En fråga kring space marine

edited 12 juni 2010 16:37 in Warhammer 40k
Om man gör en Force doom (5+ inv save) med en librarian och rullar 2st ettor på tärningarna och tar ett wound, får man då inv saven mot den eller sätter physic powern på efter?

Kommentarer

  • Jag skulle säga inget save. Eftersom Force Dome ger upphov till skadan lär den knappast kunna avhjälpa den. En skyddande skimrande kraftfält ger knappast skydd mot en demon som angriper en Librarians hjärna i samband med att kraftfältet frammanas.

  • Tror inte den fungerar eftersom perils kommer i fasen av att kasta kraften medan kraften i sig kommer igång just efter.

  • Jag säger nej av ovan redan sagda anledningar. Men om någon klagar så skulle jag låta den ta saven ändå, det blir ändå med re-roll på lyckad save för att det är så farligt att leka med warpen! :)
  • Det finns inget i regelboken som säger att magin skulle hinna igenom eller att den inte skulle hinna igenom, båda effekterna tar kraft samtidigt i och med psychic testet. Även om jag håller med att det vore ologiskt så finner jag inget som säger emot det egentligen. Jag skulle låta min motståndare ta save, då med re-roll så blir 8 av 9 ändå ett wound.

  • edited 13 juni 2010 09:59

    Det där är väl något som folk har tvistat om i princip hela editionen - eftersom Fortune + Peril länge varit relevant för "alla" eldarspelare.

    Själv är jag av den åsikt att båda sakerna inträffar i och med ett klarat Ld-test (med dubbel 1:a) - därför skulle jag nog låta min motståndare få sin re-roll/inv.save/whatnot. Ingen kan ju egentligen säkert säga att antingen power:n eller perils:en kommer först.

  • edited 13 juni 2010 10:41
    Jag hade låtit min motståndare ta saven. Om han lyckas med sina två 5+ iv saves så tycker jag han förtjänar det. Då var det meningen att han inte skulle ta och bli skadad.
Sign In or Register to comment.