BUBBLEs MASSIVA turnering planeringstråd

edited 30 mars 2010 11:53 in Blood bowl

Som Klas tyckte, här kan vi diskutera hur vi ska lyckas sy ihop en BB turnering i slutet av sommaren med målet 30 deltagare!

Jag tänkte spontant slutet av augusti, kanske just helgen innan universiteten drar igång för att göra det lättare för studenter att delta även om de studerar i andra delar av landet. Eller är det i september studieåret börjar? Andra idéer om datum?

«134

Kommentarer

  • Det förekommer att universitetsår börjar redan i mitten av augusti, dels beroende på universitet och dels beroende på om det förekommer mottagningsveckor innan terminen börjar på riktigt.

    Jag tror att det finns mängder av slumrande bloodbowlspelare på universiteten runt om i Sverige, som tappat bort sina ligakompisar och numera bara spelar cyanide eller fumbbl, om ens det. Massiv marknadsföring är nyckeln till framgång.

    I Lund går SydCon och spettekakebowl av stapeln första helgen i augusti. Därför kunde tredje helgen i september vara en bra tid. Detta för att

    • Nolleperioderna har slutat på universiteten
    • Det är lagom länge till andra bloodbowlevent
    • Marknadsföring har kunnat kickas igång efter sommarslummern

    Viktigt att poängtera redan nu är att Klas och Odium_Khan tänker sig turnering i Umeå.

  • edited 30 mars 2010 12:43

    Låter bra!

    Det självklara att börja med är ju att diskutera formatet för turneringen, och sedan försöka spika en helg som verkar lovande.

    1 100k resurrection är ett populärt format, det innebär i grundutförandet:

    • Alla lag börjar med 1 100k
    • Hela laget återställs till startlaget mellan varje match (så inga SPPs eller skador spelar någon roll)

    Sen finns det olika varianter för att skills, och det är här det kan skilja sig en del åt. Exempelvis kan man få ett par startskills att dela ut innan turneringen börjar, och sen en ny skill mellan varje match. Normalt får man inte heller sätta ut fler än en skill per spelare.

    Fördelen är att alla matcher spelas med samma förutsättningar, då laget inte påverkas alls om man exempelvis får viktiga spelare dödare eller tvärt om, man får en väldigt lätt första match och skördar SPPs.

    Att man frångår den normala lagutveklingen kan ses som tråkigt, men för att få en rättvis turnering tror jag det är ett ganska bra format.

    Ps. Jag ska på GothBowl i helgen, och det vore lättare för mig att göra reklam för eventet om vi har någonstans att peka folk, kanske en extern sida? Kanske en mailinglista där folk kan skriva upp sig för att få mer information senare? Jag tror inte den här tråden är en lämplig plats, eftersom det är bättre att planera internt och lansera saker först när vi spikat dem. Ds.

  • Finns flera upplägg om hur turneringar kan spelas, kan delge de senare under dagen. När turnerningen ska hållas så flaggar jag för att jag inte kan vara med. I början av september har jag domarutbildning och efter det drar säsongen igång igen och då är jag upptagen i stortsätt varje helg fram till minst slutet av mars.

    Så om jag får rösta på något så faller min röst på före september.

  • Jag kan starta en tråd på www.talkfantasyfootball.com, som ju är huvudforumet utanför NAFs egen sida. Vi kanske bör försöka klubba ett datum innan Seto åker och gör reklam på GothBowl i helgen. Datumet får inte vara för nära SpettCake, men vi måste överväga nolleperioder osv, som NHH påpekar. Ska kolla när skolan startar senare idag, om jag har tid över.

    Angående format så håller jag med om att resurrection är det som gäller (har till och med för mig att NAF inte gillar progression-turneringar). Om Frantic tar fram några alternativ senare så kan vi göra en utvärdering.

  • edited 30 mars 2010 13:08

    Jag kan skapa en fin adress, typ stridshammaren.se/doubt som kan peka på den här tråden

    DOUBT - "Da Open Umeå Bloodbowl Tournament"

  • @setomidor: Eftersom ingenting är spikat vore det nog bra att inte tala i alltför stora ordalag på GothCon. Nämn idén och fråga efter intresse att delta. Ta vara på lite mailadresser eller telefonnummer.

  • En mailinglista vore ganska bra, då skulle jag snabbt kunna skriva ut en mini-flyer imorgon och dela ut i GBG (den behöver egentligen bara säga: Turnering i Umeå i höst, maila XXX för mer information).

    Finns det möjlighet att skaffa en doubt@stridshammaren.se adress? (Bra namn för övrigt :) ) Är ju snyggt om man samtidigt kan göra reklam för SH.

  • edited 30 mars 2010 14:07

    hujejuj, nu blir det ju julafton i sommar/höst!

  • Tänkte bara nämna, for the record, att höstterminen verkar börja den 30 augusti.

  • Alltså jag kan inte ha drömt men jag hittar dem inte längre på nafs hemsida. De hade iaf tidigare exempel på tunerings regler.

    De jag minns var att i en så var det utsatt höjningar på automatik dvs. Att efte te.x match 2 så fick man två skills att placera ut, efter match 3 så fick man dela ut en double roll skill. Runda 1 och 4 ingen skill. osv.

    Sedan som det redan var beskrivet av Setomidor. Men jag har för mig det fanns flera olika man som förslag.

    Själv anser jag att om man kör med -> Hela laget återställs till startlaget mellan varje match (så inga SPPs eller skador spelar någon roll) så tjänar de svagare lagen mer än de "hårdare". Så jag ser hellre att vi bestämmer våra egna turnerningsregler.

