Bubble Season 5(6) En Blood Bowl Liga - Planering, anmälan, diskussion & allt annat tråden

edited 18 oktober 2012 17:52 in Blood bowl

Denna tråd kommer innehålla allt du behöver för att deltaga i femte upplagan av the Best Umeå Blood Bowl League Ever - BUBBLE 5.

Organisation

  • Sista anmälningsdag är 10 april. Anmälning sker genom att skriva ditt lagnamn samt namnet och rasen på det lag du ska spela i den här tråden.
  • Lottning sker 11 april.
  • När lottningen är gjord kommer kontaktinformation att skickas ut via en massviskning på Stridshammaren. Passa på att viska ditt mobiltelefonnummer till Setomidor när du anmäler dig om du inte tror att han har det.
  • Kostnaden för deltagande i ligan är 50kr/ coach, vilket inkluderar slutspel. Betalning sker genom att föra över pengar till Bloodbowl-fonden på: 8420-2 993 994 942-7 (Swedbank.)
  • Först spelas 6 förlottade matcher för alla lag, där matcherna ska spelas i rätt ordning så långt det bara är möjligt. Återkommer med lösning om vad som händer om vi är ojämt antal spelare.
  • Efter de inledande 6 matcherna är det fritt fram att möta vem man vill, så länge man inte mött det andra laget/coachen tidigare samma omgång. Det innebär alltså att man efter de lottade matcherna bara får spela mot de lag som man inte blev lottad mot, tills man har mött samtliga lag i ligan exakt en gång.
  • Ligan avslutas med en slutspel, preliminärt slutar open season 26:e augusti.
  • Grupperna i slutspelet kommer lottas men seedas utifrån ligaresultat.
  • Det är tillåtet att starta ett nytt lag under ligans gång om man tröttnar eller det går för dåligt. Det nya laget övertar det gamla lagets placering (poäng) i ligan men alla inspelade pengar och SPP är förlorade. Det nystartade laget får vara av en annan ras.
  • Matcher registreras via BUBBLE-Systemet. Kontakta Setomidor om du behöver ett konto eller för andra frågor gällande systemet.

Regler

Blood Bowl Competition Rules inlusive nya lag gäller med följande undantag/förtydliganden. Om inget annat nämns gäller standardregeln i regelboken.

  • Illegal procedure används enligt regelboken om inte båda coacherna tycker annorlunda.
  • 1000k i startpengar.
  • Coacher nominerar tre spelare i sitt lag, och slumpar sedan MVP mellan dessa tre spelare.
  • Spiraling expenses enligt den vanliga tabellen i post match-procedure
  • Star players är tillåtna. Notera att dessa ska vara någorlunda WYSIWYG och inte en vanlig lineman med nummer 3.
  • Lag som innehåller omålade spelare kan aldrig få positiv FAME (för vem hejar på ett färglöst lag?).
  • Garanterade winnings: Om ett lag får winnings under 30k (inklusive FAME, Fan Favourite etc.) så ökas dessa winnings automatiskt till 30k.
  • Om en spelare missar en överenskommen match utan förvarning så räknas det som concede.
  • Ingen övertid i grundserien, bara i slutspel.
  • Fyra minuter per runda rekommenderas i grundspelet och kommer användas i slutspelet.
  • Nytt för BUBBLE 5 är att vi stödjer Bounties. Varje coach kan erbjuda pengar för att uppmuntra direkt livshotande skador på specifika spelare i andra lag. Kostnaden (minst 10k) dras från det betalande laget direkt kontraktet på spelaren erbjuds och betalas senare ut till det lag som är med i matchen där motståndarspelaren dör. Ersättning betalas ut oavsett dödsorsak (foul, crowd-push, failed dodge etc.). Erbjudna kontrakt är permanenta och kan aldrig dras tillbaka. Om spelaren självmant slutar försvinner pengarna. Flera coacher kan erbjuda kontrakt på samma motståndarspelare.

