Utvärdering Fanatic XXI

edited 29 april 2012 17:19 in Turneringar / konvent

Så kommer utvärderingstråden efter fanaticen som vanligt, åsikter om:

Nya datorsystemet
Kioskens utbud
"nya" sättet med best in show, alltså fler arméer utplockade och att man får rösta på två av dem
terrängen, mängd, placering och så
Priserna, buckla eller mer warhammerprodukter istället?
Och allt annat ni känner att ni vill påpeka för en bättre turnering, nått moment som ska bort, nått som defenitivt ska fortsättas med?

Låt åsikterna flöda

/Daniel

«1

Kommentarer

  • Nya data systemet: SuperDuper. snabbt och enkelt (när inte skarvdosor brinner), har även hört ryktas att det i framtiden ska gå att rapportera per telefon, om det är sant vore det kanon.

    Kiosken: fanns det jag ville ha, saknar inget.

    Terräng: Bra mängd/placering på de bord jag spelade, viss terräng har hängt med ett slag och börjar se sliten ut... jag inser dock vilken mängd arbete som skulle krävas för att byta ut terrängen.

    Priser osv: Jag spelar inte riktigt på den nivån :-). Skulle jag hamna på prisplats skulle jag vara nöjd med en klapp på axeln :-P. Trots detta, produkter är trevligare än bucklor (tycker då att bucklor är fula, något mer (Warhammrigt vore dock trevligt).

    I stort (bortsett från att jag var sur och bitter på grund av eget resultat på lördag) så var det en fantastiskt välskött och bra/rolig turnering precis som vanligt.

    Linus

  • Hade mycket roligt, återigen ett bra arrangemang. Stort tack till arrangörerna.

    Datorsystemet var lysande, snabbt, enkelt och inga problem vad jag märkte. Allt som behövs nu är en mobilapp.

    Bra utbud i kiosken, gillade korven men skulle gärna se en dunk med vanligt vatten för oss som tycker mineralvatten är förstört vatten. Dricka på toan känns inte så fräscht.

    Best in show var ett steg uppåt, bättre med två röster och mer urval.

    Inga klagomål på terrängen, uppskattade att det var färre gigantiska pyramider.

    Kul med en buckla men att lura på nån ett Dreadfleet kändes Dr Evil nesligt. :)

    Detta gäller 40K: VP är inte så kul, det scenariot skulle behöva en secondary. Skulle också behövas en testare, gärna en ovan spelare, som testar scenarion och läser texten. Scenario 2 var det många som missuppfattade eller räknade fel även om det för Dante var glasklart. Lätt att bli hemmablind, vi gör det alla.

    Tiderna: Vet att Dea skulle titta på det men några slags regler för hur försenad man får vara till sin match, vet inte om det varit ett problem tidigare men den här gången påverkade det åtminstone en match jag vet om. Också nån definition om vad som är slow play. Man ska hinna spela färdigt på 3 timmar men ibland kan det ju bli nån delay men om samma spelare konstant måste sluta i tur 3-4 och lustigt nog spelar shooting/magi-listor kan inte jag bli annat än lite misstänksam. Nåt system med schackklockor eller liknande kanske skulle fungera?

    Systemet för Fair Play var mycket bättre, trevligt att inte tvingas ranka inbördes utan kunna ge rättvisa betyg och att också kunna ge sista motståndaren poäng. Mycket uppskattat.

  • Som vanligt fantastiskt trevligt och trevliga moståndare.

    Så lite ris och ros

    Ris; ETC nej tack, de restriktioner FF brukar ha i vanliga fall är betydligt bättre. Ingen målningspoäng sänker helt uppenbart standarden på armeerna, tråkigt tycker jag. Lagtävlingen saknades helt klart.

    Ros; nya inrapporteringen mycket bra och enkel. Systemet för Fair Play var mycket bättre kul att kunna ge alla moståndare poäng och inte måsta välja två stycken. Kiosken som vanligt bra. Tids schemat väl tilltaget. Best in show känns ju betydligt trevligare än best painted.

  • 40k Dator systemet var bra. Kiosken var mycket bra, tror det var bästa kiosken hittills på fanatic. På vissa bord kände jag att jag skulle viljat haft mer area terrain, men det är mest för att det blir lättare att gömma scarabs :) Angående priserna så tycker jag att man borde få diplom. Men pokaler och medaljer är bättre än produkter. Håller med wavefire. Victory point scenariot skulle mått bra av ett secondary objective. Däremot så blir det förmodligen en ny edition nästa turnering så det kommer nog vara nya scenarion hur som helst.

  • Jag vill börja med att tacka Dea och Dante för ett som vanligt mycket bra arrangemang.

