Lore of athel loren VS lore of beast VS lore of life

edited 16 januari 2012 08:47 in Warhammer fantasy

Vid första anblick kanske alla sägen BEAST, men nu till min lvl3:a på häst i wood elf armen har jag börjat fundera.

edit : OBS det är vilken lore som är bäst/fungerar bra i detta specifika fall, dvs med 3 trämen och en massa fast cav. se lista nedan.

Beast!

fördelar: riktigt bra signatur spell (men är typ bara användbart på wildriders) och ambers spear tar hand om en sak som woodelf armeen kan ha svårt med (monster och tungt cavaleri). 4:an är ganska bra, ger fienden -1 på att träffa i CC.

Nackdelar:1:an är riktigt dålig (2d6 S2) och 2/5 går bara att kasta på karaktärer och den enda jag har som kan gjöra någonting är min träman ancient men han har redan T6 så +3T spellen har väldigt låg prioritet (2:an). Transformation kan jag inte ens använda pga att jag sitter på häst så där är en helt värdelös.

Athel loren!

fördelar: Lågt casting value på alla spells. 6:an är en "charge spell", gå 2D6 mot närmaste fiende, kommer jag fram är det en charge. Dom har en spell som ger 4+ reg på valfri enhet (5:an). 3:an gör min ex treeman ancient imun mot icke magiskt skytte (kanoner) och gör att han kan charga genom imossible terain (treated as open), kan vara ganska nice om motspelaren glömmer att man kan det (charga genom ett hus).

Treesing är väldigt underskattad i denna edition pga argumentet "men de e ju bara att gå ut ur skogen, ingen halverad movement" MEN detta gjör också att folk deployar i skogar, (senast bebbes vampyrlord och 10 skelett). Och treesings i kombination med en bloodforest är RIKTIGT roligt. (den landar på en enhet, tar bort ranker och stedfast, är den inte där man vill, treesing, 1D6 S5 och 1D6 S4 sedan vidare med skogen.

Nackdelar: låg räckvid på alla spells (18"). 4:e spellen suger (jag får fear, om man redan har blir det terror)

sammanfattning: i beast är det 3 spells som jag inte vill ha. 1,2,6. I athel loren är det bara egentligen 4:an som jag inte vill ha.

Jag kommer ha 5 treesings i armeen med trämen och lvl2:an + ev lvl 3:an

Min lista kommer att vara:

Ancient, anoyanse, +1 dispell D6.

lvl 3 på häst med chaneling staff. (beast eller athel loren)

Bsb med HoDA på häst

spellsinger lvl 2 athel loren med en skroll på häst

4 st enheter med 6 gladeriders

6 wildriders

3 warhawk riders

2 trämen

örn

(3 stora monster och snabbt skit som bara springer runt, redirektar, dödar warmachines osv)

Och kom inte och ge tipset: Ta beast på lvl2:an . . . FÖR DET KAN HAN INTE HA.

jag vill ha ARGUMENT annars anser jag att du bara är en "mainstreem" som förmedlar vidare saker du läst på internet.

Kommentarer

  • kommer EVENTUELLT att vara på fusk imorgon kväll (måndag) så om någon e sugen på en match och jag är där är det bara att skrika på mig ...

  • Ska bli intressant att se hur en sån där lista fungerar i 8:e, så vad är du ute efter du verkar ju redan har bestämt dig för att köra på Athel loren och har t.o.m motiverat varför... Så kör på! Personligen så tror jag att Life (visst kan hippiesarna ha den) tråkigt nog är den bästa för dig, om inte annat för att du kan hela upp enheter och Treemen med den.

  • edited 16 januari 2012 08:48

    du verkar ju redan har bestämt dig för att köra på Athel loren och har t.o.m motiverat varför...

    det har jag med beast också... lol att läsa hela posten är ganska viktigt för sammanhanget.

    LIFE:

    Dom spells som är bra för en woodelf arme i life är som sagt:

    regrowth. Fungerar bra på treekins med det är också det.,. Man kan inte hela trämän med regrowth, enbart lifeblom och då bara ett wound(range 12"). Sedan så har jag inte treekins så varför ? hela mina fastcav enheter? jag snittar att hela en häst/regrowth. . .(d3+1)/2 för cav.

