BUBBLE5 Infotråd

edited 25 oktober 2010 13:06 in Blood bowl

Denna tråd kommer innehålla allt du behöver för att deltaga i the Best Umeå Blood Bowl League Ever - BUBBLE, säsong 5. Denna tråd lämpar sig bra för allmänna diskussioner kring ligan. Ligans OBBLM-sida innehåller aktuell information om alla laguppställningar och har alla resultat och spelscheman.

Organisation

  • Huvudorganisatörer:
    • Administration av forumtrådar samt OBBLM: Setomidor
    • Slutspel, priser: ???
    • Anmälningar, regelfrågor: Odium_Khan
  • Sista anmälningsdag är 25 oktober. Anmälning sker genom att skriva ditt verkliga namn, ditt mobiltelefonnummer samt namnet och rasen på det lag du ska spela i den här tråden, samt genom att betala deltagaravgiften på Fantasia. Om du av någon anledning inte vill publicera mobiltelefonnummer eller liknande, viska istället din anmälan till Odium_Khan och skriv tydligt om vi inte bör publicera något.
  • Lottning sker 25 oktober.
  • Ligan inleds 25 oktober.
  • OBS: Då vi har ett väldigt kort anmälningsfönster kan ligastarten komma att skjutas upp en vecka (vi förbehåller oss till och med rätten att lotta om säsongen om många tillkommer efter lottningen är gjord). Om detta händer kommer deadline för match 1 och 2 att vara samma datum men matcherna ska ändå spelas i ordning i den mån det är möjligt.
  • Ligan avslutas 12 december.
  • Kostnaden för deltagande i ligan är 50kr/lag, vilket inkluderar eventuellt slutspel. Betalning sker på Fantasia, och betalningen ska vara gjord i samband med anmälan. Enbart lag som betalat kommer att ingå i lottningen!
  • Alla lag kommer att finnas beskrivna i detalj i ett verktyg som heter OBBLM och där kommer matchrapporteringen att ske.
  • Matcherna spelas enligt ett förlottat schema, som alla bör sträva efter att följa så nära som möjligt. Ett "lagg" på maximalt en vecka tillåts (om goda anledningar meddelas Odium_Khan). I nödfall (som bedöms från fall till fall) kan ordningen på spelschemat kastas om något för att passa alla parter inblandade.
  • Endast CAS som genererar SPPs räknas i ligan.
  • Ligan avslutas med ett slutspel, 13-19 december. Format meddelas senare.
  • Pris delas ut bland annat till vinnaren av ligan.
  • Det är tillåtet att starta ett nytt lag under ligans gång om man tröttnar eller det går för dåligt (notera dock journeymen-regeln som borde förhindra det sistnämnda i många fall). Det nya laget övertar det gamla lagets placering (poäng) i ligan men alla inspelade pengar och SPP är förlorade. Det nystartade laget får vara av en annan ras.
  • En vinst ger 3 poäng, en oavgjord match ger 1 poäng och en förlorad match ger 0 poäng.
  • Tie breakers för ligan och slutspelet är (förutsatt att OBBLM stöder det):
  1. Skillnaden i TDs
  2. Skillnaden i CAS
  3. Inbördes möte
  4. Flest gjorda TDs
  5. Flest gjorda CAS
  6. Lottning

Regler

Competition Rules Alternative Pack inlusive nya BBRC-godkända lag (Chaos pact, Underworld, Slann) gäller med följande undantag/förtydliganden. Om inget annat nämns gäller standardregeln i regelboken.

