Utvärdering av New Years DOUBT! (DOUBT III)

edited 8 januari 2012 13:53 in Blood bowl

Dags att utvärdera årets version av DOUBT. Har en del punkter som jag skulle uppskatta om ni tyckte till om så att vi kan göra turneringen ännu bättre nästa år. Vill man inte säga saker inför alla så går det bra att skicka mig ett e-brev på stareater@gmail.com.

Turneringsformat: Var det bra att köra över två dagar eller vill vi bara köra över en dag nästa gång? Är det en lämplig tidpunkt på året att hålla turneringen?

Reglerna: Var det lagom TV? Var det bra med star player? Gillades skill packena? gav reglerna något lag för stora fördelar?

Lokalen: Var den bra eller dålig?

Schemat: Vi höll inte schemat riktigt. Frågan är hur vi vill läsa detta. Färre matcher och en paus mellan dem? Börja tidigare och sluta senare? Skall vi ha fler matpauser?

Priserna: Gillades årets sponsorpriser? Skall vi försöka få liknande sponsring nästa år? Gillades tärningarna som swag? Gaspez arts har redan hört av sig och är villiga att sponsra vår nästa turnering men vill då inte att någon fler miniatyrtillverkare skall sponsra. Är det något vi är positiva till?

Kostnader: Var turneringskostnaden lagom? Vad tycktes om föranmälanssystemet?

NAF: Vill vi till nästa turnering kräva NAF-medlemskap, erbjuda NAF-medlemskap i turneringsavgifter (och samtidigt ge rabatt till NAF-medlemar) eller köra på som vi gör nu?

Ekonomin: Vi en del hundralappar över från årets turnering eftersom lokalen blev billig. Vill vi försöka sänka kostnaden till nästa turnering? Kanske satsa på fler/bättre turneringspriser, som t.ex. en vandringspokal eller målade miniatyrer? Kanske satsa på mer swag som t.ex. en turneringsminiatyr?

Organiseringen: Kände att jag skulle kunna ha varit mer organiserad och var väldigt trött och förvirrad. Blev tokigt med spelare som var tvungen att lämna turneringen, spelare som kom sent och matcher som drog ut på tiden. Hanterades sånt bra? Har ni några åsikter på vad jag borde förbättra till nästa år?

Övrigt: Något som jag missat att ta upp? Vad i övrigt var bra och dåligt?

Kommentarer

  • Turneringsformat: Det gick bra med två dagar den här gången, men jag tror en dag är att föredra i de flesta fall. Datumet var svårt eftersom det tydligen är världens figurspelshögtid den helgen. Det var typ tre turneringar i diverse figurspel nästan samtidigt i Umeå?

    Reglerna: Att tillåta en Star Player var klockrent! Massor med ovanliga builds dök ju upp och det satte verkligen snurr på listbyggandet inför turneringen. Jag hade dock nästan föredragit ett Star Player tvång. Bara max fyra skills på ett så stort lag kändes bökigt, men jag tror det var jättebra så här i efterhand. Det var jättelätt att hålla reda på skills på spelarna, så fyra är nog en lagom nivå för att undvika förvirring. Reglerna tycker jag gav vissa alvlag lite fördel, då de kunde skippa en star player och ta sanslöst många positionals istället. Andra lag kunde fylla ut sina positionals och sedan välja mellan att ha för många rerolls eller en konstig star player, vilket ju inte var meningen. Star-tvång kanske skulle reda ut detta även om jag inte tror det var något större problem här.

    Lokalen: Fungerade fint.

    Schemat: Jag tyckte vi höll schemat oväntat bra. Det fanns nog med marginaler tycker jag för så många matcher. Matpauser vågar jag inte uttala mig om, men det var ju verkligen inte stressigt på lunchen åtminstone, vilket är en bra sak.

    Priserna: Sponsorpriser is the shit! Om Gaspez kan se till att vi får var sin modell i swag baggen samt kanske rabatt på storpriserna vi köper från dem så är jag på. Annars tycker jag det vore lämpligt att höra med Greebo osv innan man bestämmer sig.

    Kostnader: I och med föranmälan tänke jag inte ens på kostnaden. Verkar stabilt med 50kr, med 50kr bot för att inte föranmäla sig.