    +toughtnes är nästan litte överflöd för mina trämen och då känner jag att annan magi ligger i prioritet. ex S10 d6wounds ambers spear . . .

    Dwellers är bra med tanke på att jag sitter på fast cav. (kan komma nära och kasta på lägre nivån)

    singnatur spellen är dålig. (5+ reg för enheten magikern är i, i detta fall fast cav som dör vad som än skuter på dom)

    2d6 S4 om fienden är i skog är inget argument för "trädmagier" har jag på andra ställen.

    "Shield of thorns" kan hjälpa till att snabbare ta bort stedfast för trämennen men käns inte så bra. snittar bara 7 s3 träffar, 3,5 wounds på t4 inf och sedan deras save . . .

    Så vad ska life göra? kasta dwellers och samtidigt hela en träman ett wound för varge spell som går igenom ???

    Throne of wines är bra, strunta i miscast på 2+ och bosta andra spells.

    Lore of life lever på att du har spellsen i KOMBINATION med varandra , du ska häldst ha loremaster och nu när jag bara har en lvl 3:a är det troligare att jag får bra spells med beast eller athel loren.

    ARGUMENT annars anser jag att du bara är en "mainstreem" som förmedlar vidare saker du läst på internet.

  • Dock har jag överseende för dom som begår misstag pga brist på kunskap om woodelf bocken. Det är trots allt inte den mest hypade armen.

  • edited 15 januari 2012 15:00

    ..snittar bara 7 s3 träffar, 3,5 wounds på t4 inf och sedan deras save . . .

    Och där dog en liten del av min själ... :P (2.33 wounds på t4)

    Vill bara påpeka att många dina argument handlar om vad du ska ha i din armé, inte vad en Wood Elf armé kan ha. Dock så finns det få saker i boken som går att spela med utan att armén blir spöad av en leprasjuk barnsoldat.

    Håller med om att Athel Loren har en del vettiga spells men Dwellers from Below är svår att bortse ifrån, samma med Throne of Wines och Regrowth. Charge-spellen i Athel Loren är dock riktigt bra, mest för att det finns så få spells nu för tiden som får en att charge:a (den sista iom nya VC?).

    Edit: Regeneration spellen är också nice, höll på glömma den :)

  • Goda tankar där Pontus, ska fundera på Lore of Beasts till min skogsarmé pga denna post. Men kanske chilla lite på attityden, Emil var ju faktiskt positiv till det du skriver men tror (som många andra, mig själv inklusive) att Life är det tråkiga, bästa valet för skogsalver överlag, på samma sätt som Shadow bör vara bäst för Dark Elves (men då och då ser man arméer där som gör bra ifrån sig med Death). Kanske kan vi vänta till sida 2 innan vi börjar förolämpa varandra. ;)

  • förlåt empa om jag verkade arg, det var inte min mening. Matten och T3 failade, kan inte säga så mycket . lol, jag är bättre än sådär ...

    Vill bara påpeka att många dina argument handlar om vad du ska ha i din armé, inte vad en Wood Elf armé kan ha.

    Efter att spelat med en woodelf arme med en massa treekins och gladeguards och en life lvl4:a så vill nu testa någonting annat.

    så jag funderar inte bara på vilken lore som är bäst överlag utan mer för denna specifika arme utan treekins och med bara en lvl 3:a

    Överlag tror jag också life,dvs om man har gladeguards (+flaming) som kan ta hand om monster, annars kan det bli problem med ex a-bomb / hydra / doomwheel / annat farligt

    ____________________________________________________-

    Dock har jag hittat någonting som stör mig otroligt mycket.

    Tänk dig att du slår trippel etta med din magiker på lore of athel loren. vad händer ? vid första anblick skulle jag säga att man får välja 2 andra spells +1:an MEN !!!

    citat ur regelboken

    ordinary, eatch spell can only be known one in the same army. These only exeptions are where a spell is not generated randomly, such as.

    • If the armybook or the spell lore clearly states that a model can exchange another spell for the spell in question.

    Otherwice, if you roll a spell twice (same or diftent wizard) replace it whit another spell from that lore .