  • Illegal procedure används enligt regelboken
  • 1000k startpengar. Allt måste inte användas.
  • Efter varje match nominerar varje coach tre spelare från sitt lag (som deltog i matchen), och slumpar sedan matchens MVP mellan dessa tre spelare.
  • Inga restriktioner av skills.
  • Spiraling expenses enligt den vanliga tabellen i post match-procedure
  • Star players är tillåtna. Notera att dessa ska vara någorlunda WYSIWYG och inte en vanlig lineman med nummer 3.
  • Lag som innehåller omålade spelare kan aldrig få positiv FAME (för vem hejar på ett färglöst lag?).
  • Garanterade winnings: 30k. Om man efter modifikationer(vinst, oavgjort, FAME) får mindre än 30k i winnings så räknas det istället som 30k.
  • Övertid används enbart under semifinaler och finalen. Utöver vanligt kick-off resultat får kickande lag ställa upp efter recivande lag. Om det är lika efter övertidsomgången vinner det lag som gjort flest CAS (sådana som gett SPP) under matchen. Om antalet CAS också är lika slumpas vinnaren av matchen i enlighet med regelboken.
  • Ligan använder sig av tidsbegränsade rundor. Varje coach har 4 minuter på sig att spela varje runda eller ställa upp laget vid en kick-off. Om en handling pågår när tiden tar slut (det är tydligt sagt vilken handling som ska göras, modellen har tagit ett steg, slagit för Bonehead etc.) så får den handlingen slutföras innan det blir turn over. Om tiden tar slut under en uppställning så får så lite som möjligt göras för att uppställningen ska bli giltig, och bör göras så snabbt som möjligt. Tid för rundor som tagit mindre än 4 minuter kan EJ föras över till efterkommande rundor.
  • Om båda coacher vill kan matchen spelas utan tidsbegränsning.
Namn Lagnamn Lag Telefon Betalt
Odium_Khan Autoclave This! Nurgle 070-6638753 Ja
Emil Emilsson Naggaroth Witchcraft Ballers Darkelf 070-2116623 Ja
Dan ze man WD Reapers Undead 073-8304578 Nej
KaptenVendetta (?) [???][???] ??? ??? Nej
khanmank Bad Brownies Chaos Pact 070-6973384 Ja

Round 1

Deadline 101107

Home Away

Round 2

Deadline 101107

Home Away

Round 3

Deadline 101114

Home Away

Round 4

Deadline 101121

Home Away

Round 5

Deadline 101128

Home Away

Round 6

Deadline 101205

Home Away

Round 7

Deadline 101212

Home Away
«1

Kommentarer

  • edited 24 oktober 2010 14:12

    Vidareutveckla.

    EDIT: Efter att ha dubbelkollat dokumentet efter nämnande av halvvägsturnering av misstag: Nej. Planen är dock att köra BUBBLE6 längre än 7 veckor, då kan man nog klämma in en halvvägsturnering.

    EDIT2: Det finns lösa planer på att köra "perpetual" från BUBBLE5 till BUBBLE6, dvs att lagen fortsätter till nästa säsong. Man kan se BUBBLE5 som en försäsong till BUBBLE6. Eventuellt kommer det att hållas en "kvalserie" av något slag mellan säsongerna för att tillåta nystartade eller totalmanglade lag att spela upp sig något innan BUBBLE6. Mer om detta senare.

  • Mankan är med och leker. Funderar på Chaos Pact "Bad Brownies" bara för att... Cashade in 50 pix på Fantasian idag. 070-697 33 84

  • Hoi! Riktigt namn: Daniel Lee Lagnamn: WD Reapers Lag: Undead TFL: 073-8304578 Bet: NEJ INTE ÄNNU!

  • Strålande! Kom ihåg att gå in och skapa era lag på OBBLM (och viska http-adressen; eventuellt dyker inte lagen upp automatiskt förrän de spelat sin första match annars) så jag kan länka till era lags hemsidor i topposten...

  • Emil Emilsson spelar Naggaroth Witchcraft Ballers, Dark Elf (no shit). 0702-116623 Bet. inte än men imorrn

  • edited 24 oktober 2010 16:52

    Whoah! Total switch mellan Emil och mig. Och helt okoordinerat dessutom.

    Nu skulle det sitta som en fläskläpp om vi fick in tre anmälningar till innan deadline imorgon så vi får åtta lag och alla möter alla på sju rundor.

  • edited 24 oktober 2010 19:02

    Ja, det skulle vara nice med 8 lag, mindre än så blir ganska boring! har ju erfarenhet av sommarsäsongen som gick då man mötte samma lag 3-4(5!)ggr.. var extremt opeppande! Dessutom släpps "Legendary Edition" på PC nu den 28:e. med uppdaterade regler och alla lag utom dem 3 senaste + Chaos Dwarfs. Om vi inte har folket här är det ju möjligt att starta en liga där och då kan ju alla som flytt stan delta!

  • Ja... Eller så kan man köra Beta på Fumbbl. Personligen ser jag online-ligor som ett komplement snarare än ett substitut. Även om jag själv knappast tror jag skulle vara med i en sådan så finns det säkert behov av en BUBBLE-liga på Cyanide. Se Frantics upprop tidigare i år på detta forum för intresseanmälan.

  • Har fumbbl lyckats gå över till modern bloodbowl nu?

  • Jag har kollat lite vad Legendary Edition ger i form av att starta egna ligor med egna regler och dylikt och jag är imponerad av valmöjligheterna dem ger, visserligen är det inte samma sak och slå tärningar "irl" som på ett digitalt sätt, men möjligheterna att få ihop fler spelare är betydligt större.

