Att måla ett RoB-bord

edited 23 augusti 2011 04:20 in Figurmålning etc

Hej igen gott folk,

Jag har nyligen inhandlat ett RoB-bord men behöver hjälp med hur man på bästa sätt målar det, mer tydligt; vilken typ av färger man ska använda? GW's sida ha bra guider, men dessvärre så använder de sig av GW-färger och jag vill inte riktigt lägga ut så mycket pengar i små färgburkar.

Jag vet ju att Dea & Co har målat ett på Fantasia, och de bör ju finnas någon mer som köpt ett....kanske? Så vilken typ av färg ska man använda, vart i Umeå får man tag i den?

Värt att nämnas kanske är att jag ej har en spray gun eller airbrush så det blir till att använda pensel, modellen större.

Tack för svar :)

Kommentarer

  • edited 23 augusti 2011 04:32

    Ett alternativ är att åka på en färgbutik.

    Som colorama, nordsjö eller liknande.

    Finns en bredvis busstationen i centrum (utgår ifrån att du är umebo)

    Be att få titta på en färgkarta, och studera antalet färger du vill ha.

    Dom kan (vanligtvis) blanda nästan vilken färg som helst, och ska ha en blandare i butiken så det borde bara ta några minuter per burk.

    Köp halvlitersburkar, ca 70 per styck och köp också brockett-lösning.

    Denna lösning är till för att göra färgen mer mjuk och lättapplicerad, och för att förelänga torktiden. Du kan med gott samvete köpa en liter, he överflödet in en gammal tvålpump och använd till dina vanliga småfärger, funkar hur bra som helst för att ge nytt liv åt gamla färger.

    Blanda i en del lösning i färgerna och måla.

    Om du bara ska drybrusha nån färg så bör du köpa vanliga små-burkar. Så skulle jag göra med ett stort bord. Lycka till.

  • edited 23 augusti 2011 04:47

    Tack för snabbt och genomgående svar Klomster! En tilläggsfråga:

    Vad för typ av färg är det jag bör använda, akryler? Heter den typen av akryl något särskilt i så fall?

    Edit: En fråga till, bör jag grundspraya eller räcker det bara med ett par lager färg?

  • Annars finns det ett "Scenery Painting Pack" och det går på 310 riksdaler. Jag misstänker att det är det dea och co har använt för att måla bordet på Fantasia.

  • Ja, tyvärr så är det såklart fel färger som kommer med :P

  • Det går nog bra att inte grundmåla, acrylaten är till för att målas på väggar och hålla flera år.

    Om du vill ha extra hållbarhet finns det acrylat för utomhus, och plåt.

    Skaffa några stora penslar när du är där också.

    Hur ska du måla bordet?

  • Aha så bra. Då slipper jag hitta ett annat ställe än min balkong att spraya massa på! Du ska ha jättetack för alla dina tips Klomster och även du Droken. Om andra har mer tips och förslag så är det välkommet, kommer nog inte måla förren i slutet av denna vecka eller i helgen som tidigast.

    Jag gillar verkligen denna look som GW har: Mörkt och...mer mörkt.

  • Jag har dock inte testat detta själv, men har använt färgerna mkt (jag är målare) men det är i stort sett samma färger fasst tjockare.

    Anledningen du behöver brockett-lösningen.

  • edited 24 augusti 2011 06:36

    Tror ganska mycket är täckt kring bra tips.

    Just med akrylatfärg, är det absolut att gå till färghandel som gäller. Det finns som sagt massor av färgkartor att välja och vraka ifrån. Ta med hem, jämför med din lilla citadellfärgburk hemma och hitta närmaste varianten. Dessutom har färgbutikerna flera olika kvaliteter på sina akrylatbaser. Själv valde jag en som var ganska matt, men hade bra hållbarhet ute på Färg och Tapet (Umeå).

    Har du bra akrylfärg, behövs ingen grundmålning, men räkna istället med att måla basfärgen minst två gånger. Det blir hårt och slitstarkt.

    Investera i några större målarpenslar för väggar/lister. Annars blir du aldrig klar...

  • Ännu mer tack!

    Visst ska färghandlare ha en sådan där laser-gubbin som de kan läsa av färger med för att kunna blanda till ganska exakt det man vill ha. I så fall, ska jag ta med en färgburk för dem att läsa av flytande GW färg eller ska jag måla lite färgexempel på papper som jag tar med?

    Men större penslar + flera lager + brockett-lösning = check!

  • Om du ska använda en laser-färgavläsare (vet faktiskt inte vad dom heter.) Måla några testrutor på en bit vit kartong är nog bäst.

  • edited 24 augusti 2011 08:18

    Jag själv har nischat mig mot ett ökenbord, då det var det enklaste och mest praktiska (framför allt då jag kan skippa att basa bordet och köra på spånskivan direkt som underlag). För mitt färgval plockade jag fram några färger jag ville ha. Tog färgkartor och började jämföra. I mitt fall slutade jag med en färgkarta för fasadfärger och är nöjd med mitt val. (Ökenterrängen till W40k på senaste Fanatic var min som jag lånade ut.)

    För färgprov ska du absolut ha målade prover. Dock ska det tänkas på att underlagets färg påverkar hur färgen ser ut när den är klar (om det ej är en väldigt tjock och heltäckande färg). Måla alltså flera lager så det blir väl täckande och inte påverkas av underliggande basmaterial.

    Kan nämna att basen de brutit min färg i är en Beckers Elegant väggfärg, helmatt [4]. Är väldigt nöjd med denna akryl i alla fall. Hållbar och ger bra täckning. Så bra att trots att jag målar med relativt ljusa färger, behövs sällan extra lager färg.

  • Tack för mer svar. Riktigt juste att höra egentestade resultat herr_nilzzon. Alltid skönt att veta att det faktiskt testats och blir bra :) Jag ska skriva ner färgnamnet och ha med det till trippen till färghandeln.

Sign In or Register to comment.