Enkla restriktioner för Fantasy

2»

Kommentarer

  • En grej som jag har funderat på länge är att man kunde få generera lika många extra PD/DD som man har wizards. Eftersom typ alla regler just ny gör det jättedumt att ta nånting annat än en lvl4, skulle det kanske löna folk som vill spela lvl tvåor och ettor. Naturligtvis gör det att, till exempel, empire kan ha mycket starkare magic rundor än ogres eftersom hero wizards kostar bara typ en tredjedel. Kanske vore det också för lätt för Lizards att spamma skink shamans att få 4-5 extra dice varje rund...

    Men som en tanke, kanske med lite extra restriktioner för några armeer, skulle det kanske funka. Då om man satsade mer poänger i magic phasen, skulle man få lite mer tillbaka än bara mer arcane items eller spells.

  • Det enklaste sättet att göra så vore väl att inte räkna in channeled dice i de två tärningarna. Jag tror inte riktigt på ditt system om jag ska vara ärlig av de skäl som du redan nämnt.

  • Det finns några enkla grepp för att balansera upp turneringsspel en bit utan att behöva mecka alltför mycket på listnivå. Tex gör objektivsspel med 4-5 objektiv dödsstjärnor rätt risiga, finns dock självklart andra problem med det, Move-speed och poängkostnad är de två stora.

    Är man orolig för alltför mycket warmachines kan man ha Dawn of War från 40-k i 1-2 runder (enheter ser 2d6x3 inches).

    Ser man problem med castlinglistor kan man ha scenarion som kräver att du attackerar osv.

    Alla dessa kommer att minska mängden av liknande listor på toppborden då toppspelarna inte kommer riskera autoloss i 1-2 matcher men utan att man behöver ändra varenda codex. Vissa saker kommer dock alltid behöva begränsas pga skillnader i kraftnivå mellan 7th och 8th (dubbla hydror, dubbla Hellcannons).

    Inget av detta begränsar dock magisniping. Så länge det finns spells som avlivar lvl 4'or, BSB's eller generaler på 3-4+ utan något som helst försvar kommer detta vara ett problem. Att säga att man ska hålla sig 24" från Life-magikern funkar inte iom att han faktiskt får flytta, samma sak med att säga att man inte ska ta en lvl 4 då detta inte är ett realistiskt alternativ. Tycker personligen att Look Out är bästa lösningen. Spellsen är fortfarande effektiva mot stora block och dödsstjärnor men har inte inbyggd Hochland.

Sign In or Register to comment.