    . . . Otherwice . . .

    Menas det då att jag bara får "treesing" och ingenting annat? Stavningen är inte korrekt men citatet i sin helhet stämmer (har regelboken bredvid mig), dock litte förkortat vid irrelevanta saker.

  • edited 16 januari 2012 09:22

    Menas det då att jag bara får "treesing" och ingenting annat? Stavningen är inte korrekt men citatet i sin helhet stämmer (har regelboken bredvid mig), dock litte förkortat vid irrelevanta saker.

    Japp, du får inte välja om eftersom spellen får finnas på flera casters

    Treesinging blev ju tyvärr ganska mycket sämre nu när du måste kasta tärningar för att få igenom den, och alla som var med när WE var ostoppbara och brutna har lärt sig att parkera fast skogar :) Har svårt att se vad man behöver vara rätt för i en sån armé.

  • edited 17 januari 2012 04:24

    Det är lugnt alla kan ha en dålig dag, jag kan göra en lika ambitiös genomgång på life jag har faktiskt inget vettigare för mig.

    Jag håller med dig att om man kollar på din lista så är nog Athel Loren kanske bättre än Beast men jag måste väl försvara varför jag tror att din lista skulle passa bäst med life.

    Du har ju ärligt talat en "monsterlista" det är Trämännen som kommer att måsta göra det tyngsta arbetet, ett problem har du redan identifierat och det är Steadfast. Du har en lösning och det är att flytta skogarna dit det behövs. Dock så tror jag att fyra Treesinging räcker gott och väl.
    Nummer två är att det numera finns ganska många gubbar som woundar en träman på 5+ eller 4+ så oavsett om dom är stubborn eller ej så kommer dom att bli sågspån till slut.

    Så därför anser jag att det viktigaste med Life kommer allra först, nämligen Lore attributen, räckvidden är kort men du har ju inte satt din trollis på en häst för att han ska sitta i ett hörn och trycka?

    Earthblood är ganska kass (för dig) det håller jag med om Awakening of the wood kan potentiellt vara bra i kombination med treesinging och fungerar precis lika bra som alla andra spells med Bloodforest.
    Flesh to stone, här har du en guldklimp enligt mig, en augment med lång range som gör att dina Trämän mest troligt bara blir woundade på 6+ Dessutom är den lätt att kasta. Bra om man har dåligt om tärningar dessutom då den oftast inte vinner så mkt på "turboversionen" Throne of wines är ju onekligen bra om man har gott om tärningar, betydelsen ska inte överskattas dock.
    Shield of Thornes: Håller med om att den hör till en av de svagare spellsen i listan. Regrowth. Kan såvitt jag vet användas till att hela upp trämän, ser bara begränsningar mot att hela upp karaktärer. Kanske bara ger ett wound tillbaka? Men ett wound kan göra stor skillnad.
    Dessutom Dwellers. Är en av dom brutalaste besvärjelserna i spelet, behöver väl inte säga mer.

    Så nu har jag motiverat, berätta hur det går för dig.

  • edited 16 januari 2012 16:37

    What empa said

    Man kan inte hela trämän med regrowth

    Har du koll på FAQn? "Change “[...]models slain[...]” to “[...]wounds lost[...]” in the second sentence"

  • Hmm... Allt blev en tråkig blocktext, jag hade ju delat upp allting så bra. Då är ju regrowth perfekt. Perfekt för en monsterlista!

  • edited 17 januari 2012 02:27

    Jag förstår inte riktigt tanken med att använda tree singing för att bryta steadfast; skogen stannar ju innan den kommer i kontakt med fiendeenheterna. För att kunna slåss i skogen förutsätter alltså att du först hinner flytta fram skogen och sen står med trämannen på andra sidan och väntar på att bli chargad genom skogen av inf? Varför skulle någon charga alls? :)

  • Va? Ok jag måste erkänna att jag trodde att man kunde treesinga en skog över en fiendeenhet, då är ju treesinging ännu mindre användbart.

  • Trodde inte någon körde annat än LIFE stabila listor är alridg fel och väldigt svåra att knäcka..

Sign In or Register to comment.