BUBBLE 3 Infotråd

edited 21 januari 2010 20:50 in Blood bowl

Denna tråd kommer innehålla allt du behöver för att deltaga i the Best Umeå Blood Bowl League Ever - BUBBLE, säsong 3. Denna tråd lämpar sig bra för allmänna diskussioner kring ligan. Ligans OBBLM-sida innehåller aktuell information om alla laguppställningar och har alla resultat och spelscheman.

Organisation

  • Huvudorganisatörer:
    • Administration av forumtrådar samt OBBLM: Setomidor(OBBLM), NilssonHarHund(Forum)
    • Turnering, Slutspel: Odium_khan, Hemlighållaren
    • Anmälningar, priser: NilssonHarHund, Hemlighållaren
    • Regelfrågor och övrigt: Dante82
  • Sista anmälningsdag är 30 januari. Anmälning sker genom att skriva ditt verkliga namn, ditt mobiltelefonnummer samt namnet och rasen på det lag du ska spela i den här tråden, samt genom att betala deltagaravgiften på Fantasia. Om du av någon anledning inte vill publicera mobiltelefonnummer eller liknande, viska istället din anmälan till Hemlighållaren och skriv tydligt om vi inte bör publicera något.
  • Lottning sker 31 januari.
  • Ligan inleds 1 februari.
  • Det hålls en halvvägsturnering 6-7 mars där nya coacher kan hoppa på ligan.
  • Ligan avslutas 10-11 april.
  • Kostnaden för deltagande i ligan är 50kr/lag, vilket inkluderar slutspel. Betalning sker på Fantasia, och betalningen ska vara gjord i samband med anmälan. Enbart lag som betalat kommer att ingå i lottningen!
  • Alla lag kommer att finnas beskrivna i detalj i ett verktyg som heter OBBLM och där kommer matchrapporteringen att ske.
  • Först spelas 5 förlottade matcher för alla lag enligt ett förlottat schema, som alla bör sträva efter att följa så nära som möjligt. De förlottade matcherna ska vara avklarade 5 mars.
  • Efter de inledande 5 matcherna är dags för en halvvägsturnering 6-7 mars.
  • Efter turneringen spelas en öppen säsong där det är fritt fram att möta vem man vill, så länge man inte mött samma lag med färre än 5 matcher mellan under den öppna säsongen.
  • En vinst ger 3 poäng, en oavgjord match ger 1 poäng och en förlorad match ger 0 poäng.
  • Tie breakers för ligan och slutspelet är (förutsatt att OBBLM stöder det):
    1. Skillnaden i TDs
    2. Skillnaden i CAS
    3. Inbördes möte
    4. Flest gjorda TDs
    5. Flest gjorda CAS
    6. Lottning
  • Endast CAS som genererar SPPs räknas i ligan.
  • Ligan avslutas med en slutspelsturnering, 10-11 april. Denna kommer antagligen vara någon form av utslagsturnering med seedade grupper och återkval.
  • Pris delas ut bland annat till vinnaren av ligan, samt första, andra och tredje plats.
  • Det är tillåtet att starta ett nytt lag under ligans gång om man tröttnar eller det går för dåligt (notera dock journeymen-regeln som borde förhindra det sistnämnda i många fall). Det nya laget övertar det gamla lagets placering (poäng) i ligan men alla inspelade pengar och SPP är förlorade. Det nystartade laget får vara av en annan ras.
  • De exakta detaljerna om halvvägsturneringen kommer att finnas vid ligans start och detaljerna för slutspelen kommer vid halvvägsturneringen.

Regler

Competition Rules Alternative Pack inlusive nya BBRC-godkända lag (Chaos pact, Underworld, Slann) gäller med följande undantag/förtydliganden. Om inget annat nämns gäller standardregeln i regelboken.