    Best in show: Jag tyckert att utökningen av arméer som ställs upp för omröstning är ett postivt inslag dels då människor har olika smak men främst då det finns fler spelare som kan känna sig utvalda och ärade. Sedan håller jag inte riktigt med om urvalet av arméer till Best in show men det är en annan sak. Jag saknade verkligen målningspoängen på fantasysidan då detta alltid är en sporre för en själv att lägga ner lite extra tid på målningen.

    Det nya inrapporteringssystemet: Mycket positivt! Extremt användarvänligt system som gick snabbt och enkelt att rapportera in till. Gillar för övrigt "Fantasia Fantatic Live" - en liverapportering var ett kul inslag.

    Tiderna: Jag tyckte att tiderna fungerade väl. Angående Wavefires kommentar så kommer vissa matcher alltid att ta mer tid än andra. Det beror inte bara på spelarna utan också på arméerna som möts. Som ett exempel så blev jag klar med sista matchen 45 minuter innan matchtidens slut p.g.a. att jag mötte dvärgar. Om både jag och motståndaren har en aktiv gå, magi, skytte och närstridsfas och båda kanske spelar med många enheter så kommer detta naturligt nog ta mer tid. I 8:ed med steadfast så tar också striderna längre tid än tidigare (lägg där till den eventuella potentialen att kunna hela tillbaka trupper). I dessa lägen är det inte konstigt om vissa matcher slutar i runda 4/5.

    Kiosken: Utbudet blir bara bättre och bättre. Om jag fick önska något skulle det vara ett mer fiberrikt bröd.

    Terrängen: Håller med "Lost"s kommentar om denna.

  • edited 30 april 2012 05:19

    Rapporteringen: lysande.

    Tutan: är bra - skulle önska att ni tutade oftare, kanske varje timme och sen 30mins kvar.

    Tiderna: det är nog med tid per match (hade20-30min kvar varje match förutom en jag hann 4 rundor på - fantasy).

    Mer om slowplay: inför turneringen så var jag enormt taggad och såg fram emot att spela mot, gärna de bästa, både spelare och armeer. Min enda önskan inför turneringen var att slippa möta två personer, som tidigare har förstört min turneringserfarenhet pga enormt segt spel. Båda dessa personer är välkända av andra och fler finns som anser samma sak (fantasy).

    Tyvärr fick jag möta en av dem. Jag blev besviken över detta därför att jag visste att jag måste spela ännu snabbare själv och skynda på honom i varje enskilt steg (utan framgång). Det pajjade inte bara mina placeringsmöjligheter utan gav min erfarenhet av turneringen en stor törn.

    I denna match så fick jag t ex säga till min motståndare att titta på borden bredvid som hade börjat tur 2 innan vi var klara med deployment (pga 20min välja spells, fipplande med gubbar, lång betänketid på att sätta ut trupper från hans sida).

    Åtskilliga gånger i samma match stannade motståndare upp på extremt enkla saker, som att ta flera minuter på sig att ens slå sina attacker i strid, överhuvudtaget ta upp tärningar för att slå save ... och vi ska då inte ens tala om magifasen med mera.

    När jag sedan tvingats avsluta en match efter fyra rundor av sex pga extremt slowplay är man inte särskilt nöjd. Jag går o snackar med nåt gäng och första frågan jag får är "hur många rundor hann ni spela". Helt enkelt för att de visste hur seg han är.

    Vad "Avatar of Mork" säger stämmer alltså inte. Att "vissa" matcher tar mer tid beror inte särskilt på armeerna utan betydligt mer på spelarna.

    Jag vet inte hur det här ska lösas men det är enormt tråkigt. Två sådana här personer ger ju en negativ turneringserfarenhet till 10 andra spelare (om 5 matcher).

    Props går dock till: mina andra motståndare och deras tålamod med min okunskap och spelande!

  • edited 30 april 2012 07:22

    Jag vill verkligen understryka hur makalöst mycket jag håller med dig Markus om den spelaren du pratar om!

    Jag har aldrig under mina 12-13 Fanatics någonsin vara nära att inte hinna spela klart alla mina rundor. En magifas med 2lv4or och många spells är jobbig, men när man väl bestämt sig för vad man ska kasta så ta upp tärningarna och slå dem bara, det ska inte ta 5 minuter att rulla EN tärning! In med Shack klockan ta mig tusan! Det var många andra gånger där regel diskussioner urartade, där jag sa en sak, han skrek en annan och sen hade visst jag rätt.

    En spelare ska inte förstöra en helg för 5 andra.

    Förutom den matchen så stor props till alla mina andra motståndare.

    Om man ska se till restriktioner och alla miljoner FAQs och errator som man behövde ha läst in denna gången så längtar jag väldigt till nästa FF och de enklare och rakare riktlinjerna.

