Regelfrågor in för FF XX

135

Kommentarer

  • Härligt med alla snabba och tydliga svar!

  • Kan en grupp Wolf Scouts med en karaktär som har Saga of the Hunter göra en Behind Enemy Lines outflank, eller pajjar karaktären Scouternas specialregel?

  • Kan man kasta Cracks call om man står i närstrid? Kan man kasta den på units som är i närstrid? -Man targetar ju ingenting direkt utan bara väljer en riktining.

    Jag tänkte på regeln för vortex nämnligen.

  • En annan sak: Med två Rune Priests, om de har samma Psychic powers, men olika utrustning, räknas de som olika då?

  • @Hemlighållaren: Om du kollar GWs FAQ ang. Space Wolves så nämner de på botten av sid4 att du måste ha olika Wargear på alla HQ:n (inkl. Sagas), men de påpekar även längst upp på sid 5 att du även måste ha olika Psychic Powers.

  • @Ekan: Tack för hjälpen! Det är så himla bökigt att ha flera av samma karaktärstyp. Man måste alltså ha olika utrustning, olika psychic powers och de får inte ha samma Saga.

  • Korrekt uppfattat!

  • Denna fråga gäller regler som använder frasen: "For every unsaved wound the model suffers..."
    Säg att en modell med 2 Wounds blir woundad 10 gånger och klarar 2 saves. Räknas det för regeln då som att modellen tagit 8 Wounds eller bara de 2 Wounds som står på modellens profil?

  • När det gäller närstrider kan du väl som mest förlora så många wounds du har? Så om en modell har tappat två av tre wounds så kan den max tappa ett, även om den missar fyra saves. Samma gäller ju för ID-wounds: du kanske bara gjorde ett wound på en W3-modell, men eftersom den tappar alla får du tre i Combar Resolution.

    Så skulle jag säga, men jag har ju inget som helst med själva turneringen att göra... Äehum.

  • Frågan gäller alltså inte Combat Resolution utan specialregler.

  • En sak jag funderat lite på här med objektiv i byggnader. Som det står i häftet nu går objektiven över alla våningar för att man inte ska sätta sitt objektiv på översta våningen och på så sätt hindra folk från att få upp trupper innan spelet är slut. Vore det inte bättre att säga att objektiven måste vara på markplan? Annars måste man ju hur som helst upp för att döda den där 10 stealth enheten på högsta våningen.

  • Angående cracks call så får den kastas från en närstrid och man får look out sir i alla lägen.

    Denna fråga gäller regler som använder frasen: "For every unsaved wound the model suffers..." Säg att en modell med 2 Wounds blir woundad 10 gånger och klarar 2 saves. Räknas det för regeln då som att modellen tagit 8 Wounds eller bara de 2 Wounds som står på modellens profil?

    Två unsaved wounds

    En sak jag funderat lite på här med objektiv i byggnader. Som det står i häftet nu går objektiven över alla våningar för att man inte ska sätta sitt objektiv på översta våningen och på så sätt hindra folk från att få upp trupper innan spelet är slut. Vore det inte bättre att säga att objektiven måste vara på markplan? Annars måste man ju hur som helst upp för att döda den där 10 stealth enheten på högsta våningen.

    Regeln är i första hand satt för att du ska kunna contesta objektivet på ett vettigt sätt. Sedan kan det väl diskuteras om det är bra eller inte att man kan hålla objektet från alla våningar men det är inget som kommer ändras denna gång iaf, och som scenariona ser ut i dagsläget så har man väldigt liten befogenhet över hur objektiven placeras ut ändå.

  • edited 16 september 2011 12:12

    Angående cracks call så får den kastas från en närstrid och man får look out sir i alla lägen.

    Får man kasta den in i en närstrid man själv inte står i?

    1. Blir det fortfrande misscast om spellen dispellas?
    2. Går spellen igenom fast man inte når casting value?

    Det är ju bra att läsa frågorna ordentligt innan man svarar. Jag hade tidigare svarat ja på frågan om det är miscast även om den dispellas men svaret skall vara nej. Så det korrekta svaret på dessa skulle alltså vara:

    1. Nej
    2. Ja
    • Enheter som befinner sig i transporter kan inte hålla eller contesta objektiv.
    • Dedicated transports kan inte contesta objektiv.
    • Fordon som är immobilised kan inte contesta objektiv.

    Jag undrar bara, varför?

  • I Fantasy, scenario capture and control. Då man får 1 för sitt eget objektiv och 2 för motståndarens, så innebär det att det kan delas ut mellan 0-6 poäng beroende på om någon håller objektiv och vilket, jag antar att man delar ut resten lika.

    Men till vem tillfaller halva poäng? Avrundas det till ett och ges till den som har flest eller minst objektiv?

    T.ex. om det blir 2-1 i objektiv, då finns 3p kvar som ska delas ut. Blir det 4-2 eller 3-3? Eller 3,5-2,5?

  • edited 18 september 2011 15:25

    Har jag förstått det rätt med att man inte längre räknar "flest poäng" i närheten av objektiv, utan antalet enheter?

