BUBBLE5 Planeringstråd

edited 17 oktober 2010 06:43 in Blood bowl

Okej, så här är läget: Lars har dragit till de sälla träskmarkerna väst om Sherwood, Klas till Gävle och jag och Daniel har båda uttalat mindre fritid än förut så brädspelandet ligger på sparlåga. Fler administratörer önskas till BUBBLE!

Som det är nu tar Odium_Khan in intresseanmälningar och håller i klubban i denna planeringstråd, medan Setomidor sköter det tekniska, dvs vårt ligasystem OBBLM.

Jag tänkte uppdatera denna första posten med regeldiskussion allt eftersom som ni får ta ställning till, men i väntan på det får ni gärna gå in och anmäla ert intresse! Målet är att dra igång ligan inom 10 dagar, men helst redan nu till helgen!

Hittills intresserade: Emil, Odium Khan, Vendetta

Kommentarer

  • Mitt förslag är att ni kör en strukturerad liga, med ett visst antal schemalagda matcher. Förslagsvis 10 matcher. Det var väldigt olika när man kollar på hur många matcher olika lag spelade förra säsongen. Jag tror att när klyftorna inom spelgruppen blir större så är det bättre att försöka begränsa de mest aktiva så att ingen "skräms" till att hoppa av när man känner att man inte kan spela lika ofta.

    Det är också ett format som BUBBLE inte utforskat fullt ut. Det kanske är dags.

  • Jag vill absolut vara med oavsett format på ligan

  • edited 15 oktober 2010 05:46

    Klipper här in en moddad kopia av regel-posten för BUBBLE3, ändrat för att innehålla Hemlighållarens förslag. Kommentarer, invändningar? Annars startas snart den officiella BUBBLE5-tråden.

    Organisation

    • Huvudorganisatörer:
      • Administration av forumtrådar samt OBBLM: Setomidor
      • Slutspel, priser: ???
      • Anmälningar, regelfrågor: Odium_Khan (Dante_82???)
    • Sista anmälningsdag är 24 oktober. Anmälning sker genom att skriva ditt verkliga namn, ditt mobiltelefonnummer samt namnet och rasen på det lag du ska spela i [insert thread here], samt genom att betala deltagaravgiften på Fantasia. Om du av någon anledning inte vill publicera mobiltelefonnummer eller liknande, viska istället din anmälan till Odium_Khan och skriv tydligt om vi inte bör publicera något.
    • Lottning sker 25 oktober.
    • Ligan inleds 25 oktober.
    • Ligan avslutas 12 december.
    • Kostnaden för deltagande i ligan är 50kr/lag, vilket inkluderar slutspel. Betalning sker på Fantasia [måste bekräftas med Dea först], och betalningen ska vara gjord i samband med anmälan. Enbart lag som betalat kommer att ingå i lottningen!
    • Alla lag kommer att finnas beskrivna i detalj i ett verktyg som heter OBBLM och där kommer matchrapporteringen att ske.
    • Ligan spelas enligt lottat schema, där alla möter alla (i mån om tid; vid lågt deltagande möter man alla två gånger).
    • En vinst ger 3 poäng, en oavgjord match ger 1 poäng och en förlorad match ger 0 poäng.
    • Tie breakers för ligan och slutspelet är (förutsatt att OBBLM stöder det):
      1. Skillnaden i TDs
      2. Skillnaden i CAS
      3. Inbördes möte
      4. Flest gjorda TDs
      5. Flest gjorda CAS
      6. Lottning
    • Endast CAS som genererar SPPs räknas i ligan.
    • Ligan avslutas med en slutspelsturnering, 13-19 december. Exakt format på slutspelet meddelas senare.
    • Pris delas ut bland annat till vinnaren av ligan.
    • Det är tillåtet att starta ett nytt lag under ligans gång om man tröttnar eller det går för dåligt (notera dock journeymen-regeln som borde förhindra det sistnämnda i många fall). Det nya laget övertar det gamla lagets placering (poäng) i ligan men alla inspelade pengar och SPP är förlorade. Det nystartade laget får vara av en annan ras.