    Vi behöver få tillbaka 5 tärningar på shadow/Death. Det var inte så konstigt att det fanns 11 OK och Orcher där uppe, jag är inte bitter över orchernas lycka, men det är inte särskilt konstigt att det går bra för dessa listor då det egentligen inte finns nått motmedel mot deras Bussar/dödsstjärnor/slagskepp. Om jag skulle ge årets FF ett namn annat än just Fantasia Fanatic så skulle det vara "Kampen mellan Dödsstjärnorna!" Och det är väl inte riktigt så där jätte kul kan jag tycka. Men det är lite så metaspelet är just nu, men med lite tur så kanske vi får se lite annorlunda listor till nästa turnering. Vissa dödsstjärnor är förstås lite mindre hemska än andras, jag tänker på dig Filip! :)

    Kul med fler armeer ute på display, ger lite mer variation och kanske nått för alla finns där ute på borden. kanske kommer på nått mer under dagen, men just nu är jag nöjd.

    /Edit; är man negativ till nån, så ska man även stå för det..
    /Lars Eldborn

  • Sättet att raportera poäng fungerade mycket bra. Det var även lättare att rösta fair play då man hadde matche färsk i minnet. Jag skulle kunna radda upp allt som är bra men då kommer jag bara att upprepa vad folk åvan har skrivit. Allt i organisationsväg fungerade bra.

    Tyvär så fick även jag möta en extremt långsam spelare. Vi kunde inte starta matchen förän ändra spelade tur två och jag var tvungen att stressa på för att matchen skulle bli klar i tid.

    ETC reglerna var fantastiskt tråkiga men det visste vi redan. Varje gång man inte kan gå över gröna gräsmattor i figurspel så vill jag döda någon.

    En sak som jag reagerade på var att vissa valde vilka regler från etc dom ville spela med.

    Ska vi spela med magiska skogar ? : Ja fuck ETC !. Så vi kör med vanliga los regler ? : Nej det är ju etc regler som gäller.

  • Spelade 40k.

    Nya rapporteringssystemet tycker jag fungerade bra. Ser också positivt på att ni satt av 10 minuter enbart för rapportering efter matchen ska vara klar.

    Terrängen har varit rätt bra som övriga år. Förstår problematiken att fylla upp så enormt många bord med bra terräng. Så även om det finns vissa förbättringar att göra så är det absolut inget jag vill anmärka eller klaga på, ni gör ett väldigt bra jobb som det är redan.

    Gällande tid för att spela på så tycker jag att det var rätt bra. Spelar IG så det blir en hel del enheter att ställa ut och senare att hålla på och flytta på. Men känner att jag har fått rätt bra koll på det nu då det bara var en match som avbröts riktigt tidigt (runda 3) utan att vare sig jag eller min motståndare fattade var tiden försvunnit, för då var jag rätt så statisk med min armé. I övrigt så hann man spela till runda 5 även om man blev tvungen att avbryta där pga tid, men 5 rundor för mig är en hel match.

    Sen får jag hålla med om att det skulle inte vara dumt att ha ett utarbetat system för vad som händer då folk blir försenade. Råkade själv bli försenad på söndagsmorgonen om än inte farligt mycket. Tycker att lösningen som antogs då (att han auto-vann slaget för första rundan) var inte mer än rätt och något man borde kunna standardisera som "straff" för försening inom vissa tidsramar.

    Vidareutveckling/tanke är att det finns en gräns för när det inte är speciellt praktiskt möjligt att genomföra en match, men att åtgärder fram till dess kan vara att ge extra matchpoäng till den som får vänta utöver matchpoängen som man kanske skrapar ihop under matchen.

    Då det gäller priser för vinnare tror jag att det kan vara kul att få någon form av pristrofé, men kanske att ni kör mer i stil som ni gjorde något år då vinnarna fick en trofé i 40k/fantasy stil. I övrigt då det gäller priser tror jag mer på presentkort eller valfritt battleforce/motsvarande istället för specifikt bestämd produkt(er).

    Kiosken gick jag mest bara förbi i år, så kan tyvärr inte säga något om den ^^

    I övrigt vill jag tacka för en riktigt bra turnering, hade roliga matcher och trevliga motståndare rakt igenom =)

  • Mycket bra arr som vanligt. Jag tycker rapporteringssytemet är här för att stanna nu right? Mycket smidigt.

    Tycker om många utvalda till best in show. Ger fler en sporre. Längtar också till målarpoäng igen, inte för att jag ska kunna kompensera mina undermåliga spelpoäng med soft scores, men det kändes lite tråkigt att sitta och fila på baser/trays etc av gammal vana för att göra klart allt, och så möter man/ser man arméer som inte ens är basade m.m.

