WIP kompmall för FB

Hej!

Har blivit lite trött på alla ETC-regler och man känner ibland att det kanske finns ett bättre sätt att göra komp och restriktioner för singles-turneringar. Så nu har jag skrivit ihop ett försök att skapa balans mellan olika armeböcker utan att banna saker som special characters rakt ut. Ideen är att spela med 2500pts listor och man får ha max 4 stjärnor som man får från olika saker. Magin är ganska obegränsat men jag tror det är en sak som håller spelet i en nån slags galen balans. Naturligtvis får man stjärnor från de hårdaste lores och komboerna. Men ju, klicka på länken och ha en titt och säg vad ni tycker! :)

http://tinyurl.com/c94blcy

Tack och som jag sa, all kritik är uppskattad! Av största värde är om ni kan ge mig exempel på listor som är jättehårda men får bara 3 eller 4 stjärnor eller på några som är ganska balanserade men skulle få över 4 stjärnor.

Kommentarer

  • edited 9 maj 2012 08:10

    Utan att ha räknat på listor och sånt så gillar jag systemet och tycker att det är precis rätt nivå av restriktioner. Personligen tycker jag att du ska skippa special characters just för att hålla allting så kompakt som det bara går, om man tillåter såna måste man göra systemet mycket större, och ofta känns det som att special characters antinger är för bra (t.ex. ger ju Teclis fem stjärnor direkt, ingen kan ju ta honon i alla fall på 2500 pts), eller för menlösa för att någon ska orka. Vissa special characters påverkar också armén väldigt mycket, t.ex. så kan man ta två Heaven-Slanns och Tetto'eko för bara en stjärna just nu, även om en sån kombo borde ge minst 7 stjärnor :P

    Lite specifika kommentarer vid första anblick:

    • Två stjärnor för en Ogrearmé med 2 Ironblasters och 2x4 Mournfangs är väldigt lite
    • En DoC armé med 4xSirens Song är inte lockande att möta :)
    • Kanske en stjärna för mer än 30 Dark Elf Crossbowmen
    • Demigryphons i stora mängder borde ge en stjärna
    • Vampire Lords måste ta Vampiric spells om de är general (vilket de alltid är om man inte har två, dvs. typ på 3500+ poäng), så forbidden-lore grejjen är meningslös. (De får dessutom alltid välja Death/Shadow utan forbidden lore)
  • edited 9 maj 2012 10:48

    Tycker systemet som sådant verkar bra! Finns säkert saker som ska läggas till/tas bort, men det får man processa fram.

    Ställer mig dock lite tveksam till att inte begränsa magin. Min uppfattning är att det är vissa arméers magi-potential som gör att vi överhuvudtaget behöver ha magi-restriktioner. Det är främst DE/Liz som kommer dra iväg utav bara fan ifall man släpper på PD-begränsningen.

    En DE-spelare med två magiker, dolken och death kommer allt som oftast komma upp i 12DD, mot säg motståndarens 4-5 DD.. Inte balasnerat imo. Skulle alla arméer ligga i linje med 8th ed böckerna skulle jag inte ha några problem med att släppa magin fri, men så är tyvärr inte fallet.

    DE behöver också en cap där de begränas i antalet tärningar de får kasta på varje spell. Annars får vi 10 tärningar Occhams non-stop.

    Som Seto säger så är OK väldigt lätt begränsade också: Du kan få in Hellheart, 12 mournfangs och 2 ironblasters utan problem. :) Att sätta två stjärnor på en SM med death känns också lite fel. Det är ju bara i combination med Greedy Fist som den blir galen. Bättre att isf begränsa combon direkt.

  • edited 9 maj 2012 11:36

    Något man måste tänkta till om kring detta system är att ibland blir vissa restriktioner verkningslösa. Tanken är ju att tvinga spelare att göra vissa val bland bra saker, men ibland gör ett val att man ändå inte kunnat ta det andra alternativet - stjärnbegränsning eller ej. Poängen eller arméstilen gör att man ändå inte kunnat/velat köpa det.

    Exempelvis: Nu kan man köra 6st sphinxar på 2500pts med Tomb Kings och det ger en* stjärna. Alldeles för lite kan jag tycka. Men egentligen spelar det liten roll om man ger det två**, tre*** eller fler stjärnor. Man skulle ändå inte kunnat köpa någon casket* eller någon hierotitan* även om man hade stjärnor över, för att ens poäng spenderats på sphinxar.

  • Gillar systemet skarpt!

    Kul att se hur t ex Skavenspelare behöver välja då de inte kan ta allt grisigt! ;)

  • Jag gillar att systemet tillåter hårdare listor än etc. Jag tror doc att ett system med mindre restriktioner är bättre för spelet.

  • Ganska bra, jag gillar twisten på den gamla "unitsize" begränsningen som faktiskt tillåter lite olika maxstorlekar. Färre restriktioner än ETC är bättre det håller jag med om, frågan är t.o.m om det här är för mkt restriktioner?

  • -- Flyttade viggos förslag till en egen tråd --

  • Tack för alla synpunkter och kommentarer, speciellt Setomidor och barrskog! Jag ville göra systemet så kort och intuitivt som möjligt men gick kanske åt fel håll när jag försökte göra det skalbar. Nu har jag tänkt skriva om systemet att funka så bra som möjligt på 2500 points och det menar att några armeer (tänker Beasts, Bretonnia, Wood Elves, kanske Tomb Kings) behöver inte räkna stjärnor alls. Det ska göra listan mycket kortare och fokuset ska ligga på dom hårdare böckerna.

    Jag har också tänkt på er feedback och jag tror att Heavens-Slann, varje Ironblaster, och mindre antal Mournfangs och Demigryphs ska ge stjärnor. Också Dark Elves ska få max 6 power dice per cast som det står för alla andra i det stora boket. Det känns som Lizardmen redan har ganska många restriktioner och att dom är tvungna att göra ganska hårda val mellan olika grejer. För OK har jag förstått att Death-slaughtermastern ger ganska mycket synergi med olika debuffs att den är nästan auto-include. Kombon med Greedy Fist är värd tre stjärnor tycker jag. :)

    4 Siren Songs är en rolig tanke men då säger DoC-spelaren nej till greater icons, rulebook-lores, Spell Breakers, och kan ha max 5 flamers. Kanske två sirens, 10 flamers och en shadow-herald är den hårdaste DoC kan bygga, blandat med en thirster och bloodletter hordes. Men är det nånting annat ni tror man borde ge stjärnor för i DoC-boket? En för thirster/guo?

  • Vad tycker ni om den här slipade versionen?

    http://tinyurl.com/c678jcm

Sign In or Register to comment.