Priser

Ännu inte spikat i detalj, men en "Bubble-BloodBowl-Mugg" till vinnaren (med sina egna detaljer som, coach, lagnamn och "bomärke" har utlovats. Trycket på kopp

Deltagare

Lag Typ Coach Betalt
Warpstone Wrestlers Skaven Frantic X
Celephaï Corruptors Nurgle Stareater X
Sensmoralic Sideliners Norse Setomidor X
Waldenhofs Finest Undead Dante82 X
Die Baumkletterer aus Bochum Wood Elves KristofferMcSorley X
Reikland Runners Humans Prins Termos
Berghem Bluebloods High Elves Khanmank X
Night Prowlers Vampires Chaan X
Prehistoric Negotiators Lizardmen tattarn X
Das Orks Orcs Zenith X
Iron Brewers Dwarfs akerman x
The Littlespretchers Chaos Mack
Roll The Die Saints High Elves BloodBowl2 X
«13456729

Kommentarer

  • Jag är intresserad av att delta om det inte blir ett allt för strikt schema när matcher skall spelas. Har mycket att göra periodvis med mitt jobb och små barn har en tendens att att förstöra väl lagda planer.

    Vet ännu inte vad jag vill spela men jag kan preliminärt anmäla mina humans vid namn 'New Vegas Vault Dwellers'. Kan bli nurgle, vampire eller orcs istället.

  • edited 16 mars 2012 05:34

    Tidigare, hade man bara bestämda motståndare de första omgångarna, inte bestämt tid. Så det går garanterat att fixa :D

  • edited 16 mars 2012 05:52

    Låter som en utmärkt idé, jag är på!

    Tidigare hade vi ungerfär en match per vecka under uppstartsfasen, i 5-6 omgångar. Var ett bra sätt för folk som inte kände så många att hitta in i ligan och komma i kontakt med de andra spelarna.

  • Jag är på på allt Herr Frantic säger. Avgift och allt! Jag måste klura på vad jag ska lira. Beror på upplägg av ligan antar jag.

  • Glömde säga att jag är helt för en liten avgift också. 50 kr låter rimligt för en säsong, men jag hoppas att det blir lite fler matcher än nu senast.

    Några rader vad jag tycker om regler.

    Att lotta de första sex motståndarna låter som en god idé. Dock måste det finnas någon klausul för vad som händer om någon hoppar av eller det är praktiskt omöjligt för två personer att boka en match mellan dem inom rimlig tid. Skall det köras på regelbokens forfeit-regler i så fall?

    Låter vi lag från tidigare säsonger få vara med och spela? Om inte så är jag för semi-random MVP (säg en T6 olika spelare) för att snabba på lagens utveckling lite.

    Skulle också tycka det vore intressant att köra med husregeln "bounties" som jag vet att det går att sätta upp i OBBLM. Gör det intressantare för coacher att försöka 'balansera' ligan genom att neutralisera spelare som t.ex. +AG eller +ST dwarf runners.

  • edited 17 mars 2012 16:01

    Avgift: Kung!

    För-lottade matcher: javisst! Men kan de inte följas till punkt och pricka så gör det inget. 90% följer det bra endå.

    Bounty: låter väldigt roligt! Men hur går det till??

    Jag tycker inga gamla lag, inga extra MVPs. På 15-20 matcher (35 för Klas) så hinner alla normala lag utvecklas till 2 miljoners gränsen.

    Jag låter Thornville Deathdancers få en nystart. Gick "sådär" förra gången men jag skyller det på sommarträningen som de missade. Ett Wood Elf lag är det och nu har de legat i träning i ca 2 säsonger bara för att inte bli sönderslagna denna!!!

  • edited 18 mars 2012 16:45

    Jag håller med Basse, inte gamla lag men gillar iden med Bounty, beroende på hur det fungerar.

  • Gillar tanken med bounty-regeln för den ska balansera lagens TV och gör att lag som har låg TV och liten chans att vinna en match har ett extra mål att fokusera på, vinna lite pengar och förbättra TV. Har aldrig kört med regeln men gillar tanken med den.