    Sen så håller jag med om dödstjärnesyndromet. Tråkigt tycker jag, speciellt då restriktionera ger vissa stjärnor fördel. Tror inte jag hade presterat bättre även om jag fått ta mitt 100goblinblock, vilket inte tilläts, men 1500poängs gut-stars är helt ok. Tycker som eldborn att magin ska få vara mer fri. Spelet var faktiskt mer balanserat INNAN restriktioner alls i mitt tycke (bortsett från vissa grejer då)

    Mycket bra alla inblandade och stort tack till mina motståndare för en av de roligaste turneringarna på länge.

    / Niclas Ledin

  • Hallå Tack för en bra turnering. mina komentarer gäller generellt 40K:

    • @ Daniel: Du gör makalöst bra scenarion, mycket bra.
    • Tiden är helt ok, i mitt tycke har vi för långa luncher, men tiden som kapas kan man väl inte göra mycket med :)
    • Roligt med lag, kanske man kan lägga in mer delar i lag tävlingen. Något från målnings bedömningen poäng, delat i antalet deltagare i laget?
    • Tutan, bra men det vet ni redan
    • Kiosken är bra
  • Jag spelade 40k.

    Mycket bra terräng i år men lite krångliga scenarion. Framförallt 2:an och 4:an. Dom var iof bra när man väl förstod dom.

    Jag hatar också att rösta för fair play och skulle helst avstå om jag kunde. Jag tror bara inte att folk skärper sig för att få röster och det finns inga konsekvenser för att få låga fair play poäng. Ni kanske skulle porta botten 5 varje år skämt

    Jättekul turnering i alla fall. Helnöjd.

  • @Markus: Givetvis spelar alla inte lika snabbt och detta påverkar självklart matchernas längd (jag har inte hävdat motsatsen) men jag vill tillstå att matchupen och armésammansättningen gör sitt till. Särskilt lång tid kan det ta om motståndarens armé är en relativ nyproduktion då alla inte kan förväntas ha samtliga arméböcker hemma.

    Jag tror att vi måste visa en tillåtande attityd mot alla spelare, "slowgamers", som andra. Om någon spelar mindre snabbt så kan man på ett konstruktivt sätt tala med denne om hur man kan bli snabbare på att spela. Sedan har det också med vana att göra. En person som spelat Warhammer varje vecka i 15 år känner givetvis till de flesta regler och har utvecklat förmågan att spela effektivt. Detta gäller dock inte alla. En person som inte spelar lika ofta (kanske bara på fanatic) eller som ganska nyligen börjat spela måste också kunna delta på fanatic. Alternativet är en stängt turnering för dem som anser sig vara de bästa. Eller kanske ett Warhammerkörkort?

    @Markus + Eldborn: Jag tycker att det är tråkigt att ni hänger ut spelare på ett publikt forum (vem som spelat mot vem står ju i en annan tråd även om ni inte nämner namnet här) istället för att prata med personen i fråga. Jag tycker också att det är beklagande att de verkar som (utifrån ditt inlägg Markus) att det förekommer skitsnack om vissa spelare. Återigen prata med spelarna, inte om dem med andra. Jag har alltid upplevt Warhammercommunityt som en tillåtande, trevlig och välkomnande miljö och i en sådan hör inte skitsnack bakom ryggen hemma.

  • Rapporteringssystemet var väldigt smidigt även om jag nog skulle vilja ha in en ruta med VP också för kontroll och lottningsmöjlighter. Att använda sämsta matchen som tiebreaker var riktigt bra och något jag kommer använda framöver. Finns ert system att hämta hem någonstans?

    Kiosken verkade bra, köpte själv dock bara Loka och Cola.

    Best in show är bra men det var lite för kort med tid (eller snarare för många på liten yta som tittade samtidigt), det var nog också något för många arméer utplockade. Så hade nog hellre sett 5-6 arméer per system och då lite mer utspritt så om det är någon armé som lockar många som vill titta att dem inte skymmer den armén som står bredvid.

    Priser är en smaksak, stora bucklor kan vara svåra att få plats både vid transport och hemma, föredrar hellre då små plaketter och något warhammer relaterat. Alltid trevligt med lite randompriser så alla kan ta del av det.

    Tiderna var riktigt bra, lång paus mellan första och andra matchen gjorde att man han in till stan och checka in på hotellet och samtidigt få i sig lite mat innan kvällspassen började. Sen en liten känga till Hotell Dragonon/O´leares för frukosten på söndagen som inte började förrän vid 8:00 blir lite tidspressat att få ihop allting.

    Första gången jag var uppe å spelade i Umeå och kommer gärna tillbaka, hade 4 bra matcher och en sista katastrofal där allt gick åt skogen. Synd att man fick möta både Hampus och Wennberg när man åkt 100mil.

    Målningen är i SM sammanhanget att det inte ska räknas in i slutresultatet men man borde kunna kräva att allt är målat och basat.

