DOUBT IV - A NEW DOUBT - 12-13 Januari 2013

edited 18 januari 2013 03:34 in Blood bowl

image

När: 12:e till 13:e Januari 2013

Var: Kvarterslokalen på Klintvägen

Kostnad: 100kr vid föranmälan / 150kr om man betalar vid dörren. NAF-medlemmar får 50 kr rabatt.

Föranmälan: Föranmälan betalas in på bankkonto 7947-1235073 senast den 1:a December. Ert namn eller NAF-nummer lämnas förslagsvis i meddelandefältet så att det går att lista ut vet vem som betalat. Skicka även ett mail till stareater@gmail.com där ni säger att ni har betalat. I det mailet skall det stå ditt namn och om du är NAF-medlem ditt NAF-namn och NAF-nummer.

NAF-sanktionerad: Ja. NAF-medlemskap ingår inte i anmälningsavgiften, men det går att bli NAF-medlem på turneringen. Detta kostar kring 60kr och som medlem man får tre block-dice.

Vinster: Liten 'Swag Bag' för alla, Sponsrat lag för turneringsvinnaren. Förhoppningsvis skall vi hinna måla det denna gång. En bunt med små spot-priser (Skulle till exempel kunna vara Turneringens första long bomb, första kill, första touchdown och sista dubble/trippel dödskalle) och The Skull Cap kommer också att finnas.

Regler: LRB6/CRaP + Chaos Pact, Slann och Underworld. Dyker en spelare inte upp inom 20 minuter efter avtalad matchstart, spelar turneringsledningen istället och / eller så blir det en automatisk förlust. Turneringsledningen är även "odd man out" om det blir udda antal lag som dyker upp.

Typ: NAF-Ressurection, 6 matcher, Swiss Style (Finns det två eller fler 'Stunty' teams riggas lottningen så möter de varandra i första rundan)

Finalspel: De två med mest poäng efter 5 matcher möts i final med eventuell förlängning. Winner takes it all. Vinnare av finalen vinner turneringen och den som förlorar i finalen blir tvåa oavsett andra spelares slutpoäng.

TV: 1.200.000

Skills: Ett av följande skill packages.
- Package A: (4 regular skills)
- Package B: (1 double skill and 2 normal skills)
- Package C: (2 double skills)
- Package D: (+AG, and 1 normal skill)

Improvements: + 2 regular skills efter match tre

Spelarkrav: Varje spelare under turneringen får endast ha en extra skill/stat increase oavsett var den kommer från.

Inducements: En star player tillåten. Inga andra inducements. Undantag för Ogre, Halflings och Goblins som får ha två star players. Halflings får också ha sin halfling chef och Goblins får köpa bribes.

Lagkrav: Varje lag måste ha minst 11 spelare, eventuell star player räknas inte.

Custom Weather Table:
2: Deep snow - The pitch is covered by a thick layer of soft fluffy snow, making it exhausting to move and hard to find a ball that is on the ground. Even players used to snow have problems with not sinking down in the snow and getting stuck. -1 to pick up the ball and the ball never bounces on kick-off or missed passes. GFI:s are very exhausting and fails on everything but a 6, but the damage from GFIs are never worse than stunned.
3: Very Cold - It is so cold out there that some players are close to becoming frozen statues. Roll a d6 for each player on the field after a touchdown is scored or when a half ends. On a roll of 1, the player has to be taken from the pitch to be thawed out. Place them in the Reserve box.
4: Strong Winds - Immediately roll randomly on the Scatter template to determine wind direction. The result is the direction of the Strong Wind, which stays in effect until the weather changes. All Kick-Offs, Inaccurate Passes and Thrown Players will be blown an additional d6 squares in this direction before normal scatter rolls are made.
5-9: Nice - Perfect Blood Bowl Weather!
10 : Cold Rain - It's raining and it's below zero, making the ball slippery with ice and difficult to hold. This causes a -1 modifier on all attempts to catch the ball, including picking it up and handing it off.
11-12: Blizzard - It's cold and snowing! The ice on the pitch means that any player attempting to move an extra square (GFI) will slip and be Knocked Down on a roll of 1 or a 2, whilst the snow means that only Quick or Short passes can be attempted.

