SOS Airbrush!

edited 26 juli 2011 12:42 in Figurmålning etc

Alltså, nu är jag på min andra airbrush och jag har iofs inte hunnit testa den jättemånga gånger men vad är problemet egentligen?

Använder Vallejo model colour och Vallejo game colour + Vallejo thinner. So far so good. Har inte den dyraste varianten av airbrush. En claes ohlsson för 300 kr + kompressor från densamma. Det är för det första skitsvårt att hitta den perfekta konsistensen på färgen, så OK det behövs tränas.

Då undrar jag. Vad beror det på att färgen sprutar fssssSSSsssSSSSSSssssssSSSSSSSSsssSsSsssSSsssSSSS och inte ett jämt FSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS. Kort sagt, det blir inte jämt flöde.

Min teori är sådan, antingen att konsistensen måste vara perfekt eller så har det att göra med att på min airbrush sitter koppen på undersidan så att färgen sugs upp istället för att den rinner ned om den suttit på ovansidan.

Mitt tålamod och min pengakassa börjar tryta, vad är problemet?

Kommentarer

  • Har du för lite färg i koppen? Kanske kompressorn kör ojämt? Har du rengjort nålen noggrannt?

  • Man behöver knappt späda VMC, men jag gör det ändå ibland.

    Är din airbrush steglös så du kan reglera färgen? Då kan det vara lite glapp som gör ojämna flödet. Prova om det blir samma på maxflöde som vid mindre.

    Flödet kan också påverkas av för svagt eller för starkt luftflöde från kompressorn. Prova olika nivåer tills du hittar ett läge du är nöjd med.

    För lite färg i slutna koppar är värdelöst. Kan vara ganska "mycket" färg (mer än man tror i alla fall) utan att det kommer ut en massa ur munstycket, då all färgen tryckts upp mot kanterna. I öppna småkoppar så kan man klara sig med små mängder färg.

    Sista tanken är ju kring rengöringen. Själv använder jag lite grövre piprensare och kör igenom så många hål jag kan för att rengöra ordentligt. Själva munstycket är också viktigt att rengöra, även efter ett tags målning innan man fortsätter. Oftast är nålen i farozonen. En airbrushnål ska inte få bli stukad. Då blir hela airbrushen värdelös. Prova att köra med lite rengöringsvätska. Finns speciell sådan för airbrush, både från Vallejo och andra tillverkare, men det ska gå lika bra med lite vanligt fönsterputs och vatten.

  • För lite färg beror det nog inte på. Den har varit mer än halvfull då jag testat.

    Det här med rengöring tror jag inte är problemet eftersom det har varit ojämt flöde ända från nyuppackad. Sen har jag inte en sluten kopp. Den är öppen men sitter på undersidan så att det blir ett sug uppåt istället för att gravitationen sköter det.

    Ska kolla det med kompressorn...om det nu går att reglera luftflödet. :P

  • Faktiskt kan en så pass marginell detalj som vinkeln på airbrushen vid användning spela roll. Oftast bör airbrushen vara relativt fixerad och modellen flyttas runt i färgstrålen istället för omvänt.

    Skulle det vara problem att reglera luftflödet (dvs ventil saknas) kan det vara värt att kolla med t ex Clas Ohlson, Jula eller liknande. De har ventiler och de eventuella övergångskopplingar som kan behövas mellan olika dimensioner. Enda lilla varningsflaggan är att det kan behövas någon form av packningstejp över gängorna så det inte läcker. Be i så fall butikspersonalen om hjälp. Fick själv bra hjälp med detta av butikspersonal på Jula när jag köpte min kompressor (som gjorde det åt mig och bjöd på tejpen).

Sign In or Register to comment.