Ny intresserad blood bowl spelare

edited 25 april 2010 14:34 in Blood bowl
Hej är sugen på att börja spela BB men vet jätte lite om det.. laget jag gillar av gws figurer är ogres men funderar på göra ett eget lizardmen lag från fantacys figurer.hoppas att någon snabbt skulle kunna dra lite lätt hur det här spelet funkar.
«1

Kommentarer

  • Learning by doing säger jag bara! Har du spelat något av GW:s spel tidigare så kommer det inte ta dig lång tid att lära dig reglerna, dock kan jag varmt rekommendera att spela något mer nybörjarvänligt lag de första matcherna (särskilt Ogres räknas som ett väldigt svårspelat lag).

    Det borde inte vara svårt att få någon av oss BUBBLE-coacher att ställa upp på en intro-match på föreningen eller Fantasia!

  • Precis som Trukson säger är det enklast att lära sig spelet genom att spela det. Jag har en massa playbooks sedan om du vill sitta och läsa lite, de är inte så fasligt stora heller så jag tror jag kan maila dem om intresse finns.

  • När man väl har grunderna om vilka olika slag man måste göra och när så blir det verkligt intressant. Bloodbowl har utrymme för avancerad strategi på många olika plan (i och med liga-formatet där spelarna utvecklas till de roller man vill).

    Först och främst är det viktigt att man vet att de mest aktuella reglerna ligger uppe på GWs hemsida under namnet Competitive Rules Pack, bland BB-fans känt som Living Rule Book 6, eller LRB6. Där finns spelets regler beskrivna i detalj och det är det enda dokument man behöver för att spela.

    För det andra är Bloodbowl ett brädspel, vilket betyder att man behöver ett bräde! Detta är inte billigt och det enda riktiga sättet att få tag i en som garanterat är helt rätt är genom att köpa grundlådan. Många i Umeå-trakten HAR redan bräden och allt som behövs.

    Precis som de ovan skrivit vill jag rekommendera att du spelar lite med någon som redan gör det och har utrustningen. Jag skulle kunna vara till hjälp där, men har ganska fullt upp. Om vi planerar in en kväll någon gång på FUSK så kan vi gå igenom grunderna!

  • Låter ju som att jag ska spela mot någon som kan och har grejer för att lära mig^^men Hemlighållaren jag skulle gjärna villja att du lär mig spela på FUSK men nu har jag ass mycket att göra men sedan så kan jag nog spela när sommarlovet börjat.men om jag upp täcker en kväll jag har tid att åka upp till fusk hör jag av mig och ser om du kan:)Jo vilket eller vilka lag är lätt spelade??jag spelar fantacy,40k och lot så jag borde kunna lära mig BB reglerna. xDlagen jag spelar i fantacy är lizardmen och tomb kings är någon av dom lagen/raserna lätta att spela i BB?
  • Personligen då jag lär ut till någon rookie så brukar jag ta två olika speltyper av lag på brädet. T ex ett alvlag/humans/skavens som har möjlighet att passa för vindsnabba TDs och ett annat bashar lag, t ex orcs/undead. Man spelar en halvlek med ett lag sedan byter man plats med varandra. På så sätt kan man visa hur den andra spelstilen enklast/bäst spelas.

    Jag skulle verkligen inte rekommendera Lizardmen/Khemri till en nybörjare =P

  • Bra nybörjarlag: Orcs, Humans, Undead, High elfs

  • De gånger jag har försökt lära ut har jag tagit lag som har flera skill "gratis" och precis som Basse, skriver bytt lag efter halva matchen. Jag brukar också kasta in lite starplayers för att visa vad som skiljer grundspelarna mot när man har fått en massa skills.

    Skaven, Humans, Orcs, Wood Elfs (om jag hade haft ett sådant lag) etc. Då får man in grunderna med Pass, sure hands, block och dodge. Samtidigt så har de alla Big Guys som brukar vara en förkärlek för nybörjare.

