Fancy Fanatic V

edited 17 januari 2012 04:10 in Turneringar / konvent

Fancy Fanatic V.

Då var det bestämt att det blir ännu ett Fancy Fanatic i Umeå. Fancy Fanatic är en endagsturnering där vi spelar figurspel, dricker goda drycker och fina Whiskeys. Denna turnering kommer att gå av stapeln den 25 Februari. Den kommer hållas i Stöcke Bygdegård en bit utanför Umeå stad. Vi har plats för totalt 40 spelare. Både 40k och fantasy spelas. Anmälningsavgiften är 700SEK och för det får man:

  • Inträde till Sveriges finaste turnering
  • En välkomstdrink
  • En lunchsmörgås
  • En catrad måltid
  • Kvälls/nattkorv med tillbehör

Meny

Lunchsmörgås:
Alternativ 1: Snibb med ost, skinka, sallad, tomat, gurka och en kyckling-curryröra

Alternativ 2: Snibb med ost, mer ost, sallad, tomat, gurka och en ananasröra (lakto-ovo-vegetarisk, kan dock inte säga om osten innehåller löpe eller inte, men det går kanske ta reda på vid begäran)

Middag:
Saffrans och honungsglaserad fläskytterfilé med rödvinssky, syrad kålsallad med rostmandelpotatis

Efterrätt:
Kladdkaka med hallongrädde

Nattmat:
korv med bröd, senap och ketchup

Eventuell vegetarisk middag eller specialkost meddelar ni vid anmälan.

Regler, krav och restriktioner

Eftersom Fantasia Fanatic är ett evenemang där det serveras alkohol är det ett slutet event med 18års åldersgräns. Besökare kan tillåtas efter förfrågan och godkännande av arrangör.

Anmälan

Från och med lördagen den 21 Januari kl 10:00 kommer man att kunna anmäla sig på Fantasia. Anmälan tas emot enbart i butik och iochmed att man anmäler sig betalar man också anmälningsavgiften. Dock eftersom en del spelare med lång resväg har visat intresse kommer vi att tillåta alla som inte bor i Umeå med omnejd att göra intresseanmälan via mail. Denna intresseanmälan ska göras mellan den 1-14 Januari. Beroende på hur många anmälningar som kommer in så kommer ett antal platser avsättas för dessa spelare. OBS! Föranmälan via mail ger inte någon garanterad plats, mer information kommer att komma till er via mailsvar när ni anmält intresse under de första veckorna i Januari. Vilken mailadress ni ska skicka denna anmälan till kommer läggas upp den 1 Januari.

Klädkod

På Fancy Fanatic kan man inte komma och se ut hur som helst. En viss nivå av Fancy-het måste uppnås. Följande gäller:

Minimum upptill: Skjorta. Hel, ren och helst nystruken. De flesta skjortor går bra förutom rena semester/hawaiiskjortor

Minimum nertill: Långbyxor, skor och strumpor, hela och rena. Gärna kosymbyxor och någon form av finare sko. Jeans går bra så länge de är hela ("modernt" trasiga inte ok) och rena. Enklare skor går också bra om de är nya.

Rekommenderat: Slips eller fluga, väst och kravatt, kostym/kavaj, snygg pullover ovanpå skjortan, en passande huvudbonad till din utstyrsel osv. Det går inte att komma för uppklädd.

Att inte uppfylla klädkravet kan leda till diskvalifikation och att man portas från lokalen.

Konsumption av mindre nyttiga ämnen.

På Fancy Fanatic dricker vi fina alkoholhaltiga drycker medans vi rullar tärning. Ingen alkohol kommer gå köpa på plats, så ta med dig allt du vill dricka och dela med dig av. Följande gäller dock angående komsumptionen av alkohol.

Drick inte mer än du kan hantera! Deltar du i Fancy Fanatic är du mogen och erfaren nog att sluta dricka innan du börjar kräka ner toaletten/golvet eller få impulser att stage-diva över någon annans armé (att thrasha sin egen armé efter du spelat färdigt alla dina matcher är tillåtet så länge inte omgiviningen eller inredningen tar skada). I och med att du betalar anmälningsavgiften godkänner du att efterdebiteras eventuella extrautgifter som orsakas av ditt eventuella vårdslösa beteende.
All rökning av cigarrer och cigaretter sker naturligtvis utomhus på angiven plats. Alla fimpar slängs i askfatet, vi vill inte ha några fimpar på marken.