  • Å andra sidan tjänar starka lag mycket på att ha garanterad tillgång till framför allt double skills. Spelare som annars har väldigt svårt att få nya skills, exempelvis saurus, dwarf linemen och chaos warriors tjänar mycket på det. Dock är det svårt att välja ut bra höjningar när man samtidigt vet att man bara får någon enstaka.

  • Samtidigt är det rätt bra för alla att man kan garanteras att slippa möta dubbla styrkehöjningar eller flera spelare med ag5 och leap när man själv står utan tackle...

  • Jag är berädd på att hålla med dig, men att ge block till en kroxigor är lika bra som att ge guard till en high elf spelare alt block till ett träd :)

    Det blir en viss taktik över det hela. Men som sagt jag ör öppen för allt bara jag kan spela :)

  • edited 30 mars 2010 20:49

    Personligen gillar jag spel med få skills på banan, eftersom det blir mer taktik var man ställer nyckelspelarna med de få skills man har. Visst, en del lag drabbas hårdare av det än andra, men så är det på alla TV-nivåer.

  • Jag har inget emot att testa det. :)

  • Det som ofta uppstår är ju dock att lag med Block eller Dodge på alla (Norse och Amazons framförallt) anses vara de ultimata lagen. Jag har dock ingenting emot att testa en riktigt klassisk 1100k, resurrection, skill-pack turnering, då vi bara haft en turnering tidigare.
    En fundering jag har om formatet är dock inducements. Ska man tvinga folk att komma upp i 1100k, eller ska man få möjlighet att köpa till "permanenta" inducements till laget? Jag vill gärna se inducements i turneringen men om det bara är jag så...

    Själv skulle jag dock vilja ha turneringen tidigare hellre än senare. Jag har ingen aning om jag kommer att kunna vara med "efter" sommaren.

  • edited 31 mars 2010 09:15

    En vanlig kompromiss angående inducements i turneringar är att man låter Goblins, Halflings samt eventuellt Underworld köpa lag värda mindre än 1100TV. En lika vanlig lösning är att man inför en specialregel som innebär att Halflings kan köpa en permanent Master Chef, och Goblins "permanenta" Bribes för turneringen (Edit: naturligtvis till höjda priser). Övriga lag behöver inte den extra edge som inducements innebär (Edit: dvs inga andra inducements används i turneringen).

  • Jag känner igen det du beskriver ang Halfling Master chef. Att man kunde köpa in dem permanent under turneringen och logiskt borde det vara lika för Goblins bribe´s.

  • Angående skill packs så är jag också för ett begränsat antal skills, t ex att man får starta med 1-3 skills och får en ny skill efter varje match varav skill:en efter match 3 (och ev 5) i en 6-matchers turnering är en Double. Samma anledningar som NHH, att det blir mer taktik så. Dock ska man inte köra helt utan skills tycker jag - att lagen utvecklas något mellan matcherna gör att man måste vara bra på ett mindre intervall av TV och inte bara 1100TV.

  • edited 31 mars 2010 10:57

    Jag är med på allt och tycker att en turnerning skulle var skit kul. Men om jag får rösta på hur jag vill ha det så finns det två olika allternativ jag gillar. 1: TR1100 - No extra skill - No skill selection. Alt 2: TR1100 där en bestämd summa får användas till skillimprovment, typ 60 (tre regular skill). 20 för regular skill 30 för double, movement alt armourvalue, 40 för AG 50 för sty.

  • edited 31 mars 2010 14:11

    "Det som ofta uppstår är ju dock att lag med Block eller Dodge på alla (Norse och Amazons framförallt) anses vara de ultimata lagen"

    dvärgar är ännu bättre för dom har ju ochså block samt tackle

  • Enligt NAF ranking så är vissa lag bättre än andra. Förra året vann high elfs "vm" om jag inte minns fel, detta trots att vissa lag har högre vinst procent. (Norse, wood elf's mf). Vilka regler vi ska ha tycker jag vi ska ta med för vi tycker det blir roligare att spela. I slutendan är det ändå tärnings guden som avgör. :)

  • det förbannade aset... (son of a bitch...)

    har man ett par lurviga så spelar man givetvis svårspelade lag!

  • Haha lol! Jag har tre lurviga, vad gör man då?
  • då häbger man med på krogen och dränker sorgerna när man fått dyng av tärningsgudn!

  • Jo, nog borde vi välja regler efter vad vi tycker kommer att vara roligast, men eftersom vi inte haft särskillt många turneringar hittills så känner jag att det kan vara en idé att följa konventionerna.

  • Har fått en lista med 30 talet mailadresser med Blood bowlare från södern, så när vi börjar få ihop något så kan det vara läge att maila ut till dem.

  • Vad är det vi ska få ihop? Datum? Format? Blomkrukor?

  • Ja, i ungefär den ordningen faktiskt :) Så fort datum och format är spikade kan man göra ett första utskick och börja göra en lista med intresserade, och sen när man bestämt t.ex. schema, ansvariga, kostnad och lokal så kan man börja ta upp riktiga, bindande anmälningar.

  • edited 12 april 2010 14:54

    Som en parentes kan man titta på LinCons BB turnering.

    Bizarrt, och nog inte alls det vi är ute efter, men det vore intressant att se vilka sjuka lag som folk dök upp med.

    Själv tror jag att Chaos Pact med block på alla Biggies, en AG5 Alv och hur många normala skills som helst skulle fungera ypperligt.

Sign In or Register to comment.