Regeldiskussioner inför BUBBLE 4

edited 13 mars 2010 18:03 in Blood bowl

Hej alla Bloodbowl-diggare!
Det är förvisso många veckor kvar (7?) innan det börjar bli dags att ladda upp för Säsong 4 av Umeås Blood Bowl liga BUBBLE, men det kan ju aldrig skada att försöka reda ut några kluriga punkter i ligans upplägg.

Poängräkning

Hittills har poäng räknats enligt 3p för vinst, 1p för draw och 0p för förlust. Detta uppmanar deltagare att spela fler matcher eftersom de då får fler chanser att ta poäng. Detta behöver dock inte vara det bästa sättet att bestämma rankning. En annan idé är att använda vinst-%. Detta passar sig möjligtvis bättre för ett striktare schemabundet spelande, så att ingen med hög % vinster slutar spela för att behålla sin procentsats. Detta för oss in på nästa stora fråga:

Öppen vs schemalagd

Säsong 1, 2 och 3 har alla börjat med en kortare schemalagd period (halva ligan denna säsong), följt av en öppen säsong. De första säsongerna var tanken att en schemalagd del hjälper nya Coacher att ta kontakt med resten av gänget, och att den öppna säsongen var det "egentliga" ligan. Nuvarande säsong har den schemalagda delen fått ta större plats och i framtiden kanske den blir ännu viktigare.

Vad finns det mer att diskutera? Halvvägsturneringen, till exempel. Borde vi ha fler turneringar?

«134

Kommentarer

  • edited 13 mars 2010 19:10
    Bubble 3 är som sagt den första jag varit med i och jag gillar upplägget som det är. 5st schemalagda matcher -> Cup -> Öppen säsong.

    Vad jag dock tycker att man ska införa är ett tak på max antalet spelade matcher (förslagsvis antalet coacher -1 x 2 matcher) Sedan får man bara möta varje coach max två gånger. Dock inget krav att det man måste spelat x antalet matcher emellan. Varför? Ja det skulle underlätta för vissa spelare att lyckas spela fler matcher (jag t ex) För att ge ett exempel.

    Jag och Kristoffer (McSorley) är båda flerbarnsförälder, (shift)-arbete, träningar etc. Skulle jag och han hitta en kväll att spela så ser jag ingen nackdel att kunna spela bort båda matcherna direkt.

    Om poängräkningen så återkommer jag, ska fundera lite vad som verkar vara mest "rättvist" Passande.
  • Förhoppningsvis kommer även jag att kunna delta i BUBBLE4 (måste eventuellt bo i Övik men det kan gå att ordna ändå!)!!!

    Jag tycker också att upplägget på BUBBLE 3 verkar bra och även jag är absolut FÖR att ha flera schemalagda matcher.

  • jag som hade tänkt undvika att börja tugga om Bubble4 men likförbannat lägger jag mig i då kvällens match blev inställd och jag har FET abstinens.

    Egentligen så är ju tanken med öppen säsong att de som vill spela fler matcher får det. Trots allt så går ju alla till slutspel. Man har ju faktiskt större chans att få en nyckelspelare hemskickad i kista om man lirar fem matcher "extra" på slutklämmen men kanske max får 3-4 skills på slutet.

  • Jag funderar seriöst på att vara med i bubble 4 det är ju bara 110 mil fram och tillbaks till ume kan man spela massor av matcher på en helg så är det ju värt det.

  • Det borde finnas en lokal liga var man än befinner sig i Sverige. Och finns det inte det så är det dags att starta en ny.

  • Problemet är väll att vi är 3 som spelar här resten har flyttat till ume

  • Nu är det inte säkert att jag kan vara med på Bubble4:an heller, men jag har ändå åsikter :p. Jag tycker att man inte ska sätta begränsningar på max antal spelade matcher. Tanken med ligan är väl att man ska få spela och ha kul, så i mina ögon är många matcher positivt.

    Jag ser inga problem i att en person som spelar mycket för "fördel" iom att han kan komma högre upp i ligan. Jag tycker snarare tvärtom att det är bra att det finns incitament för att spela mycket. Som tidigare nämnts så bör man ordna slutspelet så att alla kommer dit oavsett ligaplacering; då spelar inte ligaplaceringen såå stor roll.

    Inducements funkar också bra för att jämna ut TV skillnader, speciellt i ett slutspel. Wizard någon? :)

  • Jag håller absolut med om att det handlar om att spela Blood Bowl, samt att alla bör kunna vara med i slutspel. Dock tycker jag att det är dags att testa lite nya varianter också. Problemet många verkar börja känna är att ligaplaceringen inte spelar någon roll alls, och det är delvis därför vi valt formatet på BUBBLE3s slutspel.