Scoring: Vinst +15, Lika +10, Förlust +5, Concede -1, +/- TD, +/- Casualties

Tiebreakers: I fallande ordning: Inbördes möte, TD emot, antal CAS, lottning.

Inköp av lag: Varje coach väljer en ras (Competition Rules plus Chaos Pact, Slann och Underworld) och köper sitt lag till ett värde av Team Value 1.200.000. Värdet får användas till att köpa spelare, cheerleaders, assistant coaches, fan factor, rerolls och apothecary.

Målningskrav: Alla modeller måste vara någorlunda WYSIWYG, och det skall vara möjligt att skilja spelare och spelartyper åt. Skall en proxy användas för en annan modell skall den ha en färgkodad bas eller annat uppenbart kännemärke. VARJE spelare som inte är målad med minst tre färger ger -1 poäng i turneringen.

Schema: Fyra Matcher dag ett och två matcher dag två så att de som reser hit kan ta sig hem innan måndag morgon. Detta betyder troligtvis att vi startar 08:00 på lördag och slutar 13:00 söndag.

«13456789

Kommentarer

  • Låter snuskigt bra som sagt och HOPPAS SOM FAN jag kan vara med nästa år.

    Har redan satt ihop laget jag ska spela med.

    GRRR

  • Den bockar jag i på kalendern med så här lång framförhållning kan jag fan inte komma med några undanflykter.

  • Detta är den typen av framförhållning vi önskar! Upplägget ser helt solitt ut, men jag minns från i vintras att "Deep Snow" mest upplevdes som ett hinder framför ett sätt att introducera mer 'random' i matcherna. Kanske bör något av regelalternativen som diskuterades förra året tas i beaktning igen?

  • Om Hemlighållaren ska måla laget så hoppas jag att det blir ett Skaven lag! ^ - ^

  • edited 22 april 2012 06:59

    @Odium_Khan: Kommer du från utlandet och spelar i DOUBT IV? och om du kommer, tänker du spela DOUBT Legacy som du varit så framgångsrik med?

    Funderar på att instifta ett litet pris till den som rest längst, för att sporra utomsocknes spelare att delta.

  • Ändrade "Deep Snow" så att den skall vara lite mindre kaotiskt. Istället för att fungera som "Bone Head", så fungerar den som Tentacles med styrka 2 när man försöker lämna startrutan. Lite mer komplicerat, men det gör att man aldrig tappar tackle zones och att det är safe att resa sig upp.

    Kommentarer på detta?

  • edited 22 april 2012 09:12

    Hmm, det blir ändå spelmekaniskt klumpigt tror jag i och med att det fortfarande ger en massa extra tärningsslag. Och som du säger så är det ännu lite mer komplicerat. Kanske "passiva" effekter vore bättre? Exempel: GFI förbjudna, reducerade skador på GFI, reducerade skador från alla icke-blocks, alla spelare får LRB4 stand firm som endast gäller på dodge, prehensile tail på alla rutor på pitchen, bollen studsar aldrig vid missed pass och kick-off, ett 2+ slag för att resa sig (MA2 eller jump up block override?; borderline aktiv effekt), 1D3 slumpmässigt utplacerade snögubbar på varje planhalva. Skulle kunna leva med tentacles annars, det är lite mer förutsägbart som du säger. Man ska nog passa sig för att ha mer än tre till fyra effekter i spel för att inte krångla till det.

    Jag kommer nog tyvärr att vara i skaran som bestämmer mig, och anmäler mig sent denna gång av resetekniska skäl. Chaos Pact är bannlysta från min turneringsrepertoir för all framtid. Resepris är en bra idé som jag vet fler turneringar har.

