Badab black eller inte?

edited 12 september 2011 15:00 in Figurmålning etc

En snabb fråga bara.

Jag testar lite att följa masterclass guiden om hur man målar en black reach warboss, som finns att hämta på GW:s hemsida. Till huden använder de först orkhideshade och en wash uttunnad badab black. Det jag undrar är bara, varför använder de badab black? Jag har prövat både med och utan och jag antar att det ska ge en mer känsla av djup. Men då jag prövar blir det bara glansigt i de mörka partierna om jag använder badab black. Det blir bättre utan fast inte fullt så mörkt.

Någon som prövat själv?

Kommentarer

  • Prova med en wash av Chaos Black istället. Vanlig färgwash ger en mycket mattare finish. Bara se till att den svarta färgen är ganska utspädd.

    Håller annars med om att nuvarande wash har kvar den lilla bieffekten ibland med viss glansighet. Förvisso inget mot gamla wash-sortimentet, men ändå kan det uppstå. Tror glansigheten kan bero på någon kemikalie i färgen som påverkar ytspänningen.

  • Glansigheten bör däremot inte spela så stor roll om du ska matt-lacka modellen däremot?

  • Har prövat liknande men ta mindre wash så borde den där glansen du surrar om försvinna. Kör Devlan Mud på allt jag washar själv. Ger, enligt mig, en bättre sammankoppling med alla färger på modellen. Men thats just my tanks (svengelska och punt intended :p)

  • Om det blir glansigt så kan det bero på att du inte skakat burken tillräckligt (har haft det problemet några gånger).

  • edited 13 september 2011 08:35

    Löst problemet. Jag mitt blindstyre såg inte att de i artikeln blandar badab black med chaos black. Det blir en något mörkare wash men ingen glans så långt ögat når. ;D

    Blir rätt bra slutresultat även om man inte uppnår deras nivå riktigt, men det ska man ju inte räkna med på första försöket iaf!

Sign In or Register to comment.