  • Till Orith: Fy fan vad coolt om du skulle komma upp och mata 3 matcher/dag i 2 dagar =)

    Själv sitter jag i samma sits vad gäller star wars ccg kortspelet. Måste typ åka till usa för att få lira i en seriös turnering, eller iaf tyskland/england...

  • Komma upp va tusan om jag åker 50 mil upp så är jag i nord norge =P vi snackar 50 mil ner från vart jag sitter. Och jag funderar fan allvarligt på att göra det hala fram mitt fling lag och få dyngspö en helg kommer jag 3 dagar borde jag hinna 9-12 matcher =P. det fungerar ju förstås bara om man spelar ett öppet format och det går att ragga ihop folk som är villiga att sparka Intermootzionale EC så långt under gräsrötterna att det inte ens är lustigt =p

  • Försök hålla den här diskussionen kring regler och inte hur svårt det är för just er att delta (men hur gärna ni vill detsamma).

    mvh
    Lars, moderator

  • Enda jag ville framhålla var att när ligan blir öppen så ville jag kunna spela två matcher irad mot samma spelare. Var därför jag gav som förslag att vi skulle ta ett tak på max matcher för att man inte skulle kunna spela alla sina matcher mot en och samma person.
  • Vad gäller att spela mer så skulle man också kunna tänka sig att ha två ligor, eller som Gunnar var inne på en liga med mindre lag, säg 7 spelare per lag, likt mini-bloodbowl. Då skulle man kunna köra en BUBBLE4-match och en match i den andra ligan.

  • Jag vill lägga fram ett alternativ till tak på antal matcher: Ett tak på antal matcher som får räknas till lagets slutliga totalpoäng. Detta är egentligen bara en variant på hur Jervis lade upp sina perpetual-ligor i LRB3 (kanske fortfarande står samma regler i LRB6, har inte den framför mig), där man fick räkna endast sina tre bästa matcher. Vi skulle kunna modda den regeln till att man får räkna sina tio bästa matcher. Eller vad vi nu tycker är lagom.

    Exempel: Frantic lyckas precis jobba in tio matcher i BUBBLE4 (varav de första två, och de sista två, är mot Basse). Han får ett match record (W/D/L) på 7/1/2. Bra jobbat Frantic! Hemlighållaren startar samma liga med Goblins, bara för skojs skull, men byter till 'Zons efter fyra förluster. Som tidigare säsonger får han in ett imponerande antal matcher och slutar på ett match record på 5/5/9. Beroende på om vi har satt taket på 8, 10 eller 12 matcher får Hemlighållaren och Frantic olika inbördes placering i ligan.

    I exemplet ovan har jag använt Frantics förslag på att man ska kunna göra s.k. dubbelmöten. I grundreglerna är detta ett legitimt tillgrepp, just av de anledningar Frantic ger (samt att man ganska precis hinner två matcher inklusive kaffe och skitsnack på en kväll). Jag personligen ställer mig positiv till förslaget. Visst, det kan tänkas att det kan utnyttjas lite av en del, men jag tycker vinsten i och med det att det gynnar "småbarnsföräldrarnas" möjligheter att komma upp i "studenternas" nivåer av matchantal överväger nackdelarna.

    En annan, helt orelaterad, idé är ju att inte ha slutspel överhuvudtaget. Vinnaren är den med högst poäng efter ligans slut (kräver dock att alla har spelat exakt samma antal matcher för att det ska vara meningsfullt). Poängen med detta system är att åtminstone jag skulle tvingas lägga om min spelstil totalt om varje ligamatch räknades och man inte kunde halka in i slutspelet på en räkmacka och tio förluster. Vet inte om jag är för detta alternativ egentligen, ville bara att det skulle tas upp.

  • Jag tycker också att det finns vettiga argument för att tillåta två matcher i rad mot samma motståndare (men absolut inte fler!).

    Angående att ha ett maxtak på 2 matcher per annan coach i ligan skulle det säkert fungera, men under de två första säsongerna så har ingen varit nära att komma upp i så många matcher ändå.

    Första året hade vi 12 coacher, och den som spelat flest matcher hann med 11 st.

    Andra året hade vi 18 coacher inledningsvis och sedan 13 som slutförde ligan, men Hemlighållaren låg fortfarande inom gränsen med sina 25 spelade matcher. (Om vi hade varit 13 hela tiden hade han spelat EN match för mycket, och den näst flitigaste spelaren var jag på 16 matcher.)

    Nu under tredje året har vi just nu 12 spelare, vilket då innebär max 22 matcher per lag. Det är ungefär tre veckor kvar till slutspelet drar igång, vilket skulle betyda att de flesta kan spela ca 16 matcher på den tiden om lusten faller på. :)

  • Det har även funnits önskemål om att kunna få spela så kallade "grudge-matches", alltså att få en chans att ge igen för en förnedrande förlust :)
    Med två matcher mot varje annan coach finns den möjligheten, men det system vi använder denna säsong tycker jag passar ännu bättre, där det är fritt fram att möta vem man vill en sista gång under sista veckan av öppna säsongen.