    Det känns ju aningen snevridet att en solo-katt från OK, harpies, billigt fast cav etc bara kan glida in och plocka undan poäng från dyra enheter. Eller att man har två enheter på 50+ poäng som glider förbi och tar objektivet och alla poäng från enheter som kostar 400+.

    På förhand känns det som att arméer som har få och dyra enheter kommer ha rejäl uppförsbacke i scenarios där objektiven spelas. Räcker ju trots allt att endast ha en enda modell i en enhet kvar för att contesta och dela på poängen eller rent utav ta alla.

  • edited 18 september 2011 16:48

    Har jag förstått det rätt med att man inte längre räknar "flest poäng" i närheten av objektiv, utan antalet enheter?

    Är detta ändrat? Första gången jag lästa regelhäftet tyckte jag att det stod att det var mest poäng som räknades, men jag kanske slarv-läst.. Nu verkar det vara som du säger. Håller med om att det verkar konstigt!

    OK-katter kan inte hålla eftersom de är war beasts, men som du säger så kommer det bara handla om att ha några snabba små enheter som man kan hoppa in på objektiv med. Då vissa arméer kan köpa ut massa små enheter snorbilligt så känns det inte riktigt fair.

  • edited 18 september 2011 16:17

    • Enheter som befinner sig i transporter kan inte hålla eller contesta objektiv.
    • Dedicated transports kan inte contesta objektiv.
    • Fordon som är immobilised kan inte contesta objektiv.

    Jag undrar bara, varför?

    Folk tycker generellt sett att transporter är för bra i nuvarande edition då de är väldigt billiga, lätt att hoppa in och ut ur och svårt att hantera för de flesta arméer om de används i stora tal. Det är också rätt ofarligt att sitta i en exploderande transport. Därför har vi valt att begränsa användbarheten av transporter i några av våra scenarios.

    I Fantasy, scenario capture and control. Då man får 1 för sitt eget objektiv och 2 för motståndarens, så innebär det att det kan delas ut mellan 0-6 poäng beroende på om någon håller objektiv och vilket, jag antar att man delar ut resten lika.

    Men till vem tillfaller halva poäng? Avrundas det till ett och ges till den som har flest eller minst objektiv?

    T.ex. om det blir 2-1 i objektiv, då finns 3p kvar som ska delas ut. Blir det 4-2 eller 3-3? Eller 3,5-2,5?

    Ja man räknar halva poäng och om det inte jämnar ut sig innan matchen är slut så flyttas den halva poängen från vinnaren till förloraren. Så om en match slutar 12,5 - 7,5 så blir det 12-8, oavsett vem som fick fler poäng från primary resp secondary.

  • Angående fantasyscenarioreglerna för att hålla objektiv så har vi uppdaterat häftet och ändrat så barrskog behöver inte oroa sig över annalkande demens. Ändringarna blev inte bra har vi insett efter era påpekanden så vi kommer att ändra igen. Det kommer att bli baserat på ett "unit-strength" baserat vis istället. Ny uppdatering av häftet kommer förhoppningsvis ikväll, Dea meddelar då det är ute.

  • En fråga angående "bryta moral-scenariot". Förra året råkade man ut för en -1Ld på armén då man blev broken, men det ser ut nu som att inget händer, förutom att man tappar objektivpoäng förstås. Är detta avsiktligt?

  • Kommer det vara markerat i häftet (fetstil el dyl) vad som blivit ändrat sen första häftet.

    För oss stackare som inte orkar läsa så noga att vi hittar det själva...

  • En fråga angående "bryta moral-scenariot". Förra året råkade man ut för en -1Ld på armén då man blev broken, men det ser ut nu som att inget händer, förutom att man tappar objektivpoäng förstås. Är detta avsiktligt?

    Ja, vi uppfattade det som att många ändå glömde bort den punkten under matchen samt att det tillförde väldigt lite så nu är det bara för poängens skull man räknar breaking point.

    Kommer det vara markerat i häftet (fetstil el dyl) vad som blivit ändrat sen första häftet.

    Det kommer inte att synas men det som ändrats är följande:

    i fantasy är det secondary objective 1 och 3

    i 40K är det restriktioner och förtydliganden på sidan 7 och 8 (häftet blev också en sida längre from sida 8) samt korrigering av scenario 2.

  • En noob fråga men kommer dark elf Sorceress också vara begränsad till max 5 power dice per spell ?

  • En noob fråga men kommer dark elf Sorceress också vara begränsad till max 5 power dice per spell ?

    Ja

  • Har en Thunderwolf Cavalry fortfarande Rending om han använder ett Power Weapon?

  • @Hemlighållaren: GW's Space Wolf FAQ säger på sida 2 att du inte har kvar rending om du har special close combat weapons, precis som Codexen påpekar under wargear-sektionen av boken (dvs. under Thunderwolf Mount).

  • Får t.ex Bretonnias BSB ha magisk sköld?

  • @gestur666: BSB:s får väl bara ha magic banners?

Sign In or Register to comment.