Fantasia Fanatic XIX, vår 2011

1235710

Kommentarer

  • Samtidigt måste vi ha i åtanke att just night goblin shamans är en av de få riktigt bra sakerna i den nya orcboken.

    Pratar vi om samma bok? :) Choppa regeln? 50 pts Chariots? Mangler squigs? 35pts troll? Savage Orcs?

  • Rätt Seto, när jag ögnade genom orclistan var det då definitivt inte magin som slog mig som bra.

    Sen när behövde S4T4 coldblooded saurus mer buff än en skaven? Jag fattar inte riktigt vad den gode avataren menar.

    Tror inte att det finns nån som helst mäljighet att mikrorestrikta alla små detaljer i det här skitspelet... Enig i att magin egentligen är tråkig och för random/lättspelad. Det är satt en cap. Klart och betalt. Färdig med det.

  • Håller med. De borde räknas som power dice.

    Att bedöma mushrooms-dice olika tycker jag är att mikrokontrollera lite. Tycker den generella kompen täcker dem bra.

  • Jag har en fråga gällande rinox riders. Räknas dom som monstrous cavalary eller monster? Monstrous cavalary låter mest sannolikt. Thunderstomp s6 vore ju nästan brutet^^

  • förra året räknades dom som MC, tyvärr :) Skulle tro samma sak gäller i år.

  • Tack Barris^^ Är sugen på en trea till fancyn efter att ha fått provspela dem idag. Dyra men coola :)

  • @Philebro: S4T4 må vara hänt men jag tänkte snarare på Ws3 I2. Sedan kostar ju saurusen en gnutta mer än råttan...

    Det jag menar med att råttorna inte är beroende av magi är att de har många andra starka element som krigsmaskinerna, löjligt billiga core enheterna (trots ett onaturligt högt Ld, de är ju råttor wtf) och bra monster (abomb någon?). Sedan har jag aldrig hävdat att lizardmen skulle vara dåliga bara att det är synd att de ensidigt drabbats av restriktioner på slannens förmågor.

    @Seto: Personligen var det magin i orcboken som slog mig som stark. Synnergin mellan night goblins extra dice och little waaghs loreförmåga är bra. Och om den inte skulle vara stark så skulle väl inte de välrenomerande herrarna yrka på restriktioner av den :). Manglers är bra, trollen också men orcer är alltid orcer och behöver inte nerfas.

  • Nu kommer jag att önsketänka litegrann, skulle man inte kunna göra så att en del grejer från dom gamla böckerna uppdateras? Det jag tänker på är t.ex att bsb kan köpa mundane equipment, kanske ta bort partials på Gyrocopterns steamgun? Det finns säkert fler exempel men det var dom jag kom på nu.

  • edited 26 mars 2011 10:16

    Sida 7 av 9 i regelbokens faq.

    "Q: Can a Standard Bearer use a weapon that requires two hands? Can he use an additional hand weapon? (p94) A: Yes to both questions."

    Antagandet är att detta gäller både vanliga std-bearers och bsbs. Så ja, bsb kan ha mundane eq. Åtminstone spelas det så på andra turneringar ...

  • Det låter vettigt.

  • Två regelfrågor och en fantaticfråga:

    1. Om man på Animosity table slår en sexa, vänder man sig åt närmaste fiende som man KAN se (om man tittar sig omkring), eller närmaste fiende man ser i början av turen (front arc).

    2. I slutet av regeltexten om Night Goblins magiska svampar står det: "Finally, unless it was cast with IF, the spell automatically fails." Gäller detta om man slår en etta på tärningen och sedan 1-3 eller alltid?

    3. Kommer det komma några restriktioner mot Large Targets på Fanatic?

  • Tyvärr är väl regelbokens FAQ enl alla tidigare bedömningar just FAQ till regelboken, och det som står i aremböckerna spöar det som står i regelboken, faqat eller inte. Så om man vill att gamla böckers BSB ska ha nåt med än hand weapon måste man göra undantagsregler för detta.

  • Jo precis, det var exakt vad jag har förstått det som också och det var därför som jag har lyft frågan. Det är inte jätteviktigt men jag tycker att det (förutom att gynna mig litegrann) även skulle vara vettigt att spela med den lilla husregeln på Fanatic. Jag menar alla andra får ju det:) Andra små regelförändringar skulle t.ex kunna vara att Huntern för Ogres får move AND fire, en extremt oanvänd karaktär som skulle bli lite bättre med den förändringen. Jag har full förståelse om man inte vill gå in och ändra i reglerna för mkt. men det är ganska små ändringar jag pratar om.