  • Jag kommer nog att vara med i BUBBLE4

  • Jag börjar bli lite sugen igen.

    Och apropå "grudge matches"... Det vore en rätt rolig idé att lämna utrymme för revansch utöver de ordinarie matcherna, på bästa fantasy football-manér. Jag tänker att om man åkt på riktigt mycket stryk, antingen i CAS eller TD, kan man utmana sin baneman på en returmatch, oavsett vad. Gränsen borde ju naturligtvis inte vara lagd allt för låg isf, utan jag tänker mig något i stil med att 5-0 förluster skulle vara giltiga.

    Ett regelförslag åt det tramsigare hållet, men samtidigt är det ju för fan blood bowl och alla vill ju se ett sargat lag patetiskt försöka ge igen..

    Jag minns själv när jag spelade och Seto smiskade mina norse så hårt att jag knappt kände mig delaktig i spelet, då hade det varit skönt att kunna säga "ok, jag fick stryk nu, men när mitt lag är fulltaligt ska jag ha revansch om du vågar ställa upp" utan att behöva vänta (typ) fjorton veckor på chansen att spela mot samma kille igen. Och troligtvis inte ens hinna så långt i ligan.

  • Tidigast, vi bör också ta en funderare på hur sommaren påverkar ligan. Ska man köra officiella BUBBLE 4 först till hösten, och köra något mindre över sommaren? Ska man sikta på att hålla ett lägre tempo?

    Vill minnas att det var ganska få spelare som kunde spela alls under förra sommaren, mig inklusive.

  • Jag tycker det är givet att falla in i ett mera västindiskt tempo under sommaren. Dock bör vi fortfarande starta ligan så att folk som inte är på semester kan uppfylla sin abstinens. Här kan den föreslagna maxgränsen för antal matcher komma väl till pass, så att ett lag inte spelar 20 matcher innan de flesta lag ens hunnit spela sin första.

    Alternativt kan man köra en sommarliga (BUBBLE 3.5?) och göra en omstart efter semestern.

  • En annan idé* är att tillåta erfarna lag i BUBBLE 4, och sen låta folk som vill att förbereda nya lag under sommaren. Eventuellt kan man sätta ett maxtak på antal matcher / max TV / annat för att ingen ska dra iväg mer än nödvändigt.

    *som kanske inte är helt genomtänkt

  • jag gillar din ogenomtänkte idé

  • edited 25 mars 2010 14:14

    Eftersom bubble5 troligtvis inte kommer kunna komma igång förrän tidigast första veckan i oktober (för att passa studenter och andra nyinflyttade) tycker jag det finns gott om tid att spela en lågintensiv sommarsäsong med början i maj och avslutande kring slutet av september. Det är mer än tio veckor under vilka man kan vara lite snällare med spelschemat, restriktioner om vem som får möta vem osv. En gigantisk öppen säsong med lågt tempo och eventuellt ett litet slutspel.

    Huvudsaken är att det finns en speluppmuntrande liga att spela i under sommarmånaderna för att stilla abstinensen. Det räcker med att vi är 5-6 pers som möter varandra lite nu och då när det passar. Alla är säkert bortresta/upptagna under någon tid, men så är det under ordinarie säsonger också.

    Edit: förtydligande: det viktigaste är fortfarande att det finns bloodbowl att spela. Vad det är för regler är skit samma, sålänge det blir matcher av det.

  • Varför inte inkludera en liten (in)officiell turnering halvvägs genom sommaren också, för dem som vill sommarspela litet men inte har tid/ork att vara så aktiva under själva sommarligan? Med ett liknande upplägg som denna gång (1150K gratis FF osv.) men med denna restriktion:

    X köper sitt lag som vanligt för upp till 1000K, laget måste vara lagligt (dvs. innehålla 11 spelare) stålar som inte spenderas är förbrukade.

    Ex. Herr Idiot köper till sitt Goblinlag 11 goblins alá 40K st. vilket ger en summa på 440.000, han köper inget utöver det. 560.000 är alltså förbrukade per automatik.

    SEDAN!

    ...Tillkommer 150K extra, där Re-Rolls o.dyl. köpes precis om för ett lag i ligan (dvs. x2 i kostnad för Re-Rolls).

    Ex. Herr Idiot (som nu köper en Re-roll) betalar med ett leende på läpparna 120(60x2)K för den. Han har då 30K kvar, som kan spenderas på ytterligare 3 i FF.

    Herr Idiot slutar därigenom med 11 Goblins & 1 Re-Roll för sammanlagt 1150K.

