BUBBLE 3 Slutspelstråden

edited 12 mars 2010 01:21 in Blood bowl

Hejsan alla Bloodbowl-diggare!
Nu har Hemlighållaren och Odium_Khan fastställt reglerna för slutspelen. Det blir en utslagsturnering där alla ligans 11 lag bör deltaga. Slutspelen börjar med Kvalet, direkt efter den öppna säsongens melee-vecka, där alla lag utom de 5 högsta i ligatabellen spelar en utslagsrunda för att komma med i turneringen. Resten av slutspelet består i en utslags-träd-turnering med seedning enligt ligatabellen.

Tie-breakers

Tie breakers för ligan och slutspelet är:

  1. Skillnaden i TDs
  2. Skillnaden i CAS
  3. Inbördes möte
  4. Flest gjorda TDs
  5. Flest gjorda CAS
  6. Lottning

Kval:

Seed 6
Mordheim Saints vs Beast Fussball Freundschaft
Seed 7
The Muppet Show vs Highland Eagles
Seed 8
Infected Mushrooms vs Patronizing Elven Treehugging Avengers

Träd:

Kvartsfinal Semifinal Final
Bring Out the Dead! vs Infected Mushrooms Bring out the Dead! vs BK Bärmacht
BK Bärmacht vs Reikland Runners
Amphibium Inferis vs Mordheim Saints Fullmoon Prowlers vs ________
Fullmoon Prowlers vs The Muppet Show

Tidsplanen ser ut så här:

  • Helgen 10-11 april hålls en spelkväll för kvalmatcherna (för de som kan)
  • Veckan 12-16 april kan matcher spelas när det finns tid enligt trädtabellen
  • Helgen 17-18 april hålls en till spelkväll med prisutdelning(?)

Detta schema är till för att alla ska kunna spela sina matcher i den bestämda ordningen utan att inkränka på den öppna säsongen. Som vi märkte på halvvägsturneringen kan inte alltid alla vara med under en helg, och då tycker vi det är bättre med två slutspelsveckor.

Regler för slutspelsmatcher

  • Observera att utslag gäller, så att första förlusten avslutar ens chanser att vinna.
  • Detta innåbär också att övertid spelas enligt regelboken med BUBBLE3s husregler. Utöver vanligt kick-off resultat får kickande lag ställa upp efter recievande lag. Om det är lika efter övertidsomgången vinner det lag som gjort flest CAS (sådana som gett SPP) under matchen. Om antalet CAS också är lika slumpas vinnaren av matchen i enlighet med regelboken (roll-off med +1 per oanvänd reroll).
«134567

Kommentarer

  • Det vore bra att alla på ett naturligt sätt samlades till prisutdelningen, så att den inte fördröjs lika mycket som BUBBLE2:s gjorde.
  • Jag tänkte på det också, och tycker därför att finalen ska avklaras vid helgen 17-18 om den inte spelats under veckan. Då kan vi ta prisutdelningar och diskutera och utvärdera ligan.

  • Ser kanon ut, men en fråga som ni säkert har tagit upp tidigare, men hur rankas man?

    Är det vinst % som avgör eller är det något annat?
  • I slutspelet; den som vinner 4 matcher (3 matcher för de 4 bästa i ligan) vinner turneringen.
    Seedning är enligt ligatabellen, med de tie-breakers som står i info-tråden. Jag ska som sagt föra över sådan info hit så småningom.

  • edited 12 mars 2010 12:21

    Jag skulle gissa att poäng avgör ligaplaceringen, förutsatt att alla spelat lika många matcher. Annars kanske poäng/match el dylikt (ai;3 p för vinst, 1 p för lika).

    Angående seedningsmatcherna; borde det inte ske så att det 5e placerade laget möter 12an, 6an vs 11an, 7 vs 10 osv osv?

  • Jag menade rankingen fram till slutspelet. Alltså det som "basse" är inne på. Ligaplaceringen hur avgör man den? Som det ser ut nu så är det den som har flest vinster som rankas etta. Dvs, de som har tid att spela många matcher har lättare att hamna högre upp.
  • Kvalet ser ut som det gör för att seedningen i trädet ska bli rätt. Det är hårt, men ger drive för folk att se till att hamna på 1-4 plats. Hälften ska bort helt enkelt, jag ska diskutera detta lite till med Odium. Innan helgen är över kommer allt vara HELT spikat.

  • Grundfrågan är alltid: ska vi stödja att folk spelar olika många matcher? Om inte är problemet enkelt, men gör det svårt för spelare som vill spela mer eller mindre än andra under öppna säsongen.

    Om man ska stödja flera olika matcher så måste man antingen gå på totalen (och då tjänar de som spelar mest på det), eller så måste man räkna ut snitt eller liknande. Räknar man ut ett snitt så tjänar man på att sluta spela vid en viss tidpunkt för att inte riskera att förlora (t.ex. skulle jag vara garanterad att vinna ligan om jag slutade spela efter mina första fem matcher, eftersom jag var den enda som vunnit alla). Det kan också bli så att någon som hoppar in och spelar ett fåtal matcher får ett högre snitt bara därför.

    Ljusa idéer uppskattas, men tidigare säsonger har vi resonerat så att många matcher = bra, och att vi gärna premierar att alla spelar så många matcher som möjligt :)

  • Ett Allternativ: Man sätter rankingen efter flest vinster (som det ser ut på sidan nu) men att man då bestämmer ett maxtal på matcher som får spelas fram tills dess. Då är de tupp till var och en om man spelar de antalet matcher man får eller inte. Då får nystartade lag ligga i för att hinna spela dessa matcher men de har samtidigt en chans att göra det.

