Behöver hjälp med ork arme

edited 24 februari 2010 21:15 in Warhammer 40k
Jag har inte så stor koll på hur orker funkar än men hoppas kunna det om ett tag.
Iallafall vill jag göra en ork arme på 2000pts och behöver lite tips hur man sätter ihop en fungerande arme.
Jag vill ha den ganska offensiv dvs många enheter som kan röra sig framåt på bordet och ändå göra stor skada.
Det enda krav jag har är att jag vill ha med Ghazghkull.

Hade varit tacksam om nån kom med tips/hjälpte mig.

Kommentarer

  • edited 24 februari 2010 21:53

    På det du beskriver kan man nog skönja några olika koncept. Det hela beror i slutändan givetvis på hur mycket du tycker armén får kosta i pengar och vilken spelstil du föredrar. Mina förslag är i så fall:

    Alternativ 1 är en hord. Massor med boyz som ständigt rör sig framåt till fots, skjutandes. Understödda av vad du föredrar. Du lär oftast ha fler modeller på spelbordet än motståndaren.

    Alternativ 2 är en Evil Sunz inspirerad Kult of Speed. Trukks, bikes och någon Battlewagon, gärna med Deff-rolla. Även Deff-kopters och Stormboyz fungerar här. Armén är väldigt snabb och rörlig, men har inte alls så många trupper som alternativ 1.

    Alternativ 3 är Dreads och Killa Kans som utgör kärnan. Dessa är understödda av en hel del boyz till fots. Någon snabb flankningsenhet är att rekommendera. En 'Eavy Metal'-variant på Alternativ 1.

    Dock ska jag påpeka att Orks ska aldrig stå stilla och skjuta. De ska alltid röra sig framåt mot fienden eftersom de är farligast i närstrid. (Det finns ju en anledning till att så många vapen i Codex:Orkz är Assault).

  • Tack för tipsen, ska kolla över lite gran på alternativ 2, det såg riktigt passande för mig
  • Frågan är ju också om du vill göra en så hård lista som möjligt eller en lista med så mycket kul som möjligt (vilket ibland kan va rätt hårt :p)

    Jag gillar ju kommandos, lootas, burnas, storm boyz och så vidare. Bygga en arme kring det med en eller två mek boys med kustom force field är inte helt fel inte. 10 stycken lootas med 5+ cover save gör ju inte direkt något he he

    Sen kör man (enligt min mening) Ghazagkull så ska man har MASSOR med boys. Me like alot ha ha. En enorm hord gröna orker komma springandes över ängarna är inte alltid en kul syn för motståndarna he he

    hoppas my 5 cents gav dig en funderare i alla fulla fall :)

  • Du kan i princip inte skaffa för många boyz så det kan vara en schysst tumregel. Vet du inte vad du behöver så är BOYZ aldrig fel. Själv har jag över 130st och målar as we speak fler fot sluggas! :D

    En balanserad ork arme är farligare än många tror och utifrån den skulle du senare kunna inrikta dig mot en specifik gren.

  • Tack för tipsen.
    Jag har dock ändrat konceptet ganska mycket ska posta den armen ag tror jag ska göra, lite senare för att få små ideér och ändringar.
Sign In or Register to comment.