    NAF: Kräva NAF känns inte helt rätt, men att erbjuda medlemskap varför inte? Kan man som nu ha NAF-tärningar på plats så att de som går med får lite extra swag så verkar det ju supersmart.

    Ekonomin: Lite större priser (kanske ett helt lag med något annat än stunties?), men det var på en bra nivå så jag skulle vilja rösta på mer swag. Jag skulle ju hålla i det och ett par tärningar kändes oinspirerat, men nästa gång ska det nog gå att få bättre!

    Organistationen: Jag tycker du och micke och vem som än råkade vara i närheten och ha en åsikt när något dök upp gjorde ett fantastiskt jobb med att lösa svåra regelfrågor. Det hade kunnat vara tydligare vad gäller CAS-räkning och det hade man kunnat ta upp i uppropet osv, men verkligen bra jobbat. Bra rulings och väl skött. Man skulle kunna lägga till något om matcher som går långsamt. Jag gick ju till exempel och tajmade en match med två-minuters-rundor när de hade en halvlek kvar på 30 minuter, vilket ledde till att de faktiskt hann färdigt i tid.

    Övrigt: Fakn greit! Det var en grymt kul turnering, och tusan vad kul att se besökare från Storkulla och Utlanna där dessutom! Jag ser väldigt mycket fram emot nästa DOUBT, lämpligtvis kallat DOUBT 4: Teh Win.

  • edited 9 januari 2012 04:29

    Format: Jag är kluven mellan endagars och tvådagars format. Vi har sett vissa tendenser att lokala familjefäder drar sig för tvådagarsturneringar (ursäkta generaliseringen) medan utsocknes coacher känner att endagarsturneringar ger för lite driv att åka de 120 milen t/r. Datumet var perfekt i min mening, då överlappet mellan Blood Bowl-spelare och fältslags-spelare är överraskande litet och en i andra avseenden meningslös långhelg får ett syfte. Jag har tidigare uttryckt en oro över att devalvera värdet i en unik turnering genom att ha den oftare än en gång per år, men jag kan lätt se att Umeå, Skellefteå, Ö-vik eller varför inte Sävar har en varsin turnering varje år?

    Reglerna: Jag kan börja med att definera de "normala" reglerna på kontinenten som 1100-1150 TV, fyra skills (+1 skill efter varje match), 5 matcher swiss/resurrection utan final, inga inducements/stars med undantag för stunties. Hittills har vi experimenterat lite medan vi hållit oss inom rimliga gränser från normalfallet och jag tycker det är precis så det ska gå till. Varje turnering bör ha en viss "flavor". Kanske vi bör snart hitta den smak vi tycker bäst om för just DOUBT och hålla oss till den, eller så fortsätter vi göra små ändringar varje år.

    Lokalen: FUSK funkade bra i år, men jag hoppas att DOUBT kan fortsätta växa och om vi närmar oss 20 deltagare böhöver vi något större. Hembygdsgårdar är något billigare än kommunala lokaler, men lokalpriserna hoppar från gratis upp till 700-2000 kr per dag så fort vi ska ha något större än det vi hade nu. Se kostnader nedan.

    Schemat: Skillnaden mot tidigare DOUBTs var att antalet organisatörer var färre och uppgifterna var inte riktigt definerade. Klas agerade domare och klockade en match, vilket är mycket hedervärt, men en person (gärna en som spelar snabbt) bör ha detta som definerad uppgift och klocka samtliga matcher (samt kanske även ha domaransvar i regelfrågor). Fyra matcher på en dag är nära smärtgränsen även om matcherna klockas, och om lunchen ligger efter match 1 bör kanske ännu en paus planeras in.

    Priser: Ett målat komplett lag (jag gissar från foruminläggen att Klas kan tänka sig ett målaruppdrag emot rimlig ersättning) vore grymt som förstapris i framtiden! Förhandsdefinerade spotpriser och hederutmärkelser kan vara enstaka omålade modeller, tokens och annat krafs (man blir glad för det lilla). En unik turneringsmodell (jag kan tänka mig att skulptera och kontakta gjutningsfirmor!) för alla som förhandsanmäler sig kunde dra mer folk! Greebos modeller är överlägsna.

