DOUBT III - Regler och annat

edited 12 december 2011 10:26 in Blood bowl

Eftersom det verkar gå lite slött att få igång en liga ordentligt, så tänkte jag försöka att spåna lite på en turnering till nyår istället / också. För att få lite respons så kastar jag helt enkelt bara ut ett förslag och så får vi se vad som sägs.

För att differentiera lite mot Second DOUBT lägger jag fram ett förslag på helt nya regler, om inte annat för att få igång en diskussion. Skriv vad ni tycker. Om de inte gillas kan vi köra på förra regeluppsättningen. Kom gärna med feedback om förra turneringen också.

Namn: New Years DOUBT!

När: 7:e och 8:e Januari 2012

Var: För tillfället är Figurspel:s lokaler på tal

Kostnad: 50kr vid föranmälan / 100kr och ingen 'swag bag' om man betalar vid dörren (För att täcka kostnaden av 'swag bag' och frakten för gratispriserna. ) Föranmälan betalas in på bankkonto 7947-1235073 senast den 12:e December. Ert namn/användarnamn lämnas förslagsvis i meddelandefältet så att det går att lista ut vet vem som betalat. OBS! Nytt kontonummer.

NAF-sanktionerad: Ja. NAF-medlemskap ingår inte i anmälningsaviften och är ej nödvändig för att deltaga i turneringen.

Vinster: Liten 'Swag Bag' för alla, Neomics-sponsrat lag för turneringsvinnaren.

Regler: LRB6/CRaP

Typ: NAF Ressurection, 6 matcher, Swiss Style (Finns det två eller fler 'Stunty' teams riggas lottningen så möter de varandra i första rundan)

Finalspel: 2 bästa efter 5 matcher möts i final med eventuell förlängning. Winner takes it all.

TV: 1.200.000

Skills: Ett av följande skill packages.
- Package A: (4 normal skills)
- Package B: (1 double skill and 2 normal skills)
- Package C: (2 double skills)
- Package D: (+AG, and 1 normal skill)

Improvements: Inga

Spelarkrav: Varje spelare under turneringen får endast ha en extra skill/stat increase oavsett var den kommer från.

Inducements: En star player tillåten. Inga andra inducements. Undantag för Ogre, Halflings och Goblins som får ha två star players. Halflings får också ha sin halfling chef och Goblins får köpa bribes.

Lagkrav: Varje lag måste ha minst 11 spelare, eventuell star player räknas inte.

Custom Weather Table:
2: Deep snow - The pitch is covered by a thick layer of soft fluffy snow, making it exhausting to move and hard to find a ball that is on the ground. Even players used to snow have problems with not sinking down in the snow and getting stuck. -1 to pick up ball and all players gain the 'In deep snow' skill until the weather changes (works like 'bone head'). Players with bone head will still have to make both rolls.
3: Very Cold - It is so cold out there that some players are close to becoming frozen statues. Roll a d6 for each player on the field after a touchdown is scored or when a half ends. On a roll of 1, the player has to be taken from the pitch to be thawed out. Place them in the Reserve box.
4: Strong Winds - Immediately roll randomly on the Scatter template to determine wind direction. The result is the direction of the Strong Wind, which stays in effect until the weather changes. All Kick-Offs, Inaccurate Passes and Thrown Players will be blown an additional d6 squares in this direction before normal scatter rolls are made.
5-9: Nice - Perfect Blood Bowl Weather!
10 : Cold Rain - It's raining and it's below zero, making the ball slippery with ice and difficult to hold. This causes a -1 modifier on all attempts to catch the ball, including picking it up and handing it off.
11-12: Blizzard - It's cold and snowing! The ice on the pitch means that any player attempting to move an extra square (GFI) will slip and be Knocked Down on a roll of 1 or a 2, whilst the snow means that only Quick or Short passes can be attempted.

Scoring: Vinst +15, Lika +10, Förlust +5, +/- TD, +/- Casualties

Tiebreakers: I fallande ordning: Inbördes möte, TD emot, antal CAS, lottning.

Inköp av lag: Varje coach väljer en ras (Competition Rules plus Chaos Pact, Slann och Underworld) och köper sitt lag till ett värde av Team Value 1.200.000. Värdet får användas till att köpa spelare, cheerleaders, assistant coaches, fan factor, rerolls och apothecary.

Målningskrav: Alla modeller måste vara någorlunda WYSIWYG, och det skall vara möjligt att skilja spelare och spelartyper åt. Skall en proxy användas för en annan modell skall den ha en färgkodad bas eller annat uppenbart kännemärke. VARJE spelare som inte är målad med minst tre färger ger -1 poäng i turneringen.

Schema: Fyra Matcher dag ett och två matcher dag två så att de som reser hit kan ta sig hem innan måndag morgon.

