Highlight hjälp.

edited 8 september 2011 12:47 in Figurmålning etc

Jag vill ta mitt målande till nästa nivå, dvs att lära mig highlighta. Jag hittar inga värdefulla tips på gw,s hemsida och undrar om ngn kan hjälpa mig. Det jag målar mest och som jag hade tänkt börja med är Orc-muskulatur. All hjälp uppskattas.

Skullle vara trevligt ifall ngn kunde hjälpa mig personligen (typ på F,U,S,K) då jag aldrig kan fara på fantasias målarkurser (pga skola).

//Thom

Kommentarer

  • I korthet:

    Highlight (högdagring), är där ljuset faller på en modell. Området har en ljusare nyans av färgen. Motsatsen är shadowing (skuggning), där områden som får lite ljus är mörkare.
    På en modell är det enklaste sättet att börja med detta, att använda drybrush teknik. En pensel med en ljusare nyans torkas mot ett papper tills det nästan inte kommer någon färg. Sedan penslas det på området som ska högdagras genom att dra penseln i riktningen där ljuset faller ifrån. Oftast uppifrån.

    Detta kan utvecklas i betydligt fler avancerade steg med målning direkt i olika ljusare nyanser, eller genom blending och liknande tekniker. Även en så enkel metod som att använda "washes", antingen GW's egna, eller en egenblandad, ger en sådan effekt, även om det formellt här blir fråga om skuggning.

    För att se på en modell vilka ytor som blir ljusare, kan man ta en skrivbordslampa, ficklampa eller liknande och lysa därifrån ljuskäglan förväntas falla på modellen. (Man kan ta ett kort med digitalkamera eller mobil för att ha en fuskmall när man sedan målar modellen).

    Utöver detta finns det massor av artiklar på olika forum kring avancerade målningstekniker och även en del instruktionsfilmer finns på engelska (varav en del kan laddas ned - om än på eget "moraliskt ansvar").

  • Tack nilzzon =D ska prova det;)

  • Jag är övertygad om att det finns många som kan ge lite tips och knep på FUSK. Det är bara att fråga nån som sitter där och målar de flesta bits inte. Själv är jag där och målar lite då och då (oftast på onsdags kvällarna och lördags eftermiddagarna).

    MvH Anders Vidmark

  • tack för tipset ;)

  • Du kan kika förbi i stort sett när du vill på Fantasia så kan vi hjälpa dig. Två målarbord står alltid uppställda (förutom när det är evenemang) och är redo att användas.

    Det ska vara sjukt mycket folk i butiken för att vi inte ska ha tid att visa dig lite tips och trix

    //Andreas

  • edited 9 september 2011 08:55

    Om du dyker upp på en fredag på fusk så finns det risk att jag dyker upp också.

    Orker var min första arme så jag har målat de små gossarna ganska mkt och ser mig som en god målare. (Om jag är en god lärare vet jag inte dock :/ )

    Ska dit idag 9/9. Efter 5 nån gång, åker sent.

    Sen om du bara dyker upp och frågar snällt om hur man gör highlights (puppy eyes and all) så är det stor chans att iaf nån hjälper dig.

    Om du undrar hur jag ser ut, så är jag snubben med en warhound :P

  • Vi har målning på FUSK på onsdagkvällar. Bara att komma dit! Jag brukar vara där runt 19 och framåt.

Sign In or Register to comment.