  • Illegal procedure används enligt regelboken
  • 1000k startpengar. Allt måste inte användas. Lag som tillkommer till halvvägsturneringen kommer att börja med 1150 k att spendera, 2 Fan factor och 5 MVPs att slumpa fram i samband med turneringen för att alla ska börja med någorlunda lika villkor.
  • Efter varje match nominerar varje coach tre spelare från sitt lag (som deltog i matchen), och slumpar sedan matchens MVP mellan dessa tre spelare.
  • Inga restriktioner av skills.
  • Spiraling expenses enligt den vanliga tabellen i post match-procedure
  • Star players är tillåtna. Notera att dessa ska vara någorlunda WYSIWYG och inte en vanlig lineman med nummer 3.
  • Lag som innehåller omålade spelare kan aldrig få positiv FAME (för vem hejar på ett färglöst lag?).
  • Garanterade winnings: 30k. Om man efter modifikationer(vinst, oavgjort, FAME) får mindre än 30k i winnings så räknas det istället som 30k.
  • Övertid används enbart under semifinaler och finalen. Utöver vanligt kick-off resultat får kickande lag ställa upp efter recivande lag. Om det är lika efter övertidsomgången vinner det lag som gjort flest CAS (sådana som gett SPP) under matchen. Om antalet CAS också är lika slumpas vinnaren av matchen i enlighet med regelboken.
  • Ligan använder sig av tidsbegränsade rundor. Varje coach har 4 minuter på sig att spela varje runda eller ställa upp laget vid en kick-off. Om en handling pågår när tiden tar slut (det är tydligt sagt vilken handling som ska göras, modellen har tagit ett steg, slagit för Bonehead etc.) så får den handlingen slutföras innan det blir turn over. Om tiden tar slut under en uppställning så får så lite som möjligt göras för att uppställningen ska bli giltig, och bör göras så snabbt som möjligt. Tid för rundor som tagit mindre än 4 minuter kan EJ föras över till efterkommande rundor.
  • Om båda coacher vill kan matchen spelas utan tidsbegränsning.
Namn Lagnamn Lag Telefon Betalt
Hemlighållaren Da Big Blue Bashas Orcs 076-4120495 Ja
Setomidor BK Bärmacht Humans 070-5709331 Ja
NilssonHarHund Beast Fussball Freundschaft Chaos 070-2919083 Jå.
Prins Termos Reikland Runners Humans 073-5036088 Ja
Emil Emilsson Patronizing Elven Treehugging Avengers Wood Elfs 070-2116623 Ja
Odium_Khan Infected Mushrooms Chaos 070-6638753 Ja
Gunnar Brandén Amphibium Inferis Slann 070-2310497 Ja
Kristoffer Hedlund Fullmoon Prowlers Necromantic 070-5588573 Ja
Erik Johansson Bring Out The Dead Undead 070-3933931 Ja
Daniel Lee Beauty of the beast Nurgle 073-8304578 Ja
Peter Strandgårdh Nordland Patriots Chaos Dwarfs 070-3748104 Ja

Fixed Season

Round 1

Home Away
Da Big Blue Bashas Bring Out The Dead
Beauty of the beast Fullmoon Prowlers
Nordland Patriots Infected Mushrooms
BK Bärmacht Patronizing Elven Treehugging Avengers
Beast Fussball Freundschaft Reikland Runners

Round 2

Home Away
Beauty of the beast Da Big Blue Bashas
Nordland Patriots Bring Out The Dead
BK Bärmacht Fullmoon Prowlers
Beast Fussball Freundschaft Infected Mushrooms
Reikland Runners Patronizing Elven Treehugging Avengers

Round 3

Home Away
Da Big Blue Bashas Nordland Patriots
BK Bärmacht Beauty of the beast
Beast Fussball Freundschaft Bring Out The Dead
Reikland Runners Fullmoon Prowlers
Patronizing Elven Treehugging Avengers Infected Mushrooms

Round 4

Home Away
Fullmoon Prowlers Da Big Blue Bashas
Bring Out The Dead Infected Mushrooms
Beauty of the beast Patronizing Elven Treehugging Avengers
Nordland Patriots Reikland Runners
BK Bärmacht Beast Fussball Freundschaft

Round 5

Home Away
Da Big Blue Bashas Infected Mushrooms
Fullmoon Prowlers Patronizing Elven Treehugging Avengers
Bring Out The Dead Reikland Runners
Beauty of the beast Beast Fussball Freundschaft
Nordland Patriots BK Bärmacht
«13456712

Kommentarer

  • Klas Lundqvist, 070-4120195.
    Coachar Orcs: Da Big Blue Bashas

  • edited 21 januari 2010 22:24

    Daniel Henriksson, 070-5709331
    Coachar Humans: BK Bärmacht

  • Lars Bergström, 070-2919083
    Coachar Chaos: Beast Fussball Freundschaft

  • Marcus Eriksson, 073-5036088
    Coachar Humans: Reikland Runners

  • Emil Emilsson, 0702-116623
    Coachar Wood Elf: Patronizing Elven Treehuging Avengers(PETA)

  • edited 31 januari 2010 16:09

    Jag har ännu inte betalt avgiften, men får väl lov att följa strömmen:

    Mikael Hillgren, 0706638753

    Coachar Chaos: Infected Mushrooms (ett Tzeentch-lag som har en livs levande Flamer, anno '88, som maskot)

    EDIT: Betalade avgiften den 29/1.

  • Jag har inte heller betalt än, men jag är i Uppsala i helgen och ville inte missa tåget helt enkelt. Jag ska betala så fort jag kommer hem

  • Nån ansvarig får gärna komma ner och informera oss på fantasia om betalning och liknande.