    Googlade upp lite hur vissa ligor definerar bounty-regeln och det här verkar vara en vanlig variant av hus regeln:

    Bounties: If you really want to see some player dead, you can add some motivation to your fellow coaches to help out by offering a bounty. You may establish a pot of gold to be given to the team which kills the poor sod, to be held in escrow by the commish. Anyone can also contribute more gold to that pot at any time (minimum donation: 10k). Bounties are public information and will be posted on this website. "Wanted: Dead or Really Dead!"

    Vissa ligor kör även med att man får halva summan utbetald vid en stat break.

  • edited 18 mars 2012 16:47

    hehe man pyntar in pengar på någon liten (eller stor) jävlen man inte gillar med andra ord.

    Stat break = halva summan låter ännu roligare. Mugahahahaaaaa

    EDIT: jag har sms:at mina kompisar som jag vet spelar bb och so far så är det en som nappat lite. Vilket är najs

  • Eftersom jag har en fin mugg i antågande tror jag att det blir ett återupplivat waldenhofs finest till denna säsong.

    /Daniel

  • So sweeeeeet Dante82.

    Helt rätt tänkt, klart du ska kunna "bjuda" på en kopp när man kommer och spelar, mycket trevligare att ha två än en ;)

  • Jag har skapat divisionen "BUBBLE 5" och man kan nu börja registrera sina lag där.

    Kanske dags att börja formalisera reglerna? Sista anmälningsdag, ligan börjar, hur fungerar OT, osv. :)

  • Låter bra... nä det låter faktiskt KANON!

    Ska ringa och snacka med mina bb polare som jag varnat med sms tidigare.

    Har vi tur så har vi iaf minst vå mya ansikten med i denna liga. Sedan ska jag ta mig ett snack med Gunnar och Danne också och kolla läget med dem.

  • Ser ut som en på kontoret är intresserad av att kanske vara med. Han kommer nog att ta sitt vampyrlag. Själv blir det nog mitt nymålade Nurgle-lag.

  • edited 26 mars 2012 08:57

    Kul!

  • Skoj!

    Jag har lag att låna ut för de som vill vara med och som kanske saknar eller vill testa något nytt. Bara att skriva en rad här eller viska till mig så styr jag upp det.

  • Har några lag också som sjag skulle kunan tänka mig att låna ut om någon vill testa:

    Målade: Undead / Necromantic, High Elfs, Orc, Human, Khemri och Nurgle (fast de tänker jag spela själv)

    Omålade: Vampire, Slaan, Underworld eller Skaven och Goblin, Chaos Dwarf, Dwarf

  • Lag jag inte har: Nurgle, C-Dvärgar, D-Elf, Vamps, Ogres, Halflings, Slaan och Khemri.

    Dock så kan Nurgle laget vara klart Innom en snar framtid :D

  • Lägger ut lite på förslag på svengelska

    Regler:
    - CRaP / LRB6
    - Om två spelare har kommit överens om en match och en av dem dyker upp utan att meddela i god tid gäller concede-reglerna - Övertid gäller i finaler men inte i liga-matcher.

    Husregler:
    - Semi-random MVP: Sex spelare nomineras och det väljs slumpmässigt mellan dem
    - Bounties: If you really want to see some player dead, you can add some motivation to your fellow coaches to help out by offering a bounty. You may establish a pot of gold to be given to the team which kills the poor sod, to be held in escrow by the commish. Anyone can also contribute more gold to that pot at any time (minimum donation: 10k). Bounties are public information and will be posted on this website. "Wanted: Dead or Really Dead!"

  • edited 27 mars 2012 03:43

    Sedan så kör vi på som tidigare:

    Regler

    ¤ Illegal procedure används enligt regelboken eller alt motståndaren får en RR.
    ¤ 1000k startpengar. Allt måste inte användas.
    ¤ Efter varje match nominerar varje coach tre spelare från sitt lag (som deltog i matchen), och slumpar sedan matchens MVP mellan dessa tre spelare.
    
