Vampires i sinne!

edited 1 september 2010 19:33 in Blood bowl

Tjohej! Jag har byggt ett count-as vampyrlag med hjälp av Bloodletters (de bits inte, utan köttar sina thralls/cultists).

Enligt TalkFantasyFootball bör man aldrig starta ett Vampire team med fler än 2 Vampires. Men vad tusan, vem vill spela ett Thrall Team?

Mitt starterlag:
6 Vampires
5 Thralls
2 Rerolls Summa: 1000k

Kan någon berätta för mig varför detta är helt omöjligt att spela? Det känns som att man visserligen kommer att släppa igenom ALLA Bloodlust-slag utom på bollhållaren, men med så många fetingar så gör det väl ingenting att man offrar några Thralls?

Kommentarer

  • Det är helt omöjligt att spela :)

    Om du har några thralls kvar alls för andra halvlek blir jag förvånad, vilket kommer innebära att du har max två vampyrer att spela de sista fyra turerna med.

    När både du och din motståndare börjar att CAS:a och KO:a ut thralls till höger och vänster så kommer du märka att din bänk blir ohållbart tunn...

  • Låt inte statistiknördarna skrämma bort dig. Det är ju bara att inte slå ettorna så löser sig allt utan problem. Sen är det ju bara att köpa en ny Thrall efter varje match så är saken biff! Efter ett tag i alla fall...

  • Men med så många Vampyrer så kan jag ju försöka SKYDDA mina Thralls, vilket inte ett fåtal vampyrer kan. Man kan ju också avstå från att utföra handlingar med vampyrerna om det inte är särskillt nödvändigt, för att minimera Bloodlust-slag.

    Laget går nog inte att spela attrition med...

  • Det är bättre att skydda sina Thralls genom att köra färre vampyrer :) Vampires kan verkligen inte spela på att grinda ner motståndaren. Vamps är kungarna när det gäller två saker; som bollbärare och som bollblitzare. Detta kombinerat med gaze gör att det kan vara ett rätt svårt lag att möta. En sak att tänka på när man spelar vamps är att försöka få så korta drives som möjligt, detta för att kunna få fylla på med nya thralls.. de kommer försvinna fort >_<

  • När jag spelade Slann tyckte jag det var riktigt nice att alla spelare var ett hot mot cages och bollbärare hela tiden. Därför känns det som att två vampyrer inte räcker för att hålla trycket mot motståndaren. Det känns också svårt att tänka sig att offra en vampyr på att använda sin Gaze när man bara har en eller två!

  • ...Det är ju bara att inte slå ettorna så löser sig allt utan problem....

    Den gyllene nyckeln till att lyckas i blood bowl, oavsett lag :D

  • Jag hade kört med max 3-4 vampyrer till att börja med, sedan ge dem som 2:a eller 3:e skill "Pro".

    Inbyggd rr mot 1 i 50% av ggrna iaf kan rädda dig från idiotiska blodsugningar :)

  • edited 2 september 2010 13:04

    Det känns också svårt att tänka sig att offra en vampyr på att använda sin Gaze när man bara har en eller två!

    Tänk såhär istället, du har ju inte direkt något annat att köpa för pengarna än just vampyrer, så om du börjar med 2 borde du ju vara uppe på 3 efter tre matcher, och kanske 4 efter sex matcher totalt.

    Rerolls är ju dessutom som bekant mycket billigare i början, så många rerolls och få vamps ger ju bättre långsiktigt lag än många vamps och få rerolls :P

  • Det är bara det att Rerolls inte har ST 4 AG 4... När man börjar med få och skaffar fler och fler vampyrer, så känns det som att man måste byta spelstil var tredje match (när en ny vamp dyker upp). Om man börjar med pjäserna så kan man istället köpa rerolls. Visst, en reroll är 30k dyrare än en vampyr, men vid det laget kanske man har lyckats få några SPP på killarna också, istället för att köpa en rookie.

