Uppgradering av forumet

edited 13 september 2010 12:24 in Stridshammaren.se
Hej alla!

Vi har nu uppgraderat forumet till den senaste versionen!

Den största skillnaden är att viskningarna är ersatta med "konversationer", som hittas under "inkorg" i huvudmenyn högst upp. Dessa konversationer kan föras mellan fler än en person och fler personer kan läggas till allt eftersom. Tyvärr innebär det att det inte längre går att viska i vanliga trådar, men vi hoppas att det här är ett bra byte.

Just nu fungerar inte markdown-tillägget, men vi jobbar på att få tillbaka det tillsammans med en knapprad med de vanligaste markdown-kommandona, så att man slipper komma ihåg dem.

Det är fullt möjligt att det uppkommit fel vid uppgraderingen, så skriv gärna till oss i den här tråden eller via en ny konversation (till användarna NilssonHarHund, Setomidor, Jonke och dea) om ni upptäcker något.

Ursäkta att färgerna inte stämmer överrens med dem ni är vana vid. Snart kommer det vara grått och lila igen (även om det kommer se annorlunda ut än förut)!

Vissa kategorier har blivit borttagna och/eller ersatta. Mer sådana förändringar är att vänta inom de närmaste veckorna, men mer om det då.

Stridshammaren crew via Lars (NilssonHarHund) och Daniel (Setomidor)
«13

Kommentarer

  • edited 13 september 2010 12:24
    Jadå, sidan ser helt klart inverterad ut, vad gäller färger. Men annars gillar jag uppdateringen. Favoritdiskussioner verkar fräscht.

    Edit:
    Hur kommer nya inlägg i trådar presenteras? Förrut var trådarna i fetstil och typ en annan färg, nu verkar det vara en liten "new" symbol på dem istället... Det gillar jag inte.
  • edited 13 september 2010 14:49
    hej kommer man att kuna stänga av visa katigorier av forumet som man kande förut?

    övrig bar jobbat tor förendringaran blir bra

    mvh fellman
  • Förhoppningsvis kommer man kunna stänga av kategorier. Finns ännu inte stöd för det i nya Vanilla.
  • När man får PM så får man 2 stycken e-post skickade till sin adress. Högst störande ;0)
  • Skumt, ett mail är väntat om man inte har ändrat inställningarna under sitt konto (Där kan man välja att få mail vid privatmeddelanden, och det verkar vara standard).
  • Varför kommer det upp vad som verkar vara privata meddelanden i händelser?
  • Dante: För att man kan skriva publika meddelanden till enskilda personer via deras profil. Tänk facebook wall. Vill man skriva privata meddelanden använder man konversationer (via inkorg). Inkorg borde kanske döpas om?
  • Aha. smidigt. Och Konversationer skulle passa bättre på inkorgen tycker jag, även om inget av dem förklarar riktigt vad det är (vilket är svårt att förklara med ett ord )
  • Jag upptäckte just att en av mina favoritfunktioner försvunnit. Förut när man klickat in sig på en tråd och sedan tryckte "bakåt" i webläsaren för att komma tillbaka till alla trådar så var den sidan automatiskt uppdaterad. Det är den inte längre.
  • @Dante82 Gjorde det? Så funkade det inte för mig.
  • Jag saknar också funktionen att kunna gå bakåt som Dante82 nämner ovan...
  • Har aldrig haft det bekymret. Öppnar intressanta trådar i nya flikar i FF och stänger varje flik efter hand.
  • @Herr_nilzzon: Då måste man ju flytta musen en massa. Personligen sitter jag med ena handen på backspace och med muspekaren mitt på skärmen när jag kollar av forum, vilket gjorde förra varianten av forumet optimalt för min användarstil.
  • @Dante82: Alla har ju sitt favoritsätt. =)
  • Jag ser fram emot att få återbekanta mig med Markdown...
    Jag märkte också att när man är utloggad så säger den typ "Välkommen! You seem to be new here...". Översättning önskas :)
  • Fråga: Vad är Permalink som står bredvid namnet i varje inlägg?
  • @Hemlighållaren: en direktlänk till inlägget, så att man kan länka någon till ett enskilt inlägg istället för till hela tråden.
  • Har "FUSK Umeå"-tråden försvunnit?
  • Ja, FUSK-kategorin är borta. Skriv i lämplig annan kategori istället.
  • edited 15 september 2010 06:31

    Nu borde Markdown fungera. Dessutom tillsammans med html. Bara att välja.

  • edited 15 september 2010 07:45

    Det känns rätt bra det här, bara färgerna kommer på plats så tror jag det blir super. Gillar att html får användas men visst kommer det fortsätta vara så att bara man kopierar in en URL så länkar den automatiskt? Vissa kommer aldrig att idas lära sig att använda taggar har jag märkt...

  • Varför kan man inte redigera sin post efter att man föhandsgranskat den?

    Varför kan jag inte länka på markdownsättet om markdown ska vara aktivt nu? (Fetstil funkar ju tex)

  • Ja skriv kommentar var inte skärskilt tydligt. Fortsätt redigera skulle vara mycket bättre. Att göra länkar funkade ju tydligen under de flesta omständigheter (förutsatt att man gör rätt också).

    Listorna fungerar däremot inte som de gjorde förut. Min fina lista över anmälda t.ex har ju inga kanter längre.

  • Och angående quotes när det kom upp så tycker jag också att det inte behövs en funktion som förquotar ens post åt en men en "bar" vid redigera fönstret som hjälper en med att få in rätt tecken på rätt ställe skulle underlätta fantastiskt mycket faktiskt.

  • Sökestrådar borde ha en egen kategori.

  • Om man klickar in sig på en tråd där man har flera olästa poster och det nyligen har bildats en ny sida, så kommer man direkt till den nya sidan även om det finns inlägg som man inte läst på sidan innan.

    Går det ändra så att det står tidsangivet när ett inlägg är gjort baserat på de senaste 24 timmarna istället för att bara posterna för det aktuella dygnet har tidsangivelser?

  • Varför i hela fridens dar kan man inte använda entertangenten för att göra listor?

    Nu ser det ut så här i stället: 1 ord 2 på 3 varje 4 rad

    hade varit bättre...

  • edited 24 september 2010 02:08

    avsluta raden med två mellanslag så blir det radbryt

    här

  • Eller använd en stjärna eller ett streck innan så kommer du få snygga punktlistor också. :)

  • edited 14 oktober 2010 05:32

    "Om man klickar in sig på en tråd där man har flera olästa poster och det nyligen har bildats en ny sida, så kommer man direkt till den nya sidan även om det finns inlägg som man inte läst på sidan innan."

    Enligt Lars så är det antagligen en bugg som kommer fixas från centralt håll

    "Går det ändra så att det står tidsangivet när ett inlägg är gjort baserat på de senaste 24 timmarna istället för att bara posterna för det aktuella dygnet har tidsangivelser?"

    Också enligt Lars bör detta gå att fixa, kollar på det vid tillfälle

Sign In or Register to comment.