    Regler
    Competition Rules Alternative Pack inlusive nya BBRC-godkända lag (Chaos pact, Underworld, Slann) gäller med följande undantag/förtydliganden. Om inget annat nämns gäller standardregeln i regelboken.

    • Illegal procedure används enligt regelboken
    • 1000k startpengar. Allt måste inte användas.
    • Efter varje match nominerar varje coach tre spelare från sitt lag (som deltog i matchen), och slumpar sedan matchens MVP mellan dessa tre spelare.
    • Inga restriktioner av skills.
    • Spiraling expenses enligt den vanliga tabellen i post match-procedure
    • Star players är tillåtna. Notera att dessa ska vara någorlunda WYSIWYG och inte en vanlig lineman med nummer 3.
    • Lag som innehåller omålade spelare kan aldrig få positiv FAME (för vem hejar på ett färglöst lag?).
    • Garanterade winnings: 30k. Om man efter modifikationer(vinst, oavgjort, FAME) får mindre än 30k i winnings så räknas det istället som 30k.
    • Övertid används enbart under semifinaler och finalen. Utöver vanligt kick-off resultat får kickande lag ställa upp efter recivande lag. Om det är lika efter övertidsomgången vinner det lag som gjort flest CAS (sådana som gett SPP) under matchen. Om antalet CAS också är lika slumpas vinnaren av matchen i enlighet med regelboken.
    • Ligan använder sig av tidsbegränsade rundor. Varje coach har 4 minuter på sig att spela varje runda eller ställa upp laget vid en kick-off. Om en handling pågår när tiden tar slut (det är tydligt sagt vilken handling som ska göras, modellen har tagit ett steg, slagit för Bonehead etc.) så får den handlingen slutföras innan det blir turn over. Om tiden tar slut under en uppställning så får så lite som möjligt göras för att uppställningen ska bli giltig, och bör göras så snabbt som möjligt. Tid för rundor som tagit mindre än 4 minuter kan EJ föras över till efterkommande rundor.
    • Om båda coacher vill kan matchen spelas utan tidsbegränsning.
  • Aarrggh, my eyes, jag ska laga direkt. :)

  • Du skulle slippa ögonvärk om ni använde t ex phpbb, Seto ;)

  • Jag tror att risken med en 100% schemalagd liga är att en del inte spelar alla sina matcher, vilket deras motståndare blir lidande av. Jag tror dock att jag borde kunna fixa en match i veckan trots att jag inte har så mycket tid, åtminstone om man tillåts en veckas lagg. Jag tror m a o på att prova denna idé om än bara för en säsong.

    Notera också den korta tiden (6 veckor) för ligaspelet. Skulle man kunna utöka den tiden och i så fall låta säsongen sträcka sig förbi nyår? Givetvis beror detta också på deltagarantalet.

  • Jag tror mer på idén att ha det kort men intensivt, snarare än att dra ut på det med ett (potentiellt) stort 2-3 veckors glapp över jul/nyår. Kanske det är dags för gamla ligaserie 2:an Metallurg Zharr-Naggrund att göra comeback? Spec. med nya Warhammer Forges' Chaos Dwarf intresse. :)

  • Då ska du kolla in Roll Jordans kommande Kaosdvärgar!
    De har förvisso inte riktigt släppts ännu.

  • Med tanke på att BUBBLE5 blir ganska kort, vad tror ni om att låta lagen från BUBBLE5 hänga kvar till BUBBLE6?

  • Låter också som en rolig ny sak att prova.

  • Låter bra för mig. Kom igen nu gott folk, det är ju grymt ball med blood bowl och det blir ju bara skojsigare ju fler vi är

Sign In or Register to comment.