Regler kring själva spelandet

40K:

Vi spelar med arméer inte mindre än 1163 poäng och inte större än 1437 poäng. Matcherna spelas på 1 skiva (1,20x1,20). Standard Force organization chart gäller plus följande restriktioner:

  • Inga bra special characters.
  • Allt annat som är för bra för en Fancy-turnering

Fantasy

Vi spelar med arméer inte mindre än 1178 poäng och inte större än 1463,5 poäng. Matcherna spelas på 1 skiva (1,20x1,20). De vanliga procentgränserna gäller samt att listan inte får vara för bra för en Fancy-turnering.

Det rekommenderas att inte bryta mot någon av följande punkter, görs det bör listan vara svag i övrigt eller att man har en bra motivering:

  • Inga lord-level special characters.
  • Max 4 magilevlar
  • Max 50 poäng utrustning på varje karaktär (utöver eventuellt mount)
  • Max 450 poäng i samma enhet
  • Max en av varje sorts warmachine.

Turneringen kommer spelas med ett inledande gruppspel där man spelar tre matcher inom sin grupp. Efter gruppspelet spelas sedan en avslutande final/placeringsomgång där vinnaren avgörs. Gruppindelnigen lottas inte utan arrangörena kommer, på ett oerhört totalitärt och diktatoriskt sätt sortera in deltagarna i dessa grupper efter armélista och känd spelskicklighet hos deltagrna. Detta för att alla förhoppningsvis ska få så jämna och roliga matcher som möjligt.
För att vi ska kunna förbereda dessa grupper skall listor på vad ni ska spelas ska skickas/lämnas in två veckor innan turneringen. Arrangörerna förbehåller sig rätten att kräva att listor görs om ifall de anser att sista restriktionen ej är uppfylld.

Scenarios 40K

Inför varje match

Inled med att slå varsin tärning, den som slår högst kommer att få dra en lapp ur en stor skål som finns i lokalen. På denna lapp kommer det finnas två scenarion angivna. Den som drog lappen får då välja vilken av dessa två scenarios som ska spelas, sedan får hans motståndare välja vem som ska få gå först. Den som går först väljer deploymentzone och ställer ut först som vanligt. Denna process görs separat för varje match turneringen igenom så det olika scenarios kommer spelas på olika bord samma runda och spelare kan få spela samma scenario flera gånger under turneringen.

General

The rules for Scoring units, Reserves, Deep Strike and ”ending the game” from the rulebook page 90, 94 and 95 applies to all scenarios. Deployment is set in each scenario and follow the rules from the rulebook

Victory Condition: Killpoints

With this victory condition the objective of the match is to kill as many of your opponents killpoints, while losing as few of your own as possible. When the match is finished, you score one point for each killpoint you have taken from your opponent and one point for each killpoint you still have alive. Then you compare scores on the table below:

Diff Matchpoints
0-4 1-1
5-9 2-1
10+ 3-0

Armies with few killpoints can be subjected to modifications. This will be decided later.

Victory Condition: Objectives

With this victory condition the objective of the match is to control as many objectives as possible. Controlling the objectives follows the rules from the rulebook. When the match is finished, you compare the difference in number of controlled objectives on the table below:

Diff Matchpoints
0 1-1
1-2 2-1
3+ 3-0

Scenario 1: The Eclipse

Deployment: Pitched Battle
Victory conditions: Killpoints
Special Rules: Roll one die at the start of each game turn. If the roll is less than or equal to the turn just about to start, the eclipse occurs (i.e a roll of one at the start of the game triggers the eclipse, a roll of 1 or 2 at the start of the second game turn triggers it etc.) When the Eclipse occurs, the following two game turns is played with the night fighting rules. The eclipse can only occure once, so no additional rolls has to be made after it have started.