    Jag tänkte just på en liten sak angående Bloodlust också. Om vampyren ramlar på vägen till att bita en Thrall, så blir det inte bara en Turnover, Vampyren åker ju ut också, eftersom han inte fick käka!

  • Jag tänkte just på en liten sak angående Bloodlust också. Om vampyren ramlar på vägen till att bita en Thrall, så blir det inte bara en Turnover, Vampyren åker ju ut också, eftersom han inte fick käka!

    Det suger, kan man säga :P

  • Nu har jag fått in en första match! Saker som gick bra: Jag hade tur och ingen av mina spelare DOG. Jag hade tur och fick +ST på en Thrall. Jag förlorade dock 2-0 mot Chaos Dwarves med minotaur och 1 reroll... Mina 2 rerolls gick enbart till dubbeldödskallar och ettor på pick-up i princip. Jag rekommenderar INTE att börja med 6 vampyrer 2 rerolls, men har inte gett upp på tanken ännu :)

  • OK, då var andra matchen klar. Det gick bättre, framförallt på försvaret. Min motståndare fortsätter ställa upp The Wall (alla på linjen), och med mina vackra ST4 Thrall var det inga problem att knäcka ett hål i linjen. Antalet rerolls kom och bet mig i rumpan igen dock, då jag inte lyckades göra mål trots fullständigt överläge. Andra halvlek gick ännu bättre, och då kunde jag skippa använda Vampires varje runda för att minimera Blood Lust slagen. Med lite tur mot slutet blev det 1-0 till Vampyrerna!

    Jag fick en 5+5 på en vampyr, vilket ger mycket att välja på. Alla skills (utom mutation) eller +AV eller +MA. I slutändan blev det ändå Leader för en extra billig reroll. Var det också dumt?

  • Jag skulle nog hellre ta Pro på en Vampyr och sen Leader på en Thrall så småningom. En Vamp tar ju oftast ganska många actions på en tur, och även om det inte är kritiskt (som en failad Gaze eller en push-block) så tjänar man ofta på att kunna använda Pro. Om du använder Pro varje runda får du ju i snitt fyra rerolls per halvlek, istället för en från Leader.

    Antalet rerolls kommer alltid bita dig i rumpan, Klas. :)

  • Jo, jag lutade mot Pro, men det jag märkt är att jag aldrig kan förutsäga var och vad jag kommer att använda mina rerolls till. Hittills har det sällan varit viktigt att klara Blood Lust, utan mer dubbeldödskallar och dodge-slag. Helst hade jag gett Leader till en Thrall, men då jag slog 6+6 på min Thrall så valde jag ändå inte det.

  • Jag skulle nog ha tagit +MA på ett lag som har MA6 på hela rostern inklusive star players.

  • OK, en till match under bältet. Denna gången mot Necromantic utan Ghouls eller Wights. Mitt försvar fungerade ganska bra, jag lyckades plocka bollen men sedan följde en sex rundors fram och tillbaka attack som fick mig inom sex rutor från endzone när jag blev nedknuffad. Andra halvlek gick betydligt bättre, men plötsligt började han orsaka skador på mitt lag. Tre KO första halvlek blev 3 CAS och 4 KO andra halvlek. Jag spenderade apotekaren på att rädda en vampyr från -AV men sedan slog han Kill på två andra vampyrer. Lyckligtvis regenererade de som duktiga pojkar (slog 4 båda gångerna). När jag bytt sida genom en short pass över en Flesh Golem lyckades allting för honom istället och jag stoppades tre rutor från endzone. Bollen studsar bakåt till en Flesh Golem, som när han åker ned följande runda tappar den vidare bakåt och jag fick ingen chans att göra mål.
    Jag tog Dodge på min Leader vampyr som klarade några passar och fick MVP igen.

    Jag börjar komma in i vampyrspelet, men jäklar vad skönt det är inte behöva slå Blood Lust på thralls.

Sign In or Register to comment.