    Tack för en trevlig helg, att åka nattåget funkade bra och kan rekommenderas för andra söderläningar för kommande tillfällen.

    Mvh /Björn Ericson

  • jätte bra jobb av arrangörerna och det nya rapporterings systemet var bara fördelar med.

    ETC regler håller jag med viggo om de suger särskilt line of sight regler varför inte köra efter regelboken istället för en blandning av denna och förra edition så nästa fanatic hoppas jag vi kör efter regelboken. men med några arme specifica restrektioner för att göra det balanserat.

    saknar verkeligen målarpoängen hive mind hadde ett bra inlägg om det så jag ska inte rabla upp samma sak.

    nya best in show var bra när man får se fler snygga armer på borden och rösta på 2 istället för en är det som bäst det är ju typiskt svenskt med ångest för beslut så det gör allt enklare ;P

    priserna spelar inte så stor roll men jag ser gärna bloodletter statyetter och ett presentkort som pris så får man själv välja vad man vill ha om jag hade vunnit en dreadfleet vet jag att jag kanske skulle spelat det 1 gång sen låta det stå och sammla damm.

  • Spelade 40K.

    Positivt:
    * Tutan. Det är bra att veta när det börjar brännas. Kanske en sista tuta när ni tycker att det är stopp för nya rundor (typ 10 minuter innan absolut slut)..?
    * Jag hade fem matcher mot folk jag aldrig mött innan. Det var bra!
    * Uppdragen är annorlunda och rätt roliga, men... Aja, det kommer under "Negativt" senare.
    * Alltid trevligt folk i reception, kiosk och allt. Det gillar vi!

    Negativt:
    * Terrängen. Jag spelade fem matcher varav tre eller fyra var på veritabla parkeringsplatser med lite eldställningar längs långsidorna. Vart har alla skogar tagit vägen? Var är LOS-blockers? Det är inte så svårt att bygga och förhöjer verkligen både spelkänsla och hur listorna byggs. Ibland fick vi helt enkelt bestämma att klippformationer skulle räknas som skog så att enheter skulle kunna ha någon möjlighet till cover.
    * Scenario 2 (Capture Zones) var väldigt svårt att ta några egentliga poäng i. Att hindra en motståndare att dyka in i zonen blev snarare prio än att inta den motsatta.
    * Scenario 3 (Victory Points) hade behövt ett sekundärt uppdrag. Bara VP är lite enahanda (sa sörlänningen).
    * Best In Show var på ett sätt en liten besvikelse (och inte pga att mina gråa vargar hamnade på ett grått bord igen, det är sånt som händer), men pga den rödvita GK-armén innehöll en Rhino som inte var färdigmålad (vita larvband och avgasrör). Den Rhinon stod dessutom längst fram när arr. hade ställt upp den. Borde man inte ha sett det..? Jag gillar däremot att det var många arméer och många olika sorters Codexar som var representerade!

    Förslag för framtiden:
    * Exakta nackdelar för sen ankomst.
    * Pris till "Trevligaste Laget".

    Dessutom har jag nu sagt till så många att jag ska spela en viss armé att jag inte kan komma undan det. Nu ska jag äntligen få måla lite bjärta färger igen!

  • Spelade Fantasy.

    Datorsystemet var supersmidigt och enkelt. Någon gång var det kö ett tag men med mobilapp så löser sig den petitessen till nästa gång.

    Kiosken: Lightläsk.. mitt kungarike för lightläsk! Nu kanske det fanns andra sötningsmedelsälskare som gjorde slut på dem innan jag fick chansen, isf ber jag er bara utöka utbudet till nästa gång ;-)

    Var ett bra grepp att få ge en poäng till tvåan och två poäng till ettan, är ibland svårt att bestämma sig för vilken som är snyggast och på detta sätt får vi nog ett mer rättvisande resultat över helheltsintrycket. Fortsätt med det.

    Terrängen tyckte jag var bra, som alltid på Fanatic. En sak bara. Jag vet inte om det är en medveten strategi för att uppnå någonting men det är dock väldigt vanligt med en stor impassable-bit mitt på bordet. Jag vet inte om detta är negativt eller positivt men det är nästan till en sådan grad att det går att skapa listor utifrån denna kunskap när det spelas på Fanatic :) Jag överdriver lite nu, men efter att ha pratat med andra spelare vet jag att jag inte var ensam om att ha tänkt på detta..

    Angående priserna så jag var superglad och nöjd över att få en buckla. Detta blir ett minne för livet och bucklan kommer givetvis få en framskjutande position när icke-Warhammerspelare (jag vet, det ÄR hemskt) kommer på besök. Jag tar mycket hellre ett sådant pris än Warhammer-produkter.