Scenario 2: Phaserzone

Deployment: Quarters
Victory conditions: Objectives
Special rules: Place four objectives on the field, one in the center of each quarter. At the start of each player turn assign the numbers 1, 2, 3 and 4 to the four objectives, then roll a die. On a roll of 1-4, the objective with the number matching the roll will scatter. On a roll of 5 or 6, nothing happens. To scatter the objective, roll a scatter die and 2D6. If a hit is rolled, the objective moves a number of inches equal to the result of the lower die in the direction of the small arrow on the crosshair. If a scatter result is rolled, the objective moves a number of inches equal to the result of the higher die except if both dice shows the same result, then it moves the full distance of both dice (note that moving the full 2D6 can only occur if a scatter result is rolled, on a hit it only moves a number of inches equal to the result of the lower die)

Scenario 3: The vortex

Deployment: Random, Roll a die: 1=Dawn of war, 2-3=Pitched, 4-6=Quarters
Victory conditions: Killpoints
Special rules: At the start of battle, place a small template (or a vortex template if you have one) in the center of the table. At the start of each game turn scatter the vortex 1D6 inches (it always moves, even on a hit result). The vortex doesn’t affect terrain, but any model on either side that moves into or is touched by the vortex when it moves is instantly killed. If a Vehicle, character or the last model in a unit is killed by the vortex, your opponent will not get awarded a killpoint for that unit, so you’ll have to keep track of any killpoints taken by the vortex.

Scenario 4: Snag and Hold

Deployment: Pitched Battle
Victory conditions: Objectives
Special rules: At the start of battle, place three objective along the tables middle line, one in the center, and the others 6” from each table edge. If you have a non-vechile model in base contact with an objective at the start of the movement phase, he can carry the objective with him, but if he does, he and any unit he is part of cannot more more than 6” in the movement phase and cannot run in the shooting phase. No army-specific moves can be used while carrying an objective. After a unit carrying the objective have moved the objective still have to be in base contact with the same model, but the player is free to place it anywhere around that models base. A unit can embark in a transport with an objective, but then that transports move is limited to 6” and your opponent can contest the objective by being within 3” of that transport. A unit can drop an objective during the movement phase by moving away from it. A model also automatcally drops the objective if he charges or becomes charged (If he has to move for any reason during a charge, close combat or pile-in move, leave the objective in-place)

At the end of the battle, the player who have taken more killpoints from his opponent counts as controlling an additional objective.

Scenario 5: Electrical Storm

Deployment: Random, Roll a die: 1=Quarters, 2-3=Pitched, 4-6=Dawn of War
Victory conditions: Killpoints
Special rules: An electrical storm is affecting the whole battlefield in the following way:
All psychic powers is counted as being cast within range of a LD9 Psychic hood (This effect cannot be used if the player wishes to use a item of his own that effects psychic powers.)

All weapons not mounted on a vehicle with a range greater than 24” have their range decreased by 8”

Roll a die for each of your vehicles at the start of the shooting phase. On a roll of one they suffer a crew shaken result that cannot be ignored by any special rule.

All chargemoves are only made at half its normal range (rounded up)


Scenarios Fantasy

General rule: If you are wiped your opponent is rewarded with 1463,5 VP for your army regardless of your armysize.

The victorycondition is the difference in VPs between the players in all matches. Victory points are calculated according to the rulebook with the following modifications. Fleeing units at the end of match gives full VP Halved units (count the number of models) gives 25% VP Compare VPs and report the score according to the table below:

Diff. in VP Matchpoints
0-400 2-2
401-700 2-1
701-1100 3-1
1101+ 4-0

Inför varje match:
Dra en lapp från scenarioskålen som finns på plats. På denna lapp finns två av nedanstående fem scenarion angivna. Slå sedan varsin tärning. Den som slår högst kommer att få välja vilket av de två scenariona som finns angivet på lappen som kommer att spelas men innan den som vann tärningsslaget gör detta val kan hans motståndare välja att lappen slängs och en ny lapp dras. Personen som vann tärningsslaget får nu välja ett scenario från den nya lappen istället. Motståndaren till den som väljer scenario får välja sida.

Scenario 1: Magiplupp

This scenario follows the rules from the Battleline Scenario (rulebook page 144) with the following modifications:

Magical Vortex: Place an objective marker at the center of the table (a coin will do fine). At the start of each players turn, before anything else happens, the objective will scatter 2D6 (even on a hit). The objective will stop moving if it hits a table edge.
All units with atleast one model partially within 6" of the objective have -1 to all stats (to a minimum of one) and are immune to magic. This immunity includes all kinds of magic attacks, magical shooting (even hail of doom arrow), any kinds of bonuses from benficial spells and all kinds of penalties or bonuses generated by magic items. Wizards within 6" (including wizards in units that is within 6") can't cast spells or roll for channeling.

