Möjlig ny FoW spelar (late) behöver pepp

edited 6 december 2011 02:17 in Flames of War

Tjenare alla Jag har öppnat ögonen för FoW och undrar om reglerna är komplicerade och vad som behövs för att köra late war

Undrar även hut tätt det är med ww2 fanatiker i Umeå.

Tänkte starta Sovjet, finns det ngn speciell bok för just dom eller är det en generell bok?

Också regelboken som följer med ''Open Fire'', är det den fulla regelboken?

Tack på förhand, Thom Olofsson

Kommentarer

  • Tjenare!
    Vi är ett gäng som hyfsat nyligen startat upp med FOW. En del av oss har bara hunnit en handfull matcher, en del lite mer men alla är vi fortfarande i uppbyggnadsfasen (blir en del "proxande" och omålade enheter). Eftersom vi är spridda från Sundsvall till Skellefteå och har mer eller mindre "liv" (fruar, barn, hundar osv) så tänkte vi försöka organisera en "taggar-helg" efter nyår och förhoppningsvis om terräng-guden är med oss en turnering framåt mars-april. Vi har använt oss av midwar som inkörsport men de flesta bygger sina arméer med latewar i åtanke (ofta är det bara en fråga om att byta ut en eller två enheter).

    Reglerna är långt ifrån komplicerade, och har man spelat GW-spel tidigare är steget väldigt litet (förutom att vissa envisas med att mäta i cm)! FOW är i ännu högre utsträckning ett "dricka-öl-och-snacka-skit" spel så man kanske inte ska hänga upp sig på reglerna alla gånger, men å andra sidan är ju GWs regler långt ifrån perfekta alla gånger de med!

    Jag vet att det finns en del ww2-fanatiker här i staden, och även om det gäng jag spelar med allihopa är hyfsat insatta i historien så är det viktigt att understryka att vi är gamers först och främst. Jag skiter fullständigt i om du spelar ökentyskar mot vinterfinnar eller om du råkat måla dina US Rangers med lite fel nyans på khakibyxorna.

    Sovjeterna har en hel del "böcker" eller intelligence briefings som de heter. Du har dock en perfekt tajming för den 17:e december så släpps en compilation av de flesta sovjetiska latewar-listor i en bok som heter "Red Bear". Sovjetiska midwar-listan heter "Eastern Front" och den finns inne på Fantasia annars så äger jag ett exemplar. Jag kommer förhoppningsvis att vara på FUSK på torsdag för att spela en match mot Simpan och hans britter och du är såklart välkommen att kika förbi för att titta på figurerna (de flesta dock omålade), bläddra lite i böckerna samt att snacka skit i allmänhet!

    Sist kan du ju även kolla in min youtube-kanal där jag försöker posta lite battle-reports (har inte blivit så många ännu då jag skäms lite för att filma omålade figurer). Jag kopierar stilen skamlöst från den här killen så det kan också vara intressant att kolla in!

  • Låter väldigt revligt^^ Bor i en by drygt 5mil bort från Umeå.

    Angående ''dricka öl och snacka skit'' så är jag 15 och UNFare ;)

    Red bear låter intressant :D

    Jag spelar fantasy (OnG, DoC) och 40k (Eldar)

    När det gäller liv så räknas väl flickvän, vänner och bondgård xD

    Fantaiker delen var mest för att väcka uppmärksamhet;D

    Har även en kompis som kollar på Tyskar^^ (också 96a)

    Ska kolla in kanalen ;D

    Tack för allt, Thom Olofsson

  • "Dricka öl och snacka skit" är väl mer ett uttryck för "casual gaming" (och eftersom det är ett brittiskt påhitt brukar öl vara med i bilden), själv dricker jag Pepsi max ;0)

    Hör av dig om du är intresserad av kika förbi på torsdag!

  • Jag är definitivt intresserad men frågan är om ngn kan skjutsa mig dit :/ har inte heller busspengar... Måste fråga om ngn ska dit.

    Vilka tider spelar ni?

  • Vi lär vara på FUSK runt 11-12 och hålla på fram mot 15-16.

    Också regelboken som följer med ''Open Fire'', är det den fulla regelboken?

    Ja och nej. Det är alla regler som behövs för att spela, men den "stora" regelboken innehåller lite fler regler runt scenario/kampanjspelande. Det enda som inte finns där som KAN vara viktigt är reglerna för Pioneers om du skulle vilja spela sådana.

    Den stora regelboken har också ett mera lättarbetat index, men jag skulle ändå vilja påstå att Open Fire är ett sjukt prisvärt litet paket!

  • Angående tiderna... Ett ord, skola...

    Bra att veta^^

Sign In or Register to comment.