    ¤ Inga restriktioner av skills.
    ¤ Spiraling expenses enligt den vanliga tabellen i post match-procedure
    ¤ Star players är tillåtna. Notera att dessa ska vara någorlunda WYSIWYG och inte en vanlig lineman med nummer 3.
    ¤ Lag som innehåller omålade spelare kan aldrig få positiv FAME (för vem hejar på ett färglöst lag?).
    ¤ Garanterade winnings: 30k. Om man efter modifikationer(vinst, oavgjort, FAME) får mindre än 30k i winnings så räknas det istället som 30k.
    ¤ Övertid används enbart under semifinaler och finalen. Utöver vanligt kick-off resultat får kickande lag ställa upp efter recivande lag. Om det är lika efter övertidsomgången vinner det lag som gjort flest CAS (sådana som gett SPP) under matchen. Om antalet CAS också är lika slumpas vinnaren av matchen i enlighet med regelboken.
    ¤ Ligan använder sig av tidsbegränsade rundor. Varje coach har 4 minuter på sig att spela varje runda eller ställa upp laget vid en kick-off. Om en handling pågår när tiden tar slut (det är tydligt sagt vilken handling som ska göras, modellen har tagit ett steg, slagit för Bonehead etc.) så får den handlingen slutföras innan det blir turn over. Om tiden tar slut under en uppställning så får så lite som möjligt göras för att uppställningen ska bli giltig, och bör göras så snabbt som möjligt. Tid för rundor som tagit mindre än 4 minuter kan EJ föras över till efterkommande rundor.
    ¤ Om båda coacher vill kan matchen spelas utan tidsbegränsning.
    
  • Låter bra, jag röstar på alternativet med att nominera tre spelare istället för sex :)

  • Japps, tycker också vi ska köra med 3 representater till MVP:n

    Men vilket datum ska vi säga ligan drar igång?

    Förslagsvis: 2:a april eller är det för tidigt?

  • Tror det blir bättre efter påsk så att vi kan övertala lite fler coacher att spela i ligan innan den sätter igång för fullt. 10e April som sista anmälningsdag till ligan?

  • Japp låter klokt, tycker vi spikar den 10:e april som datum ...

  • edited 1 april 2012 11:25

    Flyttar detta till rätt tråd:

    Sammafattning av vilka lag som kommer att spelas:

    Stareater: Nurgle
    Frantic: Skaven
    Setomidor: Norse
    Dante82: Undead
    Basse: Wood Elf
    Khanmank: High Elf
    Chaan: Vampire
    Jonas: lizardmen
    Dan ze Man: ???

    Tveksamma:
    Johan: High Elf
    Gunnar: ???

    Mycket Dash och AG 4 i ligan...

  • Japp, ska snacka med Daniel Lee också och se om han ska vara med. Tror inte han bangar men jag har haft fel förr.

  • Då var det klart, Waldenhofs Finest fick en ny sponsor till kommande säsong, Ulug Nagerst har satt sin bästa Necromancer på att hitta ett bra underlag för bästa möjliga start på säsongen. Han låter även via sin pressekreterare att avsaknaden av Ghas Terbel, lagets stöttepelare och stjärnmumie som tragiskt blev foulad till döds i första säsongens final, kommer vara stor så är det inget som ska stoppa honom att ta laget till nya framgångar.

    This Message is brought to you by:

    Becerel: Been enhancing the effects of mutation and reanimation since 2370

    Annons

  • edited 31 mars 2012 11:48

    Även Celephaï Corruptors har lyckats få en sponsor, från ett ytters oväntat håll om jag får säga det själv. Det är glesbygdens intresseorganisation för mutanter som skyfflar in pengar för att främja en mer muterad landsbygd.

    image

  • edited 1 april 2012 04:34

    Sådär, nu kan vi preliminärboka in Daniel Lee också, lag ej bestämt än.

    Han kommer iaf vara med men kanske måste dra sig ur mitt i, men då får vi leva med det. Finns en chans att han lämnar landet nämligen... SÄPO ni vet.

    Hehe Skämta bara, han har familjen i Kanada nu och det finns risk att han drar dit.

Sign In or Register to comment.