Amerikan Civil War Miniatures Blogg

edited 20 juli 2010 16:18 in Figurspel

Hej jag har tagit mig friheten till att fixa mig en blogg för oss som gillar historiska figurspel. i bloggen kommer jag att lägga ut bilder på målning samt battlereports från våra spelningar.. samt länkar till annat som kan vara intressant

hoppas att ni gillar min blogg

http://hobbyworker.blogg.se/

MVH Andre´Holmlund

Kommentarer

  • edited 23 juli 2010 01:31

    Coolt, bra André, Jag har länkat till Metalworker och Umeå historical nu:)

    Ser att intresset för historiska figurspel är himlastormande här på hammaren som vanlig. Pärlor för svin, som det gamla uttrycket heter;) Their loss

  • Snyggt, ser nästan lika bra ut som i verkligheten. Måste få tummen ur snart och limma dit flaggorna på mina regementen.

    Kollade upp det vi pratade om, hur man skulle kunna göra Napoleonic-ryssar (och preussare) av victrix fransmän. Krävs en enkel konvertering och lite green stuff.

    Hattar: Ryssar-Använd flankkompani-hattarna (dom med plymen), ta bort plymen på alla utom en bas (grenadiärerna). Vid hattbrist ta vanliga schakos och sprid ut dom i enheten.
    Preussare-Vanliga schakos, gärna övertäckta.

    Greatcoats: Båda-Rulla ihop en liten bit green stuff och fäst tvärs över bröstet, vänster axel till höger höft, likadant på ryggen. Platta till något. Ryggsäcken trycks fast i green stuffet innan det torkat för att sitta bra.
    Detta gör inte bara att de bär greatcoaten på det korrekta 'en bandolier' sättet utan täcker också effektivt över huvuddelen av de större skillnaderna i uniformen.

    Vill man vara extra petig kan man fila bort vecken på preussarnas byxor från just under knäna och neråt då de bar stibletter.
  • Jag tror att jag kommer att spela Napoleonic-ryssar jag har beställt en låda fransmän från victrix så snart är jag igån med att måla :)

  • Hej, jag har likt er testat att konvertera några plastfigurer för att få annat än britter och fransmän. I mitt fall blev det Britter från Perry som fick bli Preussare i stället.

    Närbild

    Gruppbild

    Konverteringen tar lite tid men jag tycker att den ger goda resultat, sen gillar jag att sitta och konvertera figurer så att det krävs en del sånt har jag inget problem med.

    För tillfället bor jag i Sollefteå, men kommer nu till hösten att flytta till Umeå för att studera så jag ser fram emot att testa att spela historiska figurspel, då jag endast spelat Warhammer fantasy samt 40k hittils.

    Appropå spelande, hur tänker ni basa era figurer, själv överväger jag att basa dem som de kommer i lådan alltså 15 X 20 mm. Tycker att det ser riktigt bra ut när de står i tät formation , men det är ju trevligt om man har liknande basning. Har inte själv Black Powder reglerna som ni verkar spela med så vet inte riktigt hur de ställer sig till basstorlek.

  • Grymt bra resultat med preussarna! Imponerande, fan du måsta vara med och spela när vi startar igång Napoleonics till hösten (Då alla har arméer) Jag målar La Grande Armée.

  • Dom blev snygga dina Preussare! :) klart att du ska vara med i kampen mot den onde Napoleon

  • Hör du du du:) Napoleon ond?

    Napoleon var kanske inte så god mot alla men helt klart progressiv och på den "goda sidan" i förhållande till England, Preussen och Ryssland och Österrike:) Feudalism och La ancient regimé mot Upplysning och framåtskridande med universiella medborgerliga rättigheter. Det är alla film och skönlitterära hjältar som Hornblower, Sharpe, Aubrey-Maturin, som gjort England till "The good guys" i efterhand.

  • Hehe alla som inte är på mittlag är ju mina fiender = onda :)

  • Riktigt snyggt konverterat Viktor. Du skulle också kunna använda brittiska uniformer rakt av med hoprullad greatcoat för reservinfanteriregementen. 15x20 baserna fungerar utmärkt, jag har använt dom till mina fransmän och konfedererade.
    Välkommen till Umeå förresten. Vad ska du studera?

    Bra hemsida med info, färgscheman, organisationsscheman och taktik för Fransmän, Ryssar, Preussare, Britter och Österrikare: http://napoleonistyka.atspace.com/

    Erik och Zhukov: Kom ihåg att det är segraren som skriver historieböckerna.
  • "History is writen by those who have hanged heroes"

  • Vive l'ancien régime! Jag ska försöka mig på att skapa ett svenskt regemente och se om det är genomförbart. Om det är det så kommer det i framtiden bli tungt för Nappe att möta de tappre blå tropperna.

  • Tack för komplimangerna, jo det där att man kunde använda de brittiska uniformerna rakt av upptäckte jag också när jag sökte på internet efter bilder på Preussiska uniformer. Mycket praktiskt då det betyder att man kan ta en "paus" från de reguljära infanteribataljonerna som kräver konvertering och bara måla istället. Har även haft ögonen på Perry fransmän, eller ja det är bara de med långrock som jag är intresserad av då de med lite arbete nog skulle funka som Landwehr.

    Appropå studerande så ska jag läsa Civilingenjör med teknisk fysik som inriktning, tydligen ska det vara riktigt jobbigt, har jag hört... :(

  • Min lillasyrra har just läst första året, det är mycket plugg vad jag förstår. Men de verkar ha mycket roligt tillsammans på teknisk fysik i alla fall.

  • Tekniska fysiker eh? Själv är jag ET;are, Civilingenjör Energiteknik. Heter din syrra Elisabeth, Erik? ET och TFY (teknisk fysik) är bra folk men se upp för pirayor ;).

    Jag vet inte hur bra långrocksfransmännen funkar som landwehr. Rockarna är för långa och de bär schako istället för mössa. Skulle väl gå att konvertera men det är nog mycket jobb.
  • Ja det heter hon:) Ballt, Umeå är litet.

  • edited 2 augusti 2010 12:23

    Nu är bloggen uppdaterad med lite terräng bygge också

    http://hobbyworker.blogg.se/

  • Blev tråden sänkt pga för mycket OT eller fanns en annan anledning?

  • Eller så är det bara någon moderator som inte gillar historical ;)

    Jag tycker att vi ska försöka oss på en ny kampanj i höst, men kanske på lite mindre skala. Istället för att köra hela östra teatern kunde vi begränsa oss till en mindre operation eller ett slag, mer i stil med FoW-Firestorm.

    Ex: Peninsula Campaign, North Virginia Campaign, Antietam, Gettysburg.

    Eller om folk hellre vill köra Napoleonic kan vi ta något slag från den tyska kampanjen 1813 eller Waterloo-kampanjen.
  • Ny här på sajten men sitter å skakar av exaltering medan jag väntar på mina beställda Victrix Britter. Känns som jag dras mot historiskt mer och mer
  • en kampanj låter ju kul men det får nog bli i ACW för jag har för lite gubbar målade till napoleonics.. samt jag tror att min kompis mikael vill ochså spela sina nordstatare..

    kommer att lägga ut snart bilder på mina napoleonics ryssar :)

    http://hobbyworker.blogg.se/

Sign In or Register to comment.