    Rörande diskussionen om spelare som tar lång tid på sig är jag kluven.. alla matcher måste såklart spelas klart så långt det bara är möjligt. Det skall vara knasiga omständigheter som gör att så inte sker. Dock ÄR det skillnad beroende på vilken lista man har. Jag spelar OnG och har massvis med enheter.. matcherna tar nästan alltid relativt lång tid. Jag hinner alltid spela klart men har ändå förståelse för om det någon gång inte blir så..

    En tråkighet som jag vill kommentera är att jag helt håller med Eldborn. Jag spelade på ett närliggande bord och spelaren som mötte Eldborn uppträdde enligt mig väldigt.. konstigt. Man skriker inte och har den attityden tycker jag, oavsett vem som har rätt. Jag hade inte tyckt det hade varit roligt att spela mot någon som uppträdde så mot mig. Tycker som Avatar of Mork att man inte skall snacka skit om spelare, men för mig är det inte att snacka skit att inför allas ögon & öron skriva/berätta om en tråkig erfarenhet.

    Angående själva reglerna tycker jag bättre om 'de vanliga' Fanatic-reglerna. Det enda jag tyckte fungerade bättre denna gång var magireglerna. Att shadow/death var begränsad till fyra tärningar tycker jag är bra. Mitt ord kanske inte väger så tungt men jag påstår iaf att jag menar detta oberoende av att det i denna turnering gynnade min egen armé. Purple Sun och Okkams är enligt mig brutna.

    Det finns roligare saker att möta än dödsstjärnor det håller jag helt med om. (Att det inte finns något motmedel mot en dödsstjärna med frenzy är jag glad om folk tror, men jag håller inte med :))

    /Marcus Östling

  • Spelade Fantasy.

    Håller med om att datorsystemet för rapportering var bra. Märkte själv aldrig av någon nämnvärd kö, men det kan också bero på att mina matcher oftast höll på kring full tid.

    Vad gäller terrängen så håller jag med angående impassable-terrängen. I övrigt så är jag inget jättefan av de gigantiska kullar som förekom, av den anledningen att det är ett enormt bök att ställa sina figurer på och omkring dessa. :)

    Jag har personligen full förståelse för att man kanske inte alltid hinner spela sex hela rundor Fantasy om det är två listor med många enheter som spelar mot varandra. Men samtidigt känner jag att det bör finnas några riktlinjer på hur långsam man får vara. Rent teoretiskt kan ju en "avståndsarmé" sega ner spelet och kanske helt undvika närstrid och sina svagheter.

    Då ETC-reglerna tillför en del konstigheter så känner även jag att de egna Fanatic-reglerna är att föredra, men att man kan låna det som upplevs fungera bra. Magireglerna är en av dessa då de nämnda magiskolorna har spells som är...tveksamt balanserade. Notera att totalt avsågade Dark Elves ändå tog sig till top10 ;-).

  • edited 30 april 2012 14:31

    Hej, en får tacka... 20+ borde ha vunnit! (40k)

    Negativt: Uppdrag #2, säkert ok, men mitt i allt blev det bara konstigt. Jag tror nog att under andra förhållande att det troligen är vad jag skulle uppleva som roligt. Däremot tror jag bara att det försvårar under tidspress... Ja, jag gjorde bort mig galet mycket, vilket straffade mig med 2-18! (bra spelat Gullo, som dessutom påminner mig i slutet av spelet!) men eftersom uppdraget är så annorulunda mot andra uppdrag önskar jag en översyn.

    Fick ej ge Patrik Thorén stryk :)

    Jimmy Hesselberg som av en helt outgrundlig anledning lyckas komma tillbaka och vinna runda 5! ( va fan? ;)) ( nä, speciellt tack till Jimmy och Mattias hägglund, två galet jämna och galna matcher)

    Positivt: Fredrik Seijsing och Niclas Bengtsson. Rapportering, arrangörer, söderkisar, Norrlänningar och 40K!

    /tack alla motståndare, ni var alla bra :)

    Robert Lindberg

  • Spelade Fantasy.

    Första turneringen för mig (som spelare) och allt känns väldigt välorganiserat och bra! Inrapporteringen via dator fungerade smärtfritt. Om man får önska sig något på den punkten så är det kanske ett öppet WiFi-nät så man även når det från mobil etc.

    Best in show röstningen tyckte jag också var kul. Det är alltid svårt att välja mellan bättre och bäst så att få dela ut poäng till två kändes bra.

    Regelmässigt så tycker jag det funkade över förväntan med ETC-reglerna men, som mina spelkamrater ovan, så föredrar även jag 'gamla' fanatic reglerna. Det jag gärna skulle se på nästa fanatic dock är att man plockar upp lite av ETC-tänket när det gäller poängutdrygning för vissa arméer. Känns, i mitt tycke, som en bättre lösning än att belägga alltför många andra arméer med restriktioner.

