Fantasia Fanatic XXI, April 2012

1234568

Kommentarer

  • Fantasy: Anders Lindgren spelar TK, inte DE

  • Fantasy: Markus Holmbom spelar Dark Elves.

  • Fantasy: Marcus Persson spelar Lizardmen inte Tomb Kings

  • edited 24 april 2012 14:00

    Fantasy. //VC - får man använda deathshriek i närstrid? Och, får man använda det ut ur strid på en enhet som inte är i strid?

    DEA: Återkommer.//

    Nå? Vore bra att veta!

  • Förhoppningsvis kommer GW med en FAQ på terrorgheist skriket snart....

  • Som det var FAQ:at i förra boken så kunde du skrika in i närstriden du står i men annars inte...

  • Fantasy. //VC - får man använda deathshriek i närstrid? Och, får man använda det ut ur strid på en enhet som inte är i strid?

    Vi använder oss av SWRC och de har skrivit så här. För att förtydliga så får du inte skrika in i en annan närstrid än din egen.

    1. Death Shriek

    - If a model with Death Shriek is engaged in close combat it may still target any unit it can draw line of sight to.

  • edited 25 april 2012 14:00

    @dea

    Först skriver du att FF kommer följa SWRC som säger att man får skrika på en enhet man ser (vilket rimligtvis kan vara en enhet som man inte är i närstrid med då det är True LOS som gäller i FB). Därför blir jag lite brydd då du skriver att man inte får skrika ut ur sin egen närstrid.

    Eller har jag missat en regel som säger att man inte kan dra LOS till en enhet som är med i en närstrid man inte själv är med i?

  • Som jag tolkar det så menar dom att den kan skjuta ut ur närstrid men då gäller vanliga regler (alltås du får inte skjuta in i en annan närstrid)

  • En super udda fråga uppstod under en match idag. Jag har en enhet som är flyende bakom mina linjer, då det är andra enheter framför den. Denna flyende står i stort sett på bordets kant. På andra sidan så står det en razorgor som når potentiellt min enhet som flyr bakom mina linjer. Men om mina enheter framför inte flyttar på sig. Kan då han charga emot denna, som då måste fly som reaktion?

    Det är i detta ögonblick en omöjlig charge då den inte kan komma åt den då mina andra enheter är i vägen. Hans argument var att om han skulle ha sagt andra charges emot dom som stod framför och jag väljer att fly med dessa, då finns det chans att Razorgoren kan då nå min flyende enhet.

    Detta känns hemskt, stämmer detta? hoppas att jag har kunnat klargöra denna situation så att ni förstår. Hoppas det finns ett klart svar på detta.

  • Efter lite mer fundering hemma Sajon så fick jag snilleblixten att kolla i regelboken :)

    BRB S.16 "Note that if such obstruction is another unit, and there is a chance that the intervening unit will move out of the charger's way before the charge is completed, the charge is 'possible', and therefor can be declared (remember that you still need to see the target to declare the charge though!)."

    Så precis som jag sade under matchen: Så länge det finns en teoretisk möjlighet att jag kan komma fram så får jag deklarera

  • edited 25 april 2012 16:30

    GRIS ;)

  • Om man inte deklarerar chargen mot enheterna framför finns ingen möjlighet att dessa ska flytta på sig. Chargen mot den bakre är därför omöjlig.

  • edited 25 april 2012 17:06

    Men man får deklarera chargen mot enheten bakom om man kan deklarera en charge mot den blockerande enheten med en annan enhet efter (inget krav på att man gör det utan det måste bara finnas en möjlighet till att den ska kunna ta en flee reaction) .

    Edit: Så länge det finns en möjlighet att det som är i vägen kan försvinna innan du ska slå hur långt du chargear så får man alltså deklarera en charge. /Edit

  • Jo, precis, (det framgick inte av Sajons beskrivning att det fanns fler enheter ;) )

  • känns som ett magiskt hårklyvergriseri att göra så som du beskriver det hela Skylight.

    Om du nu vill charga bort en enhet och det enda sättet du kan göra det är att teoretiskt skräma bort sagd enhet så får du väl helt enkelt charga i den ordning då saker kan fly så att du kan göra din charge utan att bli ovän med dem du spelar med.

    Jag hade inte köpt ditt resonemang utan väntat på regel domare och sedan tagit till rockringen av död om jag fått beslutet emot mig.

  • På 40k sidan kan du ändra Vicktor Öhlund till Imperial Guard

  • Grisigt kan jag gå med på att det är, men hårklyveri tycker jag inte då de ändå skriver väldigt tydligt att man får göra så.. Detta gäller ju även när man måste slå restraint för frenzy eller för siren song/rune of challenge som ETC faq teamet har rulat på samma sätt.

