Fantasia Fanatic XXI, April 2012

1234689

Kommentarer

  • Läs tråden, din fråga är ställd. Det är 2500 pts för OnG.

    tråden

  • Nu hittar ni regel- och scenario häfte till Fantasy på Fantasias hemsida

  • "An army may have up to 4 war machines and template weapons. Warmachines that use a template count as a single choice in this regard. "

    Lite fundersam på hur detta ska tolkas. Om man inte får ha över 4 maskiner och 4 templates, eller 4 maskiner/templates.

    T.ex. 2 katapulter, 2 kanoner = 4 maskiner och 2 templates pluss 2 Gyrocoptrar som också använder templates men inte är maskiner.

    kommer man då undan med detta då man inte har mer än 4st av något, eller blir det "6st totalt" så 2st för mycket?

  • Som jag tolkar det är det max 4 maskiner eller templates totalt, så om du har två katapulter och två kanoner så får du inte ha Gyrocoptrar.

  • Både War machines och templates räknas in under samma tak på fyra. Förövrigt har kanoner också en template i vilket fall. :)

  • Hade de menat att det var max +100p för en enhet, hade de väl skrivit det?

    Under tex TK/WE står det "..extra points blabla, (total 2x00)" , så ifall OnG hade extra poäng till armén borde det stått likadant.

  • De har bekräftat i diskussionstråden att det är 2500 poäng som menas. Var nog bara lathet från den som skrev dit ändringarna mellan draft ett och två.

  • Har jag fattat det hela rätt, även om det hinner komma ett nytt draft innan Fanatic så spelar vi med detta? Sen är jag lite nyfiken på hur det blir med Empire.

  • Har jag fattat det hela rätt, även om det hinner komma ett nytt draft innan Fanatic så spelar vi med detta? Sen är jag lite nyfiken på hur det blir med Empire.

    Ja det som står i vårt häfte (alltså ETC-draft #2) kommer att gälla på SM, oavsett var ETC-komiten hittar på framöver.

    Sedan vad är det med Empire? Om det är nya boken du tänker på så kommer den inte att få användas om den inte släpps före 28 Mars, men som det ser ut hinner den väl inte komma innan turneringen.

  • Tack, det var precis det jag undrade om.

  • det ska bli kul som *** att spela. Det är första gången jag är med så jag antar att det går åt skogen för mig

  • det ska bli kul som *** att spela. Det är första gången jag är med så jag antar att det går åt skogen för mig

    Oroa dig inte, det kan gå åt skogen även om det är 20:e gången =P

  • På min första Fanatic fick jag 50 matchpoäng. Min andra 51. Sen 52. Jag räknade då ut att om jag fortsatte så skulle jag vinna turnering om si sådär 10-14 år. På min fjärde Fanatic bytte jag dock armé från WE till DE och den gången fick jag ungefär 40 poäng. Jag tror det var den sjunde turneringen som jag återgick till WE och fick 56 poäng. Det betydde isf att jag med WE hade ökat en poäng per turnering (även då jag inte spelade med dem).

    Generellt känns det dock som att statistiken pekar generellt neråt för min del. Har aldrig nått skamgränsen (50) utan trädkramarna så jag får ta och hålla med MipCap på den punkten - erfarenhet garanterar inte framgång.

  • ja det kan gå åt skogen ändå men nu råkar det vara så att jag aldrig har vunnit en match och har spelat 40k i ett halvår snart och ska vara med i SM så jag räknar med att komma sist

  • SM är bara i Fantasy, 40K turneringen är endast en kvaltävling till årets SM i 40K som hålls i december. Så du slipper titeln sveriges sämsta 40K spelare, även om du skulle råka komma sist :P

  • det är i alla fall bra

  • edited 21 mars 2012 06:15

    Efter några gånger spelat en fantastiskt dålig goblin arme inser man snabt att hela poengsystemet är fel =) det ska va

    Rolig match= Vinst

    Tråkig match =Förlust

    Vid draw se poeng (det är altid lite roligt att få vinn i poeng oxå)

    Funkat för mig och har aldrig varit besviken på mitt resultat efter en fanatcik

  • Hej! Ska Fantasy spelas med öppna listor? Är det bara mundane equipment som är synlig eller ser man magic items och motsv. också? Hur är det med fanatics och assassins?

