Sand dune tutorial söker

edited 14 oktober 2011 10:55 in Figurmålning etc

tjo stridshammaren!

Jag är i tagena att börja fixa med min TK arme och har sökt med ljus och lyckte (även google) efter en bra tutorial till hur man gör snygg ökenterräng. Det jag framförallt är ute efter är de effekter som blir när vinden blåser i finkornig sand. Det som gör att det nästan ser ut som små vågor.

Har någon här gjort något liknande eller sett någon annan som lyckats?

Tack för er kollektiva kunskap.

Kommentarer

  • Forma kullen med rosa finolit eller vanlig vit frigolit. Spackla sedan kullen. Använd lite vikt tidningspapper och dutta med pappret i spacklet för att få fram sandvågorna.

    Lycka till!

  • edited 14 oktober 2011 12:02

    Hm. Jag inser att jag har givigt utrymme för tolkningar om vad jag menar med den, av mig, efterfrågade effekten. På bilden i länken är en bild på det jag är ute efter. I förgrunden ser ni de små krusningarna som jag vill komma åt. Det är altså inte fråga om själva... Sanddynen.

    serpent: tack! Jag ska prova att jobba i spakel. Såg en rätt grym artikel om hur man gör packad snö som talade om något liknande.

    http://www.portwallpaper.com/imgwal/sand-dunes43816.jpg

  • Kullen gör som påpekats i någonslags frigolit. Gärna i extruderad cellplats, XPS för bästa hållbarhet.

    Gällande vågorna är detta en klar utmaning och jag måste nog säga att det nog kommer att vara väldigt svårt att få till dessa i rätt skala. Det finns en del färdiga instrument som kanske kan fungera. Tror Panduro har någonslags rivlinjal som kanske kan användas att dra genom exempelvis spackel. Likaså finns ju fixkammar till våtrumslim, men dessa är tyvärr oftast väldigt grova och kantiga. Du kan säkert testa med en gammal kam eller borste i alla fall.

    Vad du skulle behövt är en cylinder som är vågformad (räfflad), som du kan föra över som en kavel. Har du rätt storlek, skulle du kunna köra rätt på XPS, då den håller formen rätt okej. Kanske du har möjlighet att kika runt bland leksaksbutiker och se om det finns någon lerkavel att bruka?

  • Om hela bordet ska se ut sådär i rätt skala så skulle jag säga att det enklaste du kan göra är att fara till någon tapet butik och leta en tapet med ungefär det där mönstret limma det på brädet och måla det önskad färg

  • edited 15 oktober 2011 06:13

    En sån här är ju det du skulle ha!

    Hela hemsidan här har olika typer av kavlar (så du kan få precis vilken typ av mönster och så du vill!)

  • Yes! Precis en sådan som Droken hänvisar till är det jag tror skulle passa.

  • Jag tror att en kam/ådringsverktyg skulle funka bättre, kolla även efter en produkt som heter "Sandy paste"

Sign In or Register to comment.