Scenario 2: Blåsigt

This scenario follows the rules from the Battleline Scenario (rulebook page 144) with the following modifications:

High Winds: All shooting attack suffers a -1 to hit penalty that cannot be ignored by any special or army specific rule (so it even applies to Tomb Kings for example). Shooting attacks that doesn't need to roll to hit can't fire at all unless they sucessfully roll 4+ before firing each turn (roll separatly for each one). Any shooting attacks that uses the misfire dice may re-roll misfires.

Scenario 3: Dawn Attack

This scenario follows the rules from the Dawn Attack Scenario (rulebook page 145).

Scenario 4: Allt åt helvete

This scenario follows the rules from the Battleline Scenario (rulebook page 144) with the following modifications:

All units roll one extra dice for charge distance and adds it to the units total charge distance.
All charges counts as being made through Dangerous terrain.
If a unit rolls all sixes for charge distance, the entire unit dies (no saves of any kind allowed).

Scenario 5: Plusminus

This scenario follows the rules from the Battleline Scenario (rulebook page 144) with the following modifications:

Place two objectives along the tables middle line, 12" in from the left/right table edge.

The two objectives are different from eachother, there is one bonus objective and one penalty objective (you won't know which is which until the first objective is picked up). As soon as a unit moves into contact with an objective, that unit picks it up. When the first objective is picked up, randomly determine if it is the bonus or penalty objective (the other objective automatically becomes the other type).
A unit carrying the objective can hand it to any other unit that isn't in close combat at the start of it's controlling players turn. If it chooses to hand it to an enemy unit, a roll of 4+ has to be made to succeed. If that roll fails the unit will have to continue carry the objective.
A unit carrying an objective will drop it if dies or breaks from close combat. When this happens, the opponent chooses any other unit on either side to recieve the objective (no rolls needed even if he chooses an enemy unit).

Bonusobjective:
Grants 5+ Ward save that cannot be combined with any other ward saves, nor can it be used if any other ward saves are to be used.
Grants +1 to hit in close combat and on shooting (applies even to units that cannot normally benefit from bonus modifcations)
Gives the unit Stubborn (if the unit is also steadfast, it gets +1LD)

Penaltyobjective:
Rolls one D6 less for charge distance
Suffers a -1 to hit penalty in in close combat and on shooting that cannot be ignored by any special or army specific rule
Automatically hands over the bonusobjective to any other unit not engaged in close combat.
If the unit doesn't declare a charge, it has to move at maximum speed towards the closest enemy unit.
If the unit has random movement length, it moves in a random direction.

Tidsschema

09:00-10:00 Insläpp, mingel och välkomstdrink.
10:00-12:00 Match 1
12:00-12:45 Lunchsmörgås
12:45-14:45 Match 2
15:00-17:00 Match 3
17:00-19:30 Middag och skitsnack
19:30-21:30 Finalomgång.
21:30-22:00 Prisutdelning
22:00-> Partytajm (på ett mycket sofistikerat vis)

Priser

1:plats i respektive turnering
Pris till Turneringens bäst klädde man (i.e den mest välkammade, välvaxade, välansade och uppklädde spelaren)

«13456

Kommentarer

  • 25e feb var bokad då =P. årets happening

  • Vilka rekommendationer har ni vad gäller transport till och från Stöcke? Sist jag var på fest där hade vi chartrat en linjebuss från Universitetet...

  • Riktigt riktigt sugen!

  • Pris till Turneringens bäst klädde man

    Bäst klädda kvinna då? Eller man i kvinnokläder? Vet JämO om det här? ;0)

  • Som transa känner då jag mig diskriminerad...

  • borde det inte heta 'Best in show' för att bättre reflektera vad det handlar om? ;) dans-moves m.m måste ju också räknas in..

  • taggar som fan! ladda ladda

  • inte mindre än 1163 poäng och inte större än 1437 poäng

    kommer det någon förklaring på detta eller måste man lista ut det själv? ;0)

  • Varför inte 1337 poäng?

  • edited 24 oktober 2011 11:15

    inte mindre än 1163 poäng och inte större än 1437 poäng

    kommer det någon förklaring på detta eller måste man lista ut det själv? ;0)

    Minimigränsen är till för att berätta hur lågt man får gå om man anser sig vara tillräckligt bra för att inte behöva lika mycket poäng som övriga (det kan också påverka bedömningen av listans hårdhet för grupplaceringarna). Maxgränsen är som vanligt till för att begränsa storleken på arméerna :)

    Varför inte 1337 poäng?

    För att denna turnering är så elit att vi la på 100 poäng på 1337.