  • Snöbollskrig: En spelare per turn kan välja att ta en "Throw ispärla" action istället för en pass action. Han måste stå upp och vara immobil (som vid en block) medan han bakar en snöboll. Han kastar den sedan på valfri spelare som om den vore en fotboll (dock med ett 'band' längre på pass template för att symbolisera att det är svårt att få in en ordentlig praktpärla i ansiktet/innanför kragen). Lyckas kastet blir den andra spelaren affektuerad av hypnotic gaze. Snöbollen kan interceptas av andra spelare, inklusive målet för snöbollen (parering) och oskadliggör attacken om detta lyckas. Missade snöbollar scattrar som normalt. Fummel med snöboll ger ingen turn over.

    Jag kan hålla på hur länge som helst att hitta på sjuka våldtäkter på BB reglerna på tema snö...

  • Märker att du är den man bör gå till för att bastardisera regler :)

    Gillar idén att bollen aldrig studsar och GFI är svårare. Ändrar lite på reglerna.

    Snöbollskrig låter roligt, men en väldigt omständig procedur :)

  • Ser framför mig ett alvlag som istället för att blocka på LOS ställer hela laget på ena flanken och kastar snöboll på en eller två stackars orcer tills ett par catchers ostört kan springa förbi.

  • Det gäller ju att göra klart sitt nya fina lag tills dess så säg till om ni ska beställa gubbar från antingen Neomics eller Comixininos för det finns lite stuff där...

  • Skulle kunna haka på och beställa ett par småsaker om någon annan skall beställa från Comixininos.

  • Appropå beställa saker så verkar impact miniatures ha någon slags endags-rea för att de fyller 6 år idag.

  • edited 25 april 2012 14:10

    Blev ganska peppad på att beställa saker från Comixininos och passade därför på att maila runt lite och kolla vad olika miniatyrtillverkare kan vara villiga att ge när de sponsrar en turnering. Följande är resultatet, har jag missat någon så hör av er.

    Impact Miniatures: 10% rabatt + att de skänker saker motsvarande den summa vi beställer från dem

    Neomics: 20% rabatt, 1 lag, 1 big guy och en vanlig mini för fraktkostnad

    Gaspez: "I'll send you some good discounts and miniatures."

    Greebo: 25% rabatt och "I can send you one team and some singles"

    Comixininos: swag baserat på hur mycket vi beställer för.

    Många ser gärna att de är ensam miniatyrtillverkare att sponsra, men har inget mot andra sponsorer.

  • Bra jobbat!

    Helt klart intressant :D

  • Säg till när datumet är spikat så jag kan lägga till det i min turneringstråd på StockBowlforumet. ;)

  • Har kollat upp lite om att göra en custom turneringsminiatyr via t.ex. Greebo till alla deltagare. Det skulle kosta kring 2800 och då får vi 30 miniatyrer. Resten får vi köpa för 50% av vad de kommer att sälja dem för. Lite väl dyrt för vår budget, men inte helt utanför vår prisklass. Vi skulle kunna höja kostnaden för turneringen en bit och se till att vi inte har några utgifter för t.ex. lokaler och dylikt. Tycker ni som deltagare att höja priset och få en gratis miniatyr vid anmälan skulle vara något vi skulle vilja göra?

    Vi skulle säkert få några miniatyrer över och de kan vi säkert försöka kränga eller spara som priser till nästa turnering.

  • Jag kan tänka mig betala lite mer för en turnering helt klart. Tror inte att så många blir bortskrämda om de vet att det finns en anledning och lite roliga prylar som ingår.

  • edited 27 maj 2012 08:36

    Har DOUBT IV blivit postat på TFF och NAF? Såg inget på NAF nyss i alla fall när jag kollade. Eller är inte datumet officiellt ännu? Har inte sett några negativa respons ännu!