    Att utläsa av posterna ovan så känns det lite tråkigt att folk ska behöva möta motståndare som inte kan bete sig vid borden.

    Avslutningsvis så vill jag tacka mina motståndare Linus, Lars, Daniel, Håkan och Emil för riktiga roliga matcher. Riktigt trevliga allihop! Samt med överseende och en hjälpande hand/påminnelser till en warhammer-n00b som mig :)

    /Johan Hedlund

  • edited 30 april 2012 18:22

    Hej på er alla.

    Jag vill oxå bara tacka för en riktigt trevlig helg i Umeå!

    Jag Spelade 40k och så lite ros samt ris

    Det som var mindre bra;
    *Uppdrag 3 bara vp och inget sekundärt lite tråkigt...
    *Folk som inte e i tid.

    Det som var bra:
    *Rapporerings-systemet
    *Kiosken
    *FF-Crew
    *Alla mina motspelare även han som var sen.

    Nu ser man bara fram till höstens FF.

    Btw Robert Lindberg.........du kan få ge mig stryk nästa gång om du kan ;)

    Mvh Putte

  • Nog för att jag gärna försöker spöa dig Putte, så ger jag dig gärna en välbekant kram! Fast nog skulle det vara härligt med en avslappnad match då och då... Utan allt stoj med turneringar och rankings. Skulle gärna möta mina motståndare igen, i en skön avslappnad miljö! :)

    /kram på er alla Robert

  • Första Fanaticen för mig, riktigt, rikitgt rolig turnering! Jag kommer varje år framöver. Spelade 40k.

    Positivt: * I princip allt som inte finns i negativt

    Negativt: * Scenario 2. Det scenariot var hur konstigt och jobbigt som helst. Alldeles för o-ortodoxt och förvirrande. Jag vill också nämna att jag tycker att victory points är awesome, ha gärna kvar det scenariot, speciellt på runda 3. Jag var rätt trött den matchen, och ett scenario som inte är like tanke-intensivt passar bra då. * Area terrain. Det fanns ju knappt någon! Hur är det tänkt att man ska få några coversaves med knappt någon area terrain? Det ger Marines ett för stort övertag tycker jag, Eldar och Tau till exempel har en sämre chans att lyckas.

  • Vill bara av nyfikenhet höra med fantasyspelarna hur många enheter många anses vara och vad för moment som anses ta längst tid i rundan.

    I 40k upplever jag att all movement är det som tar längst tid, speciellt med tanke på att man måste flytta många individuella modeller och ibland upp till tre gånger/runda. Skyttet och närstrid går relativt fort egentligen, så om man bara skulle ha ett snabbare system för movement skulle matcherna nog gå mycket snabbare.

    Så tänker jag att i fantasy kör man ju med block, så i 40k skulle det vara samma som att bara spela med bilar. Då det kommer till att välja mål är det ju ännu enklare där då du bara kan välja de inom en viss vinkel även om jag förstår att så länge man har mer än ett val måste man fundera till vad som är viktigast att skjuta.

    Så, med momentet att movement inte tar så lång tid att göra vad blir det som tar längst tid i en runda? Närstridandet? Magin? Skyttet? Annat?

  • Movement i Fantasy innehåller inte endast förflyttandet av stora block på en platta. Det innehåller dessutom olika sub-faser som påverkar varandra, mätningar, reaktioner på charges, tärningslag och gud vet vad. :)

    Movement och närstrid är enligt mig de rundor som tar längst tid att genomföra, med vissa undantag såklart.

  • edited 1 maj 2012 03:53

    Spelade fantasy

    Jag hade som vanligt en kul helg! Väldigt väl arrangerad turnering, kramizar till Dea och Dante!

    Positivt:
    *Kiosken bra som vanligt, ifall jag inte hade haft vatten med mig hade jag gärna sett vanligt vatten i kiosken.
    *Rapporteringssystem var riktigt bra! Bra att fairplay kunde registreras så smidigt och direkt efter matchen. *Tycker nya best in show-systemet var väldigt bra. Ibland är det svårt att kunna välja ut EN armé att rösta på, då gör 2p/1p systemet det mycket enklare. Hade varit bra ifall det var utrymme mellan borden så att det fanns mer plats runt varje armé. Tycker det var bra att fler arméer var utplockade - sporrar dom som blir utvalda, men som kanske inte vinner just det året, att måla ännu bättre till nästa gång.
    * Upplevde att det var mycket nytt folk denna gång, kul! Hoppas få se samma ansikten till hösten, trots att fantasy inte har SM-status.

