Greedy fist + lore of death.

edited 7 mars 2012 05:06 in Warhammer fantasy

Vad tycker ni om den senaste FAQ combon ?

Dåligt ? Helt ok ? Brutet ? Svinigt ? Rage quit ?

Kommentarer

  • Vad är det som händer i och med Faqn?

  • I boken så har dom inte definerat vilka hits som den triggar på. I FAQen så svara dom yes på att den triggar på range attack hits. Spells står definerade som range attacks i gamla vampyr boken. Lore of death har sniperspells som gör hits.

    Dvs 2d6 hits - toughnes blir automagiskt 2d6 färre levlar på en magiker.

  • Visst är väl greedy fist ett närstridsvapen som karaktärerna kan köpa? Om det är ett vapen så känns det där som en väldigt långsökt tolkning av nått som inte riktigt finns och som innebär spöstraff och en runda i the rockring of death för :å

    Alltså bara grisigt och konstigt säger jag,

  • nix inget vapen, bara en talisman som alla kan köpa

  • Är gamla vampyrboken en bra referens att använda för att definiera vad för typ av attacker spells är? Finns det ingen sådan definition i Regelboken?

  • edited 7 mars 2012 19:01

    Viggo du håller på att byga en Ogre arme

    Ingen speciel anledning du tar upp det här nu? ^^

  • Om det är Wristbands of black gold entryn du tänker på (p.86 7th ed VC) så refererar den bara till magic missils, death spellsen är väl Direct damage... även som Dante säger så är 7th VC inte längre aktuell.

    Hittar jag ingen definition av huruvida magi räknas som ranged attacks i regelboken men det känns väl inte helt ologiskt att de skulle räknas dit.

  • Jag personligen skulle låta bli att spela med den på det där sättet tills det kommit en FAq som säger att man får. Men det vore naturligtvis bra om det kom ngt slags svar från GW, ETC eller Dea/Dante innan SM.

  • edited 8 mars 2012 05:25

    "If a Wizard is hit by a ranged attack from the bearer of the Greedy Fist, does it loose a Wizard Level?"

    Är inte ranged attacks alla attacker som inte sker i close combat?

  • Eftersom ETC-restriktionerna har satt att "Greedyfist+death = 1 DD" så måste ETC-gänget iaf tolka det som att det triggas. Annars finns det ingen anledning för dem att begränsa den på det sättet.

  • edited 9 mars 2012 05:02

    Inte hundra här men visst triggrar förmågor som skyddar mot ranged attacks mot spells också? Då borde ju spells vara ranged även när de får en fördel.

  • Ranged attacks finns inte definerat i regelboken vad jag kan hitta. Detta fanns tydligen i gamla vc FAQen.

    "A. While not explicitly defined in the rules, any attack which originates outside of close combat should be considered to be a "ranged" attack."

    Jag tycker att det är ganska uppenbart att det fungerar men jag var messt intreserad av vad folk tycker om combon.

    The_Fellman Absolut inte. Jag hoppades på att slippa mumbojumbo som detta med nya böckerna.

  • Det är en bra kombo helt klart, men jag vet tycker inte den är game breaking eller ett absolut måste. Det är två spells (Fate of Bjuna / Caress of Laniph) som kan orsaka hits (och Fate of Bjuna är bara 12" i range), och om någon av dessa två spells går igenom mot vanliga magiker kommer de ha svettigt att överleva ändå. Med Greedy fist så får man extraeffekten att de inte längre är om de överlever, men fortfarande inga VPs. För större magiker (tänk Greater Deamons, andra Slaughtermasters eller Vampyrer) så gör det större skillnad, eftersom de antagligen vanligtvis skulle struntat i en Caress men nu tvingas att dispella den.

  • Är det inte schysst att OK får ett sätt att ta hand om magiker med Solen som står och gömmer sig i enheter, är väl inte helt ute och cyklar om jag säger att Solen är rätt ok mot OK?

    Så nått som hjälper dom där är väl bara bra

  • Absolut ett bra sätt för OK arméer att hantera Solen eller Pit of Shades, men samtidigt är frågan om de behöver hjälpen?

    Om man ska tro internetvisdomen är OK numera en Tier 1 armé, så snart kanske det är dags att börja prata om restriktioner för OK istället för hjälp :)

  • Bara tråkigt om combon skal skapa en regeldiskution fyra av fem matcher på fanatic som man spelar. Men blir den acepterad av alla så är det ju en annan sak.

  • edited 9 mars 2012 07:14

    Men visst är det även väldigt dåliga odds på att det ska bli just en av de två spellsen också. Du måste väl i stort sett ha det på en liten butcher, för kör du en slaughter master så måste köra deras egen Lore?

    Och om det är så, då har du ett 40 poängs item på en butcher som kostar rätt mycket och bara får rulla 2 spells, då är chanserna ännu lägre att få caress som är den enda man vill ha för combon.

  • Näe du kör den på Slaughtermaster och ger Butchern deras egna lore

  • edited 9 mars 2012 07:20

    Du kan ha Death på en Slaughtermaster, regeln säger att om det finns en Butcher/Slaughtermaster i armén så måste minst 1 av dessa ha Gut magic. På en lvl 4:a så är det väldigt stor chans att få någon av spellsen man är ute efter.

    Edit: Seto hann före :P

Sign In or Register to comment.