Blood Bowl turneringsregler vad tror ni?

edited 9 januari 2012 09:58 in Blood bowl

Vad skulle ni tycka om följande format?

Blood Bowl Turnering

Regler
Grundreglerna (competition rules pack) gäller tillsammans med reglerna för Experimental teams (Chaos Pact, Slann, Underworld).

Lag
Sätt ihop ett lag enligt grundreglerna med 1,100,000 guldmynt.

Skills
Varje lag får lägga ut tre skills hur de vill. Max en skill får vara en "double", resten ska vara skills som spelaren kan ta på ett "normal roll". Man får, om man vill, lägga flera av dessa skills på en och samma spelare.

Undantag
Goblins får köpa Bribes för 50k, Halflings får köpa Master Chef för 150k, Underworld får köpa Wizard för 150k.

Målning
Alla lag ska vara målade och det ska vara tydligt och lätt att se vilken spelare som är vilken, vilket oftast betyder numrering och ibland även färgkodning.

Poängräkning
Vinst ger 15 poäng, lika ger 10 poäng, förlust ger 5 poäng. Sedan gäller bonuspoäng eller avdrag beroende på resultatet. Lägg till eller ta bort skillnaden i antalet Touchdowns samt Casualties.

Schema
Fyra matcher på 12 timmar, med en väl tilltagen lunch. Ungefär kl 9 på morgonen till kl 21 på kvällen. Detta kräver att man håller sig till schemat ganska strikt. Ett lag som inte dykt upp till match 20 minuter efter schemalagd matchstart ger vinst på default till sin motståndare. Detta ger 20 poäng till motståndaren och 0 poäng till det försenade laget.

Matchmaking
Första matchen lottas så att stunty teams möter varandra om möjligt, annars helt slumpmässigt. Efter första används en Swiss där de två bäst placerade möts och så vidare.

Avhopp
I det fall att något lag hoppar av efter turneringens start och lagen blir ojämna till antalet kommer det sämst placerade laget stå över en match och tilldelas 15 poäng för detta. Ett lag ska om möjligt aldrig behöva stå över flera matcher. Om ett annat lag inte dykt upp till match inom 20 minuter kan det lag som står över ta denna plats.

Kommentarer

  • Tycker själva turneringsreglerna låter bara bra, har inget emot att man kan stacka tre skills på en och samma spelare heller, kan bli omväxlande att se superstjärnor, och man kan ju alltid döda dem. :)

    Det jag tycker ni borde fundera på är schemat; min erfarenhet av konvent är att man ofta vill hinna se lite andra saker också (kanske kolla in StarCraft-finalen eller besöka polarna som spelar ett annat spel). Därför skulle jag föreslå ett schema som snarare är mer flexibelt än vanligt istället för mer strikt än vanligt. Det kanske lockar fler personer om man kan åka dit över dagen och spela, men då kanske det är bättre att ordna en turnering fristående från konventet (och dessutom slippa betala 150kr extra?)

    Det står inte uttryckligen att det är resurrection, men det antar jag?

    Vilken dag skulle det vara, lördag?

  • Bra poäng om resurrection, det måste jag få in. När, var och för vilket pris vågar jag inte uttala mig om. Vad skulle man tro om en "mini-turnering" på kanske tre matcher med tilltagna pauser eller ett öppet schema som går att skjuta på?

  • edited 8 januari 2012 16:18

    Jag fastnar bara hela tiden i det jag vill, nämligen att spela så mycket Blood Bowl som möjligt på så kort tid som möjligt :D Sedan angående fristående turnering så det vad jag egentligen skulle vilja anordna, men eftersom Nordsken dök upp från ingenstans för mig så är detta först på dagordningen. Jag återkommer om en fristående turnering i Skellefteå eller Umeå.

  • edited 8 januari 2012 23:00

    Tycker att detta låter som ett ypperligt tillfälle att göra reklam för blood Bowl och låta spelare prova på spelet för de som inte spelat. Tre matcher med lösare schema och rätt så simpla regler låter jättebra. Att stacka tre skills är jag egentligen emot men kan funka i en sån här turnering. Tycker inte att det skall köras resurrection heller eftersom det inte visar en annan aspekt av spelet för nya spelare.

    Skulle även tipsa på att ha ett par lånelag till hands och färdiga rosters ifall ni kan lura ett par nyare spelare att testa. Med ett lösare schema så kan mer erfarna spelare svara på frågor och göra reklam för naf och andra turneringar.

    20 poäng för en defaultmatch. Kör man en resurrection så tror jag 17 är mer rimligt. Kör man inte resurrection så kör man bara på vanliga concede-regler.

    Fast det kanske blir mycket bök att inte köra resurrection.

  • Ja, om man vill locka nybörjare så tror jag det är bäst man ser till att det är resurrection. Dock är det ingen dålig idé att ge fler skills allt efter som.

  • Jag tycker att man ska ha ett tydligt och ganska tajt schema. Varje match tar ju max 16 x 4 minuter + setup och admin. Så matchtiderna går ju att hålla ganska bra. Den stora faran med ett "löst" schema är att om man börja skjuta på en match så stör det genast ut andra matcher på grund av förskjutning i schemat. Det blir ohanterligt till slut.

    Swiss är också mycket bra för kortare turneringar.

    Jag är dock skeptisk till att öka startsumma och startskills från grund till något utöver. Det var dock länge sedan jag spelade en BB-turnering, så det kanske är bara gamla takter som talar. Vad är poängen med att bjuda på tre skills för alla lag?

    Fristående turnering låter dock som en mycket bra idé.

  • Tanken med att ha mer pengar och skiljs är att göra alla lägen mer jämna i en turnering och att introducera lite variation. Kör man på tv 100 rakt av är det vissa lag som tjänar oerhört mycket på det. Lag som 'blomstrar' vid högre tv blir mer spelbara och ger mer variation bland lagvalen.

    Tror också att du missförstår vad som menades med kort schema. Det borde ges två tider mellan vilka matchen skall spelas. Denna tid är dock väl tilltagen så att om man vill gå och kika på annat en stund så skall det inte vara omöjligt.

  • Väldigt stora konvent som Gothcon har oftast pass på ungefär fem timmar, och varje match ska då vara spelat inom det passet. På så sätt kan man ofta hinna med att spela i flera olika turneringar på konventen och komma och gå lite som man vill. Det är ju dock beroende av att resten av konventet fungerar på ungefär samma sätt, och kräver att man kan spela minst över två dagar (tre pass lördag och två söndag t.ex.).

Sign In or Register to comment.