    Angående custom miniatyr: Om jag skulle resa till Umeå för 2500 kr så skulle inte en turneringskostnad på 250 kr upplevas som ett hinder för mig personligen. Det är en typisk grej som kräver ett visst antal coacher för att nå break-even. Behöver vi t ex 30 coacher så känns det som en ganska stor gamble. Man kan sälja överskottet på TFF eller liknande och ta lite avans för att dryga ut kassan i och för sig.

  • Har inte lagt upp något på TFF ännu, eftersom datumet ännu inte är helt spikat. Väntar fortfarande på lite mer respons. Har varit väldigt tunnt i min åsikt.

    Jo, det behöver bli ett antal spelare för att det skall vara värt det. Vi får se hur stort intresset är långt i förväg för att få en uppfattning om det kommer gå runt.

  • IStor brist på feedback och för att vara ärlig är det lite svårt att motivera sig. Ingen som har några mer åsikter om reglerna? Någon mer som är intresserad av att medarrangera? Finns det ett intresse av att delta om det blir en turnering? Det är som sist mycket mer folk från andra delar av landet som visar intresse än vad vi gör i Umeå. Kanske dags att flytta turneringen till en annan stad?

  • edited 4 juni 2012 15:27

    Det är faktiskt inte en dålig idé!

  • edited 3 juni 2012 06:47

    Mitt lag är redan klart, men sedan så tror jag som vanligt att när hösten kommer så kommer fler att visa intresse. Svårt kanske att bestämma något såhär långt innan.

    Flytta turneringen = Räkna bort mig

  • edited 3 juni 2012 06:56

    Det är inte så att jag är ute efter en bindande anmälan utan bara att se att det finns ett intresse. Känns korthgt att många från andra delar av landet är intresserade av att diskutera regler, komma med förslag och engagemang medan det på hemmafronten är ganska dött. Det är ett par personer som är lite peppade som du frantic men som det verkar är vi tre-fyra personer som är intresserade.

  • edited 4 juni 2012 17:30

    Man kan ju tolka tystnaden som att folk är skitnöjda med utformingen och inte har nägra invändningar.

    Vad sägs om att ha ett lotteri bland de som föranmäler sig och betalar sin avgift till DOUBT IV? Säg att man får x antal lotter i lotteriet, där x = antalet månader kvar till DOUBT IV när man betalar sin avgift? Säg att huvudvinsten på turneringen är denna lotterivinst (t ex målat lag), och att vinnare, runner-up etc får nöja sig med mindre vinster? Detta är ett beprövat knep, och jag tror inte någon har invändningar mot att storvinsten slumpas ut istället för att går till den största powergamern!

    Efter att föranmälningarna börjat trilla in borde det bli lättare att tillfråga folk i jakten på "frivilliga" medorganisatörer. :)

  • edited 4 juni 2012 18:05

    Och att flytta DOUBT? Inte när den äntligen hamnat på kartan! Var lite stolta, Umeåbor!

    TFF European Tourney Map

    För övrigt kan jag tänka mig att engagera mig i turneringen, om inte annat bara som en utmaning till övriga coacher som bor närmare Umeå än 105 mil enkel resa. Om jag skulle göra detta så skulle det vara inom "priser", då jag faktiskt är ett osäkert kort i frågan om jag faktiskt lyckas ta mig de 105 milen till Umeå på utsatt datum. Om en engagerad lokal förmåga vill göra samma jobb skulle jag kliva ner omedelbart.

  • Oh! Hade missat att vi kommit med på kartan. Gör mig genast lite mer motiverad :)

  • edited 5 juni 2012 06:54

    Oh brutalt coolt.

    Nu får du byta namn och turnering om du vill "flytta" turneringen :P

  • edited 6 juni 2012 10:59

    Vad sägs om att båda coacher får dra ett special play card kallat "Deep Snow" varje gång Deep Snow slås på vädertabellen (förutom effekterna ingen bollstuds, svåra GFI och -1 pick-up)? Detta vore ett sätt att få med lite flera "wacky" effekter, utan att drunkna i dem.

