Mer armeliste tankar. Imperial Guard

edited 20 november 2010 13:43 in Warhammer 40k

Jag skriver om det hela:

Håller på med en Valhalla IG arme och är i utformandets och målandets stund.

Vad kan man fylla sina Heavy slots om man tar bort Mantikoran?

Ratlings något att ha? Marbo detsamma?

Sen allmäna tips och trix vad som kan va bra att ha och dåligt att ha i en IG arme. Jag vet det e flummiga frågor men kommer nog följdfrågor om tråden bara kommer igång så.

tackar bock niga och sticka i ögat

Kommentarer

  • Tar och skriver lite tankar här utan att specifiera för mycket i utrustning och sådant.

    Ratlings är en enhet som ser bra ut på pappret, men oftast är dom inte så bra egentligen har jag känt. Dom dör helt enkelt för snabbt och springar lätt. Skulle kunna överväga att ta en trea som sedan kör go-to-gorund så fort de tar lite beskjutning helt enkelt för att fortsätta dra bort eld från fiendens armé.

    Marbo är så sjukt värd att ta, bara effekten av att få en väldigt precisionsäker ordnance blast där man vill. Sen vad som händer efter det... Placerar man honom väl så drar han bort eldkraft eller en hel fientlig enhet från resten av din armé för en runda.

    Bland övriga elites har jag aldrig känt mig frestad att testa dom, båda känns för dyra för vad dom gör.

    Då det kommer till russarna så är de två klassiska LRMBT och Demolishern fortfarande de två mest värda att ta. Bland artilleri... Manticoran är ju riktigt bra, men i brist på den så är ju varje artilleripjäs i var sin niche och alla är ju rätt bra ändå.

    På fast attack så är det ju Vendetta och Valkyria som är mest värda, men om man bortser ren kompetitivt spel så är sentinels och hellhounds inte dåliga heller och går definitivt att spela med. Rough riders är lite hit-or-miss. Det är svårt att hålla dom i liv fram till deras counter-charge och även om de får in den är inget garanterat.

    På troops skulle jag aldrig bemöda mig med conscripts, för dyra för vad dom gör/har. Special weapon teams har jag ingen erfarenhet av, men det är också för att de inte känts sådär superbra. Kanske om man tar tre flamers och ger dom en chimera, annars tror jag mer på veterans. Heavy weapon teams vet jag det finns blandade åsikter om. Med hjälp av order så att dom blir twin-linked så blir dom ju träffsäkra, men utan extra wounds så dör dom snabbt. Mortar teams är de enda jag brukar ta, inte så effektiva egentligen för sina poäng, men dom är användbara på så sätt att dom kan hålla objectives utanför LoS och fortfarande bidra till striden.

    Penal legion har jag testat, men så mycket till övers har jag inte för dom. Min favorit är veterans, men jag brukar också köra med en vanlig pluton med fyra enheter rätt ofta. Kombinera ihop två enheter och låt dom sitta hemma och hålla objectiv och skjuta med sina tunga vapen.

    Company command squads är värda för arméer som har en del infanteri. Jag själv har kört med mortars i mina command squads av samma anledning som jag tar mortar teams mer eller mindre. De kan då hålla sig gömda men fortfarande bidra till striden. Bland SC valen skulle jag inte bemöda mig något speciellt, möjligen Creed för hans stora fina bubbla, massa order att skrika ut men kanske främst att ge en valfri enhet scout.

    Annars för en mer mechaniserad armé är en primaris ett bra val, 2d6 granatkastarskott är faktiskt inte dåligt.

    I överlag är chimeras riktigt bra och något man kan spamma in rätt många av för att öka arméns effektivitet. att ha 4-6 chimeras, 2 russar och några till medeltuinga/lätta fordon blir snabbt på tok för mycket att kunna hantera för många. Chimeran i överlag är bisarrt bra med två tunga vapen of 5 firepoints för sina poäng. Det är i stort sett en mobil bunker med tung beväpning, klart bästa transportfordonet i spelet sett i förhållande till sina poäng och sin armé. En veteranenhet med tre granatkastare och en primaris är en ganska rolig kombo. Tillsammans med chimeran så spottar dom ut sig 6+2d6 S6 skott, varav alla utom tre är på BS4. Bra för att ta ut lätta fordon eller bara wounda grejer.

    Nåja, det här är väl några av mina tankar i överlag.

  • Finns en liten ful combo att göra på Heavy. Det är att stoppa Knight Commander Pask i en LR Exterminator. En riktigt effektiv Antitank/AntiMC-enhet som träffar på BS4 med 4x S7 och 9x S5 skott - re-roll mot MC och +1 AP mot fordon.

    För min del finns det nästan alltid plats för minst en sentinel. Om inte annat är den väl värd mot vissa arméer då en ensam sentinel kan hålla stora horder S3 infanteri i närstrid utan att själv riskera hälsan. Även S4 inf hålls tillbaka ganska väl.

    Hellhounds och varianter är nästan alltid värda att ta med. Beroende på vilken utformning har du antingen något som är livsfarligt för infanteri eller för fordon. Ingen motståndare borde våga låta din Hellhoundvariant få gå utan eld... och då kan något annat farligt i armén få skjuta ännu en runda.

    Slutligen måste jag pusha för Ogryns. Visst är de dyra, men de håller länge och slår hårt. Än en gång en enhet som är farlig, ffa i Chimera, som motståndaren måste se upp med.

  • Många ord värd en andra tanken ni skriver vapenbröder.

    Jag har personligen ett blödande hjärta just för devil dog tanken. S8 ap1 lilla blasten och fordonet e fast. wooohaa! Me like alot.

    Sen så gillar jag massor med modeller. Alltid vart sån. Och kunna köra infantry squads och skrika ut massor med order hejvilt. I like it alot. Sen om dom är bra det må låter jag va osagt.

    Blir som ovan skrivet valhalla for the win. Och i min bok så är det lite som i Behind enemy lines filmen= mycket infanteri.

    Kommer upp en lista när jag knåpat klart som folk gärna får tycka och tänka till om sen.

    peace out och krig i framtiden

  • Om du kör mycket infanteri kan det vara värt att lägga ner poäng på Creed, men allmänt sett är det bättre med två stycken CCS istället. Men om du skulle känna att de täcker för litet område/kan ge för få hög-nivå order så är Creed ett bra tillskott.

  • Om du spelar med stora enheter (med Power Weapons och Assault Weapons utan HWT), Straken och Yarrick kan det uppstå en hel del komiska situationer. Nackdelen är att det försvinner en hel del poäng som på saker som mot vissa arméer är totalt meningslösa och men riskerar bli utan AT vapen. Spelar men endast för att vinna så är det nog inget vidare tips, men annars kan det vara riktigt roligt.

Sign In or Register to comment.