    Mvh, Toni

  • edited 24 mars 2012 20:19

    Regelfrågor till Warhammer.

    1. Hur kommer virtual pivots att hanteras? Kommer det tillexempel att vara möjligt för en Abomination eller ett Doomwheel att charga en enhet som står 1” ifrån dess sida genom att virtual pivota in i enheten eller måste de avsluta sin virtual pivot minst en 1” ifrån?

    2. Kommer fear svärd eller Mask of EEE! På en karaktär/champion att tillåta en att slå om fear/terror resultatet på EotG för den enhet som karaktären/championen tillhör?

  • Två frågor angående Fantasy.

    • Då ETC regler används, kommer ETC-faqen vara i användning då också eller? Isåfall kan ni slippa en del av frågorna som dyker upp inför turneringen.

    • ETC kör väl med öppna listor. Kommer FF köra med öppna listor/stängda listor eller någon mellanvariant? Vore trevligt att veta vad som gäller där.

  • Av allt att döma så kommer nya Empireboken att komma den 7 April så jag tänkte bara förtydliga att allt nytt material som kommer efter 28 Mars inte kommer att få användas på SM så Empirespelarna får inte spela med den nya boken.

    Kan också meddela att ETCs virtual line of sight kommer att användas på SM. Vi tänkte inte på att de reglerna inte låg på samma ställe som armerestriktionerna då vi gjorde infohäftet. Häftet kommer att uppdateras inom snar framtid.

    /Daniel

  • Regelfråga till Necrons: Får en Harbringer of Despair Cryptek använda Nightmare Shroud på en annan fiendeenhet än den som hans egen enhet skjuter på?

  • @Seijsing: Varför skulle han få det? det är väl en skytteattack? eller har jag missat något?

  • Den är väl INTE en skytte attack, så det borde han kunna. Den används däremot i skyttefasen.

    Svar Ja

    :)

  • Det är inte en skytteattack men den den används "instead of firing a weapon".

  • En fråga till. I scernario två förstår jag det som att man inte behöver ha scoring units i capture zones. Stämmer det eller har jag läst fel?

  • edited 29 mars 2012 03:42

    En fråga till. I scernario två förstår jag det som att man inte behöver ha scoring units i capture zones. Stämmer det eller har jag läst fel?

    Korrekt. Scenario 2 kommer dock att revideras. Det borde vara klart senast i början av nästa vecka, men det kommer inte att ändra på vilka enheter som kan hålla capture zones.

  • edited 30 mars 2012 03:25

    Frågor fantasy.

    1) VC - får man använda deathshriek i närstrid? Och, får man använda det ut ur strid på en enhet som inte är i strid?

    2) Noterade att det är ganska stor skillnad på ETCs VP-tabell och den i nuvarande regelpacket (för 20-0 behövs t ex 1500 i ETC och 2000 i FF-mallen). Nyfiken på vad ni har för motivering att inte använda ETCs mall? (Tycker själv ETCs mall är bättre, då det i den är svårare att behålla poäng genom en fet deathstar.)

    3) Om man har en HE-karaktär med reaver-bow i en enhet archers med flaming banner, ger baneret flaming till karaktärens skott?

    • Royal courts (necrons) räknas varje cryptek/necron lord som en sergeant för den unit dom joinar? eller ska dom räknas som en egen unit?? Personligen så tycker jag dom borde räknas som en sergeant för annars ser det ungefär ut så här 5 crypteks spridda över 5 units betyder att du måste döda alla 5 units för att få killpoints/VP för royal court

    Räknas som sergeants

    • Senaste GW FAQ ang fire points o LoS, påverkar det open topped vehicles något??

