Fantasia Fanatic Våren 2010

edited 10 november 2009 13:06 in Turneringar / konvent

Då var datumet satt för nästa Fantasia Fanatic. Det blir helgen den 24-25 April så det är bara att boka in i kalendern redan nu :)

Vi kommer att börja ta anmälningar fr.o.m. Måndagen den 8 Februari.

Ytterligare info om turneringen och blivande scenarion kommer att komma upp i denna tråd framöver för de som är intresserade.

«134

Kommentarer

  • Sweet! Borde ju kanske eventuellt till och med lilla jag hinna vara med på!

  • Sweet! Är nog på att komma igen. Nytt codex och allt då ju!

    När, förresten, kommer den lilla namnplaketten man skulle sätta på sitt fina pris? :-)
  • edited 23 november 2009 08:39
    Jao jao! Det är dags för mig att vara med igen förhoppningsvis!

    Ny armé och allt!
  • Hmm... Får planera in den helgen ordentligt i kalendern, helt enkelt. Frågan är bara vilken armé man ska spela. Vargarna eller coolingarna? För tjejerna har kanske gjort sitt för den här gången (även om jag verkligen gillar att spela listan)...
  • Jag har generellt dålig koll på fantasy, men fick ett oförklarligt sug efter drakar just nyss. Så en High Elf armé således? Är det fortfarande restriktioner på stora saker osv.? Hur såg det ut sist?
  • Najs! :) ska bli kul!
  • Jaha... fan, nu måste man måla upp en ny varg armé... LOL som om det inte vare skrivet i stjärnorna?! Bring it on!

    P.s. jag har nu micrat alla mina dåliga tärningar, jag hade tydligen bara sådan förra turneringen. :p
  • Super!i år ska jag dit också med min Lizardmen arme'!!
  • Preliminära restriktioner till turneringen. Det kommer att spikas innan första anmälningsdagen

    Army restrictions for Fantasia Fanatic 2010

    Armies are 2050/2150/2250/2400 points.

    No characters that are: special, named or Albion.

    No DoW or RoR in non-DoW armies. (OK may use rhinox riders)

    No Storm of Chaos armies.

    The ladder system

    All armies are divided into four categories; A, B, Cand D. Category A armies are limited to 2050 points, B to 2150 points, C to 2250 points and D to 2400 points.

    When calculating victory points at the end of games, once you have the result, then add 10% to any category A army's losses rounding off as normal. Any category C army would conversely have its losses reduced by 10%.

    Category A (2050 pts)

    Daemons of chaos

    Dark elves

    Category B (2150 pts) Vampire Counts

    Category C (2250 pts)

    Empire

    Lizardmen

    Skaven

    Bretonnia

    Chaos dwarfs

    Dwarfs

    High elves

    Warriors of chaos

    Tomb kings

    Wood elves

    Beastmen

    Category D (2400 pts)

    Ogre kingdoms

    Orcs & goblins

    Dogs of war

    General composition rules:

    -Band D armies have 6 Special and 3 Rare choices.

    -Max 1 of each Rare choice. (max 2 of each for High elves)

    -Max 2 of the same Special choice.

    -Max 3 of the same Core choice, except ranked infantry without missile weapons.

    -Max 3 chariots or units of chariots. (including characters)

    -Max 3 units of flyers. (including characters)

    -Max 40 models with missile weapons with a range of 20” or more. (not including warmachines) Models with a missile weapon with a range of 20” or more that have BS 5 or more counts as two models for this purpose.

    -Max 5 war machines

    -Max 10 power dice in an army.*

    -Max 10 dispel dice in an army.*

    *Magic description

    You can use a maximum of 10 powerdice in each magic phase. The first bound spell used in a turn counts as 1 power dice, all following bound spells used in a turn counts as 2 power dice.

    All dice you would not normally generate, such as Focused rumination Slann free dice, Skaven warpstone tokens, Night goblin mushrooms et.c. also count towards the total number of dice you can use in a magic phase.

    Every ability that grants the bearer complete knowledge of a single lore counts as one power dice in each magic phase.

    Tomb kings count each dice they use for a spell as 1 power dice and casket of souls counts as 2 dice in total. They cannot choose not to use all the dice when casting an incantation, for exemple a Liche priest can't choose only to use 1 dice on a spell. You can however choose not to cast a spell with a model. 2 basic power dice all armies get only counts if they are used to dispel RIP spells with.

    Max 10 dispel dice per army. First dispel scroll (and similar working items) you have in your army have in your army counts as 1 dispel dice in each magic phase. The second and subsequent scrolls counts as 2 dispel dice in each magic phase. So if you have 3 scrolls you can use a maximum of 5 dispel dice each magic phase. Dice from magic resistance does count towards this maximum. Being allowed to re-roll your dispel dice every turn counts as 1 dispel dice.

    Dice removed by the Chaos dwarf Chalice of Darkness counts as dice used. If you remove 3 dice then you can only use 7 more in your magic phase.

    Race specific restrictions:

    Daemons of chaos – All greater daemons counts as an additional Hero choice. Herald BSB may take either daemonic gifts or a daemonic icon, not both. Daemonic gifts may not be duplicated. (except for spellbreaker) Horrors are limited to 0-2.

    Dark elves – Max 2 flying units or characters. Assassins after the first takes a hero choice. Pendant of Khaleth takes a Hero choice. Ring of Hotek takes a Rare choice.

    Empire – Max 3 wizards. (including the Arch lector but not Warrior Priests)

    Lizardmen – Characters mounted on Stegadons also use the relevant Special or Rare slot. Max 6 terradons. (excluding characters) All disciplines taken after the third counts as an additional Hero slot. (slann BSB counts as 1, Becalming cogitation counts as 2 disciplines)

    Orcs & goblins – Max 6 fanatics.

