to comment.