De som anmält sig OCH betalat: Stareater, Khanmank, odium_Khan, Hemlighållaren, Olov, Dante82, Sofia, 4xStockbowl, Roland

De som beställt från Neomics: Stareater, Khanmank

«13456711

Kommentarer

  • Nice! Men hur ska man ha råd med en Star player på 1100 om han dessutom kanske inte ens dyker upp? Jag tycker vi tar en anmälningslista innan, som vi gjorde med legacy-laget så att man får paxa Star players. Annars låter det kul och annorlunda!

  • Bra förslag och bra regelutkast överlag. Synpunkter nedan. Denna turnering kan vara ett utmärkt testforum för att bestämma om Umeås huvudturnering bör ligga på vintern eller sommaren. Jag misstänker att vintern är bättre faktiskt! Jag tror vi måste vara absolut stenhårda på deadlines för att kunna genomföra sponsorskontrakt och en respektabel vinstpott. Dessutom tror jag att ribban kan höjas till 50/100 kr utan problem. Räkna med mig om du vill ha hjälp med förberedelser till turneringen, Stareater.

    • Gillar New Years DOUBT! Fler namnförslag: Dark DOUBT; DOUBT<3; DOUBTmania - Dungeon of DOUBT.
    • Varning för improvement rolls! Ger lite för mycket "random" i en turnering! Hellre mer vanliga skills, typ en per match. Tråkigt? Kanske. Funkar? Ja.
    • Minst en star player? Eller max en starplayer? Om det förra, så kan det bli svårt att få råd med laget vid TV110.
    • Bra custom weather table!
    • Men: Deep snow kan bli jobbigt att komma ihåg och implementera. Skulle det gå att förenkla?
    • Antal interceptions som tiebreaker är min käpphäst; det innebär att man måste föra bok över ytterligare en sak som i de flesta fall är mycket oviktig. Skippa gärna.
    • Alla proxies som inte godkänns av Odium_Khan ger -25 poäng. ;)
  • Lätt deep snow till att alla får MA4 istället :) Om de inte har lägre redan.

  • Ändrade lite efter förslagen eftersom de verkade vettiga. Har dock för dålig koll på star players för att sätta ett bra TV. Tanken var att alla jag skall ha exakt en star player. Bör TV ökas eller skall vi sänka deras kostnad med 50k så att det blir lättare att få råd med dem?

  • Exakt en star player är en kul idé. Jag tycker vi behåller TV så att man får prioritera lite. Ingen ska väl ändå komma med Morg'n'Thorg? Men man måste alltid få spela med sin speciella kille, annars är det lika bra att skippa tror jag. Kan vi inte skylla på någon sorts lustig tidstunnel ("TIDSTUNNEL! En Tidstunnel närmar sig nu!" -Dinosaurietåget) som gör att vi har förra årets Griff och nya årets Griff på plan samtidigt och att de måste battla för att bestämma vem som är den riktiga (nya årets) Griff? Snurrigt men kom igen, betalar man för Griff så ska man väl få spela med Griff även om motståndaren också gjort det?

  • edited 6 augusti 2011 08:20

    Nuffle säger: Icke. Det står specifikt i LRB6 just vad som händer i sådana situationer, och guess what? Ingen får använda dem. Jag vet, surt att inte få använda Griff, men motståndaren har exakt samma förutsättningar. Vem har byggt sitt lag bäst för att kompensera för en dylik situation?

    Hur som helst, alla lag har inte tillgång till en billig chainsaw star (alver t ex), detta i kombination med dyra spelare gör att dessa lag hålls utanför turneringen vid TV110. Sänk absolut inte kostnaden. Kanske enda möjligheten att behålla kravet på en star är att höja TV. Annars svälja att begränsningen blir 0-1 stars.

    Jag tycker Deep Snow är en kul idé, men kanske behöver putsas på lite så att det inte blir en auto-win för Dwarfs om man slår tvåa på vädret. Skillnader i MA behövs för att göra Blood Bowl till Blood Bowl. Kastar in ett alternativt förslag: Inga GFI möjliga, -1 på pick-up, max "stunned" på failed dodge.
    EDIT: Max stunned kan vara för kraftfull trade-off för inga GFI. Kanske istället bara ge alla spelare thick skull så länge de spelar i Deep Snow.

  • Thick skull och inga GFI kanske duger. Tjock pudersnö behöver inte nödvändigtvis göra det svårare att plocka upp bollen. Dessutom är det rätt ball med väder som inte bara ger nackdelar!
    Att det inte kan finnas dubbletter av Star players kan jag leva med, det blir ju åtminstone lika för båda. Det kanske gör att folk spelar lite ovanligare lag än annars.

  • Jag anar att Stareaters grundidé var att bollen helt enkelt sjunker ner i snön och inte syns, därav -1 pick-up (vilket blir ganska kul om man visualiserar). Men det behöver ju inte vara så. Annars kom jag på en annan ganska enkel (men fullkomligt kaotisk och förmodligen inte så bra) effekt: alla spelare får Bone-Head (sjunker ner i djupsnön)!