    Skaven – The doom wheel and all weapon teams counts as warmachines when determining how many warmachines the army have. Jezzails counts as 1 warmachine for every 5 jezzails in the army, rounding up, when determining how many warmachines the army have. The abomination counts as two Rare choices.

    Vampire counts – The Drakenhoff banner counts as an additional Hero choice. The helm of command counts as an additional Hero choice. Each +1 to cast in the army counts as 1 power dice in each phase. Max 5 cairn wraiths.

    Wood elves – Treeman ancient counts as a treeman if the army also includes a Battle Standard Bearer

    Orkar inte fixa snyggare layout så ni får leva med det här:-)

  • Hur gäller det med codex vs regelbok och med indoktrinerade IG i witchhunters. Har jag jättebra smokelaunchers och forceweapons, men oändligt dyra rhinos, och hur köper jag russar och sentineller? Försökte få svar på detta i höstas men tyckte inte riktigt reglerna framgick.
  • Får jag fråga varför priset är höjt till 275kr? När jag började gå på fanatic för tre år sen kostade det bara 175 spänn, sen 200, sen 250, nu 275. Det börjar osa lite GW över det här...
  • dea
    edited 9 februari 2010 20:02

    Får jag fråga varför priset är höjt till 275kr? När jag började gå på fanatic för tre år sen kostade det bara 175 spänn, sen 200, sen 250, nu 275. Det börjar osa lite GW över det här...

    Måste lämna den frågan vidare till Umeå Kommun. Hyran har ganska precis fördubblats sedan det kostade 150.- att spela (det gjorde det från början) plus att vi hyr båda hallarna. Alla pengar går tillbaka till turneringen i form av hallhyra, priser, nya terräng, bärhjälp mm

  • edited 9 februari 2010 20:12
    Okej, då förstår jag. Tycker bara att det känns som en lite väl snabb ökning under en ganska kort tid. Även om jag vet att saker och ting blir dyrare, så tvivlar jag på att tex. GW höjer priserna enbart för att dom har högre omkostnader, och jag tror inte att det är dom enda. Har man monopol på marknaden (som GW för tillfället har) så kan man höja priserna hur mycket man vill, eftersom folk fortfarande köper figurerna som krävs till det spelet.
  • Förebyggande moderering: Det här ska inte bli en diskussion om vare sig GW:s priser eller kostnaden för Fanatic. Vill ni diskutera vidare kring det får ni göra det i nya trådar. Frågan kring prisökningen har ställts och fått ett svar, så lämna det vid det.

    mvh
    Lars, moderator

  • Kan man få lite hintar om hur förra turneringens feedback har påverkat denna?
  • Jag vet inte allt, men en del förändringar ser jag.

    Dubbel US banner ger inte dubble US för att hålla saker.
    +1 to cast masterys för VC har fått restriktioner.
    BS5 enheter med range mer än 20" räknas som dubbelt mot skytte restriktionerna.
    En greater demon räknas rakt av som ett hero slot.
    Ring of Hotek räknas som ett rare slot.

    Sen sett knippe ytterligare små ändringar restriktioner som jag inte kommer ihåg på rak arm, samt hur scenariorna ger poäng och sånt.
  • det spelar jag icket!
  • Det blir lite förändringar i scenarion, exakt vad väntar jag med till häftet kommer (blir nästa vecka) Sedan har vi tagit åt oss kring en del grejer som inte syns i häftet men som ni kommer att märka på plats (best painted mm)

    //Andreas

  • Jag blir direkt nostalgisk av att läsa "häftet kommer nästa vecka". Den veckan brukar kunna bli längre än sju dagar :)

  • Jag håller med dig Hemlighållaren, på QFA i december fick jag samma svar när jag frågade om när reglerna och senario häftet kommer ut. ( i början på december)
    Jag tippar på andra veckan i mars innan allt är klappat o klart.
  • Jag blir direkt nostalgisk av att läsa "häftet kommer nästa vecka". Den veckan brukar kunna bli längre än sju dagar :)

    Det är därför man inte skriver datum, lättare om man håller det flytande:-)

  • Nu finns regelhäftet för Fantasy till vårens turnering att läsa här

    Har ni frågor får ni gärna maila dom till info@fantasiaweb.se All information om anmälning hittar ni längst bak i häftet

    //Andreas

  • varannat blad är blankt på PDFen. Är det någon information som saknas eller har det bara ramlat in lite oskrivna blad i häftet??
  • All info är med, det verkar bara uppstått nått funky vid konverteringen till pdf som la in varannan blank sida som en bonus.

  • Vi ska se om vi kan rätta till blanksidorna. Såg felet när jag la upåp häftet men tänkte att ni inte ville vänta längre:-)
  • Har en fråga angående scoring units. Undrar om en karaktär i en scoring enhet räknas till US när man ska avgöra om den är scoring.

    T ex en infanterienhet som började som 15st nedslagen till 4 + en karaktär. Är de fortfarande scoring för att unit sizen blir 5 med karaktären?

    Eller en kavaleritrupp på inledande 5st (US 10) som blivit 2 (US 4) + en karaktär med mount. Är de scroing med hjälp av karaktärens US?
  • edited 23 februari 2010 17:28

    I reglerna står det rätt klart, karaktärer, monster och etherals är icket scoring. Säkert ett par saker till som jag inte kommer ihåg på rakt arm. Men så är det.

  • Eldborn: för sig själva, naturligtvis. Men i en enhet?
  • edited 23 februari 2010 19:30
    Nej, som sagt tidigare räknas inte karaktärer.
    I enhet eller ej spelar ingen roll.
Sign In or Register to comment.