    Mindre bra:
    *Det var väldigt mycket byggnader, impassable terrain och svårdefinerad terräng (vilket ofta blev impassable). *Saknade lagtävlingen i fantasy! (vet varför)
    *Saknar FF-restriktioner. (vet varför)
    *Det blev VÄLDIGT många FAQs att hålla reda på. Regelboks-FAQ, armé-FAQ, SWE-FAQ, ETC-FAQ.. Vet dock inte ifall det går att komma undan detta..
    *Saknade målarpoängen. (vet varför) Trist att se att vissa spelade med TOMMA baser. Handlar om respekt mot motspelaren. Nästa SM ska en använd portionssnus vara min general.

    Ifall jag hade vunnit pris hade jag hellre haft warhammer-produkter över en buckla. Ifall det ska vara buckla tycker jag ska det vara en unik buckla (se pokalerna från Nordsken för inspiration), tycker det känns för "plastigt" annars. Skulle lika gärna kunnat stå "Vinnare av damfotboll 2012" på denna.

    Ang. slow-play: Jag tycker inte det är okej att spela så långsamt att man inte hinner klart matchen. Vet man att man har en armé som spelar i alla faser och att man spelar långsamt så får man skynda på - svårare än så är det inte. Igen, det handlar om respekt mot den man möter. Här behövs det tyvärr en piska. Tex ifall 2/5 inte spelats klart får man -5 turneringspoäng, 3/5 -10 etc..

    /sagebro

  • Jag spelade 40K

    Roligaste turneringen hittills! Jag mötte bara trevliga motståndare och alla matcher var roliga. Det enda som var lite konstigt var 2a scenariot, men annars var det bara finfint! Kanske någon till match där det bara är att mörda varandra med killpoints? Men det är nog bara jag som tycker det är jobbigt att hålla reda på objektiv :P

  • edited 1 maj 2012 06:22

    Spelade fantasy

    Fenomenalt nöjd med arrangemanget i sin helhet. Längtar redan till nästa ff. Håller i stort med det mesta som sagts hittills.

    Vad gäller långsamt spel så menar jag att det är ett bekymmer som bör avhandlas, även om det rör ett fåtal kända individer. Barrskogs idé om incitament baserade på hela turneringen kan vara värt att fundera vidare på. Att hindra spelare att delta vore inte ok men att motivera samtliga att göra turneringen rolig för samtliga andra känns rimligt.

    Vidare kan jag hålla med om att etc-regler är en bladad historia. Dock med ett undantag: Kullar som blockerar los kändes rimligt och rätt. Skogar negerar steadfast, kullar negerar los; helt ok. Jag tycker det är roligare när terrängen faktiskt påverkar de val man gör i matchen snarare än bara tillför en extra CR för nerförsbacke någon gång ibland. Alla matcher jag spelade med kullar krävde extra tänk och hade en extra dimension vad gäller taktik. Rent konkret innebar det, iallafall för mig, möjlighet att manövrera mot listor med dödsstjärnor. Vill vi som spelcommunity motverka att dödsstjärnespel blir allt för dominerade borde vi inte stänga dörren för denna typ av regelsättning.

  • @bgs: Håller helt med om att man måste uppföra sig om man ska vara med och spela men kritiken från herrarna ovan mot sagda spelare var angående hans snabbhet inte hans uppförande. Om man ovanpå slowplay är otrevlig har jag full förståele för att folk kan bli upprörda.

    @barrskog: Att straffa spelare som inte är snabba kommer knappast att locka några nya spelare till hobbyn. Kul för lillkillen vars första turneringsupplevelse blev -10 i baken bara för att han var oerfaren i spelet och hade en armé som var aktiv i alla faser. Beroende på vad och vem man möter kan ju matcherna ta olika tid. Tänk om jag har oturen att möta två "slowspelare" under en turnering då kommer ju jag att straffas för det även om jag själv skulle vara relativt snabb. Din piska kanske träffar någon som inte förtjänar den.

    Angående ETC mm: Jag tycker att restriktionerna överlag var bra även om det så klart blir svårt med alla FAQ:s att hålla reda på. Jag yrkar dock på att behålla extra p för svaga arméer då detta fick den positiva följden att spridningen på olika arméer blev stor.

    En reflektion som jag gjorde var att Ogres gick oväntat (enligt mig) bra på turneringen. Men detta kanske hade att göra med 4 dice shadow cappen.

  • edited 1 maj 2012 09:33

    @Mork: Mjo, man måste hitta något system så att piskan riktas rätt. Dock tror jag absolut INTE att det skulle avskräcka spelare från hobbyn. Jag har under min 17 år i hobbyn aldrig haft några problem med att "lill-killar" eller andra nybörjare inte hunnit spela sin match. Min erfarenhet är att det snarare är de rutinerade, äldre spelare som verkar ha svårt att hålla tiden.. orsak okänd..

    Tre timmar ska man hinna spela en match på - om inte så får man lära sig att kunna spela snabbare! Nog med daltandet.

Sign In or Register to comment.