Är det ngn som har spelat med Vampyrerna ännu?

edited 18 januari 2012 14:30 in Warhammer fantasy

Nu har boken funnits ute någar dagar, har någon hunnit spela med dom och vad tyckte ni?

Kommentarer

  • edited 19 januari 2012 02:19

    Jag har spelat en match mot Eldborn men förlorade övertygande.

    De viktigaste lärdomarna (förutom de misstag jag gjorde själv):

    • High Elves är bra på att spöa VC, speciellt är det svårt att få bort White Lions och Swordmasters utan att det svider till.
    • Hexwraiths har potential men är väldigt svårspelare och nästan oanvändbara om de hamnat utanför 12" av generalen. 8" move är för kort för att kunna gå igenom fiendenheter.
    • Man måste vara väldigt försiktig med i vilken ordning man går med generalen. Bara de enheter som är inom 12" när de påbörjar sin move får marchera, så om generalen sprungit iväg t.ex. genom att ha chargat något och redan flyttat så blir saker strandade bakom.
    • Vargheists har bra potential men mot High Elves var de inte mycket de kunde göra.
    • Spirit Hosts är grymma. Körde tre ettor, skulle kunna tänka mig någon lite större.
    • Man får inte hela varken karaktärer eller mounts med Invocation of Nehek, bara mha. Lore Attribute
    • Raise Dead med 18" range som inte ger några VPs var bättre än väntat
    • Zombies och Skelett dör snabbt. :)
  • bra insikter. vill köra min första match så fort som möjligt. grymt taggad!

  • Vad har dom för 6:e spell? Har inte sett ngn genomgång av loren alls på nätet.

  • edited 19 januari 2012 06:42

    Edit: läs setos post nedan :)

    • invocation, raisar D6+Level på inf, 1 wound på Large Target/Ethereal/Vampirit, och 1+ Level på annat (Knights + Crypt fiends)
    • Van Hels: antingen gå 8" eller reroll to-hit. Stor version för alla inom 12"
    • Hellish Vigour: reroll to wound, stor version för alla inom 12"
    • Gaze of Nagash
    • Raise dead, 2D6+3 som ska stå helt inom 18"
    • Curse of Years
    • Wind of Death: Vortex som get D6 S3 hits per rank, no AS. stor version: stora kakan D6 S4 hits per rank istället. Samma castings som Purple Sun.

    Personlingen tycker jag att listan är OK förutom nr.6 spellen som känns ganska harmlös. Spellsen känns lite ensidiga och det känns som de passar bäst i en armé som fokuserar på stora enheter som ska slåss länge.

  • Kan inte hexwratiths wheela igenom enheter då? Så slipper dom gå helt igenom? Frågan kommer väl at komma upp tänker jag.

    Bra att veta. Man får vara hård med att inte låta vc generaler göra omtag på chargar och så.

  • Tack för svaren, känns som att det är Van Hels och Hellish man ska se upp för då.

  • Kan inte hexwratiths wheela igenom enheter då?

    Yep, men en 5" wheel är väldigt kort...

  • Tror olov menar reforma och slingshota lite wraiths med att bara behöve wheela med en modell, sen reforma tillbaka. Inte särskilt bra, fult och inte värt att lägga ner tanke på...

  • Jag blev förvånad när det dök upp gnällisar på andra forum som tyckte att hexwraits skulle vara brutna, demonerna har ju kunnat göra exakt samma sak med Screamers och den generella åsikten är ju att dom är suboptimala. Screamers kan ju dessutom drämma till flera enheter och flyger.

  • Screamers är dock inte ethereal ;-)

  • Nej men eftersom att världen befolkas av mig och jag spelar med Demonerna fram tills dess att dvärgarna får en ny bok så spelar etheral ingen roll :D

  • edited 23 januari 2012 02:44

    olov - hexwraiths får enbart slasha en enhet dom går igenom. vanhels ha blitt mkt sämre pga inte kunna använda den för charge. , men armeen ha gått åh blitt en närstidsarmee iaf, tycker jag är vettigt.