  • Bara så ni vet så har jag börjat måla Terminators som en galning nu. Dels för att de är "eliten", men också för att jag ska släppa Dundervargssargen och komma in i coolhetsfighten. Och en termoskostym borde väl passa för en classy turnering i kallaste Norr... ;P

  • Brager ska vi samåka & ordna chaufför?

  • Gällande inga spec. karaktärer i 40K så är jag kluven där. Jag kan köpa karaktärer som gör x till troops eller liknande (j*vla Purifier Crowe!) men samtidigt så eliminerar man ju Deathwing listor iom Belials frånfälle. Och för egen del så hade jag gärna använt Parasite of Mortrex till mina 'Nids. En rätt så usel Specialare, men ändock en specialare (och vad viktigare är, ett HQ)...

  • •Inga special characters.

    Tråkigt.

    Man tar i och för sig bort en del griskombinationer i och med detta, men långt i från alla. Samtidigt så försvinner möjligheten till en del annorlunda listor.

  • Vafan inga SC inga rosa apor för mig då massivt me - i pepp här

  • Ja faktiskt, lite mindre pepp. Är det sådär särdeles många karaktärer i 40K som ställer till det? (Kan faktiskt inte komma på en enda, annat än den där j*vla Crowe :) ) Varför inte i så fall bara begränsa just dem, då många 40K listor som är hellre-än-bra är beroende av att en spec. karaktär gör dem till X. Och som vi alla vet så borde hellre-än-bra listor vara Fancys kännetecken. :)

  • edited 26 oktober 2011 00:23

    Herre gud vilket tjat.
    Tycker att det är modigt OCH uppfriskande med lite nytänk. Fancy har ju varit en lite anorlunda turnering och borde så förbli.

    Heja Danne och Dea död åt alla SC

  • Att slippa Logan på låga poäng räknas som en bonus!

  • Jag kan helt och hållet förstå inga SC men iom att armen jag bygger och vill spela kräver en SC (Coteaz) för att överhuvudtaget vara legal så blir det ju lite småtråkigt då jag inte direkt är sugen på att spela mina andra armeer

  • Jag kan helt och hållet förstå inga SC men iom att armen jag bygger och vill spela kräver en SC (Coteaz) för att överhuvudtaget vara legal så blir det ju lite småtråkigt då jag inte direkt är sugen på att spela mina andra armeer

    Vi kan nog tänkas göra en del undantag till restriktionerna så fortsätt tagga:-)

  • Tagg on igen =P

  • Jeans... nu får ni ju tänka om, det är väl inte ett hillbillypartaj !

    Jag säger bränn jeansen och våga ha gabardin!

  • Blir nog kul :-)

    "Max 50 poäng utrustning på varje karaktär (utöver eventuellt mount)" Känns lite orätvist mot fighterhjältar. Bara icke magiskt kitt tar ju upp en fet bit av dom poängen för en chaos hjälte medans magiker x bara behöver köpa ett bra arcane item.

  • allvarligt folks... att ifrågasätta restriktoner på Fancy... man börjar ju undra om ni förstått poängen med Fancy :-)

  • håller helt och hållet med Lost, nu ska vi vara nöjda med de restriktioner som finns, vi fantasy spelare har ju inte fått möjligheten att få spela (hero level)unika karaktärer sen,,, alltid? Viggo har ju också en poäng att fighter lords blir sämre, men jag tycker att vi ska ta tillfället i akt och spela magitunga listor med de bra special karaktärerna och ha roligt.

    @viggo3000 se det från den ljusa sidan du får ha en death lvl4, med pedanten och ingen cap på hur många tärningar du får generera eller ta per spell. Rena jul afton. :)

  • Nu var det ju inte så att jag var kritisk så mot sc restriktionerna. jag kan köra utan scs om man får köra med de composition ändringarna de ger tex att man kan köra inquisition henchmen som troops utan coteaz osv. kändes mest trist att listan jag byggt och målat på blev olaglig helt plötsligt. men ja jag håller med om att turneringen ska vara tok layback style.

  • Henchemen-listan blir ju typ bättre utan Coteaz, så låt grabben spela med sina apor vettja! Däremot lämnar jag nog Mephiston hemma ;0)

  • Är det grönt ljus på Henchmen-listan? Och är det i så fall med eller utan Coteaz? Är lite sugen på någon form av Ad-mech stök nämligen, nu när man inte behöver knåpa ihop så fasansfullt mycket poäng!

Sign In or Register to comment.