Lögn förbannad lögn och så vidare.

edited 13 juni 2011 13:16 in Turneringar / konvent

Eftersom att jag upptäckt att jag är ledig från jobbet idag så har jag lite tid över till att göra något helt onödigt, så här kommer statistik på vilken armé man "ska" spela om man vill placera sig högt i Fantasia fanatic. Inga målningspoäng är inkluderade. Först kommer rasnamnet att stå, sen snittet och den sista siffran blir då antalet som spelade just den rasen.

## Armé snittpoäng Antal
1. Demonerna 62 4
2. Dark Elves 58,6 7
3. Brettonia 57,5 2
4. Skaven 55,6 5
5. Tomb Kings 52,3 3
6. High Elves 51 4
7. Beastmen 49,666 3
8. Dwarfs 49,3 3
9. Chaos Warriors 48,3 7
10. Lizardmen 44,5 2
11. Orcs & Goblins 43,5 6
12. Empire 41,6 3
13. Vampire Counts 36 1
14. Ogre Kingdom 35,6 3
15. Wood Elves 35 1

Vc och Lizardmen hade väldigt få spelare i år, trots att dessa två armeér borde gå att få spelbara. Personligen så kommer jag att plocka fram Demonerna till nästa år igen så då lär jag väl sänka deras snitt:)

Kommentarer

  • Nice!

    Yup, förvånad över att det var så få VC/Liz. Slannen får en känga av magi-restriktionerna, men han är fortfarande ruskigt bra.

    ps. Du verkar ha glömt inkludera armén som smäller högst.

  • Som en av de två lizardmenspelarna kan jag väl bara konstatera att Slannen blev kraftigt nerfad i jämförelse med råttor och mörkeralver. Nåja, det gick väl hyfsat för mig (12:a) men jag förstår de ödlespelare som valde att spela med något annat i vår. Slannen är med stående restriktioner en dyr level 4 utan såvärst mycket plusmeny. Alla trevliga kombinationer är blockerade. Dock är det kul att se Tomb Kings uppe på femte plats trots negskäggens profetior.

  • Som en av fem råttspelare var jag också förvånad av det låga antalet VC spelare - kanske en tänkbar framtid...

  • Det känns inte som om jag, som enda VC-spelare, rättvist representerar hur bra VC är. Det berodde inte på armén att det gick så dåligt. Dock lider de stort av att inte längre kunna auto-breaka med fear.

  • Jag ser att någon har varit snäll och snyggat till listan, tack. Vi får se om det blir en backlash för Darkelves och Warriors till nästa gång.

  • Ganska väntade resultat egentligen. Demonerna verkar ha en väldigt stark (eller i alla fall populär) build som är väldigt stabil, medan DE arméerna var mer varierade men fortfarande stabila. För de arméer som placerade sig lägre ned tror att man är mer beroende av vilka matchups man möter. VC, OK och WE har alla riktigt dåliga matchups, och det brukar visa sig över fem matcher.

  • Och ändå hade demonerna och framför allt dark elves ordentliga restriktioner.

    Ganska självspelande arméer båda två, och dark elves är ju rent avskyvärda utan restriktioner:(ringen, dubbelhydran, sjuttioelva armborstskyttar, amuletten, suspen, dolken, plusmenyn, osv)

  • Problemet med DoC är att deras grundgubbar är så ruggigt OP. Ta en Bloodleter tex; Ws5, S5, I4, 5+ ward, hatred, killing blow, fear, ItP och instability istället för att breaka - 12pts.. Därför är det svårt att sätta restriktioner på dem som gör dem svagare.

  • Nu tycker jag att det inte är riktigt rättvist att plocka en Bloodletter bara sådär, eftersom att det är det ett enskilt val från en bok. Man kan ju göra i princip samma sak med alla böcker och hitta ngt som sticker ut. Men en sak tror jag och det är att man som Demonspelare kommer att tjäna på att man bara får poäng för helt döda enheter.

  • Alltid intressant med statistik :)

    Få lizardspelare. Ödlorna är ju bra med eller utan padda, med eller utan restriktioner. ( Sen så är ju deltagarstatistiken inte helt korrelerad med hur bra listan är iofs... )

    Få VC spelare.

    Brettonia går bra. Detta är ju roligt. Förstår inte hur, men det är en annan sak :P

    Kul också att mumie-prinsarna gick hyfsat.

    Jag tror demonerna klarar sig igenom de mesta restriktioner. De är en ruggigt stabil och stygg armé helt igenom som inte ger ifrån sig poäng så lätt.

    Trodde personligen att WoC skulle placera sig bättre generellt också faktiskt.

  • @empa: Skillnaden kontra andra arméer är väl att varenda enhet i en standard demon-listan sticker ut på det sättet :) Den "sämsta" enheten i en sån lista är väl Furies, och dom är inte direkt dåliga..

  • Njae... Screamers är lite väl dyra för 1 wound T3.

    I övrigt så ser det väl ut så att vissa arméer köper saker på tok för billigt medan andra får betala vansinnigt mycket poäng för sina gubbar.

    Jämför t ex hydran med något av beastmen-monstren eller slavjätten...

    Och angående bretonnia: är de inte dom som har S5 stenkastaren med typ 5 wounds? Kombinera deras knights med ward save och en level 4 med lore of life så har du en riktigt stabil armé.

  • Screamers är ganska dåliga om man jämför med Furies, men Barris så iofs standard demonlistan. Bloodletters, demonetter med sirensong herald, max Flamers, Fiends och Bloodthirster eller Kipper. Naturligtvis Tzeench herald med master of sorcery. Hade vi inte haft restriktioner på skytte så tror jag att om man är ute efter att maxa listan skippar greater deamon helt. Det som är "kul" med Demonerna är att man kan (tror jag iallfall) ta de "sämre" valen och ändå ha en riktigt hård armé. Personligen så tycker jag dock att det finns några Core enheter som är bättre t.ex Khornemarauders med Flail eller GW och Skavenslaves. Personligen så var den allra första enhet jag köpte Horrors, jag spelade med dom även om dom poppade på ett dåligt ledarskapsslag och skulle fortsätta med dom även om den regeln kom tillbaka. Jag gillar verkligen den där "Ultimate badass" känslan man får av att leka med just dom figurerna.

  • edited 17 juni 2011 16:15

    demoner är brutna

  • Woodelves är brutna.

  • wood elfs kom sist. demoner först. demoner är brutna.

  • bara för att demonerna kom först är dom inte brutna

  • Problemet med DoC tycker jag är att de i princip är oberörda av restriktionerna. Standarddemonlistan innehåller precis vad man vill spela med...

  • edited 28 juni 2011 08:29

    ne jag skulle gärna ha en till lore master och dubbla siren song

  • Jag håller inte heller med om att Demonerna är oberörda, standard Demonlistan ser ut så för att det är bland det mest optimala man kan spela med under de restriktioner som finns. Dom exempel som Robin nämner skulle nog definitivt göra en Demonlista tråkigare/hårdare att möta.

Sign In or Register to comment.