    Kostnader: Jag tycker att anmälningsavgifterna kan ökas till 100-200 kr utan problem då de är små i sammanhanget ändå, särskilt om man har en turneringsmodell och målat lag som pris (se ovan). Eventuellt köra mer catering (fixa själva/voluntärer så långt det går) och göra avtal med vandrarhem/hotell, men det förutsätter nästan ganska högt deltagarantal för att de ska smaka lika mycket som det kostar. Om break-even ska nås för för såväl 10 som 20 deltagare (med lokalkostnader som en högst oberäknelig variabel mellan 0-4000 kr!) och större priser ser man lätt att 50 kr i anmälningsavgift är högst riskabelt. Mitt råd är att annonsera turneringen minst sex månader i förväg och anmälningsstopp två månader i förväg! Tyvärr funkar det inte riktigt med medelsvenssons attityd att anmäla sig en timme i förväg om ens kompisar gör det, men med tillräckligt bra lockpriser och en "cementerad" helg (som görs till den vedertagna DOUBT-helgen) med god framförhållning borde de flesta kunna boka upp sig i god tid. Bortfall blir det alltid, men det är svårt att göra något åt.

    NAF: Tvång löser nog ingenting, men reducerat pris (50-70 kr) för medlemmar vore ett bra lockpris som även det förutsätter en högre anmälningsavgift för att det ska funka.

    Ekonomi: Designertärningar funkar alltid, inget fel med det. Övrigt swag behöver inte utgöra en stor kostnad (lite barnsligt pyssel och lite smågodis i en påse, tillsammans med tärningarna funkar jättebra som swag bag på Poo Bowl i Loughborough). En vandringspokal (som stannar i Umeå men graveras varje år) behöver inte bli så dyrt. I övrigt se ovanstående kommentarer.

    Organisationen: Som sagt så funkade det bra men om man vill så kan man utöka "DOUBT-kommittéen" till 3-4 personer och tilldela definerade uppgifter långt i förhand så kan det flyta på ännu bättre! Själv flyttar jag långt från Umeå inom snar framtid men kan som sagt gärna tänka mig att bidra genom skulptering och annat som kan göras på avstånd, givet lång framförhållning.

    Övrigt: En jättebra turnering, jag hade väldigt roligt. All heder till Mårten som axlade ansvaret och fick turneringen att hända. Personligen gillar jag att ta en öl medan jag spelar Blood Bowl, vilket inte är tillåtet på FUSK, men det får stå som en parentes. Att göra upp på förhand vad som händer vid drop-outs (i efterhand tror jag att organisatörerna bör turas om att stå över) vore bra till nästa gång, det var något vi inte hade tänkt på.

  • Turneringen var väldigt trevlig och jag hade kul trots att jag inte tog mig i säng förrns 04:00 natten mellan fredag och lördag. Jag orkar inte göra någon fin punktlista utan rantar bara det jag har att säga.

    Skill packsen: Smidigt att ha lite extra skills på varje lag för det blir lätt att komma ihåg men samtidigt, man känner att man behöver extra skills så jag vet inte hur bra det funkade med att man fick välja skill packs, när alla spelare (tror jag iaf) valde fyra normal skills, för de andra skill packsen kunde inte konkurrera.

    Star Player: Mycket kul, dock lite problematiskt. Försökte verkligen få in en star player i mitt lag (Dark Elf), men det gick inte utan att antingen offra massa positionals eller typ alla re-rolls. Och andra sidan kan jag hålla med om att alvlagen blev rätt mysiga med 200k extra pengar utan star players.

    Tidhållning: Ja det fungerade ok men ändå inte helt bra. Lösningen tycker jag dock är rätt enkel, och det är att man kör tidtagning med fyra minutersrundor, och att alla spelare ska ha en lösning med sig att kunna ta tid med. Att ha en domare som ska ställa sig och driva på de matcher som går långsamt skall inte behövas. Detta säger jag som är en långsam spelare och som omedvetet tänker alldeles för länge utan tidtagning.