  • Och det går snabbt!

  • För att styra tillbaka tråden till IRL-BB och BUBBLE5 så ser det ut som vi förlänger fristen med en vecka då endast tre hade betalat på Fantasia vid halv fem idag.

  • Tänkte bara höra med folket som anmält sig hittills: Om det bara blir vi fyra är det inte så stor mening att köra ligan, eller? Sex coacher känns som en smärtgräns, åtminstone för mig. Vad tycker ni?

  • Jo det blir ju lite mjäkigt annars

  • Håller delvis med. Det är roligare med tenngubbar än med datagubbar.

    Om det blir en data-liga kan man ju substituera det hela mot den, skittrist iofs men bättre än inget alls.

  • Jag är gärna med nästa år men det är för mycket för mig nu. Tre kids, Innebandy varje helg samt några gånger på vardagarna gör det tyvärr nästan omöjligt för mig att vara med.

    Men så fort innebandy säsongen tar slut är jag med. :)

  • Jag håller med, det blir boring.. kanske en öppen säsong för dom som vill spela strömatcher och hålla någon form av statestik, tills att det blir mer intressant?

  • Då föreslår jag att vi bara fortsätter sommarsäsongen, trots att Frantic "officiellt" vann finalen på WO nyligen. Ligatabellen ligger ju kvar på OBBLM och vi kan ju alla ha mer än ett lag i tabellen samtidigt så inget hinder mot att lägga till ett nytt. Angående inbetalda anmälningsavgifter är det väl bara att den som orkar får hämta tillbaka den från Fantasia.

  • Jo men nu när ingen tycker det är kul, eller inte har tid med en liga. Så kanske det är fler som skulle kunna ha tid med en liten mini turnering? Finns det nått intresse för en sån?, typ en eller två dagar, nån helg?

  • Börja promota! Skaffa sponsorer (Fantasia förslagsvis), tryck upp fliers och utlova deltagande-priser som tärningar, Dug-outs eller kanske någon figur? Ligger det rätt i tiden, nära jul, så kan jag kanske komma åtminstone!

  • Appropå priser, vem har mitt pris från bb3?

  • edited 17 november 2010 05:01

    Jag har dina magneter fortfarande i alla fall, Frantic.

    @Hemlighållaren: Det är ett ganska stort engagemang du föreslår för en stackars tvåbarnsfar som ska försöka dra ihop fyra* pers till en spelhelg :) Om vi lyckas med hälften av ovanstående inför DOUBT II (förutsatt att den genomförs) så skulle det överträffa mina vildaste förväntningar.

    @Emil: Jag kan lätt tänka mig att vara en av dina fyra på en spelhelg. Dock är det lite hit-or-miss med datum. Kanske något nytt format? 5vs5? 2-minuters turns? Alla måste spela samma ras?

    *) Låt oss vara realistiska.**

    **) Jag är inte bitter.

  • Japp jag vet, jag ska förbi och hmta dem någon gång för dvärgarna är klar och har bara lite sand/grus som ska på plattan. Sedan var det magneterna där också. För tjocka magar för att kunna har bollen på plats helt enkelt.

    Tänkte bara vi betalade 50:- för att vara med nämligen och när jag snackade med Basse hade han inte heller fått sin andra pris som jag har för mig han är berättigad till.

  • Frågan om priset bumpas härmed och riktas då främst till NHH och Hemlighållaren? Eller har problemet redan löst sig?

    Hursomhaver, hur känner sig Umeåfolk? Är ni mätta på den nya cyanoligan eller finns det intresse igen för tabletop? För övrigt har FUMBBL helt gått över till LRB6 nu och jag har funderat på att återvända dit till Svenska Ligan.

  • Jag bangar sällan på BB

  • Ska vi ta en match i helga då Emil? Eller kan vi skrapa ihop fyra hugade spekulanter till en tre-matchers-mini-turnering????

  • Bumpar denna fråga då det har dykt upp några newbies som vill ha träningsmatcher och det kunde vara ett tidseffektivt sätt att köra typ tre matcher en och samma kväll. Kommande helg (26-27 mars) är tajt men ej omöjligt för min del. Helgen efter det (2-3 april) har jag relativt rent, sedan totalt omöjligt resten av april.

  • Som en av dessa newbie så är det endast 3:e April som skulle kunna passa för min del av de ovan nämnda datumen. Men ni är välkomna att bara hoppa över mig detta varv om det passar bättre för andra.

  • Jag ska höra med frun, men troligen funkar 2-3:e april. Nu i helgen är fullbokad.

Sign In or Register to comment.