    En fråga som man kan disskutera då är om man ska få räkna med cup matcherna till det totala eller inte. Jag tycker inte det. De får räknas som en bonus för de som kunde/ville ställa upp i cupen.
  • Cup-matcherna kommer inte räknas. Det var en av förutsättningarna innan cupen. Däremot stödjer jag idén om en matchtak. Förslagsvis 15 ordinarie ligamatcher.

  • Här är lite bakgrund till ligans nuvarande upplägg för den som inte varit med i diskussionen från början. I länken finns ytterligare länkar bakåt i tiden (hitta Nintendo-referensen i det jag just skrev).

    BUBBLE3 diskussionstråd

  • 15 alt 20 matcher om man vill ha chansen att spela mot alla två gånger (11 coacher, dvs 10 matcher), men det kanske är för många.
  • För övrigt är det precis sådana här diskussioner som kunnat undvikas om fler varit med på planeringsmötet (där undertecknad, hemlighållaren och mcsorley kände oss lite ensamma) hint hint.

  • edited 12 mars 2010 19:53

    Personligen tror jag inte att någon kommer att köra så många matcher, men hela poängen är ju att spela Blood bowl. Nästa säsong kan det bli dags att prata om spelstopp, men denna vända tycker jag att vi håller oss till de satta reglerna och drar lärdom av erfarenheten :)

  • Inga problem att följa de satta reglerna. Hur är det sagt att man ska rankas där?
  • edited 12 mars 2010 20:52

    Antalet poäng? Jag tror allt finns på första inlägget i bubble3 infotråden

  • Found it, thx.
  • Jag tycker att ett poängsnitt är mer rättvist än totala poäng, och därför kan idé till nästa liga vara att man avgör placeringarna med poängsnitt men att däremot alla måste spela i ett utslagskval till slutspelet. Detta medför att strategin att sluta spela efter 4-5 vunna matcher för att leda ligan blir mindre fördelaktig eftersom man då kan få stryk av ett lag som är "bättre" men med lägre poängsnitt pga fler spelade matcher. Ett matchtak är också bra att ha.

  • Ett sätt för att bjuda in till många matcher är ju att multiplicera vinst-procenten med antalet spelade matcher. Då finns ingen chans att sluta spela efter 5-6 sex matcher om man vunnit allt, för då kommer någon med 10-15 matcher och sämre procent att springa förbi i rankingen.
  • Vinst-procenten multiplicerad med antalet spelade matcher är samma sak som antalet vinster :)
    Om det finns intresse av diskussioner av regler för nästa säsong så tycker jag att vi börjar en ny tråd om det ämnet. Faktum är att jag tar och gör det nu!

  • Ok, ser ut som att jag är offline på lördag den 10e ända fram till kl 17. Mina barns mor ska göra högskoleprovet och alla andra barnvakter är för tillfället uppbokade på annat håll. Hoppas det går att lösa så att jag kan spela slutspelet endå.
  • Helgen 10-11 april hålls en spelkväll för kvalmatcherna (för de som kan)

    Detta är inte enda tillfället att spela kval, men ju snabbare det är avklarat desto bättre. Vi har lagt en eller två veckor åt slutspelen just för att alla ska kunna vara med. Spelträffarna är mest till för att ge ett tillfälle att klara av så många matcher som möjligt på en gång.

  • ja men dåså, bara att slappna av och hoppas att Nuffle är på min sida då det väl spelas..
  • Observera

    Eftersom ligan nu bara har 11 spelare är de översta 5 garanterade en plats. Detta innebär att kval-matcherna ändras till de som står i första inlägget. Där finns även regler om övertid och tie-breakers.

  • när ska vi som kan och vill träffas på FUSK för att spela slutspelsmatcher? jag är sjuuukt peppad!

  • Ja det börjar bli dags att bestämma det! Till min glädje ser jag i ligatabellen att både jag och Klas måste närvara vid detta möte och kan således kolla så att allt går rätt till vid utdelningen av kvalmatcher och de efterföljande platserna i slutspelsträdet.

    Om vi ska köra kvalet på FUSK så föreslår jag samling 1500 på lördag. Vi skulle ju kunna spela hemma hos någon också eftersom vi bara är sex stycken (t ex hos mig).

  • Jag skulle helst se en tidigare samling.

  • Som till exempel? (jag samlas också gärna tidigare)

    1200 på FUSK?

  • edited 8 april 2010 15:03

    Jag undrar när det riktiga slutspelet börjar; dvs matcherna efter kvalet, typ kvartsfinal eller vad det nu blir. Är det valfritt inom en veckas tid eller gemensam gruppkram på söndag?

    Vi märkte ju inför semifinalerna under förra upplagan av bubble att det fanns 0 tillfällen för hela 4 pers att träffas under 2 veckor, så vi slopade hela dejting-grejen och drog någon enstaka match här och där.

    Odium_Khan: nintendo-referensen, kan det vara "en länk bakåt i tiden" som blir A Link To The Past??

  • 12:00 på FUSK är utmärkt, så hinner jag spela min kvalmatch under den eftermiddagen, om nu min blivande motståndare kan då.

Sign In or Register to comment.