    Priser och avgifter: 100kr kan jag tänka mig betala för en blood bowl turnering, över det kommer jag nog att dra mig för att anmäla mig, men då är jag inte någon fan av turneringsformat i BB så man ska väl egentligen inte styra det efter mig. Priserna skulle man väl kunna uppgradera, ett målat lag skulle vara mycket roligt om man får in det inom budgeten till vinnaren, sedan en bunt priser för andra saker som känns uppnåerliga även för spelare som känner att de kanske inte har jättebra odds på att kunna vinna turneringen.

    Organisationsmässigt var det ok, kanske att man skulle kunna förbereda excelarket lite mer för ändamålet. Kan eventuellt titta på det nästa gång.

    /Daniel

  • Det finns ett dedikerat Blood Bowl swiss datorprogram som jag inte haft tid och lust att sätta mig in i och som jag tvivlar på att så många andra kände till, som ett alternativ till Excel.

    Egentligen stod det redan i våra regler att vi körde med 4 minuters turns om jag inte minns fel (genom hänvisning till LRB6 om inte explicit). Vi kunde ha hållit hårdare på detta, men om ingen har ansvaret för det så blir det svårare att genomföra.

  • Tänkte du på programmet score! Tittade som hastigast på det och det funkade inte så bra med vår scoring modell.

  • Verkar som om alla länkar till det programmet är döda. Det här är programmet jag talade om med det kräver nog en del mekande för att få det till våra regler.

    http://www.jorisdormans.nl/article.php?ref=score

  • edited 10 januari 2012 12:30

    Magnus från stockbowl mailade mig följande

    Turneringsformat: Jag tycker det var en bra helg, att fredagen är röd dag underlättade för oss väldigt mycket. Då hade vi en hel dag på oss att köra upp utan att stressa. Jag ser fördelar med både tvådagars och endagars. Många med familj och andra åtaganden har nog svårt att dedikera två dagar, men å andra sidan är det roligare för de som åker långt om man får två dagar Blood Bowl istället för en.

    Reglerna: Det var kul att ha en star player, och jag tror man behöver så mycket TV för att ha råd med en. 4 skills är kanske lite lite. Jag upplevde det inte som ett problem, då mina Humans ju har ganska många skills från början.

    Lokalen: Jag tyckte den fungerade bra.

    Schemat: Jag tror 2h per match är lite optimistiskt om det ska föras in resultat och räknas ut vilka matcher som ska spelas o.s.v. Förmiddagen dag ett kändes en smula seg, även om jag förstår resonemanget bakom det beslutet. 4 matcher på en dag känns som vad man klarar av, mer än så skulle nog bli för jobbigt. Kanske skulle man också kunna tvinga folk att spela med 4-minuters rundor för att snabba upp det hela.

    Priser: Jag tycker det är grymt att den som vann fick ett helt lag, och att flera av de andra priserna var modeller. Kul med specialtärningar också, men jag personligen ser hellre att man får modeller.

    Kostnader: 50kr för föranmälan ser jag som billigt. 100kr föranmälan och 150kr i dörren tror jag inte skulle vara något problem för 6 matcher blood bowl.

    NAF: Att kräva medlemskap tror jag inte på. Däremot tror jag det var bra att ha en person på plats så att folk kan bli medlemmar och få sina tärningar direkt.

    Ekonomi: Jag tror inte på att sänka deltagaravgiften, hellre fler/bättre priser eller swag. Lokalkostnaden antar jag också är en stor faktor.

    Organiseringen: Ett bättre system för att hantera avhopp/udda antal kanske är att en av arrangörerna inte är med och spelar, men har ett lag redo om det behövs en inhoppare. Att åka till en turnering och sedan inte få spela måste vara otroligt frustrerande. Jag är ganska drakonisk när det gäller ordning, så för min del ser jag inga problem med att ha hårdare regler för folk som kommer sent och matcher som drar ut på tiden. Jag upplevde det inte som ett stort problem under denna turnering dock. Det största negativa (och det var ändå inte så farligt) var att folk ibland fick stå över en match.

    Övrigt: Jag är väldigt nöjd och är övertygad om att alla från Stockholm hade roligt på turneringen. En sak som imponerade mig var priserna, grymt kul att få modeller.

    Jag hoppas vi kan få ihop en bil (alternativt flyga upp) nästa år, och att det kanske kommer lite folk norrifrån på nästa StockBowl Cup. Ni måste ju komma hit och ta vårat pris nu! ;)

Sign In or Register to comment.