  • Innan det där står det också att man inte får göra en charge på en enhet du omöjligt kan komma fram till. Vilket innebär, som Eldborn påpekar, att du också måste charga den enhet som blockerar för att skapa en möjlighet att komma förbi sagda enhet.

    Det är alltså detta moment som gör chargen "möjlig".

  • Men de skriver ju tydligt att om det finns en chans att enheten som är i vägen kan flytta sig så är chargen "möjlig". Så hade det varit Undead, Demoner eller liknande som är ITP och därför inte kan deklarera en Flee reaction så hade man inte fått deklarera chargen, men efterssom det finns en teoretisk möjlighet att den blockerande enheten kan fly så får man deklarera chargen och därmed tvinga dem att fly av brädet. Jag tycker att stycket jag citerat gör det hela glasklart.

  • Ja, såvida du chargar det block som möjligen kan flytta på sig. Annars finns där ingen teoretisk möjlighet och det är precis vad som står i boken. :)

  • Du måste först declarea en charge mot enheten som blockar och sen declarea en charge mot den flyende i ditt fall.

    Så du måste altså chargea med minst 2 enheter för att den blockande enheten kan inte fly av sig själv ens teoretiskt.

    Och om någon hade regeltolkat så strikt mot mig så hade det varit den sista matchen de spelat mot mig ever.

    Samt att jag hade meddelat varenda tomte jag känner om att denna person tycker att det är så viktigt att vinna att de använder varenda litet loop hole i reglerna för att förstöra upplevelsen för motståndaren så gör er själv en tjänst spela inte mot personen i fråga.

  • Jag anmäler lag Flying Beagles:

    1. Andreas Åden
    2. Viktor Byström
    3. Henrik Nyberg
    4. Joel Johnson
    5. Tom Johansson
    6. Dan Kling
  • En annan regel fråga som delade upp föreninge i två "läger".

    Combat, alla figurer på ena sidan blir ihjäl slagna UTOM en, som är sista i command groupen. Alltså standard bearer. Då champion redan är död. Denna lyckas inte med sitt break test. Som last stand regeln, så dör denne. Men då de som var vinnare i striden. Får dom göra ett pursuit move eller inte? Hälften tyckte en sak, andra tyckte andra. Så vad skulle det bli om detta hände i umeå?

  • Ursäkta min okunskap, men visst är det i Dragonskolans gympahall vi ska vara? Hittar inget i infon...

  • @Sajon: han dör för att han breakar, och om motståndaren breakar får man pursuita. Sen hur många modeller som faktiskt springer bör inte spela någon roll.

  • edited 26 april 2012 04:55

    Skylight: När man deklarerar charges i 8th Ed gör man det en charge i taget och den chargade enheten gör direkt sin Charge Reaction (inkl. ev flykt). Om denne DÅ flyr kan du omdirigera chargen till en ny fiendeenhet om du lyckas med ett Ld-test. Det är inte så att man slår alla flee-reactions efter alla chargande enheter har deklarerat sina anfall (som i 7th). Därför är den stackars flyende enheten i ditt exempel inte ett potenciellt mål (tills den blockande enheten verkligen flyr av fri vilja eller av t ex terror).

    Setomidor: Vilket håll springer enheten? Normalt ska man ju springa längst linjen mellan de bägge enheternas centrum (som jag tolkar reglerna) men den flyende enhetens centrum finns ju inte längre.

  • Ursäkta min okunskap, men visst är det i Dragonskolans gympahall vi ska vara? Hittar inget i infon...

    Det stämmer, det står i Det allmänna häftet finns här länken till det häftet var tydligen inte med i första posten längre, har lagt in det nu

  • Om pursuit/standardfrågan: Reglerna på last stand säger "The victorious enemy can still overrun or pursue as normal."

    Witch king: lämpligast är väl att räkna standard bearer som mitten av enheten och mäta riktningen innan man tar bort honom.

  • edited 26 april 2012 08:14

    Jag ritade upp jättefint hur situationen såg ut:

    http://imageshack.us/photo/my-images/859/61079280.png/

    Reglerna säger tydligt att jag får deklarera charge med min razor mot H1 efterssom det finns en möjlighet att innan jag ska flytta den så kan H2 ha tagit en Flee reaction mot charioten ifall den skulle vilja chargea(Inget krav på att jag faktiskt måste deklarera en charge, utan det måste bara finnas en möjlighet). Det är då denna text på sidan 16 i regelboken som stöder min tolkning:

    "Note that if such obstruction is another unit, and there is a chance that the intervening unit will move out of the charger's way before the charge is completed, the charge is 'possible', and therefor can be declared (remember that you still need to see the target to declare the charge though!)."

Sign In or Register to comment.