Chaos dwarfs, jay or nay ?

edited 12 april 2012 05:04 in Warhammer fantasy

Ny chaos dwarf listan verkar bli mer och mer acepterad på turneringar. Den får vara med på ETC och det verkar som att den skal ingå i SWFBR kompet. Vad tycker ni ? Spännande ? Galet ? Värdelöst ?

För alla pirater och laglösa så kan man hitta en torrent på boken om man googlar lite.

Kommentarer

  • Bara för att Etc och Swfbr tycker om det behöver inte jag göra det. Tycker det är märkligt mest. Forge world släpper lite gubbar och vips får de en arme bok inget sett pm man inte är pirat eller laglös.

    Om nån absolut måste spela med dem, spela med Forge World modellerna och säg att du vart kär i dem därför. Då kanske jag kan köpa dvärarna med lite högre hattar.

  • Tycker själv att om man ska ha med Chaos dwarf så borde väl Deathcorps of Krieg och Elysian drop troops också vara med. Deras regler är inte lika svåra att hitta eftersom dom finns i Imperial Armour böckerna som man kan köpa i många affärer. Det är tråkigt att man måste ladda ner chaos dwarfs boken, eftersom att köpa den kostar lite för mycket för en bok.

  • Jag säger "Nay" forgworld saker ahr inte på turneringar att göra ÖVER HUVE TAGET.

    Låt dom rulta run och göra regler till Apocalyps och SoM menar om GW någonsin har anklagats för att speltesta saker för lite är det ju en mild smekning gämfört med ForgWorld ta bara en titt på Forg World Appocalyps boken som behövde en större Faq än skaven.

    Vem behöver Hellcanons med enginers elelr ännu häre en lista osm tycker att dom inte duger...

    Slutsats För kronglit svår åtkomligt och dåligt balanserat

  • Jag säger JA! Utifrån att det uttryckligen står att listan är officiell. Dessutom är chaos dwarfs en GW-skapelse från första början. Att börja utesluta saker för att en del i en bok är obalancerad skulle ju annars lätt kunna utesluta en mängd saker som redan idag spelas av många. (bla en del dark elves-, skaven-, demon-, och ogre-saker kanske?)

    Själv tycker jag det viktigaste är att jag får möta olika armeer och helst väldigt olika builds. Senast SM hölls i Umeå spelade 37% av alla spelare lizardmen. Av dessa hade alla utom en nästan identiska armeer.

    Men då spelar jag också för att ha kul.

  • edited 15 april 2012 07:17

    The_Fellman: Den diskutionen handlade ju om fantasia fanatic. Den här tråden handlar bara om vad folk tycker.

    Själv tycker jag att det är rätt att den är tillåten då texten i boken som gör den officiell inte går att misstolka. Däremot så borde dom ha släppt en armybook med enbart chaos dwarf listan för att förenkla saker. Vem vill ta med sig en warhammer forge bok på turneringar ?

    Jag har spelat armén två gånger i friendly games och har inte ens fått några klagomål. Destroyern är bruten men det är ju ingen nyhet. Jag tycker att etc restriktionerna på listan är bra. Dom begränsar bara dom hårda valen. Dom hårda valen är ändå ospännande om man spelar listan för skojs skull.

  • Då säger jag så här. Om man ska spela Chaos Dwarfs eller vilken annan bok som helst, så vill jag ha en officiell bok jag kan låna om jag är fundersam på regler och enheter, inte en Pdf fil nerladdat från gud vet vad.

  • Jag har inga problem med CD regelmässigt eller bokmässigt m.m. Däremot på två punkter:

    • Att något annat företag än GW (dotterföretag räknas inte, mind you) säger att något är officiellt är som att någon annan än nobelkommitten säger att de delar ut ett officiellt nobelpris. Det funkar inte riktigt så. Kan inte bara GW konfirmera/dementera detta istället.

    • Modellmässigt är jag jävligt osugen på spela mot "proxade" arméer vilket resultatet kommer att vara, med gällande FW priser. De är sjukt coola, men jag vill inte spela mot mr Xs counts as armé. Då alla kommer spela på detta vis, kommer motsättningarna mot CD troligtivs att öka, då ingen tycker det är kul med bara hittepå modeller. Jag säger inget om att individer kan göra en snygg och representabel CD armé dock.

    Sedan så finns det ju två items som ger 2+ ward mot flaming. Det gör det ju ganska enkelt att låsa bort/unstabelcrumbla destroyern. Men är man oberedd på honom så, kan det gå illa...

  • Dom skulle ju alltid kunna fixa det i regelboks faq´n men jag tror att dom kommer att lämna saken som den är. CD verkar vara godkända i stort sett hela uk om man läser på warhammer forums så jag tror inte att gw ser problemet.

    Jag tror inte att warhammer forge skrev ut att det är en officiell lista utan att prata med resten av gw crewet. Games workshop står ju med som ansvarig utgivare i boken så dom borde ha koll.

  • Jag kollade runt lite av ren nyfikenhet. Jag hittar inget som styrker att warhammer forge / forgeworld är ett eget företag. Jag har inte världens juridik skills men när man läser "the legal part" i warhammer forge boken så låter warhammer forge som en underavdelning.

  • Jag förstår vad du menar. Men själva innebörden av ordet "officiellt" betyder ju att det är en av GW skapad armé. Jag tror absolut inte att GW har "problem" med det. De är ju ett figurspelsföretag och uppmuntrar ju till deras hobby. Men det kommer inte från GW som en "officiell" bok och det är inte testat av GWs speltestare, skrivet av GWs författare. Det märks tydligt i boken att det inte är lika genomläst.

    Som sagt, det rent juridiska vet inte jag heller, men det är inte poängen. Jag tycker också att CD är coola/ska tillåtas, men det gör inte dem mer officiella, för de är de inte. De nämns inte ens på GWs hemsida, går inte att köpa i deras butiker eller hemsida.

  • Nä det bästa skulle ju vara om dom var en vanlig armé. Jag tror doc att gw tycker att det är för mycket jobb att släppa en helt ny figur range till en ras som dom inte vet om den kommer att bli populär. Hur coola chaosdvärgarna än är så är dom ju ganska speciella i stilen och dom gamla figurerna får ju inte direkt att släppa igen.

  • Nej så länge armén ser vettig ut så har jag inget problem med dom. Det där med officiell eller inte tycker jag spelar mindre roll och är upp till den som arrangerar turneringen. Personligen så anser jag att en turneringsarrangör ska få göra precis som dom vill med regler, restriktioner, vilka arméer som ska vara med o.s.v Jag läste en om en turnering under 7:e editionen där en av restriktionerna var att Dark Elves, Daemons och Vampires helt enkelt var förbjudna och det är helt ok. Sen är det naturligt att folk har åsikter och t.o.m kanske väljer att stanna hemma om de tycker att reglerna verkar konstiga. Jag vill nog t.o.m uppmana fler att arrangera turneringar och då välja restriktioner (eller avsaknad av dessa) som dom tycker är roliga. En regelbok är ingen bibel och ett spel ska man spela på det sätt som man tycker är roligt men samtidigt ha förståelse för att alla andra kanske inte delar ens uppfattning. Ganska mkt offtopic där :)

  • Har ingen koll på hurvida CD listan är bra/bruten/kass och bryr mej egentligen inte då jag bara spelar för att ha kul, men jag anser att listor som inte går att köpa hos din lokala GW återförsäljare borde inte vara tillåtna på turneringar då dessa inte finns "tillgängliga för allmänheten" på samma sätt som en "vanlig" lista...

    ...sa han och fortsatte måla på sina battle sisters...

Sign In or Register to comment.