    Som jag tolkar 40K reglerna så ränkas open topped fordon som att det är en stor fire point, så ja

    • Kan Solar Pulse nullifiera motståndarns Solar pulse?

    Nej, du kan inte trigga den efter motståndaren gjort sin. Först till kvarn som gäller

    • Om unit 1 är i b2b med ett fordon och blir anfallen av unit 2, ska då unit 1 "consolidera" in 6" mot unit 2 eller måste dom som är i b2b med fordonet behålla sin kontakt med nämnda fordon?

    Fordonet kommer inte räknas när det kommer till ”consolidering”. Så ja enhet 1 ska ”consolidera” in mot enhet 2

    • Impaler Cannon FAQ för nids, Internet är delat på denna fråga. Tar dom bort "Smoke Launcher" och "Flat out" cover saves ??

    Ja det gör dom

    • "An army may have up to 4 war machines and template weapons. Warmachines that use a template count as a single choice in this regard. "

    Max fyra totalt är det som gäller

    • Ska Fantasy spelas med öppna listor? Är det bara mundane equipment som är synlig eller ser man magic items och motsv. också? Hur är det med fanatics och assassins?

    Återkommer med svar

    • Vi kommer att använda oss av ETC FAQ, några frågor som ställts svaras genom den. Ni hittar den på https://docs.google.com/document/pub?id=1wEXWQHMwBZQFRKmvOrVDoYA6iBMcI8ddFpyuGooTk84&pli=1 Har ni ytterligare frågor efter att läst den så är det bara att säga till

    • Hur kommer virtual pivots att hanteras? Kommer det tillexempel att vara möjligt för en Abomination eller ett Doomwheel att charga en enhet som står 1” ifrån dess sida genom att virtual pivota in i enheten eller måste de avsluta sin virtual pivot minst en 1” ifrån?

    Svaras på i ETC FAQen

    • Kommer fear svärd eller Mask of EEE! På en karaktär/champion att tillåta en att slå om fear/terror resultatet på EotG för den enhet som karaktären/championen tillhör?

    Ja

    • Får en Harbringer of Despair Cryptek använda Nightmare Shroud på en annan fiendeenhet än den som hans egen enhet skjuter på?

    Nej

    • VC - får man använda deathshriek i närstrid? Och, får man använda det ut ur strid på en enhet som inte är i strid?

    Återkommer

    • Noterade att det är ganska stor skillnad på ETCs VP-tabell och den i nuvarande regelpacket (för 20-0 behövs t ex 1500 i ETC och 2000 i FF-mallen). Nyfiken på vad ni har för motivering att inte använda ETCs mall? (Tycker själv ETCs mall är bättre, då det i den är svårare att behålla poäng genom en fet deathstar.)

    Dante svarar på den senare

    • Om man har en HE-karaktär med reaver-bow i en enhet archers med flaming banner, ger baneret flaming till karaktärens skott?

    Nej

  • edited 1 april 2012 05:44

    Hur är det med dom andra sakerna i arméboken tamurkhan-the trone of chaos (chaos dwarfs)? tex empire land ship?

    och fy fan vad bra CD är...iron daemon ... en s8, t8, w8, unbrakable, sak som kan charga 30" med 2d6+2 impact hits. den skjuter också "2 artilery-dice ta den" bästa S6 armor piercing mutliple wounds d3 range 18" och så har den 2 d6 thunder stomp. (får dock inte thunderstompa samma runda som impact hits)

    allt detta för 340p

    och det är inte ens deras bästa warmachine/random/something

    restriktioner??? ja litte

    Iron daemon, kdai destroyer and every model with hashut lore count as war machines

    Max 3 out of lore of Hashut, s5 war machine templates, destroyer, iron daemons. Chalice or Sorcerer Prophet

    • dom är på special så du kan ha 2 st i armeen ....

    Dea snälla rätta mig om jag har fel ....

Sign In or Register to comment.