    Varför då denna restriktion? Jag upplevde (trots att jag inte deltog i halvvägsturneringen) att spec. Re-Rolls var alldeles för enkla att komma över i ett "startlag" då de inte började kosta skjortan (som det gör för lag som varit med från starten). Mitt eget teori-lag innehöll t.ex. 4 Re-rolls, märk väl att detta var ett Khemri lag; något som inte hade inträffat ens om laget varit med från starten av BUBBLE 3 och slagit bra med Winnings (och spec. inte om det varit värt 1150K efter 5 matcher).

    Denna variant tvingar spelare (i större utsträckning) att köpa just spelare, kontra Re-Rolls (som sedan hankar sig fram på 11-12 boys, som kan utökas längre fram) Fler kroppar, färre Re-Rolls I say!

    Bara ett litet förslag.
  • Det är ett bra förslag och jag håller med om att de nystartade lagen blir onaturliga annars, men det blir svårare att köpa sitt lag om man måste göra det så.

    Själv kommer jag att flytta i sommar och då kan jag inte vara med hela ligan. Jag skulle gärna dra ihop en turnering innan jag far dock.

  • Jag har dömt klart innom ett par veckor och kommer då ha lättare att spela. Troligtvis har jag inga problem alls att hinna köra en snabbliga fram till sommaren.

    Har faktistk redan suttit och funderat ut lag =)

  • Jag spelar ett lag som startade i halvvägsturneringen, och jag tycker inte att jag hade ett överläge på papperet i någon av mina matcher trots möjligheten att köpa rerolls som om laget var nybörjat. Snarare var det tvärtom, därför tycker jag inte att man ska förändra den biten.

    Vad man däremot borde göra, är att tillåta värden på spelare depreciera. Exempelvis borde en spelare som fått en stat increase och sedan blir av med den, så att säga, gå tillbaka lika mycket i värde som den ökat. Vidare kan spelare som backar i någon stat få backa i värde motsvarande 50% av värdet att öka i motsvarande stat, det innebär att -1 MV/AV minskar värdet med 15k, -1 AG med 20k och -1 STR med 25k, med ett golv på exempelvis 20k per spelare. Detta skulle ge roliga incitament att spela med rutinerade spelare, ascoolt!

    Dessutom borde dubbel POW medföra att man måste följa upp slaget (man tar ju i så inihelvette i den svingen!), och trippelPOW att man måste följa upp slaget och får +1 på armour eller injury roll. Houserules i bubble 4 ftw!!!!!

  • Håller med Gunnar om att lag som startar alvägs in i turneringen inte har någon större fördeleftersom de som max kan ha två skills på sina spelare medans vi andra hade spelat 5 matcher och hade mer än det.

    Att sänka värdet på sina spelare för de tappar i stats håller jag inte med om. Its a part of the game, keep it that way. Det gynnar svagare lag mer än starkare eftersom de som oftast drar på sig dessa "S-Inj". Balansen bland lagen är bra som det är hade varit annat om vi innan hade bestämt om vissa lag inte skulle få vara med.

  • Vet inte om jag tycker man ska krångla till inköpet av ett 1150TV-lag i onödan. Om samma regler gäller för alla så spelar det ingen roll hur laget köps in. Och jag tycker inte lagen blir onaturliga alls. De blir helt naturliga för just det de är, nämligen lag som startar på 1150TV. Visserligen säger jag det med 90% av mina Blood Bowl-matcher de senaste fem åren varande 1100TV resurrection turneringar i ryggen (det vanligaste formatet i NAF-turneringar).

    Och detta leder mig naturligtvis till min gamla käpphäst: Ska vi inte köra en resurrection-turnering i sommar för att prova ut den tävlingsformen också? Jag ska inte säga att det är så Blood Bowl var ämnat att spelas, men det är det roligaste turneringsformatet, och det mest kompetitiva.

    Exempel på sommaraktiviteter: 1) En sommarliga för gamla (och nya) lag (BUBBLE3.5) som sträcker sig till semesterns slut enligt Setos förslag. Houserules: Garanterade winnings gäller inte i BUBBLE3.5 (löser begränsningen i TV); samt maxtak på spelade matcher = (W+2) ELLER (L+2),

    där man väljer det högsta värdet av de två och

    W = antalet påbörjade veckor spelade i ligan

    L = matchantal hos den minst aktiva coachen i ligan

    Ovanstående är en variant på en ekvation Gunnar (eller var det Lars?) presenterade tidigare i ett annat sammanhang.

    2) En 1- eller 2-dagars resurrection-turnering (1100TV +3 skills, +en ny skill efter varje match) som noggrant planeras till den helg i sommar flest coacher kan närvara, med stor risk att det blir precis innan BUBBLE4 startar.

Denna tråd är stängd.