  • Det finns massor som man skulle kunna ändra för att få Warhammer till ett bättre, roligare och mer balanserat spel. Dock måste man bestämma sig för ifall det är något man vill in och rota i. Antingen så gör man det fullt ut, eller så låter man allt vara. Det går inte att att ändra ett fåtal av alla de regler som man tycker är konstiga. Jag tror varken Dea eller Dante är sugna på att skapa ett nytt spel :)

  • Det är en åsikt som jag har full förståelse för, det har dom iofs redan gjort det med scenarion och restriktioner så steget är inte så långt till det jag föreslår. I ETC så gör dom ännu större ingrepp. Ett tydligt exempel är att disrupted tar bort steadfast. Dom två grejerna som jag tog upp i min första post handlar mest om att få konsekvens i reglerna (bsb equipment och Gyrons partials) medans ändringen av Huntern skulle vara ett större ingrepp. Personligen så kommer jag att ha en Bsb i vilket fall och varken använda Gyrocoptern eller ngn Hunter:)

  • Tänkte bara kika in och påpeka att det där FAQ-svaret handlar om huruvida man kan använda ett tvåhandsvapen trots att man bär flagga (dvs om man får lägga ner flaggan när man ska klubba något). Inte huruvida man får köpa uppgraderingar trots att boken säger att man inte får det.

    Om vi ska ändra i reglerna och sådant låter jag andra diskutera. :)

  • ... jag har bara en fråga, var är alla fantasy spelare ??? det är dubbelt så många i 40k !!!

  • Sanning! det är helt klart den viktigaste frågan!

  • Ungefär som att fråga varför Sandbacka pojkar 12 har mindre publik på sina hemmamatcher än Real Madrid? ;0)

  • Vad jag förstått så kommer det inte särskilt många söderifrån denna våren, brukar ju annars vara en 10-12 spelare bara från Uppsala/Stockholm varje gång, men de verkar ha annat för sig denna gången.

    Oså verkar gubbarna i Wolfpack inte ha kunnat anpassa sig till det nya som heter 8e editionens warhammer.

  • Och vem fan vill se på Real madrid!

  • Jag tror att Real Madrid har mer publik på en match än vad du har haft under hela din aktiva karriär:)

  • Jag tror att många av oss i södra Sverige har fått smak för Fantasia och drar med oss nya spelare från och till. Men kanske är Fantasyspelarna mer sugna på Brännbollsfylla än vad vi "mogna" (yeah, right) 40K:are är...

  • Sedär, äntligen kanske jag kan komma top 20 i vårens fantasyturnering :)

  • @Eldborn Vissa gubbar i Wolfpack kör fortfarande fantasy, och några har gått över till 40K i väntan på något bättre. Numera är Wolfpack och AU-skellefteå en samlad trupp, Som det ser ut nu så är det 4 som kommer ner o spelar fantasy och 4 som ska köra 40K. Övriga har inte tid eller har armeér som är färdiga.

    //Stefan Paulsson

  • jag är förresten anmäld och betald, men icke på listan, så en till deltagare där

    @DooMarn - Jag ser inte ditt namn eller Nib på listan och om någon så är det väl er två jag menar med min förra post :p

  • Vafan, finns AU kvar. Så jäkla kul att höra :)

  • edited 31 mars 2011 06:18

    @Norrland Jo visst, fast Eldborn har rätt. Fantasygubbarna står dock i skåp mer än på spelborden till förmån för marines o zergs (tyranids?). Detta innebär tyvärr att en annan inte får mkt övning, så kom till skellefte o spela vet ja! :P

  • Om man på Animosity table slår en sexa, vänder man sig åt närmaste fiende som man KAN se (om man tittar sig omkring), eller närmaste fiende man ser i början av turen (front arc).

    Närmaste fiende i front arc.

    I slutet av regeltexten om Night Goblins magiska svampar står det: "Finally, unless it was cast with IF, the spell automatically fails." Gäller detta om man slår en etta på tärningen och sedan 1-3 eller alltid?

    Om svamptärningen blir en etta så misslyckas spellen oavsett om du tar ett wound eller inte. (såvida det inte är IF också)

    Kommer det komma några restriktioner mot Large Targets på Fanatic?

    Ingen generell restriktion mot dem nej.

  • Om det inte hinner komma en FAQ på Grey Knights: enligt turneringsledningen, kan en Dread Knight som köpt teleporter och därmed blivit Jump Infantry åka i en Storm Raven?

    Jag skulle vilja säga att den inte kan det, men rent RAW så kan den det eftersom den är Jump Infantry...

Sign In or Register to comment.