    Tankar kring armeen:
    Vargeist är ju stenhårda, och lättspelade.
    Vargulfen som vanligt men med 4 initativ så bara bättre.
    batswarms ha blivit sjukt bra för billiga poäng i och med enheterna få allways strike last, bra emot highelfs:)
    setomidor - klart du får hela karaktärer och mounts, men som sakt ovan blir lite mindre heal.
    nehek healar alla enheter inom 6" 12"18" börjar ränta på bra med flera necros om man ska raisa zombies eller skellis om man har Master of death på dom.
    vampyrherosana har blitt hårdare med extra attack.
    Quickblood är tillbaka ifrån 2 editoner sen. (ASF) funkar rät bra med hög initativ vampyrer.
    Mortis engine eller suscide engine;) håll den levande för att boosta magi plus få lite reg på armeen.
    sen smasha in den på lämligt stäklle runda 5-6 och döda den om man har chansen att få ut lite poäng för dens död. plus en tålig chariot är aldrig fel.
    Rod of flaming death är blivit väldigt buffad, d6s4 18" autopanik om man döda en plus om man rör sig nästa runda tar alla s4hit. så stora dödsstjärnor funkar dom bra emot osv osv.

  • edited 20 januari 2012 16:28

    Vargeist är ju stenhårda, och lättspelade.

    Jag upplevde dem inte som jättelätta att spela, men kanske är jag som är dålig.

    batswarms ha blivit sjukt bra för billiga poäng i och med enheterna få allways strike last, bra emot highelfs:)

    De har potential, men 70 poäng för att ge någon ASL samtidigt som fienden kan slå in lätta wounds på Bat swarms med T2? Inte ett självklart val tycker jag.

    setomidor - klart du får hela karaktärer och mounts, men som sakt ovan blir lite mindre heal.

    Nej, det får man inte, läs på raise reglerna i VC boken.

  • setomidor - klart du får hela karaktärer och mounts, men som sakt ovan blir lite mindre heal.

    Så som jag förstått det är det lite tvetydigt. För under "Resurrecting Fallen Models" så nämner den först att du inte kan ta "Lone Characters" över starting wounds. Men i slutet av textrutan nämner den att om inte annat är specifierat får du inte hela characters or their mounts. Jag skulle dock sluta mig till att de tänkte fel när de använde Lone Characters som exempel för single model units - så jag håller nog med om att inte kunna använda Invoc. på karaktärer och deras mounts.

    Kan inte hexwratiths wheela igenom enheter då?

    Glöm inte att de har en markant nackdel mot hur vad jag har för mig Screamers fungerar. Hexwraiths som går igenom en fiendeenhet gör en S5 hit för varje modell som går igenom. Så om bara 2 modeller går igenom fiendeenheten, men du har 5 modeller i din Hexwraith-enhet gör du bara 2 träffar, inte 5 som hade varit fallet om det varit Screamers (disclaimer: jag har dock inte demonboken så kan ha fel angående hur deras regel funkar).

  • screamers gör en s5 träff på en enhet för varje screamer som passerar den. Så 3st blir 3träffar om alla flyger över and so on

  • sjukt luddigt i boken, den säger ju bara första,... tehn it never can exceed its starting wounds value. men sen säger ju atributen att man kan hela wizarden eller en annan model inom 12" på spellen??

    men combichargade funkade bra för mig med batsen, ställ odm i congaline och klipp med dom om du har ne horande enhet. då får dom 2-3gubbar som slår på sig. inte så farligt.

  • men ekan, går att lösa ganska lätt med att manuvrera fast cav lixom. gå fram emot din träman du ska gå igenom, omgruppera framför till en comgaline sen gå igenom och omgruppera dig ige så har alla 5 gått igenom.

  • sjukt luddigt i boken, den säger ju bara första,... tehn it never can exceed its starting wounds value. men sen säger ju atributen att man kan hela wizarden eller en annan model inom 12" på spellen??

    Under resurrecting står det; "Unless specifically stated otherwise, spells and magic items that restore list Wounds cannot heal characters or their mounts". För Lore attribute står get karaktären själv eller en friendly model inom 12", men gör det into under invocation, alltså får man hela med Lore attribute, men inte med invocation.

  • setomidor, varför nämns ens karaktärer då ibörjan av stycket fallen Warriors

  • Det är möjligt att det kommer erratas till att man även kan hela karaktärer, och då kommer det passa bättre med det första exemplet, men utan en sådan errata så är det svårt att frångå den tydliga paragrafen där det står att man inte får hela karaktärer.

  • Fortfarande oklart hur det fungerar. Friendly model within 12" =/= en karaktär. Även om den som kastar kan hela sig själv, står det inte uttryckligen att han kan hela en annan karaktär, vilket är kravet.

  • kmr då köra att man kan hela en "modell" vilken som helst inom 12" pantat om mna tolkar det på annat sätt :P

    atributen har inget med spellen att göra, med fallen warriors stycket så.

Sign In or Register to comment.