    //Wille

  • Vilken strålande idé :)

  • edited 25 januari 2010 21:48

    Nu är slutligen OBBLM patchat och uppladdat. Ni kan hitta den på:

    http://stridshammaren.se/bubble

    Jag har "genererat" användarnamn och lösenord för alla som anmält sig hittils, och lösenorden skickar jag till er via viskningar. Ni kan (och bör, antagligen) ändra lösenorden själva när ni har loggat in, och det kan man göra genom "Coach Corner" -> "Profile".

    Jag är tacksam om ni rapporterar eventuella märkliga saker eller fel på siten till mig, så ska jag antingen försöka fixa det eller skälla på Dansken som gjort större delen av systemet.

    Have fun!

  • edited 25 januari 2010 22:07

    Join the official Beast Fussball Freudschaft fanclub - your new Best Friend Forever!

    BFF logo

  • Naaajs! Jag kan dock inte se några lag eller coacher.

  • De finns under "Statistics" -> "Team Standings". När vi skapar själva ligan kommer det bli mycket lättare att hitta till lagen, eftersom alla kommer vara samlade på samma ställe. :)
  • edited 27 januari 2010 18:38
    Gunnar Brandén
    0702310497
    Amphibium Inferis
    Slann

    (hoppar in i halvvägsturneringen, drar till malaysia på måndag)
  • Jag har lurat en kompis att anmäla både sig själv samt mig på fantasia tidigare i veckan (samt även betalat ^^). Ska jag invänta viskningen för password i denna tråd eller vad?

    kliar mig på lill-snotling hjärnan

  • den sk "kompis" som KristofferMcSorley nämner är jag, och jag va inne och anmälde oss på Fantasia, vad som sas där var att dom bara skulle ta betalt och att jag inte behövde anmäla lag.
  • edited 27 januari 2010 19:31

    Tjenare Danne, välkommen till bubble :)

    såhär står det under organistaion:

    Sista anmälningsdag är 30 januari. Anmälning sker genom att skriva ditt verkliga namn, ditt mobiltelefonnummer samt namnet och rasen på det lag du ska spela i den här tråden, samt genom att betala deltagaravgiften på Fantasia.

    man ska alltså skriva sitt namn, nummer och namnet på det lag man ska spela och dess ras här i tråden så blir man tillagd i listan i första inlägget

  • edited 27 januari 2010 19:54

    Kristoffer Hedlund
    070-5588573
    Fullmoon Prowlers
    Necromantic
    Betalat: JA

  • Erik Johansson
    070 - 393 393 1
    Bring Out The Dead
    Undead
    Betalat: Nej

    Vet inte till 100% om jag kommer kunna vara med än svar kommer innom ett par dagar max.
  • Härligt! Jag skapar konton och viskar ut till er alla alldeles strax.
  • Frantic: Kul! :)
  • edited 27 januari 2010 23:34
    Namn: Daniel Lee
    Tel: 0738 - 30 45 78
    Lagnamn: Beauty of the beast
    Lag: Nurgle
    Betalat?: Jodu
  • Fint! Det börjar ju ta sig nu med fölk!
  • Kapten: Speaking of which, borde du inte anmäla dig? ;)
  • edited 28 januari 2010 08:40

    Satan i gatan vilken bashing-liga säsong 3 verkar bli :) Emil, risk för att du blir vår strykpojke (igen).

    Kaptenen, strateg som han är, drar på anmälan tills han ser vad alla andra har för lag ;)

    (och en annan, innan någon annan hinner före att säga det, är så dålig förlorare att man väljer ett tier2-lag så man inte har något att bevisa denna säsong...)

  • edited 28 januari 2010 08:44

    Japp, intressant att Humans kommer att ses som ett agilitylag i det här sammanhanget :)

    och en annan, innan någon annan hinner före att säga det, är så dålig förlorare att man väljer ett tier2-lag så man inte har något att bevisa denna säsong...)

    Räknas Dark Elves som ett Tier-1 lag? :)

  • I Odium_khans händer kanske :)

    Det här blir en smarrig liga. Har alla hört med sina vänner och fiender om att anmäla sig?

  • Setomidor: Räknas Dark Elves som ett Tier-1 lag? :)

    Jag skulle nog göra den här indelningen:

    • Tier 1: alla alver + skaven
    • Tier 2: Human, Chaos, Dwarf, Chaos Dwarf, Lizardmen, Necro, Norse, Nurgle, Orc, Undead
    • Tier 3: Slann, Chaos Pact, Amazon, Khemri, Vampire
    • Tier 4: Goblin, Underworld, Halfling, Ogre
    • Tier 5: Alla lag som inte coachas av mig (näst intill ingen chans att vinna ligan)
  • Jo, mycket bra indelning av Rolling Snakes, iallafall så länge man utgår från att objektivet med matchen är att göra fler mål än motståndaren (vilket absolut inte alla spelare håller med om!) ;0)

  • Strykpojke vet jag inte, men nog vankas det feta smällar alltid.

Sign In or Register to comment.