  • edited 7 augusti 2011 00:41

    Du har alldeles rätt med grundidén. De som spelat snörugby i djupsnö vet att det ibland kan ta en minut att hitta igen bollen om den hamnar där det är riktigt lös snö.

    Edit: För övrigt citera inte dinosaurietåget. Ser det redan två gånger om dagen och kan fortfarande inte förstå hur flygödlorna kan uppfostra en T-Rex.

  • Ge alla Bone-head! Awesome!

  • Tittade lite på star players och ökade TV till 120. Då borde alver kunna köra på TV100-roster och kunna ta Eldril Sidewinder som star player. Dessutom eftersom det är 11 spelare 'inklusive' star player kan de kapa en lineman och byta till sig positionals.

    Funderar på att ändra till TV115 men det verkade lite lite för dark elves, vars billigaste star player kostar 200k. Fast de vann ju DOUBT sist, så kanske ändå...

  • Lite off-topic men jag undrar hur många som skulle kunna tänka sig köra en bil tillsammans till Skellefteå för en en-dagars-turnering i September? Det är ju alltid kul med fler Coacher, och jag tror många Skelleftebor skulle dyka upp på Third Doubt's the Charm om Umisar kommer på deras.

  • Skulle gärna men det beror på helg. September är en dålig månad.

  • Talade lite med en av killarna på figurspel.se (systerbolag till world of boardgames) och det lät inte som helt omöjligt att vi kanske skulle kunna köra turneringen i deras lokaler på Glimmervägen. Om vi ryms bland allt lego och alla spel beror väl lite på hur många vi blir. Sen måste väl alla rent praktiska detaljer lösas. Vet inte om vi kan hitta en bättre lokal, men på något sätt tycker jag att det känns rätt att köra en turnering inne i en spelbutik.

  • Hej alla BB fans!

    Jag har liksom en björn legat i dvala, men min dvala varade i typ 12 månader. Whatever, I'm back och börjar klia i blood bowl-fingrarna. jag vill helt enkelt se blodet flyta!

  • Om de är klar med sitt 50,000-bitars pussel borde det finnas plats. Låter som en bra lokal.

  • edited 20 augusti 2011 11:03

    @Hemlighållaren: När och hur stor turnering skulle det röra sig om i Skellefteå? Skulle kunna vara intressant!

  • Tror vi sade 24 September, tror det kommer åtminstone 16 coaches, endagars, 4 matcher, feta priser.

  • Hur fixar man NAF-sankt? Jag vill uppa min ranking!

  • Låter intressant, med en bil från Umeå borde man alltså ta sig upp på 20, vilket gör det till en ganska stor turnering. :)

    Var hittar man regler och sånt?

  • edited 22 augusti 2011 10:51

    24 september är jag borta (preliminärt). Har ni 16 BETALDA deltagare i Skellefteå!? Det är dubbelt så stor Blood Bowl-krets som i Umeå i så fall...

    NAF-sanktionering söks genom att man lägger upp turneringen på NAFs hemsida och sedan kontaktar Dave Munro (Thadrin) på antingen NAF eller TalkFantasyFootball.

  • Någon som har några åsikter om datumen för DOUBT III turneringen och turneringsformatet? Om inte så föreslår jag att vi spikar datumet. Blir lättare att försöka planera ihop saker.

  • Detta ska blir fett ball! Jag har just målat ett lag till en kille i UV-E-SAH och han hade Willys motorsågskille, Hoshi Komi och Puggy. De vore så kul att spela med!

  • Eftersom ingen sagt något emot så spikar vi datumet.

  • Det står "borde inte vara möjligt för de som..." i första inlägget. Och jag hittar inte vilket datum som föreslagits, är det 7 + 8 Januari?

  • Logiskt fel fixat. 7-8 är datumen.

  • edited 14 september 2011 13:12

    NAF:ade turneringen för att inte upprepa missen från Skelleftå-turneringen.

    Saker som jag tänkt ta tag i inom snar framtid:
    - Ta upp diskussioner med Neomics om sponsring.
    - Fixa en websida med info innan 24:e September så att det går göra reklam i Skeå.
    - Spika reglerna så att allt är klart i tid. Vill ha lite mer feedback innan dess.
    - Posta runt på alla forum jag kan täna mig och sprida info om turneringen

  • Reviderade de förslagna reglerna lite efter feedback jag fått. Läs gärna igenom och säg vad ni tycker, för jag tänker fastslå reglerna snart.

  • Mina spontana tankar när jag läser reglerna:

    • Klargör vad som menas med Swag Bag redan direkt eftersom svag bag nämns som kostnad
    • Skill package D känns helt menlöst, har svårt att se någon ta det alls (förutom möjligtvis en One-turn kåt WE coach, även om man inte kommer ända fram). Ändra till +AG och en skill istället?
    • "Proxies måste ha färgkodade baser" - Vad räknas proxy? Alla icke-orginalmodeller?
Sign In or Register to comment.