    @2: Snowball Fight!
    Play this card at the start of a player's action. Instead of using the team's pass action this turn, he may remain immobile and throw a snowball in the face of an unexpecting opponent! Work out the pass as normal, except the pass counts as one band further to symbolize the difficulty to hit the face or neck of the opponent. A successful throw causes the opposing player to be affected with 'Hypnotic Gaze'. Snowballs cannot cause turn-overs, bounce, be fumbled or intercepted, but a missed throw may scatter onto another player!

    @3: Grown up kids
    Play this card before a kick-off, before either team sets up. Your team has obviously had too much time on their hands and have built 1D3 large snowmen in your half of the pitch. Place the snowmen by nominating a square and scatter it as if placing a kick-off using the 'kick' skill. If the snowman scatters off the pitch or into your opponent's half it is destroyed. Snowmen exert no tackle zones and can take no action, but otherwise count as players (playing for neither team). A snowman that is knocked over is destroyed and removed from play, otherwise they remain in play for the rest of the game. Destroyed snowmen do not count as casualties. Snowmen have the following characteristics:
    MA 0 ST 3 AG 0 AV 0 Skills: Stand Firm, No Hands

    @4: I'm King of the Hill!
    Play this card after an opposing player has failed a GFI or dodge roll, but before the armour roll is taken. The player falls head first into a big pile of snow and have some trouble getting up again! The player is automatically 'stunned'.

    @5: I'm King of the... Ooof!
    Play this card after one of your players is injured on a GFI or dodge roll, but before the injury roll is taken. The player falls head first into a big pile of snow and have some trouble getting up again! The player is automatically 'stunned'.

    @6: I'm a Little Stuck Here...
    Play this card at the start of your opponent's turn. One of the opposing players that are lying prone or stunned have sunk up to his neck into the snow and gains the skill 'Really Stupid', which remains in effect until he succeeds taking an action.

    @7: Good Ol' Båtsman
    Play this card after a touchdown is scored or a half ends. A large and friendly S:t Bernard has floundered into your dug-out in its search for avalanche victims. The brandy it carries comes to great use reviving your knocked-out players. For this instance, all your KO rolls are made with +1, as if you had a free 'Bloodweiser Babe' for this drive only.

    @8: Yellow Snow
    Play this card at the start of your opponent's turn. An opposing player of your choice has a -1 penalty to his MA characteristic for this turn only, as he has to take the long way around a suspicious patch of yellow snow.

    @9: Crazy Snowmobile Driver
    Play this card at the end of your turn. Nominate a square on the pitch and roll scatter as if resolving a kick-off. From the new square, draw a straight line to either side line or end zone, whichever is closest (randomise using a 1D6 roll if in DOUBT). Any player in this path gets run over by the crazy snow mobile driver and is hit using the characteristics below and the rules for 'Ball and Chain'. Resolve the blocks as if the snowmobile starts at the sideline. If the snowmobile is knocked over for any reason it spins and crashes, is removed from play, and no further blocks are made. At the end of each subsequent turn, whoever finished his turn takes control of the snowmobile and moves it 1D6 squares in a random direction, making blocks as required above. If this movement takes the snowmobile off the pitch it is removed from play at the end of its movement. Destroyed snowmobiles do not count as casualties. The snowmobile has the following characteristics:
    MA 6 ST 4 AG 0 AV 0 Skills: Juggernaut, No Hands

    @10: Foomph!
    Play this card at any time. For the rest of the game, all players (for both teams!) gain the 'Thick Skull' skill, representing the soft, new snow cushioning their falls.

    EDIT: Vet inte om @4 och @8 är för kraftfulla. @9 kan behöva förenklas eller bytas ut. Har en vag idé om "Yetis i parningstid" som kanske passar istället? Fast jag gillar idén med en skoterraggare som streakar in på planen...

  • Många intressanta förslag. Vissa mer kaotiska än andra :)

Sign In or Register to comment.