  • ok men om det nu ska vara ett av dom lätt spelade lagen blir det nog skaven eller orcs.om jag nu vill spela orcs är ett par konverterade orcs och goblins och ett troll samt lite konveterade Borcs en bra start?och typ hur mycket av varje sort ska jag ha för att få variation?har också hört att det finns någon typ sjukvårdare till orks och där ska min painboy vara den figuren iså fall.kort och gått vilka orcs saker ska jag ha för att ha ett lag med många valmöjligheter?
  • Det finns några olika startmöjligheter för Orc´s. Men den jag anser är bästa är:

    1 Troll 110k 4 Blitzers 320k 4 Black Orcs 320k 1 Throwers 70k 1 Linemen 50k 2 RR´s 120k 1 Fanfactor 10k Totalt: 1000k

    Apothecary kostar 50k men förhoppningsvis så klarar du utan en sådan tills du har råd att köpa en sådan vid ett senare tillfälle. En annan populär startlinje för Orc´s är:

    4 Black Orcs 320k 4 Blitzers 320k 2 Throwers 140K 1 Goblin 40k 3 RR´s 180k Totalt: 1000K

    Samma sak gäller här angående apothecaren. Hoppas på det bästa så är alla hela tills du köpt in den. Orc´s brukar hålla länge eftersom de har så hög armour om inte"tärningsgudn" vill annat dvs.

  • edited 26 april 2010 12:04

    Jag tar glatt på mig rollen som den tråkiga, dryga killen som hänvisar folk till regelboken, men i fallet Blood bowl är det väldigt befogat eftersom grundreglerna bara är 10 sidor*! Jag tror också på att tidigt spela en match mot någon som kan, men se till att läsa igenom reglerna innan litegrann så att du har koll på t.ex. vilka actions som finns och vilka statsen är, så kommer du få ut ännu mer av första matchen!

    *eller 20 om man räknar in Extra rules, som alla spelar med.

  • På sidorna 23-25 i regelboken som Setomidor länkar till finns listor på alla spelare respektive lag kan ha. Oavsett vilket man väljer bör man se till att ha 16 spelarmodeller till hands när man målar sitt lag. I de flesta fall kommer du bara använda 12-14 av dessa, men de extra modellerna ger dig lite valfrihetsutrymme. Alltså:

    1. Granska listan över tillgängliga spelartyper för det lag du vill spela.
    2. Måla alla "positionals" till laget, dvs spelare som har hårdare begränsning än 0-16. I slutändan kommer du i de allra flesta fall vilja spela med alla postionals som finns tillgängliga. Du kommer dock inte ha råd att ha med alla i startlaget, men det är bra att ha modellerna färdiga. :)
    3. Måla icke-positionals så du har totalt 16 spelare i laget.
  • edited 26 april 2010 13:30
    ok ja ska skriva ut det och läsa igenom det(hatar pdf filer man ska läsa på datorn..)sedan är jag lite sugen på ett human team dom ser roliga ut att spela och då kan jag ju ha 1 ogre också:P men sedan tillbaka till spel plan och sådant jag tycker 750kr för lite kartong någon bok och 24 modeller är dyrt.. jag har sett jätte snygga spelplaner som folk gjort själva och sedan dom spec tärningarna gör jag nu av 3st fantacy attilleri dices :P men så tycker jag man ska göra eller är startlådan ett så sjukt bra val att man ska köpa det?jo målningen du menar att jag ska måla satt max av varje val finns så jag kan välja vad jag vill köra med:Poch nu när human är intressanta så vill jag ha en star player som gw slutat göra :O (bara för att man vill ha den:/) Zara the slayer star playern är det jag vill ha är det någon som kan sälja en sån till mig om han/hon har en?
  • jo målningen du menar att jag ska måla satt max av varje val finns så jag kan välja vad jag vill köra med:P

    Ja, förutom spelarna som är 0-16. Dessa behöver du bara ca 3-8st av beroende på vilket lag du väljer. Wood elfs kan ibland behöva så många som 11, men det är detaljer.

    Angående startlådan är den absolut inte nödvändig. Blocktärningar (specialtärningarna) kan man köpa separat av andra tillverkare om man letar lite. Spelplan kan man bygga själv, men inte heller det är nödvändigt, då i princip alla veteraner har en. Det är bara på större turneringar eller i väldigt små spelgrupper det brukar bli brist på planer. Tips: Köp ingen box innan du vet att du kommer spela spelet mycket. Ett målat lag räcker gott för någon enstaka match då och då.

    Mer tips: Låna det lag du vill spela av någon medan du lär dig spelet. Det är inte säkert att du gillar spelstilen laget har och då har du ägnat tid och pengar till fel sak.

  • ok ska tänka på det men jag får väll se när jag har tid att låta någon lära mig spela.
  • Det är inte helt nödvändigt att skaffa sig en plan överhuvudtaget, eftersom mer än hälften av oss som lirar i BUBBLE har boxen redan, och dessutom finns det två att låna på FUSK. Prova spela ett tag först och känn efter om det är kul innan du bestämmer dig för om du vill investera i en plan eller ej.

  • jo en plan kommer jag nog aldrig köpa;)
  • jo en plan kommer jag nog aldrig köpa;)

    Så sa jag också, nu äger jag två. :P

  • haha ok får se sedan då:P
  • men om jag ska spela humans vad är en bra lista till dom(vill bara veta köpa ska jag göra när jag spelat någon gång så jag vet vad det 'r jag vill ha kanske passar inte humans mig:P)
  • edited 26 april 2010 18:51

    Bra guide till olika startuppställningar för humans, inklusive motiveringar, utvecklingspotential, fördelar och nackdelar. På bbtactics.com finns väldigt många läsvärda artiklar, men för att få ut mycket av dem bör man ha spelat en match eller två för att få koll på lite terminologi.

  • Jag började senaste ligan med:

    Ogre (140k)
    3 Blitzers (270k)
    Thrower (70k)
    Catcher (70k)
    4 Rerolls (200k)
    5 Linemen (250k)

    Totalt: 1000k jämt.

    Problemet är såklart ingen apotekare, så det finns en risk att någon av de dyrare spelarna tar stryk första matchen, men förutom det är det en bra startupställning speciellt om man ska spela lite längre.

    Ska man spela lite färre matcher kan man byta ut en reroll mot apotekaren istället, och sen snabbt spara pengar till en till spelare (antingen Blitzer, Catcher eller Lineman)
  • Ogre (140k) 3 Blitzers (270k) Thrower (70k) Catcher (70k) 4 Rerolls (200k) 5 Linemen (250k)

    Totalt: 1000k jämt.

    +1

  • ok ja det låter ju bra hehe men jag ska spela någon dag och se hur jag vill ha det:P
  • Självklart ska du göra det, jag testade Orc´s och Humans först och valde sedan Skaven, haft dem trogen sedan dess och är mitt favoritlag.

    Det räcker med att du får en kännsla för spelet och sedan läser på vad de olika lagen har för fördelar/nackdelar. Sedan väljer du det lag du vill ha. Införskaffar det och kör på.

    Eller så lånar du ett lag första bubble, turnering etc och sedan slår du till på det du vill ha. Med förutsättningarna att du tycker spelet är roligt oc.

  • mm skaven är det svåraste laget att lära folk spela med för dom dör så lätt har jag hörs men med det skulle dom vara jätte snabba också :Ptror sj jag också kanske kommer lira skaven i BB dom är ju snabba och jag gillar små snabba saker sedan att dom inte klarar att man tacklar dom, det får man väll leva med isåfall:P
  • Skaven är som snabba människor som glömt suspen i omklädningsrummet. ;)

  • hehe mm menar du att humans är typ lika snabba :O det låter kul men jag tror sj att orcs är dom jag kommer köra med men jag spelar och ser vad jag tycker;P
  • edited 27 april 2010 09:09
    Genomsnittsspelaren i Skavenlaget är lite snabbare, men framförallt har de Gutter Runners med MV 9 som är snabbast i spelet! Gutters har också ST 2 och AV 7, så de är nästan klenast i spelet...
  • Jag var nog lite otydlig, det skaven tappar i skydd får de igen i snabbhet. Det är som Setomidor beskriver laget.

  • ok ja gillar snabba